Tv aangesloten op PC heeft veranderen van resolutie invloed

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper 99
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-05 17:51
Beste Tweakers,

Nu het einde van het jaar is aangebroken leek het mij toch eens tijd om antwoord te vinden op een vraag waar ik al een tijd mee zit. Veel googlen en hier kijken in de topics leverde helaas niet veel op.

De vraag is:

Ik heb een panasonic p42g10 aangesloten op mijn pc met een HDMI kabel, nu heb ik de resolutie van mijn bureaublad e.d. op 1280x720 (720P) gezet omdat ik anders niet goed teksten en icoontjes kan lezen op mijn tv. Heeft dit een negative invloed op de kwaliteit van video e.d. ? Mijn gevoel zegt van niet, namelijk een film in 1080P heeft gewoon die resolutie los van de achtergrond resolutie. Als ik resolutie verander bij het kijken van een film valt het me niet echt op of er verschil zou moeten zijn of niet.

Ik wil het echter zeker weten en daarom vraag ik het jullie, wie heeft er ervaring mee en kan voor mij deze vraag beantwoorden?! Als ik gelijk heb dan is dat ook prima dat kan ik hem teminste rustig op 720P houden, maar zo niet moet ik hem maar naar 1080P zetten voor bureaublad

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijs33
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-05 13:58
Als je de resolutie op 1280x720 zet, zal je video ook op 1280x720 via hdmi naar de tv gestuurd worden.
De tv zal dit dan terug upscalen naar zijn native resolutie van 1080p.
Als de videobestanden fullHD (1080p) zijn, heb je dus kwaliteitsverlies, zijn de videobestanden slechts 720p, dan scaled de tv in plaats van de mediaspeler.
Als de tekstgrootte de enige reden is om de resolutie te veranderen, kun je in configuratiescherm -> beeldscherm -> tekstgrootte aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper 99
matthijs33 schreef op maandag 31 december 2012 @ 15:51:
Als je de resolutie op 1280x720 zet, zal je video ook op 1280x720 via hdmi naar de tv gestuurd worden.
De tv zal dit dan terug upscalen naar zijn native resolutie van 1080p.
Als de videobestanden fullHD (1080p) zijn, heb je dus kwaliteitsverlies, zijn de videobestanden slechts 720p, dan scaled de tv in plaats van de mediaspeler.
Als de tekstgrootte de enige reden is om de resolutie te veranderen, kun je in configuratiescherm -> beeldscherm -> tekstgrootte aanpassen
Ah dus toch wel invloed!! Bedankt dat wilde ik even weten, ja tekstgrootte aanpassen kan maar ik switch regelmatig tussen mijn pc monitor en tv dan zou ik dat elke keer weer moeten veranderen toch? Of zou ik eventueel een profiel kunnen instellen die rekening houdt met op welke monitor er op dat moment display is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijs33
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-05 13:58
Ik denk niet dat er een manier is om de tekstgrootte automatisch aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
De native resolutie van je televisie is 1920x1080 dus die resolutie zou je moeten gebruiken. Als je lager gaat gebruiken, wordt niet elke pixels gevuld met zijn eigen kleur waardoor je dus een minder scherp beeld krijgt.

Ik ben niet zeker of het mogelijk is, maar als het kan ook de PC modus aanzetten. Dan wordt er, als het goed is, 4:4:4 gebruikt waardoor het beeld nog scherper en mooier gekleurd is. Maar ik ben niet zeker omdat het een wat ouder model is en ik niet volledig bekend ben met deze modellen.

Al zou ik de televisie niet als PC gebruiken. Je hebt dan de kans dat het beeld gaat inbranden en dat is zonde. Voor films kun je het uiteraard wel gebruiken. Ik weet niet welke mediaspeler je gebruikt op de computer, maar hoogstwaarschijnlijk zal het VLC zijn.
Als dat zo is, gebruik eens XBMC of MPC-HC. Codecs die daar gebruikt worden zijn veel beter dan die van VLC waardoor je rijkere kleuren, betere jaggies reduction en bij XBMC ook nog een mooie interface die je zelf kunt aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper 99
ik gebruik inderdaad vlc zowel als bs player ik zal de codecs eens downloaden ben benieuwd, gebruik nu mijn tv op 1920x1080 das wel weer even wennen maar opzich prima!
Pagina: 1