Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Topicstarter
Mijn vriendin zoekt een nieuw mobieltje. Ze is momenteel eigenlijk alleen maar dumpphones gewend, zoals mijn oude Nokia 6600 Slide [die dood is gegaan]. Ze heeft al eens gespeeld met de iPhone van haar pa en mijn Android telefoon.

Maar, ze mist 1 ding: Toetsen. Zij kan totaal niet overweg met een touchscreen, althans, om te typen. Angrybirds spelen lukt wel, maar, typen lukt niet. Zij wilt dus iets met een uitschuifbaar toetsenbordje hebben.

Dus, dan maar kijken naar een mobieltje die redelijk smart is, en een toetsenbord heeft. En dan kom je vrij bedrogen uit. Die worden niet meer gemaakt. Alleen BlackBerry maakt nog telefoons met toetsenbord. Kijk naar de pricewatch en zie: Desire Z? bijna 2,5 jaar oud. Milestone 2? 2 jaar oud. Nokia E-700? Bijna 2 jaar oud.

Nu maakt leeftijd niet heel veel uit, ze hoeft ook echt geen top-end telefoon te hebben, maar, haar kennende moet het wel soepel lopen, anders is het direct kut :P "Mijn, eh, jouw 6600 liep wel soepel en deze niet! Wat een stom ding!" krijg ik dan te horen.

Ze wilt gewoon haar mail kunnen checken en kunnen whatsappen, ze is niet echt een gamefreak, dus het zou mij verbazen als ze opeens haar hele telefoon vol zet met spelletjes.

Budget is rond de 200 euro.

Qua besturingssysteem moet alles wel werken denk ik. al heeft iOS natuurlijk geen toetsenborden. En dat Symbian hersendood is moet geen probleem zijn.

"Jamaar, waarom dan geen Blackberry!"
Daar heeft ze een hekel aan. Vindt ze niet fijn werken en ze wilt dus graag een uitschuifbaar toetsenbord.

Nu lijkt me een Nokia E7-00 toch wel de beste keus, minst oud en Symbian gaat nog redelijk slim om met de beperkte processorkracht.

Nog geweldiger zou een N950 zijn, maarja, daar zijn zo vreselijk weinig van gemaakt, dat ze nieteens op eBay staan.

Heeft iemand nog een ander idee?

People as things, that’s where it starts.

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:15
Tweedehandse Desire Z? Heb hem zelf ook. Ik zit wel te kijken naar de Nexus 4 omdat de Desire Z niet meer soepel loopt op Android 4.2 en ik houd toch wel van de nieuwste functies. Op Android 4.0 gaat het nog vrij soepel en op een Android 2.3 ROM (laatste officiële versie) is hij helemaal super. Met CM 7 of MIUI loopt ie super. Daarom wacht ik pas tot hij stuk is voordat ik voor de Nexus 4 ga ;)

Voordeel van Android is dat je wat meer apps tot je beschikking hebt :)

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Een E7 met Nokia (Symbian) Belle, veel sneller en soepeler, dan oudere versies, subliem toetsenbord, goede bouwkwaliteit en heel mooi scherm.
De N950 (mocht je er al eentje te pakken kunnen krijgen) is niet voor smartphone-beginners, maar voor developers, lijkt me dus niets voor je vriendin. Bovendien heb je met een N950 geen garantie, omdat het geen consumenten-uitvoering is. En tenslotte is het ding slechts enkele maanden jonger, dan de E7.

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:18
Een gebruikte Desire Z is zeker aan te raden. Er zijn op XDA voor dit toestel fantastische ROM's te krijgen met Android 4 en Sense 4.1 die een veel betere ervaring geven dan de Stock ROM. Alles loopt erg vloeiend en haperen doet het amper. Natuurlijk, (Zware) games lopen niet perfect, maar voor het lichtere werk komt dit toestel nog uitstekend mee.

Zelf heb ik ook al 2 jaar een Desire Z en ik wil er absoluut geen afstand van doen.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Topicstarter
Ok, precies ik dacht dus: kiezen tussen de Desire Z en de E-7.

Nu komt het leuke: Ze is niet de grootste vrienden met Android, en ze heeft blijkbaar ooit eens met een E72 gespeeld, wat ze ook niet fijn vond werken.

De E7 draait op het min of meer dode Belle, maar bijna iedereen is lovend over het toetsenbordje en de bouwkwaliteit. Dat Symbian weinig apps heeft intresseerd mij, en haar, weinig.

De Desire Z kan dus blijkbaar nog wel op Android 4 draaien, maar, ik ben bang dat het toch te langzaam gaat zijn, aangezien ik Android niet heel slim vind omspringen met de CPU kracht. Ook het punt dat het toetsenbord kan dichtvallen, zoals in de review van Tweakers staat, is niet heel positief, aangezien ze heel wat aftypt in bed.

People as things, that’s where it starts.

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:18
Ik wil toch erg plijten voor mijn Desire Z, want dit toestel is alles behalve langzaam met Android 4. Menigeen met een S2 of een hTC Sensation verbaasd zich over de snelheid van mijn 'oude koelkast'. Dat Android niet slim omspringt met CPU kracht hoor ik voor het eerst..

Het dichtvallen van het toetsenbord is mij nog nooit gebeurd in bed, waar ik ook redelijk wat af typ. Daarbij is mijn toestel zowat 2 jaar oud.

Om nu nog te gaan voor een out-dated Nokia met Symbian er op, of een relatief oud toestel waar wel de nieuwste Android op staat; ik zou het wel weten! Als het haar eerste smartphone wordt zal ze toch moeten wennen aan het besturingssysteem, en dan zou ik haar liever Android als Symbian voor schotelen..

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:15
Klopt, op ICS (de mimicry versie van XDA bijvoorbeeld) draait de DZ als een zonnetje. Ook is bij mij nog nooit het toetsenbord dichtgeklapt, onder welke hoek ik ook zit te typen... als je hem gewoon normaal vasthoud dan gebeurt dat niet :)

Als ik de keus had tussen Symbian en Android wist ik het wel ;)

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:45

timovd

Voorsprong door techniek

Opvolger van de Milestone; de Droid 3 en 4 zijn vast wel te vinden op eBay. De toestellen zijn veel degelijker dan de Desire, alleen de software is imo minder.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
VasZaitsev schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 19:21:
Ok, precies ik dacht dus: kiezen tussen de Desire Z en de E-7.

Nu komt het leuke: Ze is niet de grootste vrienden met Android, en ze heeft blijkbaar ooit eens met een E72 gespeeld, wat ze ook niet fijn vond werken.

De E7 draait op het min of meer dode Belle, maar bijna iedereen is lovend over het toetsenbordje en de bouwkwaliteit. Dat Symbian weinig apps heeft intresseerd mij, en haar, weinig.

De Desire Z kan dus blijkbaar nog wel op Android 4 draaien, maar, ik ben bang dat het toch te langzaam gaat zijn, aangezien ik Android niet heel slim vind omspringen met de CPU kracht. Ook het punt dat het toetsenbord kan dichtvallen, zoals in de review van Tweakers staat, is niet heel positief, aangezien ze heel wat aftypt in bed.
Zoals je zelf al hebt geconstateerd: er zijn niet veel alternatieven. En hoe bedoel je "ze is niet de grootste vrienden met Android"? Hoe set-in-stone is dat? Want de meeste leken die roepen ergens geen fan van te zijn baseren dat op helemaal niets.

Ik heb de Z nu meer dan 2 jaar, let wel: ik heb nog nooit een ander toestel langer dan 12 maanden gehad. Dat Android niet slim met de CPU om gaat heb ik nog nooit gehoord, is dat niet specifiek voor jouw Android toestel ofzo? (bugje?)

Dat het toetsenbord dichtklapt is wel grappig, want ik heb er nooit bij stil gestaan maar snap het nu wel :P Het komt er op neer dat als je het toestel op zijn kant hebt (maar dan wel rechtop) en ongeveer 30 graden naar voren overhelt, dat hij dan weer dicht kan klappen. Dus het is afhankelijk van houding: als mensen helemaal onderuit liggen en hun toetsenbord "ondersteboven" in de lucht houden, kan het gebeuren. zit je iets meer rechtop en hou je je telefoon laag, is er niets aan de hand.

Tja en verder: ik heb een vriendin die superblij is met haar stock Z. Mocht stock niet genoeg zijn: een andere ROM doet echt vreselijk veel wonderen. Ik heb meerdere vrienden met een Z, allemaal vonden ze hem net te sloom voor zwaar gebruik (smsen, internetten etc. gaat gewoon goed), maar allemaal hebben ze hem nu alsnog gehouden na een nieuwe ROM er op te hebben gezet. Als je je zorgen maakt om de relatief magere CPU, kan je het toestel vrij risicoloos overclocken naar 1,2 of 1,4 ghz.
timovd schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 08:35:
Opvolger van de Milestone; de Droid 3 en 4 zijn vast wel te vinden op eBay. De toestellen zijn veel degelijker dan de Desire, alleen de software is imo minder.
Dat lijkt mij ook, dit zou ook mijn opvolger worden. Liggen alleen iets boven budget. Maar degelijker dan de Z, bedoel je sneller mee toch?

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:45

timovd

Voorsprong door techniek

Nee, met degelijker bedoel ik de bouwkwaliteit van het toestel zelf.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• LiquidT_NL
timovd schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 09:56:
Nee, met degelijker bedoel ik de bouwkwaliteit van het toestel zelf.
Ik vind persoonlijk de Z alles behalve gammel, en ik heb die van mij vaak laten vallen. En met vaak bedoel ik echt VAAK (minstens 100 keer :')) en hard ook, zeker 50 keer op beton. Het schuifmechanisme is ook bijna niet gammel, iets waar ik wel bang voor was. Ik had altijd de indruk dat de Droid wat minder lang mee zou gaan qua bouwkwaliteit.

Maar goed, ik heb geen langdurige ervaring met de Droid om er iets zinnigs over te zeggen :)

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Verwijderd

Ik heb het zelfde probleem gehad. De Desire Z is al behoorlijk oud, en voor de rest zijn het alleen maar van die blackberry achtige telefoons.

Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om een HTC Doubleshot (mytouch 4G slide) voor ongeveer 200€ van ebay te halen. Deze heeft een uitschuifbaar toetsenbord en een dual core en android. Werkte hier out of the box met zowel t-mobile als vodafone. De bouwkwaliteit is ook wat beter als de Desire Z, maar niet zo stevig als de Milestone 4, maar die is dan ook snel 100€ duurder. Misschien waard om wat reviews op youtube er van op te zoeken als je dat overweegt.

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-11 14:56
Gewoon een touchscreen nemen en wennen............!

PVO

• Tomaszke
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05-07-2021
Samsung Galaxy Chat B5330? heeft wel geen slide, maar een keyboard ala BB.

• LiquidT_NL
Verwijderd schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 13:49:
Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om een HTC Doubleshot (mytouch 4G slide) voor ongeveer 200€ van ebay te halen. Deze heeft een uitschuifbaar toetsenbord en een dual core en android. Werkte hier out of the box met zowel t-mobile als vodafone. De bouwkwaliteit is ook wat beter als de Desire Z, maar niet zo stevig als de Milestone 4, maar die is dan ook snel 100€ duurder. Misschien waard om wat reviews op youtube er van op te zoeken als je dat overweegt.
Gezien mijn Desire Z echt hard de geest aan het geven is, zie ik in de Doubleshot ook een waardige opvolger eigenlijk. Ik kijk het nog even aan.

• Yohsoog
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-06 18:24
Xperia Mini Pro en Xperia Pro zijn mogelijk nog alternatieven, al is die laatste nog wel steeds meer dan 200 euro zijn ze beiden wel wat nieuwer dan de Desire Z en officieel android 4.0.

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-11 23:22
S0epkip schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 12:49:
Precies, dat is uiteindelijk iedereen gelukt die vroeger zweerde bij een toetsenbordje. Heeft ze alternatieve keyboards geprobeerd zoals Swipe en SwiftKey? Die laatste heeft mij overtuigt dat ik nooit meer een fysiek toetsenbord nodig heb.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• LiquidT_NL
ph4ge schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 17:53:
[...]

Precies, dat is uiteindelijk iedereen gelukt die vroeger zweerde bij een toetsenbordje. Heeft ze alternatieve keyboards geprobeerd zoals Swipe en SwiftKey? Die laatste heeft mij overtuigt dat ik nooit meer een fysiek toetsenbord nodig heb.
S0epkip schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 12:49:
Leuk hoor, maar waarom reageer je in een thread "smartphone met toetsenbord" om enkel te vermelden dat de vraagsteller zich niet zo moet aanstellen? Of ga je ook bij systeem aankoopadvies mensen adviseren het geld beter te investeren in een beter bed of een nieuwe TV te steken?

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-11 23:22
LiquidT_NL schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 08:22:
[...]

[...]

Leuk hoor, maar waarom reageer je in een thread "smartphone met toetsenbord" om enkel te vermelden dat de vraagsteller zich niet zo moet aanstellen? Of ga je ook bij systeem aankoopadvies mensen adviseren het geld beter te investeren in een beter bed of een nieuwe TV te steken?
Als iemand vraagt naar een nieuwe Betamax speler zal ik ook een Blue Ray of in ieder geval DVD speler aanbevelen. Daar vraagt hij dan misschien niet letterlijk naar, maar hij is er wel mee geholpen waarschijnlijk. Er is een reden waarom moderne smartphones geen fysiek toetsenbord meer hebben, de technologie is verder gegaan.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Verwijderd

ph4ge schreef op zondag 13 januari 2013 @ 13:29:
[...]

Als iemand vraagt naar een nieuwe Betamax speler zal ik ook een Blue Ray of in ieder geval DVD speler aanbevelen. Daar vraagt hij dan misschien niet letterlijk naar, maar hij is er wel mee geholpen waarschijnlijk. Er is een reden waarom moderne smartphones geen fysiek toetsenbord meer hebben, de technologie is verder gegaan.
Je moet wat verder kijken dan de Europese markt lang is. ;)
Ik ben zelf ook van een G1 naar een 3Gs overgestapt omdat de Desire Z toen al verouderd was en "omdat de technologie voor touch screens zoveel beter is" (kots) Echter heb ik daardoor bijna 2 jaar met een telefoon rond gelopen waar ik gewoon niet aan kon wennen en veel langer over een sms moest doen. Ook is het gevoelsmatig wat prettiger om onderscheid op die knopjes te maken als je maar 1 werkend oog hebt en daardoor moeite hebt met diepte zoals ik.

In de VS worden er nog redelijk veel qwerty telefoons gemaakt. Je hebt de Milestone serie, de Mytouch serie van HTC, en de S1, SII en volgens mij zelfs de SIII hebben allemaal een qwerty variant gekregen. En die verkopen echt niet slecht. Helaas loopt men hier flink achter en worden er alleen maar touch modellen verkocht, en dan het liefst nog onder de 4.3". Ik hoop dan ook dat de 5" standaard er hier flink door gedrukt word zodat men eindelijk door krijgt dat het echt niet zo veel ruimte in de broekzak inneemt en onder de 4.7" gewoon niet fijn te werken is. Het zelfde met qwerty. Ik snap niet waarom we hier gedwongen worden met die touch keyboards te priegelen als er over ter wereld wel gewoon telefoons met een hardware toetsenbord verkocht worden.

En nu lekker ergens anders trollen aub. Hier heeft de topic starter niets aan. Als je zo nodig je gelijk wilt krijgen open je maar een ander topic. Ik vind het heel fijn voor je dat je goed overweg kan met een touch screen. Maar helaas voor de topic starten zijn vriendin niet en wilt die daarom een telefoon met hardware keyboard. Ieder zijn eigen keuze.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2013 13:46 ]

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:01
ik zou voor de nokia e7 gaan, mooi degelijk toestel. Symbian mag dan wel aan het sterven zijn, maar vooralsnog zijn de meeste apps er nog gewoon verkrijgbaar voor (zoals ook gewoon navigatie, angry birds, whatsapp etc. etc.).
daarbij : Ik vind de nokia een van de mooiste toestelen van de afgelopen jaren :-)
Pagina: 1