FAQ: moederborden voor Intel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Aangezien dit een o.a. moederbordforum is, plaatst ik deze ook tekst met plezier op dit forum. Hier in dit verhaal wordt een hoop details over Intel-borden (Socket370 / slot1) uit de doeken gedaan en anderen worden natuurlijk aangemoedigd om onvolledigheden aan te pakken en te verduidelijken. Hierbij moet ik wel aantekenen dat er over de Intel-planken eigenlijk niet zo gek veel problemen zijn
Deze topic zal straks integraal in de PM-FAQ verschijnen, zodoende kan er misschien een antwoord worden gegeven op vragen die nog moeten komen.
Sowieso dat ik voor vragen graag verwijs naar de Tnet-Search :) of de Onno-Search ;). Dit omdat natuurlijk niet alles hiero instaat.

Allereerst een beetje achtergrond informatie. Na de overstap op de PentiumII werd de slot1 (en ook slot2 voor Xeons) geintroduceert, dit omdat de pII wezenlijk een casette was waar de cache los naast zat. Slot 1 had dus wel wat weg van een flink formaat AGP-slot. Toen de Celeron uitkwam bleek het handiger te zijn om weer terug te migreren naar het socket (goedkoper). Hiervoor werd de Socket370 ontworpen. Handiger mensen ontdekten dat je via een converter-kaart een socket-370 CPU in een Slot1 kon proppen, zodoende is er een heleboel compatibiliteit aanwezig.
Socket370 huisvestte zowel de PPGA (plastic pin grid array) als de FCPGA (flip chip pin grid array). Tegenwoordig zijn alle (pIII) CPUs van Intel gewoon fcpga-socket370.

Ook interessant is het om te weten dat de moederborden over het algemeen worden bevolkt door 2 soorten chipsets: de i815 en de VIA appollo 133A. Verder is er nog de cheap-ass i810 en zijn er chipsets van kleinere fabrikanten zoals SiS en ALi. Intel had een enorme reputatie opgebouwd met de BX-chipset, maar deze is inmiddels wel out-dated. De i815 is in feite een behoorlijke revisie van de BX met daarin alle voordelen en up-to-date gevallen. De i815 is er in verschillende smaken, maar daarover kan je in de mobo-reviews veel lezen. De laatste telg is de i815 EP , waar de geïntegreerde videokaart is weggehaald :).
De VIA-appollo 133A is door VIA in de markt gezet met alle dingen waarvan VIA dacht dat die wel handig zijn en daarmee is een behoorlijk complete/goedkope chipset gecreëerd.
Zoals een user dat kort samenvatte: Voordelen via: meer geheugen, goede overklokbaarheid. Nadelen: al die driver problemen (via 4 in 1). Voordelen 815: STABIEL.

Op deze site schijn je wel aardig je systeemeisen te kunnen plaatsen opdat er een bord uitrolt die voldoet aan al uw wensen. :)

Er zijn dan echter opvallend weinig roundups van Intel-borden te vinden die het hele veld bij elkaar brengen. De weinige die ik vond zijn niet geheel compleet, maar de zoekende kan waarschijnlijk wel een aardig beeld krijgen van wat er te krijgen is.
i815-roundup
4 borden die recent verschenen.
roundup bij anandtech alhoewel deze al redelijk gedateerd is.
Populairste borden zijn toch de volgende 2: de Abit SA6R en de Asus cusl2-C. IMHO zijn dit de voornaamste mainstream-borden, dus zodoende plaats ik deze reviews. :)

Met Intel kan je ook dual gaan werken. CPUs van dezelfde serie (stepping) en zelfde kloksnelheid werken het beste samen. Voldoe je niet aan deze eisen dan kan het in principe ook werken, maar Intel garandeerd dan niets. Uiteraard moet je wel een SMP OS hebben (Linux, win2k etc.)

Er zijn niet gek veel borden die SMPén, zodoende kon ik een aantal roundups vinden. Dat zijn die van firingsquad, GamePC en Tweakers.net. Als los bordje schijnt de MSI aardig mee te komen. Op dit moment vinden er experimenten plaats om de i815 te laten SMPén (wat formeel niet zou kunnen), iets wat gewenst is aangezien VIA niet bepaald zaligmakend is.

Voor overklokken heb je hier een hele handige site

En hiero is een winkellijst, met hiero de Tweakers.net Pricewatch.

Ik dank overigens MGSNK voor het aanreiken van wat tips. :)

[edit], geheugenlimiet is idd niet opgehoogd in i815EP, nog steeds 512 MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Straks komt de Tualitin uit. Hiervoor is een lager voltage benodigd en de meeste borden kunnen op dit moment het benodigde voltage leveren: de nieuwe echter wel.

Onlangs is een Asusmoederbord gelanceerd en aangezien Asus nogal een Intel-bord reputatie heeft kan dit bord erg geschikt blijken te zijn voor de Tualitin, ondanks een Ali-chipset.

De introductie van het bord staat beschreven in http://www.tweakers.net/nieuws/17826 . Ik zal zodra benchmarks veschikbaar zijn deze posten. :)
Update
Inderdaad is er nu op www.anandtech.com een roundup verschenen met een Tualitin roundup. De i815B chipset oa wordt daarvoor gebruikt.

http://www.tweakers.be/nieuws/17838

Helaas zit de ultieme overklokbord er niet tussen, maar verder zijn het prima bordjes zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:11

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Goed initiatief- maar ik mis wel een paar dingen:

- er zijn heel wat chipsets voor Intel CPU's van de P6 classe
- er zijn behoorlijk grote verschillen in RAM (vandaar dat de i815 soms minder kan zijn dan de BX)

Een goede link voor veel info is ChipGeek

Chipsets voor de P6 reeks (muv wat erg zeldzame 4-way+):

Intel:
i440FX: 1GB EDO RAM, 66MHz FSB- PPro, dual mogelijk
i440LX: 512MB SDRAM, 66MHz FSB- Typisch voor Klamath PII, dual mogelijk
i440EX: 256MB SDRAM, minder PCI- gecastreerde LX
i440BX: 1GB SDRAM, 100MHz FSB (maar kan meestal tot 133+), de klassieker voor alle 100MHz FSB PII/III; dual mogelijk
i440ZX: 256MB SDRAM, minder PCI- gecastreerde BX
i810: 256MB SDRAM, ZX met geintegreerde el-crappo VGA ipv AGP slot
i820: ? RDRAM, 133MHz FSB- de single channel Rambus flop (Caminogate)
i840: 2GB RDRAM. 133MHz FSB- dual channel extreem dure, maar snelle server oplossing; dual mogelijk
i815: 512MB SDRAM, 133MHz FSB- zoon van BX, maar wel met minder RAM. Momenteel allicht beste keus voor PIII-EB; P versie zonder onboard VGA, anders met (maar wel AGP erbij), B-step ondersteunt Tuluatin

VIA:
ApolloPro: 1GB SDRAM, 100MHz FSB; slome crappo BX alternatief
ApolloPro133: 1.5GB SDRAM, 133MHz FSB; ten tijde van i820 enige officiele 133MHz chipset, sinds i815 hooguit voordelige keus
ApolloPro133A: 4GB SDRAM, 133MHz FSB; goedkoop, redelijk snel en veeel RAM + dual mogelijkheden
PM133: ApolloPro133 met geintegreerde S3 VGA, toch AGP slot
PL133: PM133 zonder AGP slot
ApolloPro266: 2GB DDR, 133MHz FSB; eindelijk VIA de snelste So370 chipset, maar de performance verschil tov i815 is max 1%; dual mogelijk- mooi ding!

ALi:
AladdinTNT2: El crappo TNT2 onboard dat toch nauwelijks sneller is dan de i810
AladdinPro5: vgl ApolloPro266- nog geen cijfers, maar DDR en SDR SDRAM ondersteuning.

SiS:
620: 1.5GB SDRAM, 100MHz FSB, crappo onboard VGA (geen AGP slot)
630: zie 620, maar 133MHz FSB
635: frisse lucht- redelijk goede performance (vgl ApolloPro133A), DDR en SDR, en single chip oplossing. Geen VGA onboard!!

Zo, bij ChipGeek natuurlijk veel meer te halen.

Zou momenteel afhankelijk van gebruik en upgradepotentieel de ASUS TUSL-2 voor SDR-SDRAM of iets op de ApolloPro266 voor DDR-SDRAM aanraden.

Zelf zit ik overigens naar volle tevredenheid een PIII-700E op een CUBX te OC-en

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGSNK
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:42
eeeh klopt ongeveer wel, maar ik meen dat die intel I810 toch niet echt crappy is, weliswaar geen overklokbord en geen AGP, maar wel stabiel. EN ik dacht toch die ie echt wel wat meer RAM kon hebben...

Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:27

Exirion

Gadgetfetisjist

Binnenkort worden de FAQs voor PMG geheel herzien. Over enkele weken zal alles worden bijgewerkt.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein