Sims3 velociraptor 1TB VS SSD

Pagina: 1
Acties:

• Kruidje20
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-01 15:29
hallo allemaal,

Ik heb een computer met de volgende configuratie:

CPU: AMD Phenom II X6 1100T
moederbord: Gigabyte GA-870A UD3 (rev. 2.1) bios F4
geheugen: Kingston Valueram 8GB DDR3-1333
HDD (boot): Western digital caviar black 1TB (WD1002FAEX)
Videokaart: sapphire AMD radeon HD 6950 1GB dual fan

Ik speel op deze pc graag de Sims3, met alle uitbreidingen geinstalleerd. Moet wel zeggen dat nu ik alle uitbreidingen heb de laadtijden enorm zijn en dat het scherm aardig schokt als ik over de huizen heen ga met het beeld. Waarschijnlijk moet de cpu steeds wachten op de harde schijf om de benodigde data in te laden. Het spel is dan ook maar liefst 26,6 GB groot (exclusief DC en toekomstige uitbreidingen)
Het zou echter ook aan de cpu kunnen liggen omdat oudere games wat minder goed draaien met een hexacore (of zou de turbo core dat moeten compenseren?) Maar omdat de harde schijf de meest remmende factor is bij een pc gok ik voorlopig dat de hdd de botleneck is.

Een oplossing zou een SSD kunnen zijn. Exemplaren van 128GB zijn te klein voor mij en daarom wil ik er een van minstens 250GB. Ten tweede kan ik voor ongeveer hetzelfde geld een Velociraptor kunnen gaan met 1TB opslag. Dan kan ik tevens al mijn andere games en ook mijn virtuele machines er op kwijt. Ik vraag mij af hoeveel ik er dan op vooruit ga. Volgens hardware.info is de velociraptor ongeveer 50% sneller dan een normale harde schijf en 50% langzamer dan een SSD. Tevens vind ik 150 a 200 redelijk veel geld voor 250-256 gb opslag. Of alles op een ssd gaat passen is nog maar de vraag (mijn windows partitie is al 80GB)
SSD caching vind ik voorlopig nog te veel haken en ogen aan zitten en eigenlijk moet je er een intel moederbord voor hebben en die heb ik dus niet.

Mijn vraag is dus of het verstandig is om voor een velociraptor te gaan of moet ik een ssd nemen en op mijn caviar black 1tb nog even mijn andere games en virtuele machines zetten? Die profiteren dan niet van een snelheidwinst die ik dan met de velociraptor schijf wel heb. Ik heb echter nog nooit een ssd gebruikt, het is voor mij de eerste keer. Tevens vraag ik mij af of het gaat passen op een ssd (want de sims 3 is al bijna 27GB)

Als jullie nog vragen hebben over dit onderwerp dan hoor ik dat natuurlijk graag van jullie.

groet Kruidje20

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:31

M2M

medicijnman

Raptors zijn achterhaald. Een SSD is aan te raden, maar dan eigenlijk voornamelijk voor je OS en meest gebruikte applicaties. De rest kan gewoon op een traditionele harde schijf.

edit: weet je zeker dat het je schijf is? Misschien handig om eens naar het harde schijf lampje te kijken tijdens laadmomenten en trage gameplay.

[ Voor 29% gewijzigd door M2M op 31-12-2012 17:45 ]

-_-

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:30

Eagle Creek

Breathing security

Het zou echter ook aan de cpu kunnen liggen omdat oudere games wat minder goed draaien met een hexacore (of zou de turbo core dat moeten compenseren?)
Ja op dat laatste. Of beter gezegd: oudere spellen profiteren niet van multicore maar wel van een hoge klokfrequentie op single core. Ik mag aannemen dat jouw Phenom II dat wel bij kan benen.

Vergeet niet dat een velociraptor ook meer warmte produceert en meer herrie maakt. Twee Caviar Black in RAID0 is in mijn ogen een betere optie en goedkoper.

[ Voor 17% gewijzigd door Eagle Creek op 31-12-2012 17:45 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• Kruidje20
M2M schreef op maandag 31 december 2012 @ 17:44:
Raptors zijn achterhaald. Een SSD is aan te raden, maar dan eigenlijk voornamelijk voor je OS en meest gebruikte applicaties. De rest kan gewoon op een traditionele harde schijf.

edit: weet je zeker dat het je schijf is? Misschien handig om eens naar het harde schijf lampje te kijken tijdens laadmomenten en trage gameplay.
Als ik met mijn muis naar de hoeken van het scherm ga dan zie ik het lampje van de harde schijf continue knipperen. Mijn vader heefteen core I5-3570K en een Caviar black 500GB WD5003AZEX en gebruikt de nieuwe platters (1TB) tevens laadt die van mijn vader een stuk sneller dus ik denk dat het de hdd is. Niet zo gek met bijna 27gb aan data! Het eerste laadscherm van de sims3 met het logo is nog wel te doen. Als de buurt moet worden ingeladen dan kan ik gerust koffie nemen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Kruidje20 op 31-12-2012 17:54 ]

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Die 27GB aan data wordt niet continu ingelezen. Echter, wanneer deze data ook nog eens gefragmenteerd op je HDD staat dan ga je inderdaad zeker vertragingen merken in de access times. Een SSD is daarin koning.

https://discord.com/invite/tweakers

• Kruidje20
Aan de reactie kan ik dus aannemen dat het een stuk beter zal gaan met een ssd dan een velociraptor. Ik vind 256GB niet heel erg ruim voor het os, applicaties en games. Of zou ik dan alleen de windows, applicaties en alleen sims 3 moeten doen. Een ssd vind het niet leuk als hij vol of bijna vol is.

• Kruidje20
redfoxert schreef op maandag 31 december 2012 @ 17:51:
Die 27GB aan data wordt niet continu ingelezen. Echter, wanneer deze data ook nog eens gefragmenteerd op je HDD staat dan ga je inderdaad zeker vertragingen merken in de access times. Een SSD is daarin koning.
Windows geeft aan dat mijn game partitie volledig is gefragmenteerd, dus daar hoeft het niet aan te liggen.

• redfoxert
  • Niet online
256GB is echt meer dan genoeg voor je OS, apps en wat games. En inderdaad, bijna helemaal vol of helemaal vol vinden ze niet zo prettig maar dat kan je compenseren door een (klein) deel niet te partitioneren.

• Kruidje20
Waarschijnlijk zal het dan toch wel een ssd worden in plaats van een 10.000 toeren schijf. Een ssd is echter helemaal nieuw voor mij. Hoe zit het bijvoorbeeld met de levensduur? Samsung gebruikt bij de normale 840 bijvoorbeeld TLC geheugen, wat een kortere levensduur heeft. Namelijk 3000 keer overschrijven VS 750x. Ik wil er dan toch een MLC. Voorbeelden zijn de samsung 840 pro maar die is niet goedkoop en ik vraag me af of je het in de praktijk gaat merken. Anders zou een Plextor M5S, een crucial M4, een samsung 830 kunnen. Zou iemand mij hier over een advies kunnen geven. Ik wil wel het meeste waarvoor mijn geld. Zo ben ik gek van plextor. De samsung 830 256gb is nog steeds een populaire serie maar is niet bij heel veel winkels meer te koop en voor een wat ouder model wat duurder dan normaal.

Edit: mijn windows partitie is 126gb groot en er is 78GB gebruikt. Mijn softwarepartitie is ongeveer 2,5 gb groot en mijn games 100GB. Dan moet een deel maar overzetten op de caviar black die ik nu heb.

[ Voor 31% gewijzigd door Kruidje20 op 31-12-2012 18:17 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:31

M2M

medicijnman

Gewoon een 830 halen. Dat is al een factor 10 sneller dan je gewend bent. Bovendien is de firmware vertrouwd.

Enfin, backups hoor je sowieso te hebben, ongeacht of je nu een schijf, ssd of een raidopstelling hebt. Een klein brandje en je bent alsnog alles kwijt. En tegenwoordig krijg je je cloud backups zelfs bij je internetprovider...

-_-

• Kruidje20
Een 830 256 gb is te koop voor 189 euro. Niet heel goedkoop voor een ouder model. De plextor M5S is nieuwe en kost bij azerty met verzending 184 euro. Ook plextor staat bekend om goede firmware. Kan iemand mij nog wat vertellen over de levensduur van een ssd? Merk je tussen al die ssd´s zowiezo verschil in de praktijk, dat is iets wat ik me steeds afvraag.

[ Voor 16% gewijzigd door Kruidje20 op 31-12-2012 18:26 ]

• redfoxert
  • Niet online
Kruidje20 schreef op maandag 31 december 2012 @ 18:24:
Merk je tussen al die ssd´s zowiezo verschil in de praktijk, dat is iets wat ik me steeds afvraag.
Nee. Met 3000 overschrijvingen mag je eens uitrekenen hoe lang een SSD dan mee gaat :)

• zsiebe
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-01 23:08
Trek je er niets van aan dat de 830 een ouder model is. Hij komt nog steeds altijd in de top terecht van SSD-reviews en heeft ook zijn levensduur al bewezen. Ik zou absoluut niet voor die Plextor gaan omdat hij nieuwer is.

• Kruidje20
Dank je wel voor jullie reacties. Ik ga de pc uitzetten, tijdschriften lezen over de ssd en morgen ga ik kijken welke ik ga nemen. In de tussentijd mogen jullie gewoon nieuwe reacties posten hoor! Ik lees ze morgen wel.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:57
Levensduur van een SSD is voorzover ik kan zien niet een probleem, Mijn 3 jaar oude X25-M 80GB heeft in de intel toolbox nog 98% health, en mijn Samsung 830 welke deze schijf ongeveer 10 maand geleden vervangen heeft als OS/Game drive heeft nog 100% health.

• Kruidje20
Hallo allemaal en nog een gelukkig nieuwjaar! Ik heb nog even gezocht op internet en ben een aantal populaire producten tegengekomen. De crucial M4 zit nu in het advies van tweakers, en heeft een laag verbruik van maar 1,6 watt volgens hardware.info. De prijs van 175 euro valt nog mee.
De samsung 840 250gb valt af door het TLC geheugenen 6gb minder opslag.
De plextor M5S heeft ook goede papieren met een 512 MB buffer al zegt dat natuurlijk nog niks. De samsung 830 is bij niet heel veel winkels te koop en is eigenlijk end of life, en is bij winkels te koop waar ik niet graag bij bestel. Eigelijk valt deze dus ook af.
Waarscijnlijk gaat het dus tussen de Plextor en de crucial, of kan iemand mij nog een andere goede laten zien? hoop snel weer een reactie te kunnen krijgen.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
De crucial m4 is net zo oud als de samsung 830, dus tja wat is het probleem. Ondertussen lijkt de m4 bovendien niet zo goed als werd gedacht.

Plextor is goed. Op de een of andere manier zijn gebruikers op dit forum echter niet zo enthousiast, weet ook niet waarom.
De samsung 840 heeft inderdaad tlc geheugen. Dat is niet zo goed. Je kan de 830 nemen, dan is je levensduur wellicht 70 jaar, tegen de 840 slechts 20 jaar. Aangezien je wellicht over 3 jaar al weer een nieuwere, snellere, grotere ssd wil, is dat eigenlijk ook geen issue.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:03
Kruidje20 schreef op maandag 31 december 2012 @ 17:58:
[...]

Windows geeft aan dat mijn game partitie volledig is gefragmenteerd, dus daar hoeft het niet aan te liggen.
Uhm, gefragmenteerd = slecht hoor ;) Gefragmenteerd betekent dat er overal en nergens delen staan, gedefragmenteerd is dat alles netjes bij elkaar staat.

The devil is in the details.

• Kruidje20
Hahn schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 14:49:
[...]

Uhm, gefragmenteerd = slecht hoor ;) Gefragmenteerd betekent dat er overal en nergens delen staan, gedefragmenteerd is dat alles netjes bij elkaar staat.
Sorry, het is natuurlijk gedefragmenteerd. Dank je wel dat je me het even verteld.

• redfoxert
  • Niet online
Reepje schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 14:47:
De crucial m4 is net zo oud als de samsung 830, dus tja wat is het probleem. Ondertussen lijkt de m4 bovendien niet zo goed als werd gedacht.
Wat is er mis met de m4 dan? Behalve wat firmware bugs (OS resets na ongeveer 5000 "branduren") na is het een prima SSD die zeker betrouwbaar is wat betreft je data.

De 830 is inderdaad nog maar slecht verkrijgbaar en de opvolger, de 840 is door het gebruikte TLC geheugen imo niet echt een opvolger gebleken. Ook de sequentiele transfers (i know, niet het meest belangrijke van een SSD) vielen mij tegen.

• Kruidje20
De samsung 830 is bij cdromland te koop voor ongeveer 200 euro. dat vind ik te veel voor een ouder model. Tevens: voor 15 euro meer heb ik de 840 pro dan heb ik meteen een van de best presterende ssd die er is op dit moment. De M4 is zelfs 25 euro goedkoper dan de 830.Oftewel, de 830 vind ik niet de moeite waard. Nog even over de M4: is het wel de moeite waard met al die firmwareproblemen die er geweest zijn? ( en misschien nog komen)
Ik had alleen nog een vraagje: samsung levert een optimalisatietool mee, maar is dat wel nodig. Windows 7 past toch al alles aan. Of is die tool van samsung juist meer voor systemen als vista en XP?

[ Voor 11% gewijzigd door Kruidje20 op 01-01-2013 15:18 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Die tools kan je vergeten. Win7 en 8 stellen het zelf allemaal goed in.

Kijk hier even wat het computerblad chip vind (top 100 van de huidige ssd). Elke test is relatief, moet je wel bedenken. Zo is de betrouwbaarheid niet meegenomen in hun tests. Het gaat hun meer om snelheid (in real life)

http://www.chip.de/besten...SSD--index/index/id/1016/

• Kruidje20
Als ik zo op internet lees en kijk dan is de plextor M5S in de praktijk sneller dan de crucial M4. Ook is de firmware van plextor vaak erg goed. Ik denk dat de plextor het beste alternatief is voor de samsung 830. Het verbruik is iets hoger dan normaal maar de verschillen zijn minimaal. Ik hoop wel dat de ssd het probleem van de lange laaftijden en de response wordt verbeterd, ander moet ik mijn processor en moederbord upgraden. en dan is de 300 euro snel in zicht.......
In ieder geval nog bedankt voor de test van de chip.

• Kruidje20
Hallo allemaal
Ik heb gisteren een samsung 840 pro 256gb bij de mycom gekocht. Deze was maar maar 15 euro duurder dan een samsung 830 256gb en had betere prestaties. Ik heb het OS al opnieuw geïnstalleerd en zal de sims 3 binnenkort installeren. Ik zal binnenkort posten of het probleem is opgelost.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik doe altijd mn OS + Apps op 1 drive, en mn games op een 2de drive :) (geen partitie)

puur omdat mn game dan de hele troughput van de disk kan gebruiken, terwijl bv mn OS nog wat wil doen met zijn disk, ( bv de pagefile ;) )

404 Signature not found

Pagina: 1