Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Ik ben verre van een expert op het gebied van PCB's printen, maar ik moet er toch aan geloven nu.

Voor een project op school ben ik bezig met een PCB waar een arduino mega opgeklikt kan worden, er zitten op het PCB wat componenten zoals weerstanden en optocouplers, en belangrijk een aansluiting voor een bus.

Nu zijn er al een aantal andere printjes gemaakt met dezelfde afmeting en dezelfde aansluiting, ik heb dus ook zo'n project genomen, alles erafgegooid en daar het project bijgemaakt.

Nu is de connector op de copper bottom gezet en ik weet dat onze freesmachine op school de copper bottom spiegelt (tekst moet altijd gespiegeld aangeleverd worden). Maar dit is dus al een paar keer fout gegeaan met als gevolg de pinout van de connector niet klopt omdat deze verkeerd zit.

Ik gebruik ultiboard, maar kan het natuurlijk exporteren naar gerber files, maar hoe kan ik nu makkelijk de PCB op een A4tje printen om te checken of alles goed zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-05 18:18

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

PCB print je niet echt. Je gaat frezen maar wil eerst even controleren of het juist gespiegeld is? Vanuit eagle kan je het gewoon als printopdracht naar de printer sturen. Volgens mij ook wel vanuit ultiboard (hoewel ik dat nooit gebruikt heb).

Misschien de beide kanten op een transparant vel (voor overheadprojectors) printen, waardoor je ze op elkaar kan leggen en ziet of ze uitlijnen?

[ Voor 23% gewijzigd door boazkl0p op 02-01-2013 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
In Ultiboard kan je gewoon direct je pcb printen hoor, die hoef je niet eerst om te zetten naar Gerbers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Klopt, heb ik nu ook gedaan, alleen dan krijg ik het plaatje hetzelfde als de PCB op mijn scherm, met alles gespiegeld dus. Ik weet niet precies hoe zo'n frees werkt want hij freest de copper bottom in spiegelbeeld omdat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Andere kant als je geld over hebt, kan je het simpel bestellen bij de http://thepcbshop.info
Scheelt een hoop gedoe en professionele print.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Op school is het frezen gratis en ik heb de printplaten zelf al gekocht dus helaas is dat telaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:27

Stoney3K

Flatsehats!

Megamind schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 19:45:
Klopt, heb ik nu ook gedaan, alleen dan krijg ik het plaatje hetzelfde als de PCB op mijn scherm, met alles gespiegeld dus. Ik weet niet precies hoe zo'n frees werkt want hij freest de copper bottom in spiegelbeeld omdat?
Je kan hem ook op een overhead-sheet (transparant) printen en gewoon de sheet omdraaien. :)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:01

Infant

It's a floating Dino!

Wat een analoge oplossingen allemaal. :)

Ik wil dit ook wel eens, gewoon de onderkant voor m'n neus hebben. Niet gespiegeld.

Print naar PDF.
Import in Photoshop/Ilustrator/Gimp whatever.
Spiegelen
Opslaan.

Het kan in Eagle ook vast op een andere manier, maar voor die paar keer werkt dit prima.
Pagina: 1