PC heeft moeite met opstarten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodbeleg
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:12
Hallo iedereen.

Ik heb vanochtend mijn oude, vertrouwde pc schoongemaakt, dit houdt in de randapparatuur + buitenkant case. De binnenkant was nog redelijk stof vrij na de vorige keer schoonmaken (jeej), dus de kast ging vrij snel alweer dicht en sloot ik alles weer aan. Toen ik mijn pc aan het elektriciteitsnet had aangesloten ging ik aan me bureau zitten en zette 'm aan. Ik merkte vrij snel op dat het toetsenbord en muis niet van stroom werden voorzien - de lampen in deze randapparatuur bleef uit - en wist dus dat er wat mis was.

Voordat ik ga opnoemen wat ik al gedaan heb even mijn specificaties.
Case: Cooler Master CM 690,Zwart
Moederbord: MSI P45 Neo-F
PSU: OCZ StealthXStream 600Watt
GPU: PowerColor Radeon HD4870,512MB, GDDR5, PCI Express x16
CPU: Intel Core 2 Duo,E8400, Socket 775, OEM @ 3,00 Ghz. Dus (nog) geen overclock.
CPU cooler: Scythe Mugen “Infinity”.
Geheugen: G.Skill F2-8000CL5D-4GBPQ,4096MB, 1000MHz, DDR2, PC8000
DVD-brander: Samsung SH-S223F
Harde schijven: Samsung SpinPoint F1,7200RPM, SATA II, 16MB, 320GB
Nog 320 GB, 1TB en 3TB 7200 RPM SATA II schijven.

Wat ik gedaan heb was als eerste kijken of mijn randapparatuur het toevallig niet was, dit was voordat ik door had dat mijn pc zichzelf bleef opstarten en uiteindelijk ergens in soort computerlimbo terecht kwam en aan blijft staan. Derandapparatuur sloot ik aan op de pc van mijn broertje en bleek gewoon te werken.

Zoals ik hierboven al vermeld heb, gaat mijn pc even aan, sluit zichzelf weer af en zet zich weer aan. Dit doet hij zo'n drie keer en komt daarna in een computerlimbo terecht waar hij aan blijft staan. Om te checken of het niet mijn hardeschijf was met me windows partitie deed ik een Knoppix usb in me pc, maar deze zorgde voor geen verandering. Dit is achteraf heel logisch want me pc komt bij het opstarten in principe niet verder dan het bootscherm van me moederbord, waardoor de hardeschijf/usb in z'n geheel niet benaderd kunnen worden.

Toen ik het beeldscherm in een andere poort wilde stoppen van degrafische kaart gaf deze meteen aan dat hij geen signaal kreeg toen ik deze uit mijn pc trok. Volgens mijn redenering is de grafische kaart het dus niet, want deze geeft wel signalen door. Ik ga deze later op de avond nog even testen in een andere pc om daadwerkelijk uit te sluiten dat dit de oorzaak is van dit probleem.

Als ik dan nu bekijk naar wat ik al gedaan heb en wat er mis kan zijn blijven er twee onderdelen over, de voeding en het moederbord. Ik neig er naar toe dat het moederbord stuk is, want mijn pc kan wel aan blijven staan in computerlimbo, wat naar mijn idee uitsluit dat mijn voeding het niet doet.

Zijn er nog simpele manieren om inderdaad te controleren dat het moederbord stuk is? Ik hoop zo snel mogelijk uitsluitsel te krijgen, want heb mijn pc binnen twee weken nodig voor een semester in Engeland. Dus, tweakers, wat zouden jullie doen als jullie dit probleem hadden om uit te sluiten welk onderdeel heel is en welke stuk?

Note: De pc waar ik alles op wil gaan testen is de pc van mijn broertje. Deze is identiek en even oud, zo'n 4,5 jaar. Ik wil echter niet alles er uit moeten slopen om iets te kunnen testen, gezien het toch mijn broertje's pc is en niet die van mij.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Ik zou ook zeggen moederbord. De enige manier om het te testen is toch even alles er uit halen. Makkelijkste is gewoon het (defecte) moederbord op een kartonnetje op je bureau te zetten en de basis componenten (CPU, geheugen, videokaart (mits je geen onboard heb), voeding) even aansluiten er op.

Ja het is rot werk, maar dat is mobo's testen altijd. Ik doe altijd OF de gok nemen en gewoon een nieuwe moederbord halen, OF ik breng hem naar een zaak en mogen zij de moeite doen: ik heb zelden de benodigde onderdelen.

Wanneer deed de PC het eigenlijk voor het laatst?

offtopic:
Ik wil wel eens een taal nazi zijn, dus bij deze excuus. Maar probeer a.j.b. het verschil tussen "me" en "mijn" in de gaten te houden, af en toe is het erg verwarrend. Gek eigenlijk, 8 jaar geleden MSN'de ik ook zo :D

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d_star
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:23

d_star

Maharadja of the Year :-/

Hmm, imho klinkt dit toch als een defecte voeding. Je PC probeert door te starten maar mist het vermogen om bijv je schijven op te laten spinnen. Met een defect mobo zou je denk ik al wat merken in de POST. Al vind ik het wel vaag dat je muis en tobo het niet meer doen.

Je kan drie dingen proberen:
- Je kan je voeding in de PC van je broertje zetten, en dan checken of hetzelfde probleem daar ook voorkomt.
- Je kan de molex uit al je schijven trekken, behalve je boot-schijf en dan je PC opnieuw opstarten. Even kijken of 'ie doorstart, zo ja: dan lijkt het me niet aan het mobo liggen. Eventueel kan je daarna je PC weer uitzetten en één voor één schijven aansluiten op je voeding om te checken of het gewoon 'load' is op je voeding die je PC doet resetten.
- Je kan de voeding uit je broertjes' pc halen en die in je PC zetten, gevolgd door de eerste keer alleen booten met je boot-schijf. Vervolgens sluit je weer een voor een je harde schijven aan om weer 'load' op je voeding te zetten. En dan even checken of er wat gebeurt.

Hiermee kan je precies bepalen of de voeding de oorzaak is van je problemen. Lijkt mij handiger en in eerste instantie makkelijker dan je hele mobo eruit halen om die door te testen.

Intel Core 2 Quad Q6600, Asus P5K, 4x1GB Corsair XMS2 PC2 6400 CL4, Asus 8800 GTS 512 MB, Creative Audigy 4, Vista Home Premium 32-bits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodbeleg
LiquidT_NL schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 14:54:
Ik zou ook zeggen moederbord. De enige manier om het te testen is toch even alles er uit halen. Makkelijkste is gewoon het (defecte) moederbord op een kartonnetje op je bureau te zetten en de basis componenten (CPU, geheugen, videokaart (mits je geen onboard heb), voeding) even aansluiten er op.

Ja het is rot werk, maar dat is mobo's testen altijd. Ik doe altijd OF de gok nemen en gewoon een nieuwe moederbord halen, OF ik breng hem naar een zaak en mogen zij de moeite doen: ik heb zelden de benodigde onderdelen.

Wanneer deed de PC het eigenlijk voor het laatst?

offtopic:
Ik wil wel eens een taal nazi zijn, dus bij deze excuus. Maar probeer a.j.b. het verschil tussen "me" en "mijn" in de gaten te houden, af en toe is het erg verwarrend. Gek eigenlijk, 8 jaar geleden MSN'de ik ook zo :D
Ik begon om 11:30 met het schoonmaken van mijn pc, dus zegmaar 1 minuut daarvoor ging alles nog goed.
Wel balen als het inderdaad het moederbord is. Nou ja, even testen dan maar. Ik dacht nog ergens een andere voeding te hebben, dan sluit ik de voeding ook meteen uit als ik het moederbord test.

offtopic:
Geen probleem. Ik stond er helemaal niet bij stil toen ik dat bericht typte en zal er voortaan meer op letten. :$
d_star schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 15:05:
Hmm, imho klinkt dit toch als een defecte voeding. Je PC probeert door te starten maar mist het vermogen om bijv je schijven op te laten spinnen. Met een defect mobo zou je denk ik al wat merken in de POST. Al vind ik het wel vaag dat je muis en tobo het niet meer doen.

Je kan drie dingen proberen:
- Je kan je voeding in de PC van je broertje zetten, en dan checken of hetzelfde probleem daar ook voorkomt.
- Je kan de molex uit al je schijven trekken, behalve je boot-schijf en dan je PC opnieuw opstarten. Even kijken of 'ie doorstart, zo ja: dan lijkt het me niet aan het mobo liggen. Eventueel kan je daarna je PC weer uitzetten en één voor één schijven aansluiten op je voeding om te checken of het gewoon 'load' is op je voeding die je PC doet resetten.
- Je kan de voeding uit je broertjes' pc halen en die in je PC zetten, gevolgd door de eerste keer alleen booten met je boot-schijf. Vervolgens sluit je weer een voor een je harde schijven aan om weer 'load' op je voeding te zetten. En dan even checken of er wat gebeurt.

Hiermee kan je precies bepalen of de voeding de oorzaak is van je problemen. Lijkt mij handiger en in eerste instantie makkelijker dan je hele mobo eruit halen om die door te testen.
Dit klinkt inderdaad iets handiger dan het hele moederbord er uit te halen, dus doe dat inderdaad liever eerst. Dan een follow-up vraag op jouw mogelijkheid 1: Is er dan niet een kans op "besmetting"? Dat ik dus wat ga slopen bij me broertje door iets in zijn pc te stoppen wat mogelijk stuk is? (Ik vraag dit simpelweg ook om hem even gerust te stellen, want paar jaar terug testte ik een defecte dvd-brander bij hem en ging opeens zijn geheugen stuk... :p)

Ik ga nu sowieso even op zoek naar de andere voeding die ik wellicht nog ergens heb. Dan kan ik die ook nog gebruiken om te testen.

Mijn dank is groot voor jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Broodbeleg schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 15:13:

Dit klinkt inderdaad iets handiger dan het hele moederbord er uit te halen, dus doe dat inderdaad liever eerst.
Dat leek mij ook handiger inderdaad bij nader inzien :+ Overigens heb ik anderhalf jaar geleden ongeveer hetzelfde probleem, dat was moederbord, dus ik dacht daar gauw aan. Maar ik bedenk me ook nu dat ik toen ook eerst de voeding heb uitgesloten :+
Dan een follow-up vraag op jouw mogelijkheid 1: Is er dan niet een kans op "besmetting"? Dat ik dus wat ga slopen bij me broertje door iets in zijn pc te stoppen wat mogelijk stuk is? (Ik vraag dit simpelweg ook om hem even gerust te stellen, want paar jaar terug testte ik een defecte dvd-brander bij hem en ging opeens zijn geheugen stuk... :p)
De kans is klein dat die brander en geheugen gerelateerd zijn, klinkt als toeval :P

Maar echt enkel JOUW voeding in zijn PC duwen kan weinig besmetten, zeker in zijn PC.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d_star

d_star

Daarentegen: als je voeding verrot is, de verkeerde voltages door gaat geven over de lijnen en die zet je vervolgens in de PC van je broertje, bestaat er een risico dat je misschien iets molt. Alhoewel het risico op zich laag is omdat het lijkt op te weinig spanning in plaats van te veel.

Maar misschien kan je beter eerst mijn laatste twee opties proberen.

Verder sluit ik me aan bij LiquidT_NL: de kans dat je door het overzetten van een brander het geheugen direct gemold hebt lijkt mij toeval, tenzij je echt heel lomp hebt lopen doen in die kast (laten we daar nu even niet vanuit gaan :-) )

Intel Core 2 Quad Q6600, Asus P5K, 4x1GB Corsair XMS2 PC2 6400 CL4, Asus 8800 GTS 512 MB, Creative Audigy 4, Vista Home Premium 32-bits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
d_star schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 15:22:
Daarentegen: als je voeding verrot is, de verkeerde voltages door gaat geven over de lijnen en die zet je vervolgens in de PC van je broertje, bestaat er een risico dat je misschien iets molt. Alhoewel het risico op zich laag is omdat het lijkt op te weinig spanning in plaats van te veel.
Ik begreep dat de voeding van hem het nog wel deed en dus niet defect is toch?

Molexen losttrekken lijkt me ook beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d_star

d_star

LiquidT_NL schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 15:26:
[...]

Ik begreep dat de voeding van hem het nog wel deed en dus niet defect is toch?
Een voeding kan ook deels defect raken en dus de verkeerde voltages doorgeven ;) Helaas, stervende voedingen gedragen zich niet binair (binair gedrag: hij doet het, of hij is stuk en doet niets meer).

Maargoed, Broodbeleg: laat even weten wat het resultaat is van de gegeven suggesties.

[ Voor 3% gewijzigd door d_star op 02-01-2013 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodbeleg
Zal ik doen. Ik ga er vanavond mee aan de slag en ik houd jullie zeker op de hoogte van enige ontwikkelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
d_star schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 15:36:
[...]

Een voeding kan ook deels defect raken en dus de verkeerde voltages doorgeven ;) Helaas, stervende voedingen gedragen zich niet binair (binair gedrag: hij doet het, of hij is stuk en doet niets meer).

Maargoed, Broodbeleg: laat even weten wat het resultaat is van de gegeven suggesties.
Nee wat ik bedoel heeft: hij heeft twee identieke systemen waar er 1 van kapot is. Als die ander absoluut geen kuren heeft, dan is die niet defect en kan je hem testen. Andersom zou ik inderdaad huiverig over zijn (verdacht voeding in werkende PC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodbeleg
Nou, ik had net een mooie rapportage geschreven op de probleem computer met het idee dat het gefixed was, krijg ik een BSOD.

Anyway, wat ik ongeveer geschreven had kwam neer op dit. Ik had alles van het stroom gehaald, in stapjes, en bleek dat nadat alle hardeschijven, GPU, fans en DVD-speler geen stroom meer kregen de pc niet meer opnieuw opstartte. Ik heb geen idee of er een error verscheen, aangezien ik geen goede aansluiting had op me moederbord waar me VGA kabel van me beeldscherm op kon. Hierna plugde ik alles weer 1 voor 1 in mijn pc en deze bleef het doen. Prima!

Toen ik alles had aangesloten startte de pc normaal op en bootte succesvol naar windows, geheel normaal ging het trouwens niet want tijdens het opstarten stak ik er een netwerkkabel in en herstartte de pc automatisch. Voordat ik echter wat kon doen kreeg ik een BSOD. Een BSOD die me heel bekend voorkwam, want was dezelfde als die me broertje kreeg toen zijn geheugen kapot was gegaan na het testen van mijn defecte DVD-speler (was dat toch nog handig :p), namelijk dat ik zogenaamd een overclock had. Ik haalde 1 van de geheugenkaartjes uit het bankje en de pc bleef aan. Probleem opgelost dacht ik en ik ging enthousiast naar de sportschool om later op tweakers dit uit te typen op de weer werkende pc. Niet dus, want toen ik muziek, Zune, op de achtergrond aan had staan, werkte die tot tweemaal toe niet meer en vlak voordat ik op verzenden wilde drukken om mijn rapport te posten op tweakers kreeg ik een BSOD. Ik was niet op tijd om die goed te lezen want wilde er snel een foto van maken, maar faalde daar ook in. :F

Nou, rebooten dan maar en hopen dat het wel weer goed gaat. Niet dus. Kreeg een keiharde PFN_List_corrupt BSOD. Na wat googlen blijkt dat dus geheugen gerelateerd te zijn. Nu was ik al van plan de geheugenbankjes te gaan uitsluiten of het geheugen zelf, maar 1 van de 2 is dus duidelijk kapot. Na nog een maal herstarten kreeg ik een andere BSOD. Schijnt ook te maken te hebben met geheugen. Hier kon ik wel een foto van maken, omdat ik 1) klaar stond om dat te doen en 2) deze BSOD bleef staan.

Nou, wat ik dus moet doen denk ik is controleren of de geheugenbankjes niet defect zijn of dat het geheugen niet defect is. Of heb ik het nu fout?

Wat ik alleen niet snap is dat mijn pc in het begin van de dag helemaal niet meer aan wilde gaan. Wordt het geheugen als eerste gecontroleerd op fouten of iets dergelijks dat het zo ver kan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d_star

d_star

Een van de zaken die inderdaad als eerste wordt gedaan in de POST is het controleren van de hoeveelheid en de integriteit van je geheugen. Ik vind het wel vaag dat je PC een brede waaier van symptomen vertoont!

Sowieso lijkt het me handig om eerst het geheugen op fouten te controleren ja. Een paar uur MemTest draaien (waarbij je geen fouten mag tegen komen), of evt de geheugenbankjes uit je broertjes PC (handig, zo'n donor-PC dichtbij :-) ) lenen om te zien of je PC wel normaal opstart/draait zou al wat meer licht op de situatie moeten doen schijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodbeleg
Daarnet even de pc aangezet om te kijken hoe lang hij memtest kan draaien, maar blijft hangen bij het moederbord boot beeld. Vanavond maar dus echt even geheugen uitwisselen.

En inderdaad, erg vreemd dat mijn pc zo veel symptomen heeft. Stap voor stap komen we er wel. =D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
d_star schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 07:28:
Een van de zaken die inderdaad als eerste wordt gedaan in de POST is het controleren van de hoeveelheid en de integriteit van je geheugen. Ik vind het wel vaag dat je PC een brede waaier van symptomen vertoont!

Sowieso lijkt het me handig om eerst het geheugen op fouten te controleren ja. Een paar uur MemTest draaien (waarbij je geen fouten mag tegen komen), of evt de geheugenbankjes uit je broertjes PC (handig, zo'n donor-PC dichtbij :-) ) lenen om te zien of je PC wel normaal opstart/draait zou al wat meer licht op de situatie moeten doen schijnen.
Brak geheugen zorgt dan ook voor een flinke waaier van problemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodbeleg
Nou, geheugen er uit gehaald en nieuw geheugen in mijn pctje gestopt en werkt prima! RMA-aanvraag is ook meteen de deur uitgegaan en Azerty kennende, ik had met hetzelfde geheugen bij mijn broertje's pc eenzelfde probleem, komt het allemaal goed.

"Grappig" is nu wel weer dat me broertje nu dus met 2GB minder bezig is en zijn pc binnen 5 minuten van opstarten een bsod geeft. Heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met het feit dat zijn gpu 100 graden werd, maar heel vrolijk werd hij er niet van dat dit net weer moest gebeuren nadat ik bezig was geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d_star

d_star

Gast wat haal je allemaal uit met je broertje's PC :-)

Anyway, mooi dat je het probleem hebt gevonden!

Pagina: 1