Aankoopadvies Multifunctionele HTPC.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Na tweemaal de verkeerde plek te kiesen voor m'n topic zit ik dan eindelijk goed 8)7 .

Aangezien we hier thuis toe zijn aan een Mediaspeler, NAS en (thuis)server hebben m'n ouders en ik besloten dat een samengesteld systeem deze eisen het makkelijkste vult.

Mijn ouders steken hier 100 euro in (Aangezien zij voornamelijk naar een HTPC zoeken, en ik naar de rest). Ik kan het aanvullen tot een euro of 180, maar dan houd het voor mij ook op. Aangezien ik in februari begin met een HBO opleiding heb ik weinig trek om nu onnodige uitgaven te maken, hoe klein ze ook zijn :| .

Wat heb ik hierbij zelf samengesteld aan de hand van O.A. de thuisserver BBG:

Intel:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G550 Boxed€ 37,45€ 37,45
1Asrock H61M-GS€ 37,58€ 37,58
1Fractal Design Core 1000€ 29,47€ 29,47
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 17,90€ 17,90
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 37,45€ 37,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 159,85

AMD:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-5300 Boxed€ 42,45€ 42,45
1ASRock FM2A75M-DGS€ 53,95€ 53,95
1Fractal Design Core 1000€ 29,47€ 29,47
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 17,90€ 17,90
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 37,45€ 37,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 181,22

Wat heb ik zelf al:
pricewatch: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB x2
Random oud 250GB HDD'tje
Random draadloze ramplank en muis.
Draadloze xdoos controller + ontvanger.

Waar het Intel systeem wat goedkoper, en naar alle waarschijnlijkheid zuiniger is, is de GPU performance een stuk lager.

Wat word er met het systeem gedaan:
- 24/7 draaien, stelt weinig voor. Maargoed het is en blijft een eis, aangezien het budget behoorlijk laag is kan ik componenten niet selecteren op hun zuinigheid. Hierdoor kan ik dit niet echt als een harde eis opstellen.
- Vloeiend afspelen van Media. Mag op beide systemen geen problemen opleveren.
- Af en toe een spelletje. Mijn vader kennende zal hij graag een keer Fifa of een of ander racespelletje willen kunnen spelen. Dit gaat op de gok genomen eeen stuk beter op het AMD systeem.
- NAS/Backup. Momenteel start it m'n oude systeem elke zondag een keer op om een backup te draaien. Dit word met een van de bovenstaande systemen geautomatiseerd.
- Draaien van gameservers. Weinig bijzonders, een Minecraft server en misschien in de toekomst nog wat anders.

Op het systeem word Win7 Pro x64 geinstalleerd, de gameserver(s) zullen binnen een virtuele omgeving draaien en het HTPC gedeelte word gedaan via XBMC. Ik verkies hier Win7 pro boven een homesever installatie I.V.M. compatibiliteit met software.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-07 15:40
Mocht je een build op basis van AMD willen gaan maken, dan kan je beter DDR3-1600 nemen ipv 1333 wat je nu kiest. Verder ben je, puur afgaande op de specs die je nu post, beter af met de AMD-build voor het moment. De AMD is ook iets zuiniger dan de intel, maar alle2 de platformen zullen (aanzienlijk) te kort schieten voor games; ook voor game-server-doeleinden zou ik alle2 de builds niet adviseren (en al helemaal niet via virtualisatie; dat kost je nóg meer resources). Het zal vast wel werken, maar de kans dat je met HTPC-gebruik hinder gaat ondervinden als een ander aan het gamen slaat is wel aanwezig. Zeker gezien het beperkte budget zou ik daarom kiezen voor een dedicated HTPC-systeem. Storage zou ik ook neit naar de HTPC halen, maar op de NAS laten. Afhankelijk van wat voor NAS je nu tot je beschikking hebt kan je eventueel deze al de downloads laten afhandelen. Voordeel daarvan is, is dat je geluids-productie van de HTPC binnen de perken blijft. Disks produceren geluid wat vaak storend is bij een HTPC.
De eis van 24/7 draaien is wel iets om wat rekening mee te houden. Zeker HDD's kunnen daar nog wel eens op uitvallen, omdat een hoop disks daar simpelweg niet op berekend zijn. Een SSD zal deze problemen veel minder kennen, en is daarbij nog eens volledig stil én sneller. Kort gezegd zou ik dan dus ook adviseren je storage op de NAS te laten en je HTPC van een kleine SSD te voorzien. Om resources te besparen kan je misschien ook wel beter overstappen naar een Linux-based build zoals OpenElec, of XBMCBuntu.

Je kan in dergelijke gevallen imho beter een goed en stabiel systeem neerzetten dat weliswaar beperkt is in functionaliteiten (door budget ingegeven), dan heel veel erin proberen te stoppen en uiteindelijk steeds weer de "precies-net-niet" ervaring om je oren te krijgen waardoor je enorm afknapt op een dergelijk systeem.
Overigens denk ik dat je beter af bent door ofwel je budget op te rekken en iets goeds neer te zetten, ofwel een mediaspeler te halen en het idee van een HTPC te laten varen. Een HTPC is imho meer een hobby waar nogal wat geld en tijd in gaat zitten dan en gebruiksvoorwerp. Als gebruiksvoorwerp zijn er veel betere en goedkopere oplossingen te vinden.

iRacing Profiel