Batterijen laden (4x1,2V AA)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meuzik
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 12:24
Ik heb 4 stuks AA batterijen in een houder. Deze moeten een lasermodule (5V) gaan voorzien van stroom.
Nu heb ik de batterijen als eerst opgeladen in mijn Powerex oplader en een "Break in" gedaan. Vervolgens heb ik de lasermodule laten branden totdat deze de batterijen leeg had en tussendoor het voltage gemeten. Dit was max 5,1V en bij de 4,2V ging het opeens hard naar beneden.
Hierna heb ik de batterijen weer opgeladen met de Powerex, maar dan met 900mA. Wederom gekeken hoe lang hij het deed en iedere keer even het voltage gemeten. Dit gaf ongeveer hetzelfde beeld.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat de lasermodule ingebouwd wordt en de batterijen opgeladen worden met deze lader.

Dus toen de batterijen voor de 2e keer leeg waren heb ik ze met de Ansmann opgeladen. Dit is een automatische lader, dus ik kan er niets op instellen. Nadat ze vol waren heb ik hem even laten "door druppelen". Vervolgens weer dezelfde test uitgevoerd.
Ditmaal begon het voltage echter op 6,2V. Dat is dus beduidend hoger dan de 5,2V van de Powerex. Bovendien zijn de batterijen in principe maar 1,2V en 4x1,2=4,8.
6,2V is dus bijna een 30% hoger voltage dan gewenst.
1) Ga ik hiermee op de lange termijn mijn batterijen mee verzieken?
2) Kan ik er eventueel nog een elektronisch component tussen bouwen om dit te voorkomen?
Graag jullie mening.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:25

heuveltje

KoelkastFilosoof

Meuzik schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 18:30:
Ik heb 4 stuks AA batterijen in een houder. Deze moeten een lasermodule (5V) gaan voorzien van stroom.
Nu heb ik de batterijen als eerst opgeladen in mijn Powerex oplader en een "Break in" gedaan. Vervolgens heb ik de lasermodule laten branden totdat deze de batterijen leeg had en tussendoor het voltage gemeten. Dit was max 5,1V en bij de 4,2V ging het opeens hard naar beneden.
Hierna heb ik de batterijen weer opgeladen met de Powerex, maar dan met 900mA. Wederom gekeken hoe lang hij het deed en iedere keer even het voltage gemeten. Dit gaf ongeveer hetzelfde beeld.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat de lasermodule ingebouwd wordt en de batterijen opgeladen worden met deze lader.

Dus toen de batterijen voor de 2e keer leeg waren heb ik ze met de Ansmann opgeladen. Dit is een automatische lader, dus ik kan er niets op instellen. Nadat ze vol waren heb ik hem even laten "door druppelen". Vervolgens weer dezelfde test uitgevoerd.
Ditmaal begon het voltage echter op 6,2V. Dat is dus beduidend hoger dan de 5,2V van de Powerex. Bovendien zijn de batterijen in principe maar 1,2V en 4x1,2=4,8.
1) Ga ik hiermee op de lange termijn mijn batterijen mee verzieken?
2) Kan ik er eventueel nog een elektronisch component tussen bouwen om dit te voorkomen?
Graag jullie mening.
batterijen zijn 1.2V gemiddeld. Maar dat fluctueerd nogal onder belasting en andere variable.
Maar aals ze net opgeladen zijn, kunnen ze veel hoger zijn, dus das niet zo vreemd.
Het is bij nicad veel erger, maar ook nimh kun je "voller" laden als je ze helemaal leeglaad, dan als je vanuit halverwege weer oplaad.

Bij modelbouw reden we vroegah met 6 D-cellen, en sommige mensen hadden daar een logger bij.
ik heb daar wel eens voltages van 9.7v voorbij zien komen. Dat redden ze vervolgens maar 20 seconden voor het alsnog 6.8 werd, maar dat terzijde (of 5.8 als je het gas vol open trok :) )

[ Voor 4% gewijzigd door heuveltje op 01-01-2013 18:45 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:45

MBV

NiMH batterijen kunnen vrij veel hebben. Ik heb in een ander topic gelezen dat iemand z'n Eneloop batterijen (die in alles behalve de maximale capaciteit beter zijn dan 'gewone' NiMH's, o.a. low selfdischarge, capaciteit bij hoge laad- en ontlaadstromen) domweg geprobeerd heeft kapot te krijgen door ze een dag lang met 1A op te laden. Daarna deden ze het beter dan voor die poging...

Kennelijk is de minus-delta-V cutoff van de Ansmann minder gevoelig dan van je Powerex. Sterker nog: volgens de documentatie van je batterijen zelfs veel te gevoelig, waardoor waarschijnlijk de hele capaciteit niet wordt gehaald:
http://www.produktinfo.co..._MIGNON_AKKU_2700_MAH.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door MBV op 01-01-2013 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:25

heuveltje

KoelkastFilosoof

Voor ik het vergeet. ontladen tot onder +- 0.9V is niet goed voor nimh cellen.
Hoeveel precies, en hoe erg de schade is verschilt nogal van type tot type.

Dus als je die batterijen test door ze net zolang te ontladen tot de laser niet meer werkt. kan het wel eens zijn dat ze wel vrij snel kapot gaan.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meuzik
heuveltje schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 18:57:
Voor ik het vergeet. ontladen tot onder +- 0.9V is niet goed voor nimh cellen.
Hoeveel precies, en hoe erg de schade is verschilt nogal van type tot type.

Dus als je die batterijen test door ze net zolang te ontladen tot de laser niet meer werkt. kan het wel eens zijn dat ze wel vrij snel kapot gaan.
Bedankt voor je antwoord. Is er nog een makkelijke manier om er voor te zorgen dat de laser uitgaat bij bv 4V?
Als hij dan immers stopt met branden, gooi ik hem aan de lader en zijn de batterijen niet te diep ontladen....

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Reken sowieso niet op veel meer dan 100x ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Wonderland
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-09 22:40
Meuzik schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 18:30:
Dit was max 5,1V en bij de 4,2V ging het opeens hard naar beneden.

Jouw Powerex heeft na afloop toch ook de spanningen en capaciteit (zelf ook ingevoerd bij breakin) van batterijen weergegeven? Viel hier toen niets op?
Ik gebruik zelf tussen de 50-70 oplaadbare batterijene van verschillende merken en ouderdom (laatste tijd alleen Eneloop).
Bijna elke batterij die opgeladen is heeft hier een spanning van +/-1.45V (1.4-1.5). Dit is een spanning welke je ook in de datasheet terugvind van je batterijen.

Startspanning van 5.2V = 1.3V per cell is heel laag. Spanningen van boven de 1.5V heb ik bij het opladen nog nooit gezien en lijkt mij te hoog.

Site met testen van batterij spanningen afhankelijk van de type en belasting: http://www.candlepowerfor...t-Out&p=920843#post920843

[ Voor 8% gewijzigd door W.Wonderland op 01-01-2013 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meuzik
Euhm, ja hij gaf idd 1.45V aan ja. Zou het niet kunnen zijn dat doordat de batterijen belast werden het voltage al wat instort? Zou betekenen dat die Ansmann nog veel meer schade toericht....

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Wonderland
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-09 22:40
Meuzik schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 00:15:
Euhm, ja hij gaf idd 1.45V aan ja. Zou het niet kunnen zijn dat doordat de batterijen belast werden het voltage al wat instort? Zou betekenen dat die Ansmann nog veel meer schade toericht....
Instorten gebeurt zeker en is uiteraard afhankelijk van type batterij en belasting. Zie oa bovenstaande link.
Ik weet niet of de stroom van de laser bekend is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

1,6V mag gewoon bij dat type batterij, kijk maar in de datasheet van Conrad waar ik naar heb gelinkt. Ik zou me er niet al te druk om maken en de volgende keer low self-discharge batterijen als de Eneloop kopen, na 1 maand laten liggen hebben die meer capaciteit dan jouw 2700mAh batterijen na 1 maand laten liggen.

[ Voor 3% gewijzigd door MBV op 02-01-2013 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MBV schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 09:58:
1,6V mag gewoon bij dat type batterij, kijk maar in de datasheet van Conrad waar ik naar heb gelinkt. Ik zou me er niet al te druk om maken en de volgende keer low self-discharge batterijen als de Eneloop kopen, na 1 maand laten liggen hebben die meer capaciteit dan jouw 2700mAh batterijen na 1 maand laten liggen.
Ja, klopt- en dan kakken die "eneloops" heel snel in (verhoudingsgewijs) t.o.v. de 2700mAh, die dan -ondanks de iets lagere startcapaciteit- toch meer in hun mars hebben dan de eneloops van 2000/1900 mAh.

Lage zelfontlading in de bureaulade is mooi, maar het gaat om de power die een cel heeft, om het moment dat hij belast wordt. Daar falen de eneloops na een aantal maanden vol gebruik absoluut in, daar waar de 2700mAh's nog steeds lekker door dieselen. :o

Eneloop=marketing-praat. Trap er niet in en koop gewoon lekker de Sanyo 2700mAh- "The King" onder de AA penlites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Ik heb mijn flitser al een half jaar niet gebruikt. Stel dat ik hem over 5 minuten nodig heb, zou ik hem nog kunnen gebruiken als ik jouw 'The king' 2700mAh batterijen erin heb zitten? Mijn eneloops zijn nog zo vol dat mijn SB600 in 4 seconden ready is!
Pagina: 1