Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Afbeeldingslocatie: http://lpix.org/753916/La-Mulana.jpg

Developer: GR3 Project (origineel) / Nigoro (Remake)
Publisher: Independent developer (origineel) / Asterizm, (JP) EnjoyUp Games (NA/EU) (Remake)
Platforms: Microsoft Windows, WiiWare
Genre: Action-adventure platformer (Metroidvania/Castleroid)
Metacritic score: 82% (PC) / 87% (Wii)
Verkrijgbaar via: Playsim/GoG.com (PC) / WiiStore (Wii)

La-Mulana is een remake van de gelijknamige game La-Mulana, een game die in 2005 uitkwam in Japan. De remake is erg trouw aan het origineel, maar heeft toch wat aanpassingen gemaakt die de game wat toegankelijker maken, zonder echt af te doen aan het retro karakter of te game te makkelijk te maken. Wat overblijft is een herkelijke exploration platformer die fans van Castlevania en Metroid flink kunnen bekoren: de game is dan ook echt een tpyische metroidvania.

Het origineel
De originele La-Mulana is in 2005 uitgekomen in Japan. De maker vond dat de games in die tijd TE makkelijk waren en geen risico kenden: het save-reload concept dat mensen kunnen toepassen bij een gevaarlijke sprong of een ander (groot) risico zorgen er voor dat de gamer geen afweging meer hoeft te maken. De maker wilde hier een verandering in brengen.

Het origineel was volledig in MSX stijl: 16 kleuren en alle gaarheid die er bij komt kijken. Hoe dan ook blijft de game erg fijn om te spelen en zitten er zat spoofs en geintjes ook in. En tja, wat betreft moeilijk: de game is echt MOEILIJK. Zeker het begin is echt afzien, mede omdat de besturing in het begin een beetje clunky is.

Afbeeldingslocatie: http://www.mobygames.com/images/shots/l/307859-la-mulana-windows-screenshot-avoid-this-boss-enemy-early-in.png
Het origineel

De game leent flink van Metroid en Castlevania, maar dan met een Indiana Jones achtig smaakje.

Gameplay
De game is zoals gezegd een metroidvania, waarin je dus in een grote non-lineaire wereld rondloopt. Je moet puzzels oplossen om verder te komen, niet zelden met behulp van de (criptische) teksten op de grafstenen en bij skeletten die je tegenkomt. De hints zijn vrijwel nooit dead giveaways, en vaak genoeg valt het kwartje van de hint als je met wat random proberen de oplossing zelf achterhaalt. Verder krijg je items die je helpen om te vechten, maar ook helpen om puzzels op te lossen. Zo zul je in Dungeon A niet alles kunnen oplossen tot je pas een bepaald item in Dungeon B vindt. Uiteraard kan je nu na de hindernis in A weer een eerder niet opgeloste puzzel in Dungeon C oplossen.

Health is schaars, waardoor je meestal je health restored, vervolgens een dungeon gaat verkennen zover als mogelijk, en als je health te laag is weer terug warpen om te healen. Elke dungeon heeft 1 warp locatie (waar je dus heen kan warpen) maar vaak wel 15~20 of meer schermen. Hierdoor forceert de game je soms een keuze te maken: ga ik terug omdat mijn health laag is, of ga ik door met het risico dood te gaan en nog meer opnieuw te doen? De game gebruikt hier en daar verder gemene traps om dit risico te verhogen (a la Indiana Jones). Het zijn vrijwel nooit insta-death traps, en het zijn er ook absoluut niet veel, maar je zult altijd zien dat jij in de trap stapt net als je health te laag is. Hierdoor houdt de game je ook goed "on edge".

Wat de game zo vreselijk goed maakt is omdat de gameplay gewoon strak is en de puzzels leuk. Net als in Metroid heb je lang niet elke upgrade nodig, maar zijn ze allemaal wel handig. Hierdoor moet je af en toe backtracken en gebied vaker bezoeken, maar nergens wordt dit storend. Sommige puzzels los je ook bij toeval op (ondanks de hints), maar nergens is het zo verstopt dat je hierdoor uren op zoek bent.

De remake
Uiteindelijk heeft Nigoro besloten om een remake te maken van de game. Hierbij is veel intact gebleven van de oorspronkelijke game, maar is de game in het begin iets makkelijker gemaakt en zijn de hints ietsje duidelijker. Let wel: dit zijn voornamelijk zaken die buitensporig moeilijk waren of ronduit "oneerlijk", de moeilijkheid is goed behouden en de game kan je geregeld flink op de kast krijgen. Maar wel altijd met het gevoel dat het kwam door je eigen fout.

De remake kiest gelukkig alsnog voor een retro stijl. De game heeft een zware 16 bit focus, maar gebruikt (naast een veel uitgebreider kleurenpalet) allerlei extra'tjes, zoals redelijk mooie stofwolkjes, klein stukjes debris die van een rand afrollen als je er langs loopt, en "moderne" vuur effecten. Verder gebruikt de game ook de gebruikelijke SNES-achtige muziek (welke ik persoonlijk prachtig vind). Het moet je ding zijn, maar de bosses zijn echt prachtig weergeven.

De game kost op het moment rond de 7,50 (kan een actie prijs zijn, kan het niet controleren hier). Wat krijg je voor dat geld terug? Een game die zeker 25 uur plezier geeft op de eerste playthrough en voor mij echt jawdropping is geweest. Ze weten trouw aan 16 bit-achtig te blijven maar weten tegelijkertijd echt prachtige artwork op te leveren. De interactiviteit met de wereld voelt goed. Ook weet de game goed dungeons (na verloop van tijd) aan elkaar te knopen.

Afbeeldingslocatie: http://www.indiegamebundles.com/wp-content/uploads/2012/08/la-mulana_boss_fight-1024x640.jpg
Een van de bosses

In een van de levels heb ik echt pen en papier er bij moeten pakken om wat tips op te schrijven. Word jij blij van dat puzzelaars, dan is dit je ding! Maar laat je ook zeker niet afschrikken daardoor, het is zeker niet een eis dat je gaat mee lopen schrijven, het was gewoon makkelijk de hints op een rij te zetten. Met wat willekeurig rondlopen en wat selectieve hints te lezen kom je er namelijk ook gewoon uit.

Tips voor beginners
Zelfs de remake is redelijk brutal. De handleiding is 13 pagina's, waarvan slechts enkele echt met info zijn gevuld. Meer heeft de game gelukkig niet nodig. Hoe dan ook zijn deze tips relatief spoiler vrij, maar wel essentieel. De eerste keer spelen heb ik twee uur lopen verknallen omdat ik dit niet wist.

Je eerste doel in de game is om geld te verzamelen. De potten die je ziet kunnen kapot, en enemies droppen ook geld. De eerste keer killen of kapotmaken van een enemy/pot levert het meeste geld op. Dit geld heb je nodig om de volgende items te kopen. Ze zijn allemaal in het begin-dorp te vinden:
- hand-scanner, daarmee kan je teksten lezen en skeletten analyseren. Deze info is absoluut nodig om de puzzels op te lossen
- Reader.exe, daarmee kan je de teksten op de grafstenen vertalen. Dit is tevens ook essentieel!
- glglmap.exe, hiermee kun je de map lezen (anders vind je de map, maar kan je er niets mee)

Verder nog wat algemen dingen:
- In de Mausoleum of the Giants staat ergens een grafsteen. Als je die leest, waarschuwt de tekst dat degene die de steen NOGMAALS leest het met zijn leven moet bekopen. Natuurlijk is het hetzelfde als een bordje "DO NOT PUSH THIS BUTTON" naast een knop. Echter, als je de steen nogmaals leest schakelt de game over in hard mode: enemies zijn sterker, doen meer damage, er zijn meer enemies en patterns zijn complexer en hebben een krappere timing. Ik raad dit af als beginner, een flink ervaren retro-game vriend van mij deed op deze mode enkele uren over sommige bosses. Alleen voor doorzetters dus!
- Let op: de game is non-lineair. Kom je er ergens niet uit, ga even een andere dungeon bekijken!
- Lang niet iedereen houdt van aantekeningen maken. Toch is het niet onverstandig om een paar kleine dingen te noteren, zoals de locatie van shops waar nog belangrijke items liggen, en de toegang naar de andere dungeons.

Multimedia
Afbeeldingslocatie: http://www.blogcdn.com/www.joystiq.com/media/2011/06/lamulana61.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.diygamer.com/wp-content/uploads/2012/07/1436lm2-613x457.jpg

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.