Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Windows Server en clients simuleren

Pagina: 1
Acties:

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 16:52
Hallo allemaal,

Ik volg momenteel een opleiding tot ICT Beheerder en werk dan uiteraard erg veel met Windows server. Ik ben in staat om een eigen netwerk aan te leggen middels AD en alles verder in te stellen, maar deze kennis is nog wat oppervlakkig om het zo te zeggen.

Ik volg bijvoorbeeld wel het systeembeheerders en hun problemen topic, maar sommige termen snap ik niet volledig. Vandaar de vraag of er goede software bestaat waarmee ik een Windows netwerk omgeving kan simuleren met desnoods honderden clients.

Uiteraard ken ik vmware, maar mijn Asus N56 met i7 en 6GB RAM trekt geen vijf clients en een server in VMWare ;). Ook ben ik geïnteresseerd in cursussen om het echt volledig onder de knie te krijgen op mijn snelle laptop met ssd en niet op de school pc's met een pentium 3/4. Aan software komen is geen probleem overigens, ik ben in het bezit van een geldige licentie voor alle Windows Server pakketten en Windows clients via MS Dreamspark.

Alvast erg bedankt!

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08 19:21
Waarom zou je willen testen met honderden (vmware) clients? Enkele virtuele servers en enkele clients moeten toch voldoende zijn om het eea te proberen?

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Downoad gewoon de evaluatieversie van Windows Server dan kun je 120 dagen testen, honderden clients is niet nodig.

[ Voor 84% gewijzigd door Turdie op 01-01-2013 22:59 ]

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:27
Honderden? Dan mag je wel een serverpark in je schuur gaan bouwen :')
1 virtuele server en 1 of 2 virtuele clients is ruim voldoende.
Over je licentie verhaal zou ik zeggen lees eens na wat het verschil is tussen een volume en single (wat Dreamspark is) licence.

Gebruik maken van snapshots is ook wel handig, in jouw geval.

if (!coffee) {
Work = false; }

• Iekozz
Honderden is overdreven ja, maar een client en 1 server moet nog wel lukken met 6GB RAM. We gaan eens kijken wat we ervan kunnen maken, bedankt!

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Honderden VM's lijkt me erg overdreven. Als ik ga spelen met wat software dan heb ik meestal genoeg aan vier tot vijf VM's. Ligt er een beetje aan wat er allemaal nodig is. Als je niet genoeg resources op je host hebt moet je ook VM's gaan combineren. IRL zou je niet zo snel een SQL Server installeren op een domain controller, maar in een lab omgeving kan het prima.

Overigens kan je Windows Server 2008R2 afschepen met 1Gb geheugen voor een VM. Windows 7 ook. Ik zou niet minder doen, dan krijg je echt crappy performance. Zo kan je laptop met 6Gb toch 5 guests hebben. Tenzij een van de servers iets moet gaan huisvesten, dan moet je wat meer misschien doen.

Als je je laptop wilt gebruiken als VM Host overweeg om te upgraden naar Windows 8 Pro x64. Die heeft Hyper-V 3.0 aanboord en is indentiek aan de server versie. Het fijne is dat je dan een normaal OS hebt om je laptop als laptop te gebruiken, maar je ook de beschikking hebt over een type 0 hypervisor.

Ik zou ook geen Technet/Dreamspark licentie elke keer pakken voor een experiment. Meeste dingen rond je wel af binnen 120 dagen en dan kunnen de VM's de prullenbak in. Als je een licentie hebt gebruikt moet je dan elke keer die key weer vrij zien te krijgen.

En maak je niet druk als je sommige dingen (nog) niet kan volgen. Sommige dingen zal je ook moeten leren/ontdekken door ervaring op te doen.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

... maar je ook de beschikking hebt over een type 0 hypervisor.
*PROEST* Type 0? Waar haal je die onzin vandaan? Er zijn maar twee types, type-1 en type-2, Er bestaat geen type-0.

Type-1 is een bare-metal hypervisor, te denken aan Xen, KVM, VMWare ESX(i), etc.
Type-2 is een hypervisor dat een OS nodig heeft om op te draaien, te denken aan VirtualBox, VMWare Workstation/Server, VirtualPC, Qemu, etc.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Je hebt twee keuzes: of zelf op eigen hardware virtualiseren, of gebruik maken van TechNet Virtual Labs.
TechNet Virtual Labs enable you to quickly evaluate and test Microsoft's newest products and technologies through a series of guided, hands-on labs that you can complete in 90 minutes or less. There is no complex setup or installation required, and you can use TechNet Virtual Labs online immediately, free.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• CMD-Snake
Hero Of Time schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 08:49:
[...]

*PROEST* Type 0? Waar haal je die onzin vandaan? Er zijn maar twee types, type-1 en type-2, Er bestaat geen type-0.
Er bestaat nog zoiets als een typefoutje.... Wel even over het hoofd gezien. |:(

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:17
CMD-Snake schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 08:41:
Als je je laptop wilt gebruiken als VM Host overweeg om te upgraden naar Windows 8 Pro x64. Die heeft Hyper-V 3.0 aanboord en is indentiek aan de server versie. Het fijne is dat je dan een normaal OS hebt om je laptop als laptop te gebruiken, maar je ook de beschikking hebt over een type 0 hypervisor.
Mwah, ik mis een aantal onderdelen in Hyper-V onder Windows 8 welke wel in server 2012 zitten (Live Migration is daarbij de belangrijkste voor mij).
Overigens gebruik ik voor productie meestal gewoon Hyper-V. Voor lab omgevingen gebruik ik weer Vmware Workstation 9 : ik kan hiermee namelijk ook (na wat aanpassingen in de instellingen van de VM) Hyper-V in een VM draaien waardoor ik ook een volledige VDI omgeving met pooled machines heb kunnen testen in een virtual machine (leuk, een VM in een VM).

Overigens ben ik nog wel blij met Hyper-V in Windows 8, het maakt het testen van zaken gewoon een stuk makkelijker (nu hoef ik niet meer 1 van onze VM hosts te misbruiken voor testdoeleinden maar kan ik dit voor het grootste deel op mijn werklaptop doen).

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

CMD-Snake schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 10:45:
[...]

Er bestaat nog zoiets als een typefoutje.... Wel even over het hoofd gezien. |:(
Een typo maken tussen 1 en 0? Nee, sorry, die twee zitten zo ver van elkaar op 't toetsenbord (numpad uitgezonderd, maar wie gebruikt dat nou? :+) dat ik die optie al had uitgesloten.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• CMD-Snake
Hero Of Time schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 15:45:
[...]

Een typo maken tussen 1 en 0? Nee, sorry, die twee zitten zo ver van elkaar op 't toetsenbord (numpad uitgezonderd, maar wie gebruikt dat nou? :+) dat ik die optie al had uitgesloten.
Ik gebruik altijd numpad...

• CMD-Snake
Killah_Priest schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 15:43:
[...]

Mwah, ik mis een aantal onderdelen in Hyper-V onder Windows 8 welke wel in server 2012 zitten (Live Migration is daarbij de belangrijkste voor mij).
Ik denk dat het voor de situatie van de TS voldoende is. Windows 8 heeft dan als voordeel dat je laptop gewoon ook als laptop kan blijven werken. Als je VMWare ESXi erop gooit, dat lijkt me niet echt een goed OS voor een laptop.

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:04

Eagle Creek

Breathing security

Ja tot zover de cijfertjesdiscussie.. 8-).

-------

Als je veel met VM's wilt werken zou ik zeggen:
- Stop er wat RAM bij
- Stop er een HDD bij

Bedenk dat je cliënts echt niet zoveel nodig hebben. Iedereen roept wel dat Windows 7 2 tot 4 GB moet hebben maar als je doet wat jij wilt, dan is 1 GB --ruim-- voldoende per client.

Bedenk ook dat, zoals gezegdj, je geen oerwoud aan servers en clients nodig hebt om te testen. Écht testen leer je het beste in bedrijfsomgevingen, op stageplekken en dergelijke. Zelf thuis een volledig redundant failover Exchange cluster bouwen is leuk om de theorie uit te testen maar echte praktijksituaties zal je er niet mee simuleren. Simpelweg omdat je er de infrastructuur (en hiermee bedoel ik dus ook de gebruikers, de items (=mails, netwerktraffic, files, etc) niet voor hebt. Dat is niet erg maar bedenk wel voor jezelf van te voren wat of je wilt.

Als je wilt weten of je van 5 cliënts een aanmelding kunt laten verzorgen met verschillende GPO's, kun je ook 2 cliënts tegelijk gebruiken, uitzetten en dan andere weer opstarten.

Ik werk zelf best wel met wat VM's en om die reden heb ik in totaal 3 dedicated schijven en 16 GB RAM. Dit trek aardig wat. Als je ziet hoeveel ik in de praktijk hiervan aan het belasten ben valt dat allemaal reuze mee :).

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:27
Eagle Creek schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 16:07:
- Stop er wat RAM bij
- Stop er een HDD bij

Koop een desktop
FTFY
Een laptop legt het altijd af tegen een desktop van een gelijke prijs op het gebied van prestaties, beide hebben nou eenmaal hun eigen voor en nadelen. Voordelen van een laptop zijn alles in 1 en draagbaar daar houd het verder ook op, een desktop kan veel beter omgaan met zware taken (ook voor langere tijd) maar is niet draagbaar.

OT: Op mijn opleiding heb ik ongeveer hetzelfde gedaan wat de TS nu moet doen (al dan wat complexer) daar had ik echt ruim voldoende aan 1 server en 2 clients in een virtuele omgeving, dat draaide overigens prima op mijn laptop. Kwestie van gebruik maken van snapshots dan heb je geen lading aan clients nodig. Het gaat immers om de werkwijze van het instellen/configureren van een server omgeving of je dat nou instelt op 2 of 200 machines het principe blijft hetzelfde.

1 client zou in principe voldoende moeten zijn omdat je verschillende gebruikers vanuit AD kunt aanspreken/aanmelden op 1 machine, die 2e client is eigenlijk alleen maar voor communicatie tussen beide clients of om gelijktijdig dingen te testen bijv in dual-screen.

if (!coffee) {
Work = false; }

• Deveon
  • Niet online
Je kan natuurlijk ook overwegen om een thuisserver neer te zetten. In de BBG staat deze maand een mooi voorbeeld. Dan kan je ook ervaring op doen met (bijv) VMware. Als je daarnaast een Win 8 consumer preview erop installeerd en deze vervolgens upgrade naar 8 Pro dan heb je voor 30 euro een goedkope beheer machine waar je van afstand op kan inloggen.

En anders kan je overwegen om je laptop uit te breiden met extra RAM en mogelijk een SSD.

[ Voor 36% gewijzigd door Deveon op 02-01-2013 17:20 ]

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:04

Eagle Creek

Breathing security

Als je daarnaast een Win 8 consumer preview erop installeerd
Consumer preview? De Windows 8 Enterprise 90-day evaluation lijkt me dan zinvoller.
En ik heb mijn twijfels of je hierbij een €30 upgrade uit kunt voeren.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:52
Ik draai het grootste gedeelte van mijn testen op locatie op mijn laptop met een i7 cpu, 16gb ram en 1 ssd (intel 320) van 600 GB, daar kan ik makkelijk enkele server vm's en enkele client vm's op draaien zonder aan performance in te boeten. Dit allemaal op vmware workstation 9 (kost je 160 euro voor een licentie) Ook de host (win7) blijft gewoon functioneren voor mijn mail en andere zaken die ik continu gebruik.

Testversies van microsoft volstaan voor alle testen die ik draai, linux download je gratis. Het kost wat (vooral een grote ssd is duur, maar je kan best uit met een ssd van 250-300 gb, die zijn alweer een pak betaalbaarder)

Voor de echt grote testen, denk dan aan het draaien van gevirtualiseerde bedrijfsomgevingen van klanten maak ik dan wel gebruik van wat uitgebreidere infrastructuur zowel thuis als in het datacenter, maar dit gebeurt niet zo vaak.

[ Voor 15% gewijzigd door ItsValium op 02-01-2013 21:23 ]

• Iekozz
CMD-Snake schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 08:41:
Honderden VM's lijkt me erg overdreven. Als ik ga spelen met wat software dan heb ik meestal genoeg aan vier tot vijf VM's. Ligt er een beetje aan wat er allemaal nodig is. Als je niet genoeg resources op je host hebt moet je ook VM's gaan combineren. IRL zou je niet zo snel een SQL Server installeren op een domain controller, maar in een lab omgeving kan het prima.

Overigens kan je Windows Server 2008R2 afschepen met 1Gb geheugen voor een VM. Windows 7 ook. Ik zou niet minder doen, dan krijg je echt crappy performance. Zo kan je laptop met 6Gb toch 5 guests hebben. Tenzij een van de servers iets moet gaan huisvesten, dan moet je wat meer misschien doen.

Ik zou ook geen Technet/Dreamspark licentie elke keer pakken voor een experiment. Meeste dingen rond je wel af binnen 120 dagen en dan kunnen de VM's de prullenbak in. Als je een licentie hebt gebruikt moet je dan elke keer die key weer vrij zien te krijgen.

En maak je niet druk als je sommige dingen (nog) niet kan volgen. Sommige dingen zal je ook moeten leren/ontdekken door ervaring op te doen.
Ja, morgen komt 16gb ram binnen voor mijn laptop, dus daar kan ik voorlopig wel mee vooruit. Maar hoe bedoel je VM's combineren? En ik begrijp dat hyper-v dus eigenlijk een soort vmware is, maar dan van microsoft zelf? Verder een goede tip van de pro editie. *Doet upgrade bestellen*.
Question Mark schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 10:18:
Je hebt twee keuzes: of zelf op eigen hardware virtualiseren, of gebruik maken van TechNet Virtual Labs.

[...]
Dat ziet er handig uit, meteen even proberen. Bedankt!
Eagle Creek schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 16:07:
Ja tot zover de cijfertjesdiscussie.. 8-).

-------

- Stop er wat RAM bij
- Stop er een HDD bij

Bedenk dat je cliënts echt niet zoveel nodig hebben. Iedereen roept wel dat Windows 7 2 tot 4 GB moet hebben maar als je doet wat jij wilt, dan is 1 GB --ruim-- voldoende per client.

Bedenk ook dat, zoals gezegdj, je geen oerwoud aan servers en clients nodig hebt om te testen. Écht testen leer je het beste in bedrijfsomgevingen, op stageplekken en dergelijke. Zelf thuis een volledig redundant failover Exchange cluster bouwen is leuk om de theorie uit te testen maar echte praktijksituaties zal je er niet mee simuleren. Simpelweg omdat je er de infrastructuur (en hiermee bedoel ik dus ook de gebruikers, de items (=mails, netwerktraffic, files, etc) niet voor hebt. Dat is niet erg maar bedenk wel voor jezelf van te voren wat of je wilt.

Als je wilt weten of je van 5 cliënts een aanmelding kunt laten verzorgen met verschillende GPO's, kun je ook 2 cliënts tegelijk gebruiken, uitzetten en dan andere weer opstarten.

Ik werk zelf best wel met wat VM's en om die reden heb ik in totaal 3 dedicated schijven en 16 GB RAM. Dit trek aardig wat. Als je ziet hoeveel ik in de praktijk hiervan aan het belasten ben valt dat allemaal reuze mee :).
Ja, mijn plan was om klein te beginnen en bijv met 2 clients in een aparte OU te zetten met verschillende rechten en dan te kijken of ik dat zo goed kan krijgen compleet met dns en dhcp. s
Deveon schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 17:18:
Je kan natuurlijk ook overwegen om een thuisserver neer te zetten. In de BBG staat deze maand een mooi voorbeeld. Dan kan je ook ervaring op doen met (bijv) VMware. Als je daarnaast een Win 8 consumer preview erop installeerd en deze vervolgens upgrade naar 8 Pro dan heb je voor 30 euro een goedkope beheer machine waar je van afstand op kan inloggen.

En anders kan je overwegen om je laptop uit te breiden met extra RAM en mogelijk een SSD.
Dat wordt wel een beetje veel van het goede, als ik alles virtueel kan doen is dat voor mij beter en ook een stuk goedkoper.

• CMD-Snake
Iekozz schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 22:57:
Ja, morgen komt 16gb ram binnen voor mijn laptop, dus daar kan ik voorlopig wel mee vooruit. Maar hoe bedoel je VM's combineren? En ik begrijp dat hyper-v dus eigenlijk een soort vmware is, maar dan van microsoft zelf? Verder een goede tip van de pro editie. *Doet upgrade bestellen*.
Hyper-V is een hypervisor van Microsoft. Het is de grote rivaal van VMWare. Een voordeel is voor het thuislab dat het gratis in zit bij Windows 8 bijvoorbeeld. Je kan ook Hyper-V Server 2012 gratis downloaden bij Microsoft. Let wel dat dit een server core pakket is, niet echt geschikt voor laptops als OS.

Met VM's combineren bedoel ik rollen combineren. IRL heeft een server maar een taak (althans, bij grotere bedrijven). Een domain controller is niets anders dan domain controller (en mogelijk DNS server gezien dat bij AD Integrated die rol erbij ingebakken zitten.) Je hebt alleen in een thuislab niet altijd de luxe om veel VM's te draaien. Stel dat je wilt experimenteren met een Sharepoint farm. Een opstelling kan zijn:

Server 1: Domain controller (ADDS, DNS, DHCP)
Server 2: SQL Server
Server 3: Sharepoint
Server 4: Sharepoint

Nou kan je eventueel Server 1 en 2 samenvatten. Niet aan te raden IRL, maar bespaart in het thuislab resources want je hebt een VM minder.
Ja, mijn plan was om klein te beginnen en bijv met 2 clients in een aparte OU te zetten met verschillende rechten en dan te kijken of ik dat zo goed kan krijgen compleet met dns en dhcp. s
DNS en DHCP zet je al goed bij het inrichten van het netwerkje. Die stap heb je al snel gehad. GPO settings uitproberen is dan een interessanter iets om te doen bijvoorbeeld.
Pagina: 1