[Server 2008] Hardeschijf gaat niet in standby?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Hoi,

Heb hier thuis een server draaien, maar ik heb het idee dat de 2e schijf nooit in standby gaat. Vanochtend met HD Tune het aan start/stop counts bekeken, en nu op dit moment is het nog precies hetzelfde (766).

De Power on time is volgens HD Tune 17673 hours, en de start/stop count 766. Als ik dit bijv. vergelijk met de tweede schijf in m'n desktop dan zie ik de volgende getallen met HD Tune: Power on hours 4240 hours, Start/stop count 1468

Oftewel: Volgens mij gaat de schijf in m'n server nooit in spindown.

Energiebeheer opties:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/blTRJlizbvNZfTn7LgYdjfzQ/full.png
Dat lijkt mij wel goed....

Ik heb op de 2e hardeschijf een aantal shares ingesteld, en ook m'n VM's zullen de schijf wel benaderen. Maar hoe kom ik er nou achter welke processen de schijf wakker houden? Dan kan ik namelijk maatregelen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je kunt auditen wat er via de shares wordt gedaan (edit: cyberoperations.wordpress.com/2012-class/05-windows-logging-and-file-sharing/). Je kunt ook met bijv Process Monitor eens kijken wat er wordt gelezen / geschreven naar de disk. Maar IMHO is een servershare er om gebruikt te worden, niet heel raar dat dat ook wordt gedaan.

[ Voor 15% gewijzigd door F_J_K op 03-01-2013 08:05 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Ik zie bij de Event Viewer > Windows Logs > Security veel inlogpogingen van een bepaalde virtual machine staan (XP met PRTG om m'n netwerk in de gaten te houden). Deze inlogpogingen zijn om de 30 seconden, en laat dit nou net overeenkomen met m'n scan interval in PRTG.

Ik vraag met PRTG o.a. de procentuele vrije schijfruimte op. De scan interval hiervan heb ik van 30 sec. naar 4 uur gezet, zo snel wijzigt de schijfruimte namelijk toch niet. Eens kijken of dat het probleem oplost.

En ik weet dat een share er is om gebruikt te worden, maar ik vind het een beetje zonde als het alleen voor zoiets simpels is. Als de schijf in spindown gaat dan scheelt het mij zo 10W extra verbruik.

Met process explorer komen de volgende dingen boven water:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/emndKiFnK2kqzmIobcTLI3lh/medium.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/xZc2obLk0O7RHNhrfZsHyXuv/medium.png

(D:\ schijf is de HDD die ik graag in spindown wil zien als hij niet gebruikt wordt).

Er wordt door wmiprvse.exe steeds (elke 30 seconden) informatie opgevraagd van de schijf. Ik heb Open Hardware Monitor al uitgeschakeld, maar dan gaat het gewoon door. Zodra ik de virtuele machine met daarin PRTG uitschakel dan is de activiteit van wmiprvse.exe ook over. Eens even een halfuurtje wachten om te kijken of de schijf dan in spindown gaat.

[ Voor 81% gewijzigd door ThinkPad op 03-01-2013 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Het ligt inderdaad aan PRTG en/of in combinatie met Open Hardware Monitor. Als ik Open Hardware Monitor en de virtuele machine met PRTG beide afsluit dan stopt de wmiprvse.exe activiteit, en na 10 min. zag ik in HD Tune dat de start/stop count was opgehoogd (776 > 777). De schijf gaat nu dus wel in spindown.

Nu nog even kijken hoe ik het werkend krijg dat PRTG gewoon kan draaien, want dat gebruik ik best veel om diverse dingen in de gaten te houden (ook van m'n disks, vrije schijfruimte en temperaturen). Heb de vraag ook bij PRTG neergelegd: http://kb.paessler.com/kn...is-keeping-my-disks-awake

Edit: Oeps, dubbelpost, excuse me O-)

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 03-01-2013 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-07 19:52
Heb je toevallig een drive mapping op 1 van je clients staan naar een share op de betreffende harde schijf? Dit zorgt er ook vaak voor dat een schijf niet in standby wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Ja, op meerdere. Maar zoals wel blijkt verhindert dat het in spindown gaan niet :)
Pagina: 1