Aanschaf monitor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06:20
Hallo mede Tweakers,

Huidige situatie
Momenteel heb ik een Retina Macbook Pro (15") en een desktop PC. Op de PC heb ik een LG E2240S monitor van 21,5" (1920x1080) en een Samsung SyncMaster 710n van 17" (1280x1024).

Wat moet de nieuwe setup worden?
Mijn idee is om een nieuwe main monitor aan te schaffen en de LG E2240S (21,5") als tweede monitor te plaatsen[s].

Eisen aan de monitor
  1. Minimale resolutie 1920x1080 (Full HD)
  2. Schermformaat groter dan 21,5"
  3. Aansluitmogelijkheden PC speakerset + Xbox 360
  4. Géén Acer, ik ben niet tevreden over dit merk, geen verdere discussie over nodig.
Budget
Het budget ligt op maximaal 200 euro in totaal (incl. een muurbevestiging: een Vogels EFW8105, kost ongeveer 20 euro en dan moet er nog een HDMI kabel bij met 90 graden hoek van waarschijnlijk zo'n 3 meter lang (moet naar xbox, laptop en vooral naar desktop PC kunnen) . Het liefst rond de 150 euro voor de monitor dus.

Marktonderzoek

Ik ben gaan zoeken naar modellen met een resolutie van 1920x1080 en een schermformaat groter dan 21,5".

Ik kwam terecht bij de volgende modellen:
LG
  1. LG IPS237L
  2. LG D2542P
  3. LG E2351VR
Het eerste wat mij opvalt is dat er bijzonder weinig reviews beschikbaar zijn over (de) monitoren.

LG IPS237L
Ten eerste de LG IPS237L, hier heb ik op Tweakers twee (full) reviews van gevonden. Lijkt een prima monitor (27" variant ziet er echt super uit trouwens, alleen kost ook bijna 300 euro). Mijn oog kwam op deze monitor door de bijzonder dunne bezel aan de zij- en bovenkant. Gelukkig kwam ik in de reviews er al achter dat dit bedrog is, het scherm loopt niet edge-to-edge, er is een vrij duidelijke rand te zien. Ook werd er in de review gezegd dat deze monitor vrij fragiel overkwam. In deze review http://www.youtube.com/watch?v=_hWm0GM7Y3c (geluid even uitzetten) vind ik de rand acceptabel genoeg, deze is namelijk stukken smaller dan de rand van de LG E2240S die ik al heb.

Voordelen van de LG IPS237L zijn wat mij betreft de looks (ondanks de misleidende marketing van de superdunne bezel). Ten tweede de manier van aansluiten: Kabels sluit je achter op de monitor aan en dus niet aan de onderkant (vaak lastig gepruts). Deze monitor leek me erg mooi om op te hangen aan de muur maar dit gaat niet (plek van aansluitingen maakt het ten eerste niet optimaal, maar wel mogelijk en er zit geen vesa aansluiting op, dus dat is einde verhaal helaas).

LG D254P
Hiervoor heb ik gekeken naar de review van 4Launch op YouTube (zie hier: http://www.youtube.com/watch?v=dYh6m7tISJM). Deze gaat over de LG D2342P-PN 3D LED Monitor maar ik neem aan dat deze vrijwel hetzelfde is als de D2542P. Je kunt in het filmpje zien dat de aansluitingen niet erg handig zijn geplaatst (naar mijn mening). Qua design vind ik 'm redelijk, ik vind de LG IPS237L mooier. Ook heb ik geen zin om met een brilletje passive 3D te gaan kijken dus dit is geen meerwaarde voor mij, ook las ik ergens dat de 3D technologie de monitor niet ten goede komt. Meerwaarde van dit scherm is dat het scherm 25" is tegenover 23" van de andere twee monitoren. 25" zit dichter bij 27" dan bij 21,5" :+ :D dus dat is een groot voordeel wat mij betreft.

LG E2351VR
Ik heb gekeken naar de review van coolbue (zie hier: http://www.youtube.com/watch?v=ivNAc2MGljg), deze monitor vind ik er mooi uitzien (wel minder mooi dan de LG IPS237L maar mooier dan de LG D254P). Lijkt me ook een goede monitor. Het vreemde bij deze monitor vind ik persoonlijk dat ik bij een unboxing: (http://youtu.be/esORT6mqay4?t=2m31s zie dat het chrome verloopstukje van monitor naar voet aan de monitor vastzit, lijkt me niet mooi als ik 'm eventueel wil ophangen aan de muur met de vesa mount die er op zit.

Samsung
De Samsung S23B550V, zoals in de review te zien is, (zie linkje hieronder) kan je deze monitor heel mooi ophangen zonder voet! Design vind ik ook erg mooi en de prijs is ook goed.
De aansluitingen zijn ook naar mijn eisen.
http://www.youtube.com/watch?v=Rw8TIPT8rpo

B.v.d. voor jullie hulp!

Gr. Bart

[ Voor 60% gewijzigd door Selmer op 01-01-2013 21:04 . Reden: Budget niet duidelijk geformuleerd, marktonderzoek toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funnyname
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-11-2023
Ik zou eens kijken naar reviews van de Ultrasharp serie van Dell. In mijn ogen zijn dit op dit moment de beste allround monitoren die je kan krijgen .. zie ook de BBG('s) van Tweakers, die raden deze monitoren ook meestal aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:57

Thomg

Aww yiss

Precies, de Dell in de BBG is een must have met zo'n budget. Geen discussie. Punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
De Dell Ultrasharp serie biedt geen 3,5mm aansluiting voor mijn audio-out bij gebruik van de xbox waarvoor ik 'm dan ook af en toe voor wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Dan koop je toch een goedkoop speakersetje van 5 euro? Die presteren nog beter dan speakers op een monitor in die prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funnyname
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-11-2023
Ik zou persoonlijk nooit een monitor kopen vanwege de features die erop zitten.
Het belangrijkste is het beeld, daar zit je de hele dag naar te kijken ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-07 14:37
Dell Ultrasharp inderdaad. Ik heb overigens geen ervaring met de budget range, maar de hi-end monitoren zijn heel erg goed. :Y

Kijk ook even naar de Dell Soundbar, die kun je er vaak bijkopen en aan het scherm koppelen voor als je geluid wil...

[ Voor 32% gewijzigd door Menesis op 01-01-2013 20:41 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passeridae
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-08-2020
Thomg schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 19:37:
Precies, de Dell in de BBG is een must have met zo'n budget. Geen discussie. Punt.
Beetje uitleg misschien? Je bericht mist elke onderbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
Thomg schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 20:30:
Dan koop je toch een goedkoop speakersetje van 5 euro? Die presteren nog beter dan speakers op een monitor in die prijsklasse.
Ik zal 'm ook veel voor films gebruiken. Dus een speakersetje van 5 euro, nee niet wat ik wil. Aan de andere kant hoef ik ook geen thuisbioscoop op mijn kamer, niet qua geluid en ook niet qua beeld(kwaliteit).

Dat betekent aan de andere kant niet dat "als er maar iets externs op aangesloten kan worden, het al goed is".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
Passeridae schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 20:41:
[...]

Beetje uitleg misschien? Je bericht mist elke onderbouwing.
Inderdaad, zou graag ook een onderbouwing zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Beetje googlen is ook geen moeite, een tweaker heeft er zelfs een review over gemaakt
productreview: Dell Ultrasharp U2312HM Zilver, Zwart review door D2D_Christiaan
Het word ook nog aangehaald in de BBG ( dat op zich zegt veel ).

Punt is, IPS.

[ Voor 13% gewijzigd door Thomg op 01-01-2013 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
Thomg schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 21:03:
Beetje googlen is ook geen moeite, een tweaker heeft er zelfs een review over gemaakt

Punt is, IPS.
Qua beeldkwaliteit voldoet mijn LG E2240S ook, een LED-backlit TN panel.

Ik hecht wellicht wat meer waarde aan design en connectiviteit dan de gemiddelde Tweaker hier en dan misschien ook juist wat minder aan beeldkwaliteit (tevreden met de E2240S zoals ik al zei, voor mij goed genoeg, daar kies ik dan liever een (naar mijn mening) strakker design voor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Je zegt dan wel dat je connectiviteit ook belangrijk vind, maar je haalt een monitor aan met alleen maar VGA.
Even op een rijtje om te vergelijken met dat beelscherm.
Kijkhoek is 8 graden groter bij Dell.
Heldherheid is 50cd/m2 beter bij Dell
IPS is beter dan Backlit, Dell dus.
Dell heeft USB poorten, Displayport en DVI.
Dell is 1 inch groter.
LG heeft wel een betere contrastverhouding.
Volgens mij is wel duidelijk welke hier superieur is, ook al is de Dell 35 euro duurder.

Kwa design vind ik de Dell mooier dan die LG.

[ Voor 4% gewijzigd door Thomg op 01-01-2013 21:23 . Reden: abn ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
Thomg schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 21:21:
Je zegt dan wel dat je connectiviteit ook belangrijk vind, maar je haalt een monitor aan met alleen maar VGA.
Even op een rijtje om te vergelijken met dat beelscherm.
Dell heeft USB poorten, Displayport en DVI.
Dell is 1 inch groter.
LG heeft wel een betere contrastverhouding.
Volgens mij is wel duidelijk welke hier superieur is, ook al is de Dell 35 euro duurder.

Kwa design vind ik de Dell mooier dan die LG.
Het designpunt blijft natuurlijk altijd persoonlijk.

Mijn voorkeur gaat nu trouwens uit naar de Samsung S23B550V:

Deze is even groot als de Dell.

De kijkhoek maakt voor mij niet uit aangezien ik een hoekbureau heb, ik zal er nooit onder een grote hoek tegenaan kijken.

De helderheid van mijn huidige E2240S is 250cd/m2 wat voldoende is, bovendien zou ik de helderheid gelijkstellen aan de max. van mijn huidige beeldscherm.

USB is handig, maar ik heb USB 3.0 in mijn retina macbook pro 15" zitten en dit is toch wel de 'machine' die ik voornamelijk gebruik.

Dan wordt het dus contrastverhouding + 30 euro goedkoper + 2ms responsetime + led-backlit tegenover IPS met usb voor mij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

We kunnen zo uren doorgaan en elkaars argumenten wegstrepen als "word niet gebruikt" of "vind ik onbelangrijk".
Dit is eindeloos. Ik hou het bij die Dell en jij bij andere monitoren.

[ Voor 19% gewijzigd door Thomg op 01-01-2013 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passeridae
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-08-2020
Thomg schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 21:03:

Punt is, IPS.
Poepoe.. Één hele review die dan maar moet verklaren waarom dit scherm een "must have" is en "geen discussiepunt". En gemiddeld 4 sterren scoort.

Uiteraard had ik dit al gevonden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
Thomg schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 21:43:
We kunnen zo uren doorgaan en elkaars argumenten wegstrepen als "word niet gebruikt" of "vind ik onbelangrijk".
Dit is eindeloos. Ik hou het bij die Dell en jij bij andere monitoren.
Ik ben juist blij dat je ze op deze manier vergeleken hebt, zo kan ik kijken wat voor mij zwaarder weegt en dat heb ik gedaan.

Nu heb ik 't voor mijzelf even op papier on-screen zodat ik kan nalezen welke keuzes is maak en welke opties/specificaties zwaarder wegen voor mij. Bovendien kunnen andere mensen die mij helpen bij het maken van deze keuze zich dan ook beter inleven in mijn wensen en doeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Dan zoek je wat door, meerdere tweakers raden ook dit schermpje aan maar vermijden deze topic om een een of andere reden. Ik kan je daar moeilijk veel advies over geven, maar na al die reviews gelezen te hebben en de mening van respectabele tweakers in acht genomen te hebben kan ik concluderen dat de dell de beste keuze is.
http://www.hardwarecanuck...23-monitor-review-10.html

[ Voor 15% gewijzigd door Thomg op 01-01-2013 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Wat een argumenten komen hier voorbij...
Thomg schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 21:21:
Kijkhoek volgens de fabrikant. De door de fabrikant opgegeven contrastwaarden en kijkhoeken zijn over het algemeen de grootste onzin.
Iedereen die ik ken gebruikt zijn monitor richting de minimale helderheid :P Met uitzondering van wat oudere paneeltjes die niet meer zo fel zijn.
IPS is te vergeleken met backlit? Je vergelijkt toch ook geen winterband met een stoel?

Het argument dat hij goed is omdat hij in de BBG zit is ook een mooie. Misschien denken de mensen bij de BBG wel exact hetzelfde?
Thomg schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 22:25:
Dan zoek je wat door, meerdere tweakers raden ook dit schermpje aan maar vermijden deze topic om een een of andere reden. Ik kan je daar moeilijk veel advies over geven, maar na al die reviews gelezen te hebben en de mening van respectabele tweakers in acht genomen te hebben kan ik concluderen dat de dell de beste keuze is.
http://www.hardwarecanuck...23-monitor-review-10.html
De gelinkte reviews geven aan dat het een goed scherm is. Niet dat-ie beter is, laat staan dat het de beste keuze is. En ja, ik zou ook de U2312HM of U2412HM of U2713HM kopen als ik een scherm zocht, maar de genoemde argumenten zijn gewoon zwak as best...

Het sterke zwakke punt van TN zijn de kijkhoeken. bv
IPS

vs

TN
http://www.tftcentral.co..../viewing_angles_small.jpg en http://www.tftcentral.co.uk/reviews/benq_xl2420t.htm. Dat laatste scherm is het eerste TN scherm wat ik zo snel kon vinden. Maar alle TN schermen geven vergelijkbare resultaten. Zie vooral de bovenkant van het TN paneel: daar zie je de kleur donkerblauw, vanwege de kijkhoeken.

Dan heb je nog:
bartpostma schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 21:39:
De kijkhoek maakt voor mij niet uit aangezien ik een hoekbureau heb, ik zal er nooit onder een grote hoek tegenaan kijken.
Dat is helaas een falend argument: de kijkhoek van de gemiddelde TN zijn zo bedroevend dat het zonder al te veel moeite mogelijk is om een flink kleurverschil te zien tussen de boven en onderkant van het scherm. Bij browsen valt dat niet direct op, ik stoor me er wel aan. Bekijk bijvoorbeeld eens http://www.lagom.nl/lcd-test/viewing_angle.php.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Zeker na de vorige post weet ik het zeker, ik moet niks te maken hebben met advies kwa schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Hmm, hoevaak kijk ik ook alweer naar 1 hele felle kleur paars? En allemaal rare gestreepte lettertjes? Volgens mij is dit de eekste keer dat het opvalt met mijn voorhistorische TFT schermpje dat de bovenkant er wat minder uitziet dan boven.

Zolang je gewoon gamed, filmpjes kijkt en browst, betwijfel ik of je het verschil tussen TN en IPS gaat zien. En dan hebben we ook nog MVA om uit te kiezen,

Zit je er gewoon recht achter en bewerk je geen foto's, moet het goedkomen.

De Dell valt al af dankzij zijn prijskaartje: 1/5de boven de maximum prijs.

Je kan trouwens wel een IPS krijgen voor minder dan 150 piek, daar niet van:
http://tweakers.net/categ...amEMoITJlbAClTI6ARsbW1tQA

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
Anoniem: 303530 schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 22:53:
Wat een argumenten komen hier voorbij...

[...]
Kijkhoek volgens de fabrikant. De door de fabrikant opgegeven contrastwaarden en kijkhoeken zijn over het algemeen de grootste onzin.

[...]
Iedereen die ik ken gebruikt zijn monitor richting de minimale helderheid :P Met uitzondering van wat oudere paneeltjes die niet meer zo fel zijn.

[...]

IPS is te vergeleken met backlit? Je vergelijkt toch ook geen winterband met een stoel?

Het argument dat hij goed is omdat hij in de BBG zit is ook een mooie. Misschien denken de mensen bij de BBG wel exact hetzelfde?

[...]

De gelinkte reviews geven aan dat het een goed scherm is. Niet dat-ie beter is, laat staan dat het de beste keuze is. En ja, ik zou ook de U2312HM of U2412HM of U2713HM kopen als ik een scherm zocht, maar de genoemde argumenten zijn gewoon zwak as best...

Het sterke zwakke punt van TN zijn de kijkhoeken. bv
[afbeelding]

vs

[afbeelding]
http://www.tftcentral.co..../viewing_angles_small.jpg en http://www.tftcentral.co.uk/reviews/benq_xl2420t.htm. Dat laatste scherm is het eerste TN scherm wat ik zo snel kon vinden. Maar alle TN schermen geven vergelijkbare resultaten. Zie vooral de bovenkant van het TN paneel: daar zie je de kleur donkerblauw, vanwege de kijkhoeken.

Dan heb je nog:

[...]

Dat is helaas een falend argument: de kijkhoek van de gemiddelde TN zijn zo bedroevend dat het zonder al te veel moeite mogelijk is om een flink kleurverschil te zien tussen de boven en onderkant van het scherm. Bij browsen valt dat niet direct op, ik stoor me er wel aan. Bekijk bijvoorbeeld eens http://www.lagom.nl/lcd-test/viewing_angle.php.
Oke duidelijk verhaal, een IPS paneel lijkt me dan inderdaad stukken mooier dan een TN paneel, ik ga 'm trouwens wel parallel met de muur hangen (dus niet een paar graden gekanteld wat vaak kan) en op ooghoogte, dit lijkt me het probleem van 't TN paneel nog enigszins te beperken.

*De plaatjes doen het trouwens niet :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Dat is dan hotlinkbeveilinging.. Het zijn de plaatjes uit de gelinkte reviews met de kijkhoekfoto's van een afbeelding met een zee-uitzicht. Ik zal er even gewone links van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
VasZaitsev schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 23:09:
Hmm, hoevaak kijk ik ook alweer naar 1 hele felle kleur paars? En allemaal rare gestreepte lettertjes? Volgens mij is dit de eekste keer dat het opvalt met mijn voorhistorische TFT schermpje dat de bovenkant er wat minder uitziet dan boven.

Zolang je gewoon gamed, filmpjes kijkt en browst, betwijfel ik of je het verschil tussen TN en IPS gaat zien. En dan hebben we ook nog MVA om uit te kiezen,

Zit je er gewoon recht achter en bewerk je geen foto's, moet het goedkomen.

De Dell valt al af dankzij zijn prijskaartje: 1/5de boven de maximum prijs.

Je kan trouwens wel een IPS krijgen voor minder dan 150 piek, daar niet van:
http://tweakers.net/categ...amEMoITJlbAClTI6ARsbW1tQA
Ik bewerk foto's maar niet voor professioneel gebruik, ben alleen een amateur (dSLR) fotograaf.

Meestal doe ik dit gewoon op mijn 15" retina MBP (foto's bewerken), maar af en toe op de E2240S die ik al heb, daarop is het kleurverschil uiteraard merkbaar, maar niet zodanig dat ik er echt last van heb.

Probleem bij het lijstje van 150 euro schermen is dat bij die LG er een vaste poot aan de onderkant zit alleen de voet zelf (het vierkante vlak) is volgens mij los te halen, zo ook bij mijn huidige monitor.

[ Voor 7% gewijzigd door Selmer op 01-01-2013 23:19 ]

Pagina: 1