X-Fi kapot? / Aanschaf nieuwe X-Fi geluidskaart ten gevolge?

Pagina: 1
Acties:

• Jorn1986
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01:06
Hallo allemaal,

Ik heb het vermoeden dat mijn inmiddels 6/7 jaar oude Creative X-Fi Fatal1ty is overleden. Dit doordat bepaalde frequenties van het geluid zeer slecht doorkomen, en heb dit inmiddels ondervonden met 2 headsets. Een 3e headset is al in bestelling, maar ga ik zeker niet annuleren omdat ik die zowiezo wil hebben.
Het probleem is dat het geluid krakend doorkomt bij bepaalde frequenties, bij meerdere muzieknummers en bij meerdere films en film-trailers. Het is altijd het linkeroor.
Ik heb het vermoeden dat mijn huidige Creative X-Fi het niet meer goed doet, door in het verleden het volume d.m.v. VLC-player bij bijvoorbeeld TV-series te boosten naar 125/137/150%.
Is dit een mogelijke échte oorzaak van het om zeep helpen van mijn geluidskaart?

Wat heb ik dus al geprobeerd:
-Kaart gedeïnstalleerd, systeem opnieuw opgestart, de nieuwste drivers weer geïnstalleerd: nog steeds hetzelfde.
-2 headsets geprobeerd: beiden geven in bepaalde stukjes muziek/film/filmtrailer hetzelfde effect
-Meerdere instellingen aan en uitgezet in de drivers (Creative opstartconsole)
-Het volume lager gezet: op een gegeven moment zat het volume op zo'n 50%, maar hoorde het probleem nog steeds bestaan. Voor de info: ik doe meestal het volume op 70-80%, en regel met de volumecontrole van de headset het volume verder af, in plaats van via de software.
-De on-board geluidschip van m'n moederbord uitgeschakeld, maar geen effect
-Alle andere inputs van de geluidskaart op 'mute' gezet, geen effect
-Meerdere settings in de Creative software geprobeerd. Nu heb ik hem uiteindelijk laten staan op: Crystalizer uit, SVM (smart volume manager) uit, CMSS 3D aan, EAX effecten aan (geen effect geselecteerd), EQualizer aan gezet en staat op neutraal.

Dus... wie weet een oplossing voor dit ''probleem''? Of is m'n kaart echt overleden?

Mogelijke vervangers die ik overweeg, naar aanleiding van de review: 11 geluidskaarten:

Creative Soundblaster X-Fi Titanium HD:
+Zit volgens Creative in de klasse ''audiofiel''
+Een stuk goedkoper dan de ASUS Xonar Xense en de Auzentech X-Fi Home Theater HD
+Veel goede reviews op internet van te vinden
-In de review van hardware.info scoort hij minder dan de ASUS Xonar Xense in alle grafieken!
-Geen HDMI support
-Geen X-RAM van 64MB op de kaart

Auzentech X-Fi Home Theater HD
+Zit volgens de review op gelijkwaardig geluidskwaliteit niveau als de ASUS Xonar Xense (of bijna dan)
+Eigen koptelefoon versterker van hoge kwaliteit
+Wel 64MB X-RAM
+Hoogwaardige componenten op de geluidskaart van Duitse makelij
+Goede drivers van Auzentech
+HDMI passthrough van Dolby Digital True-HD en DTS-HD Master audio, kan leuk zijn in de toekomst met een losse hdmi-versterker.
-HDMI passthrough alleen tot HDMI 1.3a
-De prijs: beetje erg duur, maar op hetzelfde prijsniveau als de ASUS Xonar Xense: maar daar krijg je ook een Sennheiser PC350 headset bij (die ook duur zijn)

Dus: kan ik de oude kaart fixen, of moet ik 1 van beiden hierboven overwegen? En als ik 1 van beide kaarten hierboven moet overwegen: welke raden jullie mij aan?

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Als je op een kanaal problemen hebt, en op een ander kanaal niet, dan lijkt het me logisch dat het geen algemene instelling of volume was. Dan zou het probleem namelijk op alle kanalen zitten.

• Jorn1986
Klopt, maar als je op 2 headsets bij dezelfde geluidsfrequenties en dezelfde muzieknummers (welke eerder wel prima weergegeven werden) hetzelfde probleem ervaart in het linkeroor, is er mogelijk toch iets met de geluidskaart?
Ik dacht in eerste instantie dat ik het linkeroor van mijn headset had opgeblazen, vandaar dat ik een nieuwe headset had aangeschaft, maar die oorzaak kan ik nu wel uitsluiten.

• Jorn1986
Topic mag dicht: heb de X-Fi Titanium HD besteld. Mede doordat de HDMI passthrough van Dolby True-HD en DTS-HD Master audio ook via m'n AMD videokaart naar een TV verzonden kan worden.
Daarnaast kan de Auzentech X-Fi ''slechts'' 1080P aan op 24 fps met Dolby True-HD en DTS-HD Master audio, en die functie kan m'n videokaart dus ook al, maar dan met hdmi 1.4a

Het X-RAM wordt bijna nergens gebruikt in games, dus ook al geen argument om de Auzentech te kiezen.
De enige reden om de Auzentech te kiezen is vanwege de wat betere scores in reviews, maar daar ga ik geen 80-90 euro méér voor neerleggen.