Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Us3rNaMeD
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-02-2023
Beste tweakers,

Aller eerst wist ik niet waar ik dit topic moet plaatsen en heb uiteindelijk besloten het maar onder CPU te plaatsen.

Ok ik was met een paar vrienden planetside 2 aan het spelen, en op een gegeven moment zegt een van mijn vrienden: "wil je je fps boosten? Moet je even een core "unparking" utility downloaden!" Wat deze utility doet is hij zet standaard al je cores klaar, geen powersaving mode etc. Ik snap dat dit geen extra vermogen van de voeding vraagt, het verkort wel CPU life en maakt temperaturen hoger(wat mij niet uitmaakt, mijn nieuwe pc is al besteld) maar ik vraag mij af ofdat er verder nog effecten zijn en hoe goed dit werkt. Ik kreeg met de voor ultieme fps getweakte settings van mijn vriend een 20+ fps increase.

Het doel van dit topic is om core unparking een beetje in depth te bespreken.

Mvg us3rnamed

Edit: link naar de utility: www.coderbag.com/Programm...-CPU-Core-Parking-Utility

[ Voor 5% gewijzigd door Us3rNaMeD op 01-01-2013 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-06 17:42

Koenvh

Hier tekenen: ______

Zo zo 20! is wel erg veel... (1×2×3×4×5×6×7×8×9×10×11×12×13×14×15×16×17×18×19×20)

Waarom probeer je het niet gewoon uit?

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Us3rNaMeD
Ik heb het geprobeerd, 20 of meer fps increase, van 20 naar 40 in hele volle area's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Prime95 op 1 core cq. als 1 thread runnen en tegelijkertijd deze Prime95 executable op een lage prioriteit zetten geeft toch hetzelfde effect? Of heb je nog meer fps-optimalisaties in petto die je graag met de community wilt delen?

Je kan dat parkeren mogelijk ook uitschakelen zonder extra tooltje:
Under Windows Power Options if it’s set to Balanced mode then Parking is enabled and if set to High Performance it’s disabled.
Op mijn gen1 i7 gebruik ik het Balanced Powerprofile, Broncontrole (te vinden in Performance Monitor) geeft dan aan dat in idle alleen mijn 4 hyperthreaded threads in 'parkeerstand ingeschakeld' staan (Processor id: 1 / 3 / 5 / 7 ).

[ Voor 55% gewijzigd door bitshape op 01-01-2013 01:25 ]

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Us3rNaMeD
Ik heb geen idee, voor de rest is de utility wel zeer gebruiksvriendelijk, verder geen fps tricks te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XRayXI
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-08-2020
Valt me inderdaad op dat Tweakers nog geen post heeft staan erover. Het enigste wat ik hierover kon zoeken/vinden is : Processor in parkeerstand

Ik volg dit even als bookmark en bedankt voor een draadje hierover.

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Us3rNaMeD
@modest71 dat is precies wat je dan veranderd. De ts in die link vindt ge "parkeerde" cores, met deze utility zet je ze 24/7 100% aan en klaar, dit improved vooral performance in slecht gecode games die niet aan Windows kunnen "vragen" of ze meerdere cores mogen gebruiken, voor proffesionele videobewerking software zal dit dus geen verschil opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Dus gewoon de game forceren om ook de HT cores te gebruiken . Waarom zou dit de levensduur van je cpuvverkorten ? Hij wordt alleen iets warmer ervan , meer niet .

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Us3rNaMeD
Omdat de cores zegmaar altijd klaar staan voor gebruik en nooit in energysaver mode. En dit werkt op alle cpus. Heeft niet direct iets met ht te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:01
Ik kreeg met de voor ultieme fps getweakte settings van mijn vriend een 20+ fps increase
Maar hoeveel daarvan kwamen door dat unparking tooltje en hoeveel door andere settings?

En wat betreft levensduur: ook chips, processors, slijten: electromigratie, ofwel door hoge stromen wordt materiaal meegezogen, verplaatst in de chip - en dat kan tot fouten leiden. Hogere temperaturen zullen dat proces nog wat versnellen.
Maar puur gevoelsmatig denk ik niet dat het een significant hogere uitval zal zijn, die chips zijn vaak wel met wat marge ontworpen. Wellicht als je een processor in een server op die manier gebruikt, maar als thuis-PC zal het verwaarloosbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Us3rNaMeD
Ik heb de fps verandering door de settings niet mee gerekend, door de settings(alles max naar optimale fps settings) ging ik van 10 naar 20 fps in drukke gebieden, toen met core unpark van 20 naar 40, heb zelfs in lege gebieden van het spel 100 fps gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-05 13:56

Madrox

Oh, Pharaoh!

Misschien helpt het bij bepaalde oude games, maar vaak maakt het niets uit:
http://forums.bit-tech.ne...hread.php?t=229080&page=2

Zou het ook verrassend vinden, alsof Intel je bewust of onbewust zou afknijpen. Daar worden ze niks wijzer van.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Us3rNaMeD
Gaat niet per se om Intel, heb zelf atm een amd phenom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XRayXI
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-08-2020
Madrox schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 14:43:
Zou het ook verrassend vinden, alsof Intel je bewust of onbewust zou afknijpen. Daar worden ze niks wijzer van.
Dit word gedaan door de OS.

En misschien alleen door Windows (7+) versies?

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylan93
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-06 14:05
Us3rNaMeD schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 21:15:
Gaat niet per se om Intel, heb zelf atm een amd phenom
Raar dat jij dan winst merkt, als het goed is hoort Windows jou'n 'echte' cores van de Phenom helemaal niet in parkeerstand te zetten... Enige wat me dan te binnen schiet is dat de cores constant op 100% blijven draaien door het programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:53

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik kreeg ook vaak dit advies, resultaat was op z'n best 10fps, maar dat was eerder omdat er minder mensen in PS2 rondliepen dan dat die unparking nut had (ingame meter bleef CPU geven). Daarna met AMD powertool gewoon multiplier van 16 naar 18 gegooid en powersaving uit (enkel speedstep aanlaten), dan schiet mijn ingame FPS meter continue op GPU.

Als ze PS2 gewoon eens goed zouden optimizen heb je dit hele gebeuren niet eens nodig.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Us3rNaMeD
Ja ik moet toegeven dat PS2 gewoon slecht werkt maar ook als ik nu in Windows meerdere programma's tegelijk opstart merk in winst in de snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:53

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Welke CPU heb jij precies? Ik merk bijna geen prestatie winst van in/uit schakeling, alle standaard programma's draaien al goed op 2 cores waardoor de rest in parkeer blijft. Maar moment dat ik een game start, komen ze vrijwel direct uit parkeerstand en draaien mee.

Daarnaast krijg je afaik puur loadbalancing, net zoals in de tijd dat games maar 2 cores konden aanspreken en je had er 4, zag je dat alles maar max 50% CPU load ging draaien.

Maar in Windows 8 bestaat parkeerstand ook gewoon nog:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/CdR4DgHpmYNxasUo7VyU9z59/thumb.png

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Us3rNaMeD
Ik heb atm een amd phenom II x4 955 3.2ghz 6md am3 black box

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zayl
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-10-2024
Core unparking is idd een FPS boost voor Planetside 2. Mede doordat deze slecht gebruikt maakt van alle cores en toch heel CPU intensief is. Zelf merkte ik een boost van 5fps oid op een I5 2500k op 4.6ghz, maar het is voor mij nog niet voldoende om meer dan 45 fps te halen in een zerg van 2 factions (say 200+ spelers)
Pagina: 1