• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-02 21:44
Ik weet niet zeker of ik dit in de juiste sectie post maar ik probeer het maar:

Ik heb een HTPC in elkaar gerommeld met wat oude hardware. Nu een prima geluidloos systeempje dat in de eerste instantie prima leek te werken. Specs:

cpu: Pentium 4 2.53ghz
geheugen: 1gb ram
videokaart: geforce ti4200
software: XBMC op windows XP (sp3)
beeld: 46" sony led tv

Ik hoopte dat de pc in staat was 720p materiaal (.mkv h264) vloeiend af te spelen en dat leek in de eerste instantie ook goed te gaan (mediaplayer classic, k-lite codec pack) op wat wilde scenes met fullscreen snel bewegende beelden na (hier ietwat springend beeld).
Helaas blijkt bij afspelen in XBMC het beeld altijd schokkerig te zijn, films zijn echt niet niet kijkbaar. Helaas kan ik niet echt veel informatie vinden op het internet, of eigenlijk teveel, overal staat weer wat anders met uiteenlopende resultaten.
Ik kreeg in ieder geval de indruk dat een videokaart met hardware acceleratie voor h264 uitkomst zou kunnen bieden omdat deze de processor ontlast en hierdoor vloeiend oa 720p af zou kunnen spelen. Klopt dat? Zou bijvoorbeeld een Nvidia 8400GS AGP kaartje uitkomst kunnen bieden?

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Verwijderd

Microsoft zei ooit dat je voor HD ready een 2.4Ghz en voor FullHd een 3.2Ghz nodig zou hebben. Echter ligt het minimum voor een vloeiende film stukken hoger en kon dit meestal pas vanaf een DualCore. Wat je kan doen is zoeken naar een MPEG decoder om deze de films af te laten draaien zoals vroeger gebruikt werd toen PC's nog niet eens DVD-movie stream waardig waren. Je moet dus aannemen dat de applicatie te zwaar is. Dus of blijf bij Mediaplayer classic of overklok het systeem etc..
Klopt dat? Zou bijvoorbeeld een Nvidia 8400GS AGP kaartje uitkomst kunnen bieden?
Nee, Helaas moet de CPU ook de data kunnen verplaatsen en dit kan hij niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2013 16:18 ]

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:39

DarkSide

theres no place like ::1

Als je HW acceleratie ondersteuning hebt (dxva) scheelt dat enorm.
Echter is de CPU wel wat aan de lage kant volgens mij.

Ikzelf heb een AMD x2 7750 deze kan het prima software matig aan.
En met mijn HD3100 onboard kaartje met DXVA gaat het helemaal perfect.
Hou ik nog genoeg resources over voor downloaden, rarren en parren etc.
Die P4 is wel trager dan de AMD. Maar misschien kan je van iemand een kaartje lenen om eea te testen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• leecher
Ik heb wel een 7800GS AGP hier, momenteel in gebruik maar die zou ik wel even kunnen checken om te zien of er verbetering is. Ik las alleen ergens dat die dan juist weer geen hardware ondersteuning kan bieden bij het afspelen van HD spul.

[ Voor 31% gewijzigd door leecher op 02-01-2013 16:45 ]

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:39
zolang je GPU al het decoding werk doet maakt de CPU toch geen bal meer uit? een raspberry pi met 700 mhz arm CPUtje trekt ook al HD...

Strava

• leecher
Ja daar zat ik dus net ook naar te kijken en vroeg mij af waar eigenlijk die bottleneck zit. Zo'n raspberry pi lijkt amper wat te hebben qua hardware maar toch vind ik genoeg filmpjes en andere zaken waarin 720p doodleuk vloeiend wordt afgedraait. Ik heb voordat ik XP erop heb gezet al gekeken naar openelec omdat de pc dan eigenlijk alleen bezig is met XBMC en met niks anders, maar helaas wilde openelec niet functioneren (zwart scherm na opstarten, geen oplossing te vinden).

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:39

DarkSide

theres no place like ::1

Prulleman schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 16:46:
zolang je GPU al het decoding werk doet maakt de CPU toch geen bal meer uit? een raspberry pi met 700 mhz arm CPUtje trekt ook al HD...
Ja klopt. Toch heb ik in het verleden daar moeite mee gehad.
Misschien dat er meer aan de hand was toen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-02 16:17
Als je zeker wilt weten dat je hardware het aankan, download dan even een build als XBMCBuntu of OpenElec en boot daarmee op vanaf CD of USB. Als het dan nog steeds niet werkt is hardware de oorzaak; andes is het puur een crappy software-configuratie.

iRacing Profiel

• leecher
Net even de 7800GS erin gehangen, presteert genoeg voor de eisen. Over het algemeen netjes vloeiend beeld, maar als David Attenborough begint te praten icm pinguins in een fullscreen sneeuwstorm of een overvliegende vogelpopulatie (planet earth eh :P) kelderd de framerate. Dat is echter sporadisch, theekopjes in de regen (pirates of the caribbean) wat vrij intensief is pakt ie dan wel weer vloeiend mee. Het lijkt ook licht te verschillen per videobestand terwijl die allemaal hetzelfde formaat hebben.
Ik heb dat 8400gs agp kaartje gekocht, voor twee tientjes inclusief verzenden kan ik niet echt een buil vallen.

Pagina: 1