MSI R5850 no signal op monitor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wanda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-06 10:04
Laatst een nieuwe (tweedehandse) pc opgehaald met ASUS M4A78LT-M moederbord, MSI r5850 grafische kaart, 8 GB RAM, AMD Phenom II X4 955 CPU en Windows 8. Kreeg steeds No Signal als ik de pc aansloot met HDMI op de GPU, ook op de onboard. Windows 7 erop geinstalleerd met de monitor al aangesloten (las namelijk dat Win 8 hier soms last van had). Werkte goed. Alle updates gedraaid en drivers geupdate. Bios was al op laatste versie.
Nu mijn pc op mijn eigen monitor aangesloten (Acer X222W) en krijg weer steeds No Signal.
Heb geprobeerd met een DVI-HDMI kabel (dezelfde als die ik op de andere monitor gebruikte) op de 5850 en onboard kaart, allebei hetzelfde resultaat. Als ik de kaart eruit haal en de monitor met VGA op de onboard aansluit werkt het wel.
Kan wel in bios, daar heb ik alle 4 de opties voor de GPU geprobeerd (dus PCI, GFX0, IGFX en GPP), en ipv AHCI op RAID gezet, werkte ook niet. Enige manier om op de pc te komen is dus via VGA op de onboard videokaart (met de kaart eruit) of safe mode.
Als ik de computer gewoon boot zegt hij al meteen No Signal, als ik eerst het bios inga, en daaruit exit, krijg ik nog wel een paar seconden het Starting Windows splash logo te zien en valt ie daarna weg.
Als ik de monitor op de laptop aansluit werkt hij wel gewoon (met de VGA kabel).

Iemand enig idee? Heb geen zin om Windows weer opnieuw te installeren, want dat lijkt de enige oplossing te zijn, maarja, zo zou ik dus Windows steeds opnieuw moeten installeren als er een andere monitor aanhangt.

Edit 1:
- in safe mode drive sweeper gedraaid en videokaart drivers verwijderd. Daarna opnieuw geinstalleerd.
- Bios batterij een tijdje eruit gehaald.
- Geboot met 1 stickje RAM erin (beide geprobeerd)
- Monitor cold reset gegeven (blijkbaar kon dat, sja op den duur zoek je op de vreemste plekken voor de oplossing)

Allemaal geen effect.

Edit 2:
- DVI-DVI kabel geprobeerd (had tot nu toe alleen maar VGA kabel en DVI-HDMI kabel geprobeerd)
- 30 seconden power button van pc ingehouden met stroomknop uit (ergens op inet gelezen)
- Werkt wel op scherm beneden (Packard Bell) met dezelfde DVI-HDMI kabel.

Iemand enig idee? Misschien zie ik iets heel simpels over het hoofd namelijk.

Please help a girl out, raak echt gefrustreerd nu en wil nu eindelijk wel eens aan de gang op mijn nieuwe week-oude pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-02-2024

mukkel

Dus..... Zodoende

Beeldscherm frequentie goed ingesteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Het is mij niet helemaal duidelijk hoe je het aangesloten hebt namelijk aan welke kant je de hdmi of dvi poort gebruikt ( pc kant of monitor ). In het geval je een van de hmdi poorten van je pc gebruikt denk ik dat er wel een logische verklaring kan zijn.

Probleem kan namelijk zijn dat zowel de hmid uitgang van je moederboard als videokaart niet als 1ste scherm gezien worden. Vooral bij "oudere" videokaarten en moederboarden is vaak vga of dvi het 1ste scherm en hdmi dan als 2de scherm bedoeld.

Op het moment dat jij dan de pc opstart is je 2de scherm niet actief want bij opstart word altijd het 1ste scherm gebruikt en binnen Windows 7 moet je ook eerst het 2de scherm activeren. Dus probeer eens vanaf dvi naar dvi of als je monitor vga heeft dan direct van vga naar vga.

Let er ook op dat als er 2 dvi poorten op je videokaart zitten dat die ook verschillend kunnen zijn en je dus ook eens kan switchen van dvi poort. Plus als laatste kan je ook even kijken wat voor dvi connector het is want ook daar zit verschil in en dit de verklaring kan zijn dat die HP monitor wel werkte.

[ Voor 16% gewijzigd door Roel1966 op 31-12-2012 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wanda
Mukkel, de frequentie staat op 60Hz. Er is nog een lagere optie die ik kan proberen, maar 60Hz moet toch gewoon kunnen?

Roel1966: Het klopt zoals je zegt. De DVI kant (wat overigens DVI-D is) zit in de monitor en de HDMI zit in de pc.

Ik heb al een DVI-D -> DVI-D kabel gebruikt om het te testen, dit werkt ook niet. Vreemde is dat deze het zelfs niet doet op de onboard kaart (met VGA naar VGA op onboard kaart kon ik normaal wel in bios en veilige modus).

Ik heb beide DVI poorten in mijn grafische kaart geprobeerd, werken beide niet.

De monitor heeft overigens geen HDMI aansluiting, om deze optie even uit te sluiten hier.

Waar ik wel achter ben nu is dat mijn Acer scherm blijkbaar problemen had/heeft met DVI signalen, las dit in een topic van 2007. In die tijd is het scherm vaak teruggestuurd naar de fabrikant voor een firmware upgrade,

Ik zat zo dus even te kijken naar een HDMI of DVI naar VGA convertor of kabel. Als het hierop aankomt, is er dan kwaliteitsverlies omdat het omgezet wordt naar VGA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
ninjawanda schreef op maandag 31 december 2012 @ 23:03:
Ik zat zo dus even te kijken naar een HDMI of DVI naar VGA convertor of kabel. Als het hierop aankomt, is er dan kwaliteitsverlies omdat het omgezet wordt naar VGA?
HDMI naar VGA kan ik je nu al zeggen dat dit niet werkt want HDMI is volledig digitaal terwijl VGA analoog is en je daarvoor dan aparte converters nodig zal hebben die peperduur zijn. Wel kan je inderdaad van DVI naar VGA waarbij je wel erop moet letten dat je de goede adapter gebruikt en of die past op je videokaart.

De goede DVI naar VGA adapter kan je herkennen aan 4 pinnetjes die rond om de platte pin zitten als je de DVI stekker van voren bekijkt. Uiteraard moet je dan ook even kijken of diezelfde connector op je videokaart zit maar dan dus andersom ( female zeg maar ).

Ja helaas is VGA een analoog signaal dus je zal zeker kwaliteitsverlies gaan krijgen maar het is niet zodanig dat er niet op te werken zou vallen. Maar als die monitor toch al zoveel problemen heeft kan je misschien nog beter kijken voor een nieuwe monitor met HDMI of DVI aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wanda
Bedankt Roel. Ik gebruik nu tijdelijk maar de monitor die beneden staat totdat ik een andere kan kopen.
Dan kan dit topic dicht, probleem ligt bij de monitor en is niet te verhelpen helaas. Ik laat het daarbij.
Pagina: 1