2de TV ontvanger aansluiten op KPN Experia / Genexis modem

Pagina: 1
Acties:

• Tmaster
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-10 17:23
Hoi Tweakers.

Mijn tante vroeg of ik haar kon helpen bij het aansluiten van een tweede KPN TV ontvanger op haar 'netwerk'

Nu heb ik zelf ziggo en van KPN heb ik eigenlijk weinig kaas van gegeten en ik moet zeggen ondanks de vele postings op het KPN forum kom ik er niet helemaal uit.

De situatie:

Er hangt in haar woonkamer een KPN genexis box. Hierop gaat 1 UTP kabel naar een KPN experia box.
Hierop zit TV, Internet en Telefonie. Ze heeft nu 1 TV ontvanger er op aangesloten die in de woonkamer staat.
Ze wil nu een 2de TV ontvanger aansluiten op haar TV in de slaapkamer.
Ze heeft deze TV ontvanger in huis. Er zit een scart kabel, UTP kabel etc in.. Op handleiding van KPN zag ik een switch staan die na de Experia box wordt aangesloten en waar de 1ste en 2de TV ontvangers worden op aangesloten.
Zij heeft deze switch niet! Mijn vraag is, is het perse nodig om deze switch te hebben?

Ik lees verschillende dingen over de poorten van de KPN experia box. Sommige geven aan dat alleen Poort 3 geschikt is voor TV en dat Poort 1/2/4 voor internet is.

Andere zeggen weer dat de (nieuwste) experia boxen dit zelf kunnen detecteren en dus inschakelen (dus per poort instelbaar????)

Op de Experia box is dus poort 1 bezit voor haar internet (gewoon vaste UTP kabel) en Poort 3 zit nu haar 1ste TV ontvanger. Kan ik nu poort 2 of 4 zo configureren dat hier de 2de tv ontvanger op aangesloten wordt?
Of heeft ze dus toch een switch nodig?

Wat precies de functie is van die KPN Genexis kast is mij niet geheel duidelijk. Hij lijkt nu gewoon een doorgeef luik te zijn voor alle 3 signalen.(tv, internet, telefonie)

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

http://forum.kpn.com/t5/T...20N-experiabox/td-p/37291
Het is correct dat bij bepaalde routers het iTV signaal enkel op poort 3 werd geleverd. Bij nieuwere types en nieuwe aansluitingen is in principe elke poort hiervoor te gebruiken. Indien dit niet mogelijk is zal KPN als het goed is automatisch een kleine HP switch meeleveren.

Het kan zijn dat je kennis in het verleden dezelfde modem met switch geleverd heeft gekregen maar dat door een software update dit nu niet meer nodig is.
Met andere woorden, sluit de 2e ontvanger op een van de vrije poorten aan en kijk of het werkt. Werkt het niet? KPN bellen voor switch.

Er is trouwens een topic voor dit soort vragen ;) [KPN] Glasvezel

"Wat precies de functie is van die KPN Genexis kast is mij niet geheel duidelijk. Hij lijkt nu gewoon een doorgeef luik te zijn voor alle 3 signalen.(tv, internet, telefonie)"

De Genexis zet het optische signaal dat van de wijkcentrale komt om naar een elektrisch signaal voor de Experiabox. Technisch gezien is er maar 1 signaal, maar omdat KPN gebruik maakt van VLAN lijkt het alsof er 3 signalen zijn. De Experiabox plukt deze uit elkaar en stuurt ze naar de juiste poorten door.

[ Voor 31% gewijzigd door Raven op 01-01-2013 16:39 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Tmaster
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-10 17:23
haha dat is toevallig, ik was wat verder wezen googlen en zat toevallig ook op deze pagina.. http://forum.kpn.com/t5/T...20N-experiabox/td-p/37291
Als ik het nu goed begrijp is het zo dat de oudere (zeg maar voor 2011) experia boxen wel deze switch nodig hebben maar dat de nieuwe (witte variant van experia) geen switch nodig hebben omdat deze per poort kunnen detecteren wat voor apparaat er aan hangt..
Als ik me goed kan herinneren heeft mijn tante een witte experia box en dus zou ik die tv ontvanger op elke vrije gele poort kunnen aansluiten en zou het meteen moeten werken.
(na activatie van de TV ontvanger zelf natuurlijk)

[ Voor 4% gewijzigd door Tmaster op 01-01-2013 16:40 ]