Na tweemaal de verkeerde plek te kiesen voor m'n topic zit ik dan eindelijk goed
.
Aangezien we hier thuis toe zijn aan een Mediaspeler, NAS en (thuis)server hebben m'n ouders en ik besloten dat een samengesteld systeem deze eisen het makkelijkste vult.
Mijn ouders steken hier 100 euro in (Aangezien zij voornamelijk naar een HTPC zoeken, en ik naar de rest). Ik kan het aanvullen tot een euro of 180, maar dan houd het voor mij ook op. Aangezien ik in februari begin met een HBO opleiding heb ik weinig trek om nu onnodige uitgaven te maken, hoe klein ze ook zijn
.
Wat heb ik hierbij zelf samengesteld aan de hand van O.A. de thuisserver BBG:
Intel:
AMD:
Wat heb ik zelf al:
pricewatch: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB x2
Random oud 250GB HDD'tje
Random draadloze ramplank en muis.
Draadloze xdoos controller + ontvanger.
Waar het Intel systeem wat goedkoper, en naar alle waarschijnlijkheid zuiniger is, is de GPU performance een stuk lager.
Wat word er met het systeem gedaan:
- 24/7 draaien, stelt weinig voor. Maargoed het is en blijft een eis, aangezien het budget behoorlijk laag is kan ik componenten niet selecteren op hun zuinigheid. Hierdoor kan ik dit niet echt als een harde eis opstellen.
- Vloeiend afspelen van Media. Mag op beide systemen geen problemen opleveren.
- Af en toe een spelletje. Mijn vader kennende zal hij graag een keer Fifa of een of ander racespelletje willen kunnen spelen. Dit gaat op de gok genomen eeen stuk beter op het AMD systeem.
- NAS/Backup. Momenteel start it m'n oude systeem elke zondag een keer op om een backup te draaien. Dit word met een van de bovenstaande systemen geautomatiseerd.
- Draaien van gameservers. Weinig bijzonders, een Minecraft server en misschien in de toekomst nog wat anders.
Op het systeem word Win7 Pro x64 geinstalleerd, de gameserver(s) zullen binnen een virtuele omgeving draaien en het HTPC gedeelte word gedaan via XBMC. Ik verkies hier Win7 pro boven een homesever installatie I.V.M. compatibiliteit met software.

Aangezien we hier thuis toe zijn aan een Mediaspeler, NAS en (thuis)server hebben m'n ouders en ik besloten dat een samengesteld systeem deze eisen het makkelijkste vult.
Mijn ouders steken hier 100 euro in (Aangezien zij voornamelijk naar een HTPC zoeken, en ik naar de rest). Ik kan het aanvullen tot een euro of 180, maar dan houd het voor mij ook op. Aangezien ik in februari begin met een HBO opleiding heb ik weinig trek om nu onnodige uitgaven te maken, hoe klein ze ook zijn
Wat heb ik hierbij zelf samengesteld aan de hand van O.A. de thuisserver BBG:
Intel:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Celeron G550 Boxed | € 37,45 | € 37,45 |
1 | Asrock H61M-GS | € 37,58 | € 37,58 |
1 | Fractal Design Core 1000 | € 29,47 | € 29,47 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G | € 17,90 | € 17,90 |
1 | be quiet! Pure Power L7 300W | € 37,45 | € 37,45 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 159,85 |
AMD:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD A4-5300 Boxed | € 42,45 | € 42,45 |
1 | ASRock FM2A75M-DGS | € 53,95 | € 53,95 |
1 | Fractal Design Core 1000 | € 29,47 | € 29,47 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G | € 17,90 | € 17,90 |
1 | be quiet! Pure Power L7 300W | € 37,45 | € 37,45 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 181,22 |
Wat heb ik zelf al:
pricewatch: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB x2
Random oud 250GB HDD'tje
Random draadloze ramplank en muis.
Draadloze xdoos controller + ontvanger.
Waar het Intel systeem wat goedkoper, en naar alle waarschijnlijkheid zuiniger is, is de GPU performance een stuk lager.
Wat word er met het systeem gedaan:
- 24/7 draaien, stelt weinig voor. Maargoed het is en blijft een eis, aangezien het budget behoorlijk laag is kan ik componenten niet selecteren op hun zuinigheid. Hierdoor kan ik dit niet echt als een harde eis opstellen.
- Vloeiend afspelen van Media. Mag op beide systemen geen problemen opleveren.
- Af en toe een spelletje. Mijn vader kennende zal hij graag een keer Fifa of een of ander racespelletje willen kunnen spelen. Dit gaat op de gok genomen eeen stuk beter op het AMD systeem.
- NAS/Backup. Momenteel start it m'n oude systeem elke zondag een keer op om een backup te draaien. Dit word met een van de bovenstaande systemen geautomatiseerd.
- Draaien van gameservers. Weinig bijzonders, een Minecraft server en misschien in de toekomst nog wat anders.
Op het systeem word Win7 Pro x64 geinstalleerd, de gameserver(s) zullen binnen een virtuele omgeving draaien en het HTPC gedeelte word gedaan via XBMC. Ik verkies hier Win7 pro boven een homesever installatie I.V.M. compatibiliteit met software.
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken