SSD bijna overleden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:31

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Heb dus een Kingston V100 128GB schijfje en ik merkte dat het nogal traag was als ik grote hoeveelheden kleine bestanden verplaatstte, dit kwam uit een test
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/RttrQ.png
Moet ik me zorgen maken en kijken naar een vervanging?
pricewatch: Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/128G (stand-alone drive) 128GB

[ Voor 29% gewijzigd door Thomg op 01-01-2013 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:04
Zit de schijf toevallig al behoorlijk vol, of nog genoeg ruimte over?

Afgezien daarvan, de FAQ van Kingston:
Performance decreases have been reported on some SSDNow drives. If you have an older SSD drive that does not have effective Garbage Collection, SSD drive performance will decrease over time. This is due to the way the system overwrites data that has been flagged for deletion.

Try using the Secure Erase tool like HDDErase to wipe the drive and restore it to its original condition.
... tja, HDDErase zou je dus kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
40GB over, ik weet niet volgens mij zit dat precies op het randje van behoorlijk vol en niet zo vol.
Moet ik dus na een maand weer windows herinstalleren? Dat is nog niet zo lang geleden gereset.

[ Voor 7% gewijzigd door Thomg op 01-01-2013 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 304426

Wanneer heb je 'm voor het laatst een TRIM gegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Welk OS staat er op? Windows 7 of 8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Windows 7.
Nooit een TRIM, ik vernam dat dat automatisch gebeurde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Anoniem: 304426 schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 19:07:
Wanneer heb je 'm voor het laatst een TRIM gegeven?
TRIM gaat vanzelf als het OS dit ondersteunt ... Belangrijk is dus om te weten welk OS er op staat.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik denk dat in dit geval alleen Windows opnieuw installeren niet voldoende is en je beter eens een secure erase kan doen. Mocht ie daarna nog zulk soort lage snelheden hebben dan denk ik dat ie zijn beste tijd gehad heeft. Ook trouwens van belang dat je de laatste firmware erop zet want dat kan bij ssd's ook nog wel eens een boel schelen qua snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Drivers kan ik niet vinden, staat niet meer op hun site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:32

Swordlord

Act first, think never

Als ik dat serie nummer zie, dan zie ik een Kingston V+ geen V100... Van de V+ zijn nooit firmware updates uitgebracht dus doe je ook maar geen moeite.

Verder kan ik weinig toevoegen aan de adviezen die al zijn gegeven. Een secure erase is een goede mogelijkheid om performance weer volledig te herstellen.
Omdat je dan zeker weet dat alle geheugencellen schoon zijn en je SSD dus optimaal zou moeten presteren.

Het is wel een bekend feit, dat de V+(100) modellen van kingston soms een beetje problemen hebben met massa's aan random kleine data ter verwerken.
Dit komt door de manier van buffering door de controller/firmware, die raakt te snel vol en dan kan hij het allemaal niet meer zo goed bijhouden.

[ Voor 27% gewijzigd door Swordlord op 01-01-2013 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Evengoed is het wel vreemd: Windows 7 als besturingssysteem, een maand geleden geinstalleerd - dan zou die degradatie toch niet zo sterk mogen zijn? Windows 7 doet gewoon automatisch TRIM, dus daar ligt het niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-07 09:22
Het gaat er niet om wanneer W7 is geinstalleerd, het gaat erom vanaf wanneer de SSD in gebruik is genomen. Het formatteren wat W7 doet, is niet hetzelfde als de secure erease die hier wordt genoemd.

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:29
Correcte PW link:
pricewatch: Kingston SSDNow V+ Series V2 SATA2 2.5 128GB

Verder: SMART even bekijken of de drive brak is, en de nieuwste Intel RST Drivers installeren.
Draai ook eens een snelheidtest ipv een iops test.

Vergelijkingsmateriaal:
Afbeeldingslocatie: http://assets.overclock.net.s3.amazonaws.com/5/59/595facb0_vbattach187903.jpeg

[ Voor 16% gewijzigd door Malantur op 01-01-2013 19:49 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Zoals ik al aangaf en in het plaatje van Malantur is te zien , de V+ heeft nogal wat probleempjes met small random requests.
Dit komt puur door de buffering, die problemen heeft met bakken aan data.w

AS-SSD werkt met testfiles van 1 GB groot, dit is een enorme aanslag op de SSD om te verwerken.

Wat geprobeerd kan worden, is om een benchmark met Crystaldiskmark te doen en dan met een testfile size van 100MB.
Hier zouden betere resultaten uit moeten komen.

Edit @ Malantur:
IOPS en MB/s zijn in verhouding met elkaar.
MB/s is uit te rekenen vanuit de IOPS.
MB/s = (IOPS * Filesize in KB) / 1024

Voor sequential speed is dus
Dus (13,72x16000)/1024 = +- 214 MB/s

[ Voor 25% gewijzigd door Swordlord op 01-01-2013 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Nu komt dit eruit
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/GKQp8.png
Crystaldisk draait nu.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/hrcWq.png

[ Voor 34% gewijzigd door Thomg op 01-01-2013 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Niks aan het handje dus, je SSD werkt normaal (voor deze serie).
SMART data zou je nog kunnen posten, voor de puristen. Maar ik kan je zo al zeggen, die is zo kaal als maar kan dus is weinig uit te halen.

Wil je meer en stabielere performance, dan zou ik zeggen dat je dan een nieuwere moderne SSD zou moeten kopen.

[ Voor 75% gewijzigd door Swordlord op 01-01-2013 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Mja, dan komt een nieuwe SSD hoger op het verlanglijstje te staan.
De enigste vorm van SMART die ik ken is de SMART die de bios post en ok of fail erbij weergeeft.
Of doelen jullie op die test die bijvoorbeeld Speedfan heeft?

[ Voor 16% gewijzigd door Thomg op 01-01-2013 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik heb die schijf ook. Je waardes zijn normaal. Benchmarks vallen soms tegen bij deze schijf omdat je op dat moment erg veel schrijft en leest naar de ssd. Dat wordt wat veel voor de ssd en de benchmark valt lager uit. Ik heb daar ooit ook eens om gepost. Iemand (swordlord?) heeft me toen aangeraden die bench te draaien nadat ik niet al te intensief met de computer bezig was geweest.
Nadat de computer een paar uurtjes idle was geweest de bench gedraaid, en voila betere benches.
speedfan is een slecht programma, hoef je nog niet aan te denken. smart data van de kingston zijn bijna niet beschikbaar, blijkbaar zit dat gewoon slecht ingebouwd in die drive: welk programma dat je ook gebruikt; er is eenvoudigweg bijna niets uit te lezen. Vergeet dat maar gerust..
Er zijn nu betere ssd's maar de prijs is nu hoog, vind ik. (samsung 840pro lijkt mij nu de beste keuze, alhoewel deze nog geen bewezen betrouwbaarheid heeft).

Ik zou die kingston gewoon uitzitten tot je er echt niet meer tegen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knightofn1
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-04 12:51

knightofn1

Don't say that word

jep normaal, buffer loopt nogal snel vol dus als je de benchmark onderdelen 1 voor 1 start zal je een betere (4k) benchmarkscore krijgen.

Then, when you have found the shrubbery, you must cut down the mightiest tree in the forest... with... a herring!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik snap overigens iets niet.
Je merkt dat de ssd traag is als je grote hoeveelheden kleine bestanden verplaatst. Hoe moet ik me dat voorstellen? Ik kan namelijk niets bedenken waarbij je grote hoeveelheden kleine bestanden verplaatst (op 1 en dezelfde ssd dus).
Pagina: 1