Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Inkjet printer wel/niet continu aan laten staan?

Pagina: 1
Acties:

• The_Scratcher
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03-2024

The_Scratcher

Commodore 64 wanker

Topicstarter
Hallo mensen,

Heb me laatst een nieuwe all in one printer gekocht (Canon Pixma MG 5350s) omdat m`n oude Canon i865 versleten was maar dat even terzijde. Toen ik laatst een pak papier ging halen en wat met de verkoper aan de praat raakte over printers en met name het verstopt raken van de spuitmondjes vroeg hij me of ik telkens de printer helemaal uitzette na gebruik. Ik antwoorde met een volmondig ja. De verkoper vertelde dat dat juist het probleem is. Zo vertelde hij dat als je de printer uitzet de spuitmondjes snelle uitdrogen en hij ook telkens weer een heel spoelprogramma gaat doorlopen bij weer aanzetten wat inktverbruik met zich meeneemt en ook de printer niet ten goede komt. Immers al die spoelinkt blijft achter in de printer zelf en hoopt zich alleen maar op. Bij het steeds aan laten staan van de printer voorkom je dit allemaal en beperk je het spoelen tot een minimum zei hij. Klonk aannemelijk allemaal.

Maar klopt dit verhaal nou echt of is het een broodje aap verhaal en moet ik hem juist wel uitzetten na verbruik?
Heb er ook al eens op gegoogled en kom tegenstrijdige meningen tegen. Zo zei iemand op een forum dat je hem juist wel moet uitzetten na gebruik omdat de printer dan in een bepaalde stand gaat staan dat voorkomt dat de spuitmondjes uitdrogen. Laat je hem aan staan drogen ze juist sneller uit. Staat dus haaks op het verhaal van de verkoper.
Wat vinden/doen jullie? Uit zetten of aan laten staan?

Intel Core i7-7700K @stock | MSI Z270 Gaming M7 | MSI GTX1080 Gaming X 8G | Corsair DDR4 Vengeance LED 2x8GB 3200 Blue | Samsung 850 Evo 250GB SSD | Crucial MX300 525GB SSD | Corsair RMx Series RM750x | Cooler Master MasterLiquid Pro 280

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
In het uitdroog-verhaal mis ik de optie dat de printer zelf elke week o.i.d. even een blaadje volschrijft. Als je wekelijks "Dit is een print om te voorkomen dat de printer uitdroogt" print, in een paar kleurtjes, ben je er toch?

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Inkjet printers is volgensmij de grootste moderne maffia. Wat je ook doet, binnen no-time is alle inkt op..

• yohan
  • Laatst online: 31-10 17:10
Ik heb dit verhaal nog nooit gehoord. Wel merk ik dat de spuitmondjes bij merkloze cartridges heel snel uitdrogen. Heb ik twee dagen niet geprint, dan zijn de eerste twee pagina's die uit de printer rollen vrijwel leeg. Bij originele cartridges kan ik rustig een week lang niet printen zonder dat de boel uitdroogt.

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07

darkrain

Moderator Discord / TFV & AWM

Geniet

Ink-jet printers zorgen ervoor dat als ze aanstaan ze zelfstandig proberen te voorkomen dat de printhead uitdroogt. Dit doen ze op een aantal manieren, 1 ervan is de home positie van het printhead, dit is zo gemaakt dat er een minimum aan lucht bij de printhead kan komen. Een 2e manier is na een x aatal uren een klein beetje inkt door de printhead te spuiten, dat werkt uiteraard alleen als de printer aanstaat.

Verder is het ook waar dat als de printer een aantal dagen uitstaat er een uitgebreide schoonmaak procedure gestart wordt, hierdoor verlies je doorgaans meer inkt dan door hem aan te laten staan.

Tweakers Discord

• The_Scratcher

The_Scratcher

Commodore 64 wanker

Topicstarter
darkrain schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 12:08:
Ink-jet printers zorgen ervoor dat als ze aanstaan ze zelfstandig proberen te voorkomen dat de printhead uitdroogt. Dit doen ze op een aantal manieren, 1 ervan is de home positie van het printhead, dit is zo gemaakt dat er een minimum aan lucht bij de printhead kan komen. Een 2e manier is na een x aatal uren een klein beetje inkt door de printhead te spuiten, dat werkt uiteraard alleen als de printer aanstaat.

Verder is het ook waar dat als de printer een aantal dagen uitstaat er een uitgebreide schoonmaak procedure gestart wordt, hierdoor verlies je doorgaans meer inkt dan door hem aan te laten staan.
Zoals jij het verteld zei de verkoper het ook. Ook dat van na een aantal uren een klein beetje inkt spuiten. Zou het dan toch waar zijn allemaal? Vraag ik me alleen af waarom dat allemaal niet in de handleiding staat en printers allemaal volgepropt zijn met allerlei eco settings om het ding maar zo snel mogelijk "uit" te zetten?

Intel Core i7-7700K @stock | MSI Z270 Gaming M7 | MSI GTX1080 Gaming X 8G | Corsair DDR4 Vengeance LED 2x8GB 3200 Blue | Samsung 850 Evo 250GB SSD | Crucial MX300 525GB SSD | Corsair RMx Series RM750x | Cooler Master MasterLiquid Pro 280

• Bluepenguin
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
The_Scratcher schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 11:36:
De verkoper vertelde dat dat juist het probleem is. Zo vertelde hij dat als je de printer uitzet de spuitmondjes snelle uitdrogen en hij ook telkens weer een heel spoelprogramma gaat doorlopen bij weer aanzetten wat inktverbruik met zich meeneemt en ook de printer niet ten goede komt. Immers al die spoelinkt blijft achter in de printer zelf en hoopt zich alleen maar op. Bij het steeds aan laten staan van de printer voorkom je dit allemaal en beperk je het spoelen tot een minimum zei hij. Klonk aannemelijk allemaal.

Maar klopt dit verhaal nou echt of is het een broodje aap verhaal en moet ik hem juist wel uitzetten na verbruik?
Heb er ook al eens op gegoogled en kom tegenstrijdige meningen tegen. Zo zei iemand op een forum dat je hem juist wel moet uitzetten na gebruik omdat de printer dan in een bepaalde staand gaat staan dat voorkomt dat de spuitmondjes uitdrogen. Laat je hem aan staan drogen ze juist sneller uit. Staat dus haaks op het verhaal van de verkoper.
Het komt er op neer dat de verkoper min of meer gelijk heeft, en de fora grotendeels niet. En geen van beide vertellen ze het volledige verhaal ;)
Bij 99% van de moderne inkjet printers is het namelijk zo dat als je m met bijvoorbeeld een schakelblok uit zet, de printer elke keer zodra ie stroom krijgt een volledig reinigingsprogramma gaat draaien.
Dat betekent een behoorlijk ink-verbruik (min of meer gelijk aan het handmatig aan te zetten 'grondige' reinigingsprogramma) en dat is ook het gereutel dat je hoort zodra je de printer inschakelt. En ook exact de reden dat zo'n printer 'er zo lang over doet' om gebruiksklaar te zijn.

Mocht je de printer uit zetten m.b.v. de aan/uit knop op het apparaat zelf, dan geldt dit niet: 9/10 moderne inkjets zal dan eens in de zoveel tijd automatisch wat gaan 'reutelen' en doen, om een kleine reiniging uit te voeren. Dat kost niet heel veel inkt en is ruim voldoende om e.e.a. in redelijk goede staat te houden, maar zal je niet redden als echt niets met de printer doet voor langer dan zeg eens een half jaar.

De derde mogelijkheid is, en dat zal de verkoper waarschijnlijk bedoeld hebben met zijn advies, om de printer na gebruik aan te laten staan. Elke moderne inkjet zal dan zichzelf ergens tussen de 10 en 20 min. na het laatste gebruik in een soort slaapstand zetten. Een deel van de printers kent daarbij twee slaapstanden: een lichte en een diepe, waarbij de diepe in de regel ergens tussen de 20 en 60 min na het laatste gebruik in zal treden. Voor deze stand (een heel enkele printer uitgezonderd) geldt dat deze feitelijk gelijk is aan het uitschakelen met de aan/uit knop op de printer.
In beide gevallen blijft er stroom beschikbaar voor de printer om af en toe (als een 'spookprinter' ;) ) zijn eenvoudige reiniging uit te voeren. De betere exemplaren zullen hierbij ook onderscheid maken tussen deze zelfreinigins rondes; en afhankelijk van wanneer de printer voor het laatst gebruikt is en hoe, de reiniging aanpassen.

Darkrain zegt min of meer hetzelfde, maar dit is iets uitgebreider :)
Zo zei iemand op een forum dat je hem juist wel moet uitzetten na gebruik omdat de printer dan in een bepaalde staand gaat staan dat voorkomt dat de spuitmondjes uitdrogen.
Grotendeels niet waar. Klopt dat de printer dan de printkop in de 'rust'-positie zet, maar dat zou ie altijd al doen na een minuut of 10 à 20 na het laatste gebruik.
Mocht je de printer met een korte duw op de aan/uit knop van de printer uitschakelen dan gaat de printkop ook naar deze positie. Een deel (met name de eenvoudigste modellen) kan met het enkele seconden ingedrukt houden van de aan/uit knop meteen 'het zwijgen opgelegd worden' en zal dan niet altijd de printkop goed wegzetten.
Dat de printkop minder uitdroogt in deze positie is vrijwel geheel fabel. Het scheelt iets, omdat er vaak een soort 'kussentje' onder de printkoppen is bij de rust-positie van de printkop. Geeft een iets minder droge omgeving waardoor e.e.a. iets minder snel uitdroogt en de printkop staat iets minder 'open' aan alle zijden, omdat in de regel de printkop in een compacte ruimte wordt geplaatst.
Het is meer een voordelige stand van de printkop voor bij het verplaatsen van de printer dan wat anders. Scheelt ook als je bijvoorbeeld per ongeluk tegen de printer aanstoot, of m (zonder te printen) in gebruik hebt voor het maken van een scan.

Verder droogt een inkjet altijd uit, er is behalve regelmatig gebruik (waar de fabrikant van jouw apparaat blij mee zal zijn), niet veel aan uitdrogen te doen.
Op de Epson cartridges na, zijn alle merken cartridges namelijk voorzien van inkt op water basis (voor de consumenten markt). Epson kiezen maakt dan overigens beperkt uit, voor de geïnteresseerde, want ook die oplossing droogt uit, alleen iets minder snel door de substantie en de over het algemeen bij Epson betere behuizing van de cartridge.

denk ik..... of zoiets. >> Het blijft maar een mening tenslotte ;)

• Bluepenguin
  • Niet online
yohan schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 11:53:
Ik heb dit verhaal nog nooit gehoord. Wel merk ik dat de spuitmondjes bij merkloze cartridges heel snel uitdrogen. Heb ik twee dagen niet geprint, dan zijn de eerste twee pagina's die uit de printer rollen vrijwel leeg. Bij originele cartridges kan ik rustig een week lang niet printen zonder dat de boel uitdroogt.
Dat staat deels los van de TS-vraag denk ik :). Bij cartridges, zoals o.a. de Bruna en Hema die verkopen, gaat het namelijk om originele cartridges die eerst leeg geprint zijn, door hun eigenaar ingeleverd voor recycling, en vervolgens opgekocht worden door handelaren die ze door verkopen aan bedrijven (zoals Wecare) die ze in hun fabrieken machinaal schoonmaken en navullen.
Heel zelden gaat er een nieuw sponsje in een cartridge, en wordt een dus deels versleten spons (ze verliezen namelijk geleidelijk aan 'veerkracht' en daarmee het vermogen inkt vast te houden) verkocht in alternatieve cartridges.
Niet heel veel mis mee an sich, maar (doordat sommige cartridges al meerdere malen dit proces hebben doorlopen) gaat e.e.a. wel sneller uitdrogen (de spons wel te verstaan) en daarmee blijft de inktstroom minder goed op gang, wat je als gebruiker merkt aan de eerste blaadjes die leeg uit de printer komen of maar deels op papier komen. De printer moet dan als het ware eerst een deeltje lucht door de printkop trekken voordat de inkt weer mooi begint te stromen.
Snel uitdrogen heeft in het algemeen overigens ook te maken met wat de verkoper van de TS al meldde: bij het van de stroom af halen zal de printer niet kunnen reinigen tussen door. Daarnaast zullen gebruikte sponsjes (zoals in alternatieve cartridges zeer vaak zitten) eerder problemen geven, want van mindere kwaliteit geworden :) .

Er zijn, voor de geïnteresseerde, wel fabrikanten die een alternatief bieden dat zij zelf volledig maken (vooral bij Epson en Lexmark/Dell cartridges), maar dat is de minderheid. Simpelweg erg kostbaar om het productie proces te ontwikkelen en gebruikte cartridges zijn ruim beschikbaar in de handel.

• Bluepenguin
  • Niet online
The_Scratcher schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 12:19:
[...]

Zoals jij het verteld zei de verkoper het ook. Ook dat van na een aantal uren een klein beetje inkt spuiten. Zou het dan toch waar zijn allemaal? Vraag ik me alleen af waarom dat allemaal niet in de handleiding staat en printers allemaal volgepropt zijn met allerlei eco settings om het ding maar zo snel mogelijk "uit" te zetten?
De eco stand zal er voor zorgen dat de printer eerder in de slaapstand (en vaak bij die printers ook de diepe slaapstand) wordt gezet. En in die stand gebruikt de printer veel minder stroom dan wanneer deze normaal aan staat. En dat kan een milieu bewuste consument bij bijna elke printer ook doen door de instellingen aan te passen via de meegeleverde software.
Verder: heel veel marketing praat en een deeltje dat men inderdaad energiezuiniger (productie) methoden, materialen, betere 'recyclebaarheid' en energie zuiniger (oftewel ietsepietsie duurdere) componenten in de printer gebruikt.

• The_Scratcher

The_Scratcher

Commodore 64 wanker

Topicstarter
Erg interessante reacties allemaal!
Ik zal de printer voorlopig gewoon aan laten staan. Deed ik toch al sinds de verkoper me dat zei maar wist niet helemaal zeker of zijn verhaal wel klopte. Je hebt er bij die lullen zoveel onzin uit hun nek dat ze het nog zelf geloven ook. Zo te zien wist deze dus wel duidelijk waar hij het over had.

[EDIT]
Bluepenguin schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 12:38:
[...]

De eco stand zal er voor zorgen dat de printer eerder in de slaapstand (en vaak bij die printers ook de diepe slaapstand) wordt gezet. En in die stand gebruikt de printer veel minder stroom dan wanneer deze normaal aan staat. En dat kan een milieu bewuste consument bij bijna elke printer ook doen door de instellingen aan te passen via de meegeleverde software.
Verder: heel veel marketing praat en een deeltje dat men inderdaad energiezuiniger (productie) methoden, materialen, betere 'recyclebaarheid' en energie zuiniger (oftewel ietsepietsie duurdere) componenten in de printer gebruikt.
Daarbij heb ik zelf ook het idee dat die eco settings op een thuis printer nauwelijks iets uitmaken.

[ Voor 55% gewijzigd door The_Scratcher op 01-01-2013 13:05 ]

• yohan
  • Laatst online: 31-10 17:10
Bluepenguin schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 12:34:
Bij cartridges, zoals o.a. de Bruna en Hema die verkopen, gaat het namelijk om originele cartridges die eerst leeg geprint zijn, door hun eigenaar ingeleverd voor recycling, en vervolgens opgekocht worden door handelaren die ze door verkopen aan bedrijven (zoals Wecare) die ze in hun fabrieken machinaal schoonmaken en navullen.
Heel zelden gaat er een nieuw sponsje in een cartridge, en wordt een dus deels versleten spons (ze verliezen namelijk geleidelijk aan 'veerkracht' en daarmee het vermogen inkt vast te houden) verkocht in alternatieve cartridges.
Niet heel veel mis mee an sich, maar (doordat sommige cartridges al meerdere malen dit proces hebben doorlopen) gaat e.e.a. wel sneller uitdrogen (de spons wel te verstaan) en daarmee blijft de inktstroom minder goed op gang, wat je als gebruiker merkt aan de eerste blaadjes die leeg uit de printer komen of maar deels op papier komen. De printer moet dan als het ware eerst een deeltje lucht door de printkop trekken voordat de inkt weer mooi begint te stromen.
Interesting! Voor mij i.i.g. een reden om voortaan gewoon weer originele te kopen :)

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Pagina: 1