Toon posts:

Backup HD van i486 PC (MS-DOS 6.22)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste forumleden,

Van een i486 PC draaiend onder MS-DOS 6.22 zou ik graag een back-up maken van de harddisk, ca. 20Mb. De PC draait echter in een technische omgeving en deze kan niet uit om bijvoorbeeld HD tijdelijk te verwijderen. De enige interfaces welke op de computer zitten zijn:

-Seriele poort;
-Parallele poort;
-Netwerk verbonden met technische omgeving (kan ook niet tijdelijk los :X );
-Diskette drive 3,5".

Iemand suggesties hoe het beste een back-up van de HD te maken met een van de beschikbare interfaces?

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Dan zit er weinig anders op dan een backup naar diskettes met msbackup.exe
Maar omdat DOS niet echt kan multitasken zul je toch je 'technische toepassing' tijdelijk moeten beëindigen
Wel een beetje een griezelige setup in een blijkbaar mission critical 24/7 toepassing :X
Geplande downtime voor o.a. een backup of eventueel een vervanging door een oplossing met iets meer redundantie is altijd goedkoper dan een plotselinge ongeplande downtime als gevolg van een storing.

[ Voor 89% gewijzigd door Henk007 op 02-01-2013 18:23 ]

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Wat wil je precies? Een backup van de bestanden, of echt een image van de schijf? En mag je software installeren? Ik zit te denken aan iets als pkzip om een zip file te maken, en Telix om hem via de serieele poort weg te pompen met kermit of zmodem.
Volgens mij bestaan er TSR implementaties van kermit o.i.d, dus dan zou je mogelijk zelfs de hoofdsoftware kunnen laten draaien tijdens de transfer. (Mits die niet tijdkritisch is, een TSR kan natuurlijk nogal wat invloed hebben op timing.

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels het technisch proces even stilgelegd en middels MSBACKUP een back-up gemaakt op twee doosjes met diskettes :z . Nu de volgende uitdaging, de back-up weer op een XP machine inlezen. Dit heb ik geprobeerd met NTBACKUP echter deze herkend de eerste diskette niet alszijnde een back-up (ander file format, de backup is nl. aangelegd met *.001, *.002 enz.). MSBACKUP staat niet op de XP machine, deze heb ik van de DOS machine gekopieerd echter deze krijg ik niet werkend omdat deze geherconfigureerd moet worden, hier loopt het programma dan spaak :( Iemand nog een suggestie hoe ik de back-up gemaakt met MSBACKUP op een XP machine kan uitpakken?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2013 17:30 ]

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:47
virtual pc met daarop een dos installatie?

Verwijderd

Topicstarter
Zat ik ook aan te denken. Of een bootable DOS USB stick. Maar wellicht dat er nog eenvoudiger opties voorhanden zijn. Misschien is PKZIP voor DOS ook wel iets, dit pakt WinZip wel uit dacht ik?

• victorb
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-01 23:31
Via een parrallele kabel via Norton Commander De files versturen :)

NAS Server build http://www.youtube.com/watch?v=kBYMVUNrvDY 3DFX Voodoo2 Sli Build introductie http://www.youtube.com/watch?v=5PAIUJCJHGM

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Verwijderd schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 17:23:
MSBACKUP staat niet op de XP machine, deze heb ik van de DOS machine gekopieerd echter deze krijg ik niet werkend omdat deze geherconfigureerd moet worden, hier loopt het programma dan spaak :( Iemand nog een suggestie hoe ik de back-up gemaakt met MSBACKUP op een XP machine kan uitpakken?
Waarschijnlijk heb je nog wel ergens een Windows 95 CDRom liggen
http://answers.google.com/answers/threadview/id/609142.html

Aj, het is DOS 6.22, dan is deze link misschien beter:
http://www.fpns.net/willy/dosbkup.htm
http://www.experts-exchan...ms/MS_DOS/Q_20366674.html
http://www.computing.net/...-up-in-dos-622-/1342.html

Ik heb nog even zitten zoeken en tot mijn verbazing ondersteunen bekende compressieprogramma's zoals 7-zip en peazip dit oude DOS (eigenlijk Norton bij 6.22) formaat niet.

[ Voor 28% gewijzigd door Henk007 op 04-01-2013 00:44 ]

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

In DOS tijd gebruikte ik altijd ARJ.
(uit mijn hooofd) ARJ a -v1440 bestand.arj *.*

Op de HDD wordt alles ingepakt en in stukjes van 1,44 MB gemaakt.
Je krijgt dan:
bestand.arj
bestand.a01
bestand.a02
bestand.a03
etc.
Deze bestanden passen exact op een floppy, je hebt wel ARJ nodig om het weer uit te pakken.

Edit: Oh nee, je kon ook een .EXE file van maken, dan heb je ARJ niet nodig, maar weet even niet meer wat de parameter ervan is.

[ Voor 17% gewijzigd door GoT op 03-01-2013 22:58 ]

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:11
GoT schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 22:56:
In DOS tijd gebruikte ik altijd ARJ.
(uit mijn hooofd) ARJ a -v1440 bestand.arj *.*

Op de HDD wordt alles ingepakt en in stukjes van 1,44 MB gemaakt.
Je krijgt dan:
bestand.arj
bestand.a01
bestand.a02
bestand.a03
etc.
Deze bestanden passen exact op een floppy, je hebt wel ARJ nodig om het weer uit te pakken.

Edit: Oh nee, je kon ook een .EXE file van maken, dan heb je ARJ niet nodig, maar weet even niet meer wat de parameter ervan is.
Makkelijkste is om met SYS C: A: een bootfloppy te maken, daarop ARJ.EXE kopieren, evt nog tools als fdisk en format en vervolgens gebruik je jouw methode met de "-va" switch ipv -v1440. Die -va zorgt ervoor dat volumes gewoon de diskette opvult ipv dat ze precies 1440K worden.
Restoren is dan simpel: eerste diskette booten, met fdisk en format harddisk inrichten, met ARJ je bestanden weer uitpakken naar C:, vervolgens naar C:\DOS gaan en "SYS A: C:" uitvoeren om je systeem weer bootable te maken.

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:47
Nog wel een bijkomende vraag; als je dan toch het proces hebt stilgelegd, waarom heb je dan niet meteen de pc opengevezen, usb > ide converter en gewoon de volledige schijf clonen op een laptop? Volgens mij is de downtime dan zelfs korter, en zit je niet te knoeien met diskettes die dan nog een keer kapot kunnen gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels is het gelukt met PK(UN)ZIP op zowel de nieuwe als de oude machine. Maar die methode met ARJ lijkt mij ook wel doable voor de volgende keer :)
Pagina: 1