Overclock Handleiding: Ivy Bridge op een Z77 mobo. (Asrock)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-09 21:56

Voorwoord

Tijdens het zoeken naar enige tips om te beginnen met het overclocken van mijn Ivy Bridge chip is het mij opgevallen dat er weinig- tot geen Nederlandse handleidingen zijn over hoe je deze processoren kunt overclocken.
Voor velen op dit forum zal dit waarschijnlijk overbodig zijn, maar voor sommigen onder ons die de Engelse taal niet volledig beheersen hoop ik dat dit informatief voor hen zal zijn.

Deze handleiding is in elkaar gezet met een systeem dat draait op een Intel I5 3570k en een Asrock Z77 Extreme 4. Sommige opties kunnen verschillen of geheel niet aanwezig zijn in de bios.

Dit is een handleiding, geen regels. Elk systeem reageert anders op instellingen en elke chip heeft een ander limiet. Sommigen zullen eindigen op ~4.5 ghz terwijl sommige chips de 5 ghz nog kunnen halen.

Ik ben niet aansprakelijk voor enige schade dat kan voorkomen bij het gebruik van deze handleiding, verdiep je eerst in de materie voordat je begint te overclocken!

Verbetering over typefouten, verkeerde zinsconstructie, en algemene fouten zijn zeer gewenst. Laat het in een reactie achter en ik zal dit verbeteren.

De handleiding is gebaseerd op de handleidingen die reeds geschreven zijn.

Software & Updates

Voordat wij beginnen met het overclocken raad ik je aan om je Bios naar de laatste versie te updaten.
Dit kun je doen door naar de website te gaan van de fabrikant en op je moederbord te zoeken.
Bij de Z77 moederborden is er een functie die via de bios een nieuwe versie download en installeerd.

Nadat wij overclocken testen wij de stabiliteit en temperatuur met de volgende programma's

ControleStabiliteit:Temperatuur

Limieten van het overclocken

Voltage

Geef de CPU te weinig voltage, en hij zal niet aanslaan.
Geef de CPU echter te veel voltage, en je CPU gaat naar de knoppen.
Er zijn hier geen failsafes voor zoals bij temperatuur, doe je het verkeerd, dan gaat het ook verkeerd.

VCore (Fixed, Offset, Turbo) minimaal op 0.25v maximaal op 1.5v
VccPL (CPU PLL) minimaal op 1.71v maximaal op 1.89v
Het verlagen van de CPU PPL helpt op sommige systemen voor het stabiliseren van een overclock.
Let wel op dat het maximaal is, in principe hoef je nooit over 1.4v heen te komen.

Temperatuur
Met de technologie van tegenwoordig zijn er failsafes in de CPU ingebouwd die zorgen dat de CPU afsluit indien hij te warm word. Dit willen we natuurlijk voorkomen.

Echter is er nog wel iets, de throttle limit.
Wanneer de chip 98 graden word zal hij automatisch de voltage en snelheid achteruit gooien om zo kouder te worden. Dit willen we dus voorkomen.

Temperatuur limieten.
Max 108c
Throttle 98C+
Optimaal 70-80c
Minimaal -50c

Tijdens het overclocken streef ik naar een load temperatuur tussen de 70 en 80 graden.
Dit omdat ik toch nog enige speling wil hebben. De temperatuur kan o.a. in de zomer stijgen, bij meer stof in de computer etc.

De Bios-Instellingen

Foto's van de bios-instellingen komen later

OC Tweaker

Hierin vind je de standaard overclock opties zoals;

Advanced Turbo 30%/50%/100%
Load Optimuzed CPU OC Setting
Load Optimized GPU Oc Setting

Dit is troep, raak het niet aan.

OC Tweaker -> CPU Configuration

CPU Ratio: All Core
Dit is de instelling waarbij je kiest of je alle cores overclockt, of per core verschillend.
All Core: x33 (Verschilt per processor)
Dit is de multiplier, deze zullen we steeds met 1 verhogen. Dit is de snelheid van de CPU.
Dit word berekent door Ratio x BCLK (Base clock) (34*100 = 3.4 ghz)
Host Clock Override (BCLK) - 100 Mhz
Er word sterk aangeraden dit niet omhoog te gooien. De limiet is tussen de 103 en de 107.
Dit omhoog doen geeft een klein resultaat, op grote risico's voor schade op het mainboard.
Spread Spectrum - Disabled
Als dit enabled staat zal CPU-Z de base clock niet precies weergeven.
Intel SpeedStep Tech - Enabled
Intel SpeedStep zorgt ervoor dat je processor de voltage en core frequency kan verlagen als je systeem op idle staat. Dit zorgt ervoor dat je computer over het algemeen minder stroom verbruikt, en gemiddelt kouder blijft omdat hij niet constant op zijn maximum draait.
Inten Turbo Boost Tech: Enabled
Dit zorgt ervoor dat we de Additional Turbo Voltage kunnen gebruiken.
Additional Turbo Voltage: +0.004v
In principe is dit net zoals de offset stroom functie, maar dit werkt alleen als de CPU niet in idle staat.
De offset werkt altijd, zelfs als het systeem op idle staat. Deze functie zorgt ervoor dat je een lage offset houd, en een laag idle voltage terwijl je alsnog de vcore boost krijgt die je nodig hebt om op volle snelheid te draaien.
Internal PLL Overvoltage: Disabled
Als hij op disabled staat houd je processor de "internal pll" voltage.
Als je hem op enabled zet verhoogd hij het voltage. Dit helpt soms voor stabiliteit op extreme overclocks (4.7 ghz+)

OC Tweaker -> Voltage Configuration

Power Saving Mode: Disabled
Maak je geen zorgen als je deze functie niet ziet. Als hij er niet is, staat hij ook niet aan.
Deze functie zorgt ervoor dat je vcore verlaagd word om stroom te besparen.
Het is dus logisch dat dit uitstaat aangezien wij de vcore juist willen verhogen.
CPU Core Voltage: Offset Mode
Er zijn twee opties, offset en fixed.
Bij Offset mode zal je CPU weinig voltage en snelheid gebruiken terwijl de CPU idled.
Bij Fixed mode zal je CPU constant op het volle voltage en snelheid lopen, zelfs als je idled.
In deze handleiding gebruiken we offset. Offset is in principe niet beter dan Fixed, maar Fixed ook niet beter dan offset. Het is eigenlijk gewoon een persoonlijke voorkeur en in deze handleiding gebruik ik offset.
Offset Voltage: +0.005v
CPU Load-Line Calibration: Level 2
Als een CPU zijn maximale snelheid bereikt, gaat de vcore soms naar beneden. Dit is ook wel bekend als Vdroop. Om dit tegen te gaan is CPU LLC gemaakt om dit verlies te compenseren. Level 5 (0%) zal je het minste compensatie geven, level 3 (50%) een middelmatige compensatie, en level 1 (100%) de meeste compensatie.
Je wilt het level vinden dat dezelfde Vcore aangeeft in CPU-z als dat het in je bios angeeft.
Meestal is dit level 2 of 3.
Er word niet aangeraden level 1 te gebruiken omdat je vcore er de hoogte in van kan springen tijdens load.
iGPU Voltage Offset: Auto
Deze optie word alleen weergeven als je moederbord intels Internal-GPU gebruikt, aangezien we niks met de iGPU doen en je toch wel een eigen aparte videokaart moet hebben blijven we van deze instelling af.
GPU Load-Line Calibration: Auto
Dit is hetzelfde als CPU LLC alleen dan voor de GPU.
DRAM Voltage: 1.5v (Of 1.65v als je memory chips hebt die dit gebruiken)
Dit is het voltage van je geheugen. Aangezien we ook daar niets mee doen laten we deze ook gewoon staan.
VTT Voltage: Auto
Ook wel bekend als IMC, QPI / DRAM en QPI / VTT.
Dit bestuurd de voltage die naar de IMC in de CPU en PCI-E controller op het moederbord gaat.
Dit heeft zelden een effect op een overclock, verander dit alleen als je een BSOD krijgt die hieraan gerelateerd is.
PCH Volage: Auto
Dit bestuurd het voltage dat naar de PCH op het moederbord gestuurd word.
Heeft voorderest geen effect op een overclock dus gewoon laten staan.
CPU PLL Voltage: Auto
Staat voor Phase Lock Loop. Dit kan helpen met een extreme overclock, laat het voor nu op auto staan.
Zelf heb ik geen flauw idee wat deze functie doet, mocht iemand dit kort en krachtig kunnen uitleggen, graag. Informatie in het engels is hier te vinden.
System Agent Voltage: Auto
Dit beheerd de voltage die naar alles op het moederbord gaat wat hierboven nog niet genoemd is, raak deze optie dus nooit aan!

Advanced -> Cpu Configuration
Intel Hyper Threading Technology: Enabled
Deze functie word alleen weergegeven als je een i7 hebt.
Active Processor Cores: All
Bepaald welke cores in je processor actief zijn, natuurlijk op alle laten staan.
C1E - Enabled
Enhanced Halt - Stopt CPU main internal clocks en vermindert de voltage.
Bus interface unit en APIC blijven op volle snelheid draaien.
C3 - Disabled
Sleep - Stopt alle CPU internal clocks.
C6 - Disabled
Deep power down - Verlaagd het CPU internal voltage naar een willekeurig laag getal inclusief 0v
Package C State: Disabled
CPU Thermal Throttling: Enabled
Dit zorgt ervoor dat de voltage en snelheid automatisch naar beneden worden gegooit als de CPU te warm word om de temperatuur omlaag te krijgen. Blijf altijd van deze functie af!
No-Execute Memory Protection: Enabled
Besceherming tegen buffer overflow attacks.
Intel Virtualization Technology: Enabled
Betere functionaliteit van virtualisatie programma's.
Hardware Prefetcher: Enabled
Adjacent Cache Line Pefetcher: Enabled
Een intiel optie voor meer functionaliteit.

Het overclocken zelf.

Het Begin
Op dit moment zijn we alleen met de CPU Multiplier bezig.

Zet de CPU Multiplier een stap omhoog. (Dus als je x33 hebt, zet hem op x34)
(De turbo staat al op +0.004 en de offset op +0.005v).

Doe nu het volgende;

DOEL: Krijg de hoogste stabiele multiplier met het laagste positieve turbo boost voltage.
Test: Doe 5min een Prime Test zonder een crash.

Gelukt: Doe de multiplier 1 stap omhoog.
Gefaald: Doe de multipler 1 stap omlaag.

Doe dit tot en met je een keer gefaald hebt, zet dan de mutliplier een stap terug (Op de laatste stabiele)
en ga verder met het volgende.

Verder gaan
Nu gaan we bezig met zowel de CPU Multiplier en Turbo Boost voltage.

Doel: Haal de hoogste stabiele multiplier met een verhoogde turbo boost voltage.
Let op ga niet over 1.5v en/of 70-80c heen
Test: Doe 5min een Prime test zonder een crash.

Gelukt: Doe de CPU Multiplier 1 stap hoger
Gefaald: Doe de turbo boost voltage 1 stap hoger.
Gefaald (Bijna 1.5v/70-80c) doe de cpu multiplier een stap terug

Als laatste

Laat 8+ uur Prime95 op blend draaien, en 2.5+ uur LinX all mem minimaal.

Als je computer de tests volhoud zonder enige crash, fatale error, en de temperaturen onder de 70-80 graden blijven, gefeliciteerd!

Stel het gaat toch fout dan kun je het volgende doen;
  • Verlaag de CPU Multiplier met 1 stap
  • Doe de Turbo Boost Voltage met 1 stap omhoog
  • Doe de CPU PLL voltage omhoog, of juist omlaag (Niet hoger dan 1.89v, niet lager dan 1.709v)
BSOD List
BSOD Codes for LGA 1155 Ivy Bridge
0x101 = increase vcore
0x124 = increase/decrease vcore or QPI/VTT... have to test to see which one it is
0x0A = unstable RAM/IMC, increase QPI first, if that doesn't work increase vcore
0x1E = increase vcore
0x3B = increase vcore
0x3D = increase vcore
0xD1 = QPI/VTT, increase/decrease as necessary, can also be unstable Ram, raise Ram voltage
0x9C = QPI/VTT most likely, but increasing vcore has helped in some instances
0x50 = RAM timings/Frequency or uncore multi unstable, increase RAM voltage or adjust QPI/VTT, or lower uncore if you're higher than 2x
0x109 = Not enough or too Much memory voltage
0x116 = Low IOH (NB) voltage, GPU issue (most common when running multi-GPU/overclocking GPU)
0x7E = Corrupted OS file, possibly from overclocking. Run sfc /scannow and chkdsk /r

[ Voor 36% gewijzigd door Valandin op 02-01-2013 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph0603
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

ralph0603

No pain, no gain..

Bedankt voor de guide.

Was nog het oude overclocken gewend met FSB verhogen. Had het nu via die auto CPU gedaan.

toch maar handmatig bezig nu. Zit op 4300 mhz zonder voltage verhoging.

wat heb jij momenteel draaien?
Is het trouwens de bedoeling om te proberen tot 1,5 vcore te gaan ofniet?
Mijn mugen houd de temps wel redelijk onder controle :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
het is heel nobel van je een guide te willen schrijven, maar bedenk je wel dat als je een guide schrijft je er voor zorgt dat alle feiten kloppen.

dat is op dit moment nog niet het geval.

mbt stabiliteitstesten:
Draai een uur Prime95, en een uur Linx. Als je van plan bent om hele dagen de CPU maximaal te gebruiken laat hem dan 12 uur testen.
een uur testen is niet stabiel, het is niet zo dat als je de cpu minder maximaal gebruikt je korter kan stresstesten. je moet altijd goed testen, anders krijg je instabiliteit en corruptie van je bestanden. Je vergeet ook het vermelden dat je prime95 op de blend stand moet zetten voor een goede evenwichtige stresstest.

8 uur+ prime95 AVX blend en 2.5 uur+ linX AVX all mem minimaal.

het kopje over de limieten en je claim dat temperatuur geen cpu's stuk maakt is ook niet correct. temperatuur is zeker niet goed, en een cpu laten throttlen is allerminst goed voor de cpu. en ook al geeft intel aan dat 1.5V veilig zou zijn is het zeker niet aan te raden dit met lucht en waterkoeling toe te passen. gezien de load temps van ivy overschrijdt je zo zeker de velige waarden.

overigens zie ik het woord FSB nog regelmatig terugkomen, dit kun je weghalen, FSB bestaat niet meer, baseclock is echt iets anders.

verder staan er wat typefoutjes in de tekst waaronder deze:
Dit is de multiplier, deze zullen we steeds met 0.1 verhogen. Dit is de snelheid van de CPU.
De multiplier verhoog je natuurlijk met 1 en niet 0.1. Het is ook niet de snelheid van de cpu maar samen met de baseclock de vermenigvuldigingsfactor voor het bepalen van de klokfrequentie.

misschien vind je me een mierenneuker, maar als je een tutorial schrijft en wilt dat mensen er gebruik van maken moet je zeker zorgen dat je terminologie en advies kloppend is.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Mooi dat je een tutorial schrijft :) Maar ik ben het verder wel eens met Nedernakker: sommige feiten kloppen niet en zijn ook zeker geen best practice. Het is ook allemaal vrij simplistisch geschreven. Ik snap dat het handig is voor mensen om gewoon stap-voor-stap dat overclocken te doen, maar persoonlijk denk ik dat het handiger is om het concept te behandelen, aan te geven wat al die waardes doen, etc en dan misschien nog een algemeen stappenplan.

Ik kan me nog herinneren dat er een guide hier was op Tweakers destijds (die uiteraard flink gedateerd is waarschijnlijk), maar kan die niet meer terug vinden.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Hey Nedernakker, natuurlijk vind ik je geen mierenneuker.
Bij het schrijven van deze guide had ik al gehoopt een reactie van jou te krijgen aangezien jij (een van) de meest verstandige overclockers bent hier.

Vandaag ben ik een beetje druk, maar morgen zal ik de hierboven genoemde foutjes oplossen.
Ook zal ik meer informatie geven over wat welke waardes doen. (Vooral de C-States zijn interessant om uit te leggen indien iemand toch voor fixed gaat i.p.v. offset zoals ik in de guide heb gezet)

Mochten er nog andere verbeterpunten / kritiek zijn is dat welkom, kritiek verbeterd de guide natuurlijk, en de guide is bedoelt om mensen te helpen ;)

@Ralph

De host clock zelf heb ik niet verandert, de limiet hiervan is tussen de 103 en 107.
Bij het schrijven van de handleiding heb ik inderdaad het een en ander hierover opgezocht maar het word sterk afgeraden omdat het vrij schadelijk voor je moederbord, igpu, en geheugen schijnt te zijn.

Misschien als ik hier zelf geëxperimenteerd mee heb, en de toegevoegde waarde van heb gezien dat ik dit ook toepas op de guide. Maar zolang er meer risico's dan pluspunten zijn raad ook ik het af om te doen.

Overigens is het niet de bedoeling naar 1.5v te gaan, lager is beter.
Je moet stoppen wanneer je processor te warm word, of je je gewenste snelheid hebt bereikt.
Zoals je in m'n signature ziet draai ik op 4.5 ghz en 1.184v

[ Voor 35% gewijzigd door Valandin op 02-01-2013 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Heb de guide een flinke update gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph0603
  • Niet online

ralph0603

No pain, no gain..

Ik ben inmiddels een tijdje bezig met overclocken, maar ik loop tegen de 4,4ghz wall aan met standaard settings.

Ik wil graag 4,5 gaan halen. Ben nu de turbo voltage aan het verhogen, maar ik zit ondertussen al op +0.035. Hoever moet ik hiermee gaan?

Temps zijn veilig, idle 25 graden, load 67 graden max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Welk voltage word aangegeven in CPU-Z?
Welke processor heb je?
Wat voor koeling gebruik je?
Aangezien je 67 graden load hebt zou je inderdaad nog wel even naar 4.5 kunnen pushen met 70c load.
Voltage kun je nog wel omhoog gooien maar je moet wel weten wat je verandert.
Zoals ik al omschreven had;

VCore (Fixed, Offset, Turbo) minimaal op 0.25v maximaal op 1.5v
En natuurlijk is het maximaal. Als je auto 120 kan rijden en dan uit elkaar knalt ga je ook niet met 115 over de snelweg.

Excuses voor het late antwoord, was een beetje druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph0603
  • Niet online

ralph0603

No pain, no gain..

Welk voltage word aangegeven in CPU-Z?
1.288v
Welke processor heb je?
i5 3570K
Wat voor koeling gebruik je?
Mugen 3

Zit eigenlijk meer met de verwarring, ik moet dus enkel turbo voltage verhogen totdat hij bij een stress test niet meer reboot/crasht. En dan weer zover mogelijk gaan met multiplier. Tot hij weer crasht etc?

En dan is de grens de temps/vcore toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Precies ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterlelie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03-2023

Waterlelie

CHTH

@Ralph: Welke koelpasta heb jij gebruikt enz?...

G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph0603
  • Niet online

ralph0603

No pain, no gain..

Koelpasta die bij de mugen 3 pcgh zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterlelie

Waterlelie

CHTH

Zit je nu al op 4,5Ghz?

G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph0603
  • Niet online

ralph0603

No pain, no gain..

Ben nog aan het testen, wat drukker met school momenteel.

Prime draait nu een half uur op 4,5Ghz @ 1.320V /

Blend selftest:
Selftest 448K max 69-74 temps
Selftest 8K max temps 78-83 --->????
Selftest 512K 70-73 graden.

--> turbo voltage = 0.071V
--> offset = 0.005V

Afbeeldingslocatie: http://valid.canardpc.com/cache/screenshot/2661617.png

[ Voor 54% gewijzigd door ralph0603 op 21-01-2013 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Phoe, dat valt mij alles mee, 70~74 graden bij een 1.32Vcore.

Tot op heden heb ik bij de 3570K nog nooit meer dan 1.29V nodig gehad voor 4.2 ~ 4.3Ghz, maar daarbij zat ik met diverse CPU koelers al snel op de 72~75 graden. (Arctic MX2 - Mugen 3 dual fan, HR02 Macho, H60, Gelid Tranquilo, TX414 Slim, Mugen 2 B modded bracket)

Naar mijn idee was 1.33V en hoger een beetje waterkoeling / delidded terein, zelfs met een gelapte 3570K en een Mugen 3 met 2 Slipstreams op 1600rpm resulteerde 1.35VCore (4.5Ghz) al in temps boven de 75 graden (75-79 herinner ik mij)

Ik denk dat je daarom voor de guide bijna wel kunt vermelden dat 1.40VCore de limiet een beetje is, mits je andere koeling dan Lucht gebruikt. Daarnaast elders gelezen (toms / anands, weet niet precies meer) dat 1.5 Vcore van Intel een overschatting was, veel CPU's houden er mee op bij 1.488Vcore.

Aardige guide, maar houd er rekening mee dat er veel totaal onervaren gebruikers op af komen. Better super-safe than sorry zou ik zeggen, bouw even meer disclaimer in of maak de guide nog even wat veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph0603
  • Niet online

ralph0603

No pain, no gain..

Ja ik denk dat ik hem hierna gewoon terug zet naar 4,3 met standaard vcore. die 200 Mhz ga je toch niet merken.
Moet ook zeggen dat ik nu op zolder zit, waar denk ik de ambient temp rond de 15-20 graden ligt. Dit scheelt natuurlijk ook in temps.

Edit: Grappig om te zien bij jou gallery dat jij niet zo hoog mogelijk maar juist zo laag mogelijk wil :9

[ Voor 18% gewijzigd door ralph0603 op 21-01-2013 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterlelie

Waterlelie

CHTH

Nevermind.

[ Voor 162% gewijzigd door Waterlelie op 22-01-2013 21:11 ]

Pagina: 1