Windows gaat opnieuw in standby achter opstarten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark_f
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-12-2024
Beste,

Ik heb een paar dagen geleden een nieuwe laptop gekocht. Ik heb direct windows 7 upgedate naar windows 8. Het gaat om een Acer laptop.

Nu heb ik het volgende probleem:

Ik doe het deksel van de laptop dicht, de laptop valt in standby
Later, open ik het deksel en druk ik een willekeurige toets om de laptop aan te zetten
De laptop springt aan, er komt beeld, echter een halve seconde later valt de laptop opnieuw in standby
Ik druk opnieuw weer een toets in, de laptop start weer op en deze keer blijft hij aan.
Ik heb dit probleem enkel wanneer ik de laptop sluit door het sluiten van het scherm. Ik heb alles acties al gevolgd in de event viewer:

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/2s7asjq.png
http://i48.tinypic.com/2s7asjq.png

Je kan alle stappen zien die ik heb beschreven hierboven.

Het lijkt alsof wanneer ik de laptop aanzet het besturingssysteem detecteert dat het scherm nog dicht is. Het rare is dat dit enkel de eerste keer gebeurt en de volgende keer niet. Het probleem doet zich niet willekeurig voor maar elke keer op dezelfde manier. Dit sluit volgens mij een hardware defect zoals een slecht contact uit.

Heeft iemand ervaring met dit probleem?

Alvast bedankt om de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik neem aan dat je de laptop software hebt geïnstalleerd? Mogelijk helpt het als je de software tijdelijk uitschakelt en als dit niet helpt de stand-by modus uitschakelt een keer opnieuw opstart en dan weer inschakelt. Dit kan helpen met een niet correcte register entry te herstellen. Test ook met enkel stand-by en enkel met de laptop software, mogelijk komen ze in conflict met elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark_f
Verwijderd schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 13:41:
Ik neem aan dat je de laptop software hebt geïnstalleerd? Mogelijk helpt het als je de software tijdelijk uitschakelt en als dit niet helpt de stand-by modus uitschakelt een keer opnieuw opstart en dan weer inschakelt. Dit kan helpen met een niet correcte register entry te herstellen. Test ook met enkel stand-by en enkel met de laptop software, mogelijk komen ze in conflict met elkaar?
Ik weet niet wat je precies bedoelt met laptop software. Er zijn enkel de drivers geinstalleerd vanop de acer website. Daar zit geen software bij van acer (enkel intel (voor igp) en nvidia software). Ik heb de stand by uitgezet en de laptop herstart, de standby weer ingeschakeld. Dit hielp echt niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:15

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hij bedoelt de Acer software die standaard geleverd wordt met de standaard installatie. Maar omdat je een upgrade hebt gedaan (of semi-upgrade via schone installatie) heb je die Acer dingen niet meer.

Over het algemeen moet een laptop automatisch uit slaapstand komen als je het scherm weer open klapt. Als je 't systeem daar geen tijd voor geeft, dan is de 'scherm open' niet volledig geregistreerd en kan het opnieuw naar standby gaan als het een wijziging in de stand van de schakelaar detecteert. Wat doet je laptop dus als je alleen het scherm dicht doet, 10 seconden wacht en dan weer open? Druk NIET op een toets.
Blijft-ie slapen of wordt-ie nu wakker? Indien 't blijft slapen, druk dan op de power knop, ipv 't toetsenbord.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark_f
Hero Of Time schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 14:14:
Hij bedoelt de Acer software die standaard geleverd wordt met de standaard installatie. Maar omdat je een upgrade hebt gedaan (of semi-upgrade via schone installatie) heb je die Acer dingen niet meer.

Over het algemeen moet een laptop automatisch uit slaapstand komen als je het scherm weer open klapt. Als je 't systeem daar geen tijd voor geeft, dan is de 'scherm open' niet volledig geregistreerd en kan het opnieuw naar standby gaan als het een wijziging in de stand van de schakelaar detecteert. Wat doet je laptop dus als je alleen het scherm dicht doet, 10 seconden wacht en dan weer open? Druk NIET op een toets.
Blijft-ie slapen of wordt-ie nu wakker? Indien 't blijft slapen, druk dan op de power knop, ipv 't toetsenbord.
Er staat inderdaad geen standaard software meer op (schone installatie).

Als ik het scherm open doe ZONDER een toets in te drukken gebeurt er niets. Wanneer ik de power knop gebruik doet zich hetzelfde probleem voor. De laptop reageert dus NIET op het openen van een scherm.

Ik heb echter ook een tweede acer laptop heb (totaal andere serie), deze gaat ook niet automatisch aan wanneer ik het scherm open. Ik weet niet of alle laptops dus automatisch aanschieten bij het openen van het scherm. Ik heb hier geen verdere ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mijn Toschiba Tecra M10 doet dat, onze Dell Latitude en Vostro laptops doen het, MacBooks doen 't, HP laptops van m'n vorige werk deden 't, het is eerder een unicum als het niet werkt. Check eens het BIOS van de laptop, voor hetzelfde geld heb je een optie om dat te regelen en doet Windows gewoon stom. En omdat je direct van 7 naar 8 bent gegaan, heb je niet kunnen verifiëren dat het eerst wel werkte.
Hoewel, dat laatste kan altijd nog via een Linux Live CD. Start ermee op, doe 't scherm dicht, na even in de power manager settings te hebben gecontroleerd dat 't moet gaan slapen, en doe dan 't scherm weer open. Als 't systeem tot leven komt, in wat voor vorm dan ook, heb je het probleem gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark_f
Hero Of Time schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 15:43:
Mijn Toschiba Tecra M10 doet dat, onze Dell Latitude en Vostro laptops doen het, MacBooks doen 't, HP laptops van m'n vorige werk deden 't, het is eerder een unicum als het niet werkt. Check eens het BIOS van de laptop, voor hetzelfde geld heb je een optie om dat te regelen en doet Windows gewoon stom. En omdat je direct van 7 naar 8 bent gegaan, heb je niet kunnen verifiëren dat het eerst wel werkte.
Hoewel, dat laatste kan altijd nog via een Linux Live CD. Start ermee op, doe 't scherm dicht, na even in de power manager settings te hebben gecontroleerd dat 't moet gaan slapen, en doe dan 't scherm weer open. Als 't systeem tot leven komt, in wat voor vorm dan ook, heb je het probleem gevonden.
Ik heb eens opgestart met een linux live cd (ubuntu). Wanneer ik daarmee in standby ga doet het probleem hem niet voor. Ik heb ook eens gekeken in de bios maar daar staat niets wat me verder hielp. Ik moet er wel bijzeggen dat ik ook in ubuntu een toets moest indrukken om da laptop weer aan te krijgen. Kan iemand met een acer laptop dit bevestigen?

Voor mij lijkt het dus een windows 8 driver/instelling probleem. Ik weet niet wat ik meer kan doen dan alle drivers installeren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Doe nog eens de test met Linux. Open een terminal en voer voor en na de standby het volgende commando uit:
code:
1
dmesg | tail -20

Dat laat de laatste 20 regels zien van de standaard log. Hier zou je iets in kunnen zien als het systeem na het ontwaken weer een standby call krijgt. Windows voert dat dan gewoon weer uit, maar Linux heeft een timeout hiervoor.

Als de laatste 20 regels niet genoeg is, dan laat je de | met alles wat erachter staat weg en bekijk 't dan nog eens. Ik heb deze entries als ik naar en van sleep ga, let hier op:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
[142171.874557] PM: Preparing system for mem sleep
[142172.142726] Freezing user space processes ... (elapsed 0.01 seconds) done.
[142172.157970] Freezing remaining freezable tasks ... (elapsed 0.01 seconds) done.
[142172.174075] PM: Entering mem sleep
...
[142173.920595] ACPI: Preparing to enter system sleep state S3
...
[142174.949323] ACPI: Waking up from system sleep state S3

Zo rond de waking up kan je een entry krijgen dat 't een sleep call heeft genegeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark_f
Ondertussen paar weken later. Het probleem is nog altijd niet verholpen

Ik heb ubuntu opgestart via usb. Daar doet het probleem zich niet voor. (dmesg registreert ook geen dubbele slaap commando's)

Het probleem doet hem enkel voor wanneer de pc in standby wordt gezet via het deksel. Wanneer ik hem in standby zet via de knop/windows gebeurt het niet. (ook als ik het scherm daarachter dicht doe en open).

Op de microsoft support site hebben ze mij niet echt kunnen helpen. Ze raden mij enkel aan drivers up te daten en dergelijke.

Ik heb al allerlei "trucks" geprobeerd die niet bleken te werken. Ik heb geprobeerd een script te draaien voor het standby die een energieschema activeert waarin de standby knop niet werkt. Jammer genoeg draait dit script pas NA het uit standby komen, achter het probleem dus.

Heb het volgende ook al bedacht: Wanneer de pc in standby gaat doet hij altijd een klok sync (hardware klok synchroniseren met windows ofzoiets). Is het mogelijk dat hij door het juist zetten van deze klok, het sluiten van een deksel, dubbel registreert? Ik doe maar een wilde gok..

Heeft er iemand nog tips die ik kan proberen.

(Dus volgens mij ligt het probleem niet aan de hardware maar aan windows zelf)
Pagina: 1