Toon posts:

PC samenstellen voor Avid Media Composer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na de nodige jaren gewerkt te hebben met Avid Media Composer 4.2 en 5.0 wil ik nu overstappen naar versie 6.0 of 6.5. Mijn PC is inmiddels verouderd en aan vervanging toe. Ik weet dat er voor Avid prachtige systemen in hoge prijsklassen bestaan, maar ik weet uit ervaring dat "minder zware" machines ook wel voldoen, zeker als je, zoals ik, niet dagelijks van Avid afhankelijk bent, maar enkele keren per jaar een project maakt. Verder gebruik ik deze PC alleen voor eenvoudige taken als Office en zo nu en dan wat fotobewerking.

Ik heb een budget van rond de 800-900 euro. Mijn oude PC beschikt over 2 DVD/BD-branders die ik wil overzetten in de nieuwe PC en dat geldt ook voor tenminste 1 van mijn harde schijven (SATA). Software en randapparatuur heb ik vanzelfsprekend al.

Mijn gedachte tot nu toe is de volgende, maar ik wil graag zeker weten dat ik de juiste componenten bij elkaar heb geraapt en niets vergeten ben. Misschien zijn er ook wel Avid gebruikers hier die nog tips hebben.

* Processor: Intel core i7 3770
* Moederbord: Asrock Z77 Extreme 4 (Pro3 of 4 zou ook volstaan, maar die hebben maar 4 SATA poorten)
* Grafische kaart: Nvidia Quadro 600 (volgens Avid toereikend voor Media Composer 6 en betaalbaar)
* 8 GB RAM geheugen (Avid vereist minimaal 4 GB, maar 6 GB wordt aanbevolen)
* SSD disk van 128 GB voor OS (Win7 pro, 64 bit) en applicaties
* Extra harddisk: Western Digital 1TB 64/7200rpm
* Voeding 550 watt (ik wil er wel zeker van zijn dat ik voldoende aansluitingen heb)
* Eenvoudige behuizing met voldoende ruimte (2x DVD/BD-brander, 3x HDD)
* Firewire IEEE1394 controller (benodigd ivm importeren video van oudere camera's)
* Daarnaast wil ik overzetten uit mijn huidige PC:
> Extra HDD (SATA)
> DVD-brander (SATA)
> BD-brander (SATA) (ja, ik heb beide branders nodig)
> Eventueel, maar niet belangrijk, cardreader.

Zie ik nog iets over het hoofd? Is deze configuratie ontoereikend of geef ik juist ergens geld uit waar het niet nodig is? En hoe zit 't met de koeling?

Alvast hartelijk dank voor jullie feedback!

• Chris Smoove
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Zet het in de toekomst en nu even in een wenslijst: gallery: Ivo1977.

Voor deze programma heb je geen sterke cpu nodig en het maakt geen gebruik van hyperthreading, dus is een i5 meer dan voldoende.

Een compactie micro ATX systeem.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3350P Boxed€ 153,95€ 153,95
1Asrock H77 Pro4-M€ 68,90€ 68,90
1HP NVIDIA QUADRO 600 1GB LP (1XDP+1XDLDVI-I) (Z-SERIES)€ 176,08€ 176,08
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 65,85€ 65,85
1Fractal Design Define Mini€ 82,-€ 82,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 29,-€ 29,-
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 37,95€ 37,95
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 39,95€ 39,95
1Samsung 840 series Pro 256GB€ 215,-€ 215,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 868,68

[ Voor 119% gewijzigd door Chris Smoove op 01-01-2013 18:50 ]

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-05 14:32
Dat Asrock bordje is eigenlijk een gaming/overclockers bordje... je kan dan denk ik beter naar een ander bordje kijken welke wat meer opties aan boord heeft welke voor jou interessant zijn... zoals bijvoorbeeld firewire... alhoewel dat blijkbaar erg zeldzaam is op een betaalbaar z77 bordje (vreemd).

Overigens heeft het Pro4 bordje van Asrock net zoveel sata aansluitingen als die Extreme4... 4x300 en 4x600. Het Pro-bordje heeft alleen 2 usb-aansluitingen minder, geen e-sata op het backpanel en ondersteund minder soorten RAID.

Ik zou in jouw geval eigenlijk willen zeggen dat een AMD systeem misschien wat interessanter is... een FX-8350 zal op dergelijk taken weinig tot eigenlijk helemaal niets onderdoen voor een i7 3770... en is toch weer een stukje goedkoper. Ook biedt het wat meer interessante opties qua moederborden voor jouw doeleind... zo zal je sneller firewire op een AMD bordje vinden e.d.

pricewatch: ASRock 970 Extreme4

De AMD tegenhanger van het door jouw gekozen moederbord, heeft dan misschien minder usb-aansluitingen maar beschikt wel weer over firewire.

Of dit moederbord, welke misschien ietsje duurder iets maar de goedkopere cpu compenseert dat weer ;)

pricewatch: Asrock 990FX Extreme4

Is eigenlijk ook een gaming/overclockers bordje... maar heeft echt een shit-load aan opties, esata, firewire en ontzettend veel usb-aansluitingen... alles behalve wifi zit op dit bordje, zelfs nog een ouderwetse p-ata aansluiting!

Verwijderd

Topicstarter
Chris en Mic, bedankt voor jullie advies.

De keuze voor het moederbord maakt mij niet zoveel uit, zolang ik er maar tenminste 5 SATA-kabeltjes in kan prikken voor de branders en harddisks.
Een los firewire kaartje kost zo goed als niets, dus is het ook niet heel belangrijk of deze wel of niet op het moederbord zelf zit.

Wat de processor betreft, de Intel i7 heeft geintegreerde graphics, de AMD FX8350 niet. Ik weet eerlijk gezegd niet goed of en welke invloed dit heeft bij het gebruik van Avid. Met andere woorden: wat voor voordeel zou ik hebben als ik de duurdere i7 pak t.o.v. de AMD?

De SSD disks zijn weliswaar al flink in prijs gezakt, maar toch ook nog behoorlijk kostbaar. Ik vraag me af of het wel slim is om een 256gb te nemen. Misschien heb ik toch genoeg aan een 128gb. Dat scheelt toch 125 euro.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:08

Thomg

Aww yiss

Snelheid en geïntegreerde graphics. Dat is het.
Je hebt niks aan die geïntegreerde graphics aangezien je al een grafische kaart hebt, wat je dus tegenover elkaar zet zijn snelheid en prijs.

Verwijderd

Topicstarter
Ik geloof dat ik dan het beste voor de AMD configuratie kan gaan.

Het Asrock 970 moederbord voldoet qua aansluitingen voor de 5 SATA schijven, heeft een Firewire ingang en voldoende USB poorten naar mijn smaak.
De AMD FX-8350 processor is misschien geen Intel i7, maar lijkt me wel een betere keuze dan de Intel i5, ook al is de i5 op dit moment voldoende voor Avid MC6 (wie weet wat de toekomst brengt).
Een SSD van 256gb is natuurlijk interessant, maar wel prijzig. Ik denk dat ik op dit punt toch liever genoegen neem met een aanzienlijk goedkopere SSD van 128gb. Hierop hoeft alleen Win7 en een paar applicaties te draaien. De rest komt op de interne en externe HDD's.
De behuizing mag wat mij betreft zo lelijk als de nacht zijn, zolang ik maar genoeg ruimte heb en alles er gemakkelijk in krijg. Daar ga ik zeker niet te veel geld in steken. Verder natuurlijk het RAM geheugen, CPU koeling en voeding zoals besproken.
Chris, heeft die Corsair CX430 voldoende aansluitmogelijkheden?

Al met al denk ik dat ik hiermee zelfs onder de 800 euro kan blijven en een goed systeem heb om Avid MC6 soepel te laten draaien. Vergeet ik verder nog iets?

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-05 14:32
Idd, je hebt al die quadro kaart dus die dedicated gpu in de i7 zal je niet gebruiken. De FX-8350 is sowieso een octocore en blijkt juist heel goed te presteren voor taken zoals videobewerking e.a. multi-threaded toepassingen... beter dan die i7 3770 of een i5 3570. Voor gaming blijken de prestaties wat ondermaats te zijn, maar datzelfde geld voor die i7... dan zou je nog beter af zijn met een i5 3570.

Ow ja, bijna vergeten... ik zou 16GB in het systeem stoppen ipv 8GB, zodra je meer cores gaat gebruiken zal het geheugengebruik bij dergelijke toepassingen ook gaan toenemen.

Overigens is 128GB SSD ook wat aan de krappe kant voor wat je ermee wilt. Ik neem aan dat je ivm het snelle verwerken de bestanden waarmee je bezig bent op de SSD wilt hebben, dat zal bij videobewerking al snel in de vele GB's lopen...

En misschien nog een tip... kijk eens in vraag en aanbod en op marktplaats e.d. voor een quadro kaart. Je vind daar vaak hele leuke modellen voor weinig geld... een quadro 2000 voor 250 euro bijvoorbeeld, of een 600 voor 130. Spaar je eventueel nog wat uit en dat kan je dan weer in een ander interessant onderdeel stoppen.

[ Voor 4% gewijzigd door MicGlou op 01-01-2013 20:07 ]

• Caset
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-04 17:52
AMD CPU's worden niet ondersteund door AVID:

http://www.avid.com/US/pr...re-options#specifications

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Dat is echt idioot... Dan maar een 3570 of 3350P.

Verwijderd

Topicstarter
Caset schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 20:13:
AMD CPU's worden niet ondersteund door AVID
Tja, dat is zo'n twijfelpunt. Het wordt niet ondersteund, maar dat betekent niet dat het per definitie niet werkt. Verschillende bronnen zeggen dat Avid prima werkt op een AMD. Maar het blijft natuurlijk eigen risico. What to do, what to do......

@MicGlou:
16gb RAM is misschien een goeie tip. Denk je dat het heel veel scheelt?
Wat de SSD betreft, ik ben niet van plan om daar videobestanden en andere data op te zetten. Hiervoor wil ik de andere HDD's gebruiken. De SSD is dus alleen maar bedoeld voor het OS en voor de applicaties zelf (Avid, Photoshop, Office en een paar kleine applicaties, die misschien ook nog deels vanaf een andere HDD kunnen draaien). Misschien als middenweg deze 180GB van Intel? Die vind ik qua prijs dan nog meevallen.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2013 20:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Na er een nachtje over geslapen te hebben denk ik dat ik zekerheidshalve geen AMD configuratie kies. Ik wil zeker weten dat Avid ook echt werkt als ik een hoop geld en moeite heb gestoken in een nieuw systeem. Het wordt dus Intel. Ik denk dat ik het beste kan gaan voor onderstaande samenstelling. Een i7 processor is, afgezien van de hoge prijs, misschien wat teveel van het goede, maar 16gb ram lijkt me wel verstandig. De keuze voor een ASRock Z77 Extreme4 in plaats van een Pro4 heb ik gemaakt omdat bij nader inzien het grotere aantal USB poorten toch wel handig is.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3350P Boxed€ 153,95€ 153,95
1ASRock Z77 Extreme4€ 119,50€ 119,50
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 82,90€ 82,90
1Conceptronic Ci1394B€ 17,15€ 17,15
1MS-Tech CA-0180€ 27,50€ 27,50
1Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10€ 70,97€ 70,97
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 39,95€ 39,95
1Intel 330 180GB€ 111,-€ 111,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 828,-

Hieraan voeg ik dus nog toe 2 branders en 1 of 2 HDD's, en dan Win7 64-bit er op.
Wat vinden jullie? Any last thoughts?

• Chris Smoove
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Ja verander de mobo in deze: pricewatch: Asrock H77 Pro4-M, aangezien je niet overklokt en de ssd in de crucial m4 128gb of 840 series pro 256 aangezien die veel beter presteren dan de intel 330 en stabieler zijn.

De behuizing moet je zelf weten, maar ik zeg toch even dat de goedkope behuizing vaak zeer slecht zijn, dwz airflow en geluidsdemping (al helemaal ms-tech).
Verwijderd schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 11:12:
De keuze voor een ASRock Z77 Extreme4 in plaats van een Pro4 heb ik gemaakt omdat bij nader inzien het grotere aantal USB poorten toch wel handig is.
De pricewatch klopt niet, het heeft 4 usb 2.0 en 2 usb 3.0 poorten achter en nog 2 usb 2.0/usb 3.0 front.

[ Voor 29% gewijzigd door Chris Smoove op 02-01-2013 11:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Chris, bedankt. Ik heb me idd verkeken op het aantal USB poorten, dus ik ga voor de Pro4.

Met SSD's heb ik nog te weinig ervaring dus vertrouw ik jouw advies. Ik wist niet dat de Intel 330 een slechte keuze was. De 256gb vind ik wel wat prijzig, dan kies ik toch maar voor de 128gb. Kosten die ik hiermee bespaar kan ik dan voor een deel weer in een betere behuizing steken. Wat zou je adviseren?
Ik wil genoeg ruimte hebben voor tenminste 2 DVD/BD-branders en naast de SSD nog minstens 2 interne HDD's en mogelijk nog een cardreader, al is dat laatste bijzaak.

• Chris Smoove
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

128 GB zal meer dan genoeg zijn als je windows en een aantal programma's erop zet. Natuurlijk zal die 128 GB niet volop gebruikt kunnen worden. Je moet wat ruimte overlaten en in het begin zal je zien dat je maar iets van 120GB ruimte hebt.

Je kan ook €5 bijleggen voor een modulaire voeding.

Ik weet niet of Avid profijt heeft/gebruik maakt van hyperthreading, anders kun je deze nemen: pricewatch: Intel Core i5 3350P Boxed

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230V2 Boxed€ 202,50€ 202,50
1Asrock H77 Pro4-M€ 68,90€ 68,90
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 82,90€ 82,90
1Fractal Design ARC MINI€ 74,10€ 74,10
1Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10€ 70,97€ 70,97
1Corsair CX430M€ 44,45€ 44,45
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 93,-€ 93,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 841,90

[ Voor 3% gewijzigd door Chris Smoove op 02-01-2013 11:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Chris Smoove schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 11:45:
Je kan ook €5 bijleggen voor een modulaire voeding.

Ik weet niet of Avid profijt heeft/gebruik maakt van hyperthreading, anders kun je deze nemen:
Wat is een modulaire voeding? (vergeef me mijn onwetendheid)

Voor zover ik weet maakt Avid geen gebruik van hyperthreading. Ik denk dat ik bij de i5 processor blijf. Zal nog even naar de behuizing kijken, maar ik denk dat de keuze dan ver rond is.

• Chris Smoove
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Bij een niet-modulaire voeding zitten alle kabels al in de voeding vast geplugd. Bij een modulaire voeding krijg je er gewoon losse kabels bij. Kijk maar op de foto van de 430M. Het voordeel hierbij is dat je geen rommeltje met kabels krijgt.

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-04 13:45

mirno

私の名前はMirnoです

De XEON E3 optie is in mijn ogen ook een goede keuze. Misschien nog even kijken of het programma XEON ondersteunt.

我的名字是Mirno

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Zou wel erg raar zijn als dat het niet deed, lijkt me dat het er juist voor is.
pricewatch: Intel Xeon E3-1240V2
Doet er nauwelijks aan onder en kost 65 minder. Ander leuk extraatje is -8W.

[ Voor 5% gewijzigd door Thomg op 02-01-2013 15:08 ]

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-04 13:45

mirno

私の名前はMirnoです

1230 is qua prijs een betere optie volgens mij. Is weer wat goedkoper: pricewatch: Intel Xeon E3-1230V2 Boxed

Deze lijkt mij de betere keuze qua prijs.
Op de site van de software die de TS wilt gebruiken staat dat een i7 (met hypertreading) aan te raden is. Hypertreading wordt specifiek genoemt. Denk dat het er wel voordeel uithaalt. En je beste optie de Xeon is in dat geval.

我的名字是Mirno

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk dank voor jullie tips en adviezen. Inmiddels is de keuze toch gevallen op de i5.
De Xeon is inderdaad beter, maar ook weer een stuk duurder. Zo zijn er altijd betere opties; de Quadro 600 voldoet aan de eisen, terwijl een duurder model beter zou zijn. Maar zoals gezegd, ik gebruik Avid niet op dagelijkse basis, mijn boterham hangt er niet van af en mijn budget is beperkt.
Uitgaande van de specs van Avid zelf en ervaringen die ik lees van Avid gebruikers moet de genoemde i5 configuratie met 16gb RAM en Nvidia Quadro 600 goed genoeg zijn voor mijn doeleinden.
Ik heb alles besteld en hoop na het weekeinde mijn nieuwe PC in elkaar te kunnen steken.
Nogmaals dank voor jullie hulp.

• Rordarok
  • Laatst online: 11-04 22:44

Rordarok

De enige echte

Veel plezier ermee hé!

#1 Chall 3v3/Challenger soloQ (LoL) - LEM (CSGO)

Pagina: 1