Upgrade HTPC met soc 775 proc

Pagina: 1
Acties:

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-04 13:27

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
Hola!

Ik wil m'n HTPC een upgrade geven. Deze bestaat nu uit een Athlon X2 met DDR2 op een Micro-ATX mobo in een Antec Fusion kast.

Ik was eerst aan het kijken voor een 1155 mobo, i3 en DDR3 maar dan ben ik rond de 200 euro kwijt en heb nu geen zin om 200 euro uit te geven voor een upgrade.

Toen dacht ik, dan gebruik ik wat ik nog heb liggen: Core 2 Quad Q9450 en een Q6600. Maar de socket 775 mobo's die ik heb zijn allemaal te groot voor de Antec kast.

Dus even gekeken voor een socket 775 mobo met DDR3 (kan ik er gelijk 8 GB DDR3 in zetten)

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock G41M-GS3€ 38,45€ 38,45
1GeIL Black Dragon 8GB(2x4GB) DDR3 PC3-12800€ 32,-€ 32,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 70,45

Maar bij nader inzien is dit best een gaar mobo.

Dus tsja, wat te doen?

Ik vergeet te vermelden dat er een Radeon 5850 in komt met een SSD die ik nog heb liggen.

En Ohhwja, ik wil dus af van het AMD platform. :P

[ Voor 3% gewijzigd door ocdaan op 02-01-2013 22:17 ]

Verwijderd

Wat is precies je vraag? Als je opzoek bent naar een nieuwe s775 bord word dat heel lastig want ze worden al een tijdje niet meer gemaakt. Voor een 2e hands moet je echt hier zijn: http://tweakers.net/categ...mszC8t8c1PSQUK5WQWlyjVAgA
Vergeet bij s775 niet een Intel chipset P965 te nemen want die presteerde het beste maar deze staat er helaas niet tussen!

nieuwe borden hier:
http://tweakers.net/categ...GSrG1OkqGZsZIoobmlkDR2loA

staan er 2 mATX borden in V&A:
V&A aangeboden: Intel Desktop Board DQ45CB
V&A aangeboden: Intel D915GAG, 915G (mATX; Sound; LAN; SATA; VGA)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2013 22:20 ]

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
Het is een beetje een open vraag ;)

Wat zouden jullie doen... Heeft het nog zin om op 775 te blijven of toch maar wat meer besteden en naar 1155 gaan?

Met een 2e hands mobo (zoals je aangeeft) kan het een leuke en goedkope upgrade zijn natuurlijk.

Dilemma's ;)

[ Voor 3% gewijzigd door ocdaan op 02-01-2013 22:21 ]

Verwijderd

Voor een HTPC zou ik zeker de Q9450 blijven gebruiken en dus opzoek naar een leuk bordje voor onder de 50€ ofzo. Maar mogelijk is verkopen van deze snelle jongen weer economisch verantwoord ;)

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01-05 22:44

Bolletje

Moderator Harde Waren
Of je verkoopt die Q9450 en Q6600 (S775 quadcores brengen nog aardig wat op) en dan kan je naar wens gewoon wat samenstellen. Dat zou ik doen en heb je denk ik veel meer aan.

Vanwaar eigenlijk de HD5850? Ben je van plan te gaan gamen op je htpc?

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
Verkopen is ook nog een optie natuurlijk. Nu ben ik meer het verzamel type die nooit iets wegdoet.. haha

Ik game hoofdzakelijk op m'n gewone PC maar vind het wel leuk om af en toe een spelletje te spelen op de bank, vandaar de 5850. En die heeft natuurlijk een HDMI uitgang.

\\edit

Okay, net de knoop doorgehakt en toch maar het 'wenslijstje' besteld net.

Dus word het een G41 mobo, Q9450, 8 GB DDR3, SSD en HD5850.

Dat zal een stuk prettiger draaien dan het huidige AMD systeempje!

Bedankt voor het meedenken in ieder geval :)

[ Voor 32% gewijzigd door ocdaan op 02-01-2013 22:47 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-05 15:16
Misschien een rare vraag, maar waarom wil je gaan upgraden? Kom je performance tekort? En weet je zeker dat dat dan CPU-performance is? Of heb je een andere motivatie?
Investeren in een 775-socket bord is imho namelijk nogal zonde van het geld.
Daarnaast snap ik eerlijk gezegd ook je afkeer van AMD niet; wat is daar de motivatie van?

iRacing Profiel

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
Geen performance problemen... maar sneller is altijd beter natuurlijk, vandaar dat ik het een upgrade noem.

- (grote) Problemen met de SSD gehad. Ik heb toen een extern x1 Sata kaartje er in gezet om dat op te lossen.

- Raar toetsenbord probleem. Eens in de zoveel tijd is het toetsenbord compleet in de war en moet er een restart gedaan worden. Ben er achter dat het echt aan het mobo ligt want met een ander tobo hetzelfde probleem.

- En waar ik me voornamelijk aan erger is de download snelheid van newsgroepen. Ik kom niet hoger dan 30 - 40 MB/s. Zelfs met caching lukt dat niet, heb echt van alles geprobeerd maar het lukt niet om de max te halen met dit mobo. (jaja, verwent maar als ik op m'n desktop wel 60+ MB/s kan halen wil ik dat ook met de HTPC kunnen halen en met een 775 mobo lukt dat namelijk wel)

Dus ik ben de AMD combo al een tijdje zat.

De upgrade vind ik persoonlijk wel okay. Het DDR3 geheugen kan ik later weer hergebruiken dus het is enkel zonde om 38 euro uit te geven aan een verouderd mobo maar ach... die paar tientjes kan ik ook niet wakker van liggen ;)

• kroegtijger
ocdaan schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 11:25:
Geen performance problemen... maar sneller is altijd beter natuurlijk, vandaar dat ik het een upgrade noem.
:? sneller een video afspelen?? Ik zie niet direct de meerwaarde om een investering te rechtvaardigen alleen op basis daarvan eigenlijk :@
- (grote) Problemen met de SSD gehad. Ik heb toen een extern x1 Sata kaartje er in gezet om dat op te lossen.
problemen als in...?? Want dat zijn best uitzonderlijke situaties, en vaak software-gerelateerd.
- Raar toetsenbord probleem. Eens in de zoveel tijd is het toetsenbord compleet in de war en moet er een restart gedaan worden. Ben er achter dat het echt aan het mobo ligt want met een ander tobo hetzelfde probleem.
ook dit is 9 van de 10x software-gerelateerd; soms heeft 't een bios-update nodig, maar een hardware-fail is hierin heel onwaarschijnlijk.
- En waar ik me voornamelijk aan erger is de download snelheid van newsgroepen. Ik kom niet hoger dan 30 - 40 MB/s. Zelfs met caching lukt dat niet, heb echt van alles geprobeerd maar het lukt niet om de max te halen met dit mobo. (jaja, verwent maar als ik op m'n desktop wel 60+ MB/s kan halen wil ik dat ook met de HTPC kunnen halen en met een 775 mobo lukt dat namelijk wel)
De through-put speeds zijn van heel veel zaken afhankelijk, o.a. bekabeling, schrijfsnelheden etc. Alleen op basis van dat je desktop wel die hoge snelheden haalt is niet echt een "bewijs" dat het aan het bord zou liggen.
Dus ik ben de AMD combo al een tijdje zat.
En nu ben ik je dus helemaal kwijt... Je klaagt over het mobo (waarbij het maar de vraag is of het 't mobo is, of dat het software-issues zijn) om vervolgens AMD als de boosdoener af te schilderen. Mochten die problemen daadwerkelijk uit het bord komen, dan lijkt het me dat je misschien beter naar een goed bord kan gaan uitkijken ipv direct AMD over boord te gooien en naar Intel te hobbelen, want ook voor Intel zijn er rampzalig slechte borden te verkrijgen. Als ik het zo hoor, en ervan uitgaande dat het toch hardware blijkt, lijtk het me nuttiger om je chipset eens tegen het licht te houden en na te gaan denken over wat voor chipset wel aan je eisen voldoet.
Wat je nu doet komt namelijk een beetje op me over als zijnde dat je een lekke band met een Volkswagen hebt gehad, en vervolgens alleen nog maar Ford wil rijden, omdat Volkswagen slecht zou zijn....
De upgrade vind ik persoonlijk wel okay. Het DDR3 geheugen kan ik later weer hergebruiken dus het is enkel zonde om 38 euro uit te geven aan een verouderd mobo maar ach... die paar tientjes kan ik ook niet wakker van liggen ;)
Als je daadwerkelijk meerwaarde uit de upgrade zou halen kan ik het begrijpen, maar ik neem aan dat er nog wel meer zaken zijn waar je geld aan zou willen uitgeven, wat dan nuttiger kan zijn (lees: je meer plezier voor hetzelfde geld biedt). Vandaar dat ik een beetje verbaasd ben over je redenatie om meteen voor een upgrade te kiezen. Bijna al dit soort issues zijn software-gerelateerd, en niet hardware. Tuurlijk kan je er met wat extra hardware tegenaan gooien problemen vaak wel verhelpen, maar dat is niet echt een oplossing, maar een work-around.

iRacing Profiel

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
kroegtijger schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 11:39:
[...]

:? sneller een video afspelen?? Ik zie niet direct de meerwaarde om een investering te rechtvaardigen alleen op basis daarvan eigenlijk :@
Daar heb je gelijk in. Daarom zeg ik ook, sneller is altijd beter. (als je het nodig hebt of niet doet er niet toe) ;)
[...]

problemen als in...?? Want dat zijn best uitzonderlijke situaties, en vaak software-gerelateerd.
Opstart problemen, data verlies, niet herkennen van de SSD enz. Er was een tijdje terug een heel topic gewijd aan AMD + SSD problemen. Ik weet het ook niet.
[...]

ook dit is 9 van de 10x software-gerelateerd; soms heeft 't een bios-update nodig, maar een hardware-fail is hierin heel onwaarschijnlijk.
Dat zou goed kunnen. Vervelend is het wel.
[...]

De through-put speeds zijn van heel veel zaken afhankelijk, o.a. bekabeling, schrijfsnelheden etc. Alleen op basis van dat je desktop wel die hoge snelheden haalt is niet echt een "bewijs" dat het aan het bord zou liggen.
Hard bewijs is er niet natuurlijk maar zowel op m'n oude 775 Core2Quad desktop als op m'n nieuwe Z77 i5 desktop gaat het wel goed. Ik heb gigabit door het hele huis. Ik ben er van overtuigd dat het aan het mobo ligt maar ik kan het mis hebben natuurlijk.
[...]

En nu ben ik je dus helemaal kwijt... Je klaagt over het mobo (waarbij het maar de vraag is of het 't mobo is, of dat het software-issues zijn) om vervolgens AMD als de boosdoener af te schilderen. Mochten die problemen daadwerkelijk uit het bord komen, dan lijkt het me dat je misschien beter naar een goed bord kan gaan uitkijken ipv direct AMD over boord te gooien en naar Intel te hobbelen, want ook voor Intel zijn er rampzalig slechte borden te verkrijgen. Als ik het zo hoor, en ervan uitgaande dat het toch hardware blijkt, lijtk het me nuttiger om je chipset eens tegen het licht te houden en na te gaan denken over wat voor chipset wel aan je eisen voldoet.
Wat je nu doet komt namelijk een beetje op me over als zijnde dat je een lekke band met een Volkswagen hebt gehad, en vervolgens alleen nog maar Ford wil rijden, omdat Volkswagen slecht zou zijn....
haha ach ja. Ieder zo z'n eigen manier van oplossen natuurlijk. Ik heb de laatste jaren gewoon vaak probleempjes met AMD gehad die ik niet heb met Intel systemen. Dus vandaar m'n afkeer tot AMD systemen.
[...]

Als je daadwerkelijk meerwaarde uit de upgrade zou halen kan ik het begrijpen, maar ik neem aan dat er nog wel meer zaken zijn waar je geld aan zou willen uitgeven, wat dan nuttiger kan zijn (lees: je meer plezier voor hetzelfde geld biedt). Vandaar dat ik een beetje verbaasd ben over je redenatie om meteen voor een upgrade te kiezen. Bijna al dit soort issues zijn software-gerelateerd, en niet hardware. Tuurlijk kan je er met wat extra hardware tegenaan gooien problemen vaak wel verhelpen, maar dat is niet echt een oplossing, maar een work-around.
;)

Ik heb inmiddels alles wel zo'n beetje zoals ik het wil dus voor die paar tientjes kan ik weer even vooruit met de HTPC.

Het punt is dat ik vrij veel tijd heb gestoken in het AMD systeempje. Helaas is het nooit helemaal naar wens geweest. Dus daarom mijn radicale beslissing om AMD helemaal te dumpen. :P

[ Voor 8% gewijzigd door ocdaan op 03-01-2013 12:01 ]

• kroegtijger
ocdaan schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 12:00:

Ik heb inmiddels alles wel zo'n beetje zoals ik het wil dus voor die paar tientjes kan ik weer even vooruit met de HTPC.

Het punt is dat ik vrij veel tijd heb gestoken in het AMD systeempje. Helaas is het nooit helemaal naar wens geweest. Dus daarom mijn radicale beslissing om AMD helemaal te dumpen. :P
Dat je de problemen zat bent snap ik, maar waar ik op doel is dat zolang je niet het échte onderliggende probleem achterhaalt, je eigenlijk niets hebt opgelost en de kans er behoorlijk is dat je later weer tegen hetzelfde probleem aan zal gaan lopen. Oftewel: je lost niets op en hebt geen oorzaak achterhaalt. Op die manier blijf je altijd achter de feiten aanlopen. Gegeven dat er enorm veel AMD builds voor HTPC wordt gebruikt lijkt het me daarmee dus heel onwaarschijnlijk dat het aan de processor ligt. Een processor-merk op basis van deze ervaringen afschrijven zou ik in ieder geval nooit doen

iRacing Profiel

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
Ik volg je logica. Maar ik heb de onderdelen al besteld en ben er vrij zeker van dat ik straks alle probleempjes kwijt ben. Dus wat betreft het achter de feiten aanlopen ben ik niet met je eens. We gaat het zien ;)

• kroegtijger
ocdaan schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 13:30:
Ik volg je logica. Maar ik heb de onderdelen al besteld en ben er vrij zeker van dat ik straks alle probleempjes kwijt ben. Dus wat betreft het achter de feiten aanlopen ben ik niet met je eens. We gaat het zien ;)
Dat de bestelling al de deur uit was zag ik inderdaad, en het is nu ook weer geen extreem groot bedrag (ik snap je keuze voor upgrade dan ook wel wat dat betreft). Dat je nu ook niet meer deze problemen zal ondervinden ben ik ook wel van overtuigd. Het ging me er dan ook meer om dat je eerst achterhaald wat nu exact de oorzaak is van problemen die je ervaart, en daar de juiste oplossing voor kiest. Ook kan je in de toekomst problemen voorkomen door nu al goed de eigenschappen van bepaalde producten te kennen, en voornamelijk ook hun beperkingen. Dan kan je met aanschaf er rekening mee houden en zodoende de meest optimale configuratie maken om een zo stabiel en snel mogelijk systeem te realiseren. Oftewel: denk eerst 10x na voordat je 1x handelt. Dat voorkomt irritatie, onnodige kosten, tijd etc.

iRacing Profiel

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
Ahhh... discussies via internet zijn altijd lastig ;)

Ik beschouw mezelf als een vrij ervaren hardware-freak en tweak al sinds het 286 tijdperk. En natuurlijk maak je nog genoeg fouten. Maar ik heb een kleine 10 tal computers in m'n huis en heb eigenlijk nooit grote problemen. Alleen dit AMD systeempje heeft me de nodige kopzorgen gegeven. Misschien is het een maandagmorgen model. Misschien waren er toch nog oplossingen wat ik niet geprobeerd heb. Wie zal het zeggen.

Wat ik wil zeggen, je hebt helemaal gelijk en bedankt voor de headsup natuurlijk maar naar mijn idee is het niet helemaal nodig om mij dit te vertellen. Maarja, dat kan jij ook niet weten natuurlijk. Ik denk als je eens bij me thuis zou kijken dat je denk.... ahhh ok... hahaha ;)
Pagina: 1