• Woverke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-10-2013
Hallo,

Ik heb hier nu een mede8er staan, maar er zijn een aantal features die ik toch echt wel mis, dus ik ben op zoek naar een zuinig systeempje dat verschillende features aanbiedt:

- Windows 8 met een motion sensing remote (zoals bij de Wii)
- Home server: Centrale plaats waar we alle media kunnen dumpen (films, muziek, documenten,...). De content moet ook bereikbaar zijn van overal, zowel lezen als schrijven.
- Uiteraard moet het systeem sterk genoeg zijn om 1080p heel vlot af te spelen via HDMI
- Zo zuinig en geruisloos mogelijk, aangezien ik het liefst gewoon 24/7 zou laten draaien
- De prijs mag niet boven de 400 euro liggen

Met al die criteria in acht genomen dacht ik aan een Atom systeempje of misschien de Intel NUC, maar is het gemakkelijk daar een afstandsbediening op aan te sluiten zonder te veel kabelrompslomp?

En bestaan er uberhaupt afstandsbedieningen die werken zoals de Wii remote? Is dit een goede optie om Windows 8 te bedienen? Ik zou ook liefst alles willen doen met de remote, zonder ooit een toetsenbord nodig te hebben.

Bijkomend vraagje: Zijn ontwikkelaars actief met maken van goede apps voor windows 8 die voordeel bieden voor mediacenter/htpc gebruikers? Is er bv een mooie Grooveshark (Spotify variant) app e.d.? Hoe zit het met VLC of Media Player Classic?

Veel vragen, maar ik hoop dat de Tweakers hier er antwoord op kunnen geven :).

Alvast bedankt en een fijn eindejaar gewenst!

Wout

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:18

Bolletje

Moderator Harde Waren
Past beter bij MSH :)

• Woverke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-10-2013
Ok, bedankt voor het verplaatsen, vond zelf het gepaste forum niet :).

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:45

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

Vorige maand heb ik een systeem in elkaar gezet waarbij ik vergelijkbare eisen had, behoudens het bedienen met een Wii-remote achtig iets.

Een aantal notities vooraf:
  1. In de lijst staan 2 x 2 TB HDD, 1 had ik er al;
  2. De behuizing (Silverstone LC13BE) is op basis van mijn eisen, ruimte voor minimaal 4 HDD's;
  3. In het overzicht is geen OS opgenomen, ik had nog een ongebruikte Win7 home premium liggen.
  4. In dit overzicht staat mijn DVB-T Tuner die ik laatst toegevoegd heb nog niet opgenomen.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-5300 Boxed€ 42,45€ 42,45
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 61,95€ 61,95
2Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 82,90€ 165,80
1Silverstone Legacy LC13B-E (Zwart)€ 129,-€ 129,-
1Spire SIgor IV€ 0,-€ 0,-
1Rapoo Keyboard E2700€ 39,85€ 39,85
1Corsair XMS CMX4GX3M2A1600C9€ 23,99€ 23,99
1be quiet! Pure Power L7 350W€ 40,95€ 40,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 503,99

Totaal was ik bij Alternate € 459,- kwijt. Het was overigens volgens de PriceWatch wel de duurste oplossing, maar de enige oplossing waarbij alle componenten direct in Ridderkerk af te halen waren.
offtopic:
Ik had geen geduld :P

Ik zal ook mijn keuze even toelichten:
Processor:
Na het doorlezen van tig reviews en how-to's op internet, kwam ik tot de conclusie dat voor nu de keuze had tussen de AMD trinity's of de Intel i3/i5.

Aangezien ik ook een klein budget had vielen de nieuwere i3 en i5 daarmee dan ook direct af en ik wilde geen "oude meuk" er in zetten als ik dan nu toch een smak geld uit moest geven.

Dan bleef de A4 of A6 over en mijn keuze is uiteindelijk gevallen op de A4 omdat deze volgens diverse mensen ruim voldoende is voor het basiswerk.

Moederbord:
Het moederbord is eigenlijk bij mij een kwestie geweest van afstrepen wat ik nodig heb, en de goedkoopste variant vervolgens uitzoeken.

Ik was op zoek naar genoeg SATA aansluitingen, een aantal PCI & PCI-E slots (geen voorkeur vooraf) en uiteraard HDMI, SPDIF, LAN etc.

Toen bleven de A75 Pro 4, de A75 Pro 4 M en de A85 Pro 4 over, en na wat onderzoek hier heb ik besloten om niet voor de A85 maar de A75 chipset te kiezen. Deze was een paar euro's goedkoper en de echte meerwaarde van de A85 zag ik ook niet. 6 x SATA 600 en 6 x USB 3 is leuk, maar ik vraag me af of het zin heeft.

Uiteindelijk heb ik voor de Pro-4 M gekozen, een Micro ATX bord omdat deze net weer wat goedkoper was als de Full ATX versie.

Behuizing:
Zoals gezegd had ik 1 eis voor mijn behuizing, en dat is dat er minimaal 4 HDD's in konden. Deze kast ziet er prima uit, biedt die opties en dus heb ik hem maar meegenomen.

Een display etc. vindt ik niet nodig, dit heb ik op mijn Popcorn gehad, maar vanaf de bank is dit niet te lezen...

Overige componenten:
Ik wilde voor een Antec Green gaan voor de voeding, maar deze was niet op voorraad, volgens de meneer bij Alternate deed de Be Quiet er echter niet voor onder. Het wattage is ruim voldoende en hij is superstil.

Qua processorkoeler wilde ik eigenlijk de boxed koeler aanhouden totdat ik later wat meer budget had, maar dit werd me door de verkoper bij Alternate afgeraden. Toen kwam ik eigenlijk bij een Big Shuriken uit maar dit zou te duur worden. Voorlopig even een tussenoplossing gekozen en dat is de Spire geworden.

M.b.t. het RAM geheugen, tja... 4 GB kost € 25,- dus waarom ook niet :P Qua merk had ik hier geen voorkeur, zolang het maar op minimaal 1600 MHz. draait en compatible is met m'n moederbord...

Het toetsenbordje waar ik voor gekozen heb is eigenlijk niet degene die ik in eerste instantie wilde hebben (Logitech DiNovo Edge) maar die vond ik op dat moment iets te gortig. Bij dit toetsenbordje zit een keypad die op zich prima werkt dus als tussenoplossing werkt het voorlopig.

Ervaringen/tips:
Nu ik het systeem een maand in gebruik heb zou ik, als ik iets direct moeten vervangen, de processorkoeler kiezen. Dit is op dit moment het enige geluid wat ik aan de kast kan ontdekken (overigens niet hinderlijk), de 2 ingebouwde casefans zijn namelijk superstil (ik hoor ze althans niet :P).

Verder speelt het systeem met windows 7 en XBMC alles af wat ik er naartoe geslingerd heb en werkt alles zoals het hoort. Ik download m'n films etc.

Het extern bereikbaar maken heb ik op dit moment alleen voor mijn media ingeschakeld door gebruik te maken van Plexserver en door wat te spelen met de poorten in mijn router. Mocht je een volledig extern benaderbaar systeem willen dan kan dat natuurlijk ook altijd. Ik weet even zo uit mijn hoofd niet of de home versies die optie standaard ingebouwd hebben, maar met bijvoorbeeld Teamviewer kan het desnoods ook nog gratis.

Qua verbruik durf ik niet te zeggen waar mijn systeem nu op zit, maar als ik de reclames op de radio mag geloven dan kost 3 x per week een wasje draaien nog geen € 200,- per jaar, dus daar maak ik me niet zo druk om. Mijn HTPC zal aanzienlijk minder verbruiken :P

Qua afstandsbedieningen heb ik overigens geen ervaring met de Wii-remote achtigen, maar ik zou niet weten, als ze er zijn, waarom het niet zou werken. Overigens ben ik wel bang dat je spijt krijgt wanneer je geen toetsenbordje erbij neemt. Ik twijfelde namelijk bij Alternate of ik eerst een afstandsbediening zou kopen en later de DiNovo (voorlopig een ander toetsenbord gebruiken die ik nog had) of eerst een toetsenbord en later een afstandsbediening.

Ik ben blij dat ik eerst een toetsenbord gekozen heb. Live TV schakelen is wat omslachtig via een toetsenbord, maar om met een afstandsbediening films te downloaden, te googlen of mn films te beheren lijkt me nog veel omslachtiger.

Wel zou ik als tip mee willen geven, om iets beter als mij, ook de laatste regels bij de specificatie door te lezen... Ik heb bijvoorbeeld firewire in m'n kast, maar niet op m'n moederbord :P. Ook de indeling van het moederbord valt me achteraf gezien ietwat tegen, de voeding zit linksachter in mijn kast, de aansluitingingen voor de voeding rechtsvoor op mijn moederbord. Gevolg, een dikke kabel kriskras over het bord...

Maar goed, dat zijn dingen daar leert men van en voorlopig genereert het geheel geen warmte dus mag ik eigenlijk ook weer niet klagen :)

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V

• Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
@PsychoMantis_NL

Interessant project. Ik zit met eenzelfde iets. Ik heb een TV en een beamer en wil beide aansturen met een multimedia oplossing. Zit ook te denken aan een eigenbouw HTPC.

Ik wil echter via de HTPC ook TV kunnen kijken, en het enigste dat beschikbaar is voor mij is Digitenne, welke ik op de TV of op de beamer wil schakelen. Ik zie dat je het hebt over een DVB-T tunner, welke ik volgens mij nodig heb voor Digitenne.

Hoe gaat dit precies in zijn werk, kan ik via een HTPC het signaal ontvangen en vervolgens naar de TV of beamer schakelen?

• Klojum
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-02 17:23
Naast de i3/i5 cpu's heb je ook nog de door sommigen verguisde Intel Celerons, bijv. de G540. Kan ook FullHD afspelen via HD1000, is het cpu-gedeelte "beter" dan de AMD-concurrent, en ook minstens zo nuttig bij het gebruik als kantoor-pc. Idle zit je ermee op zo'n 20W met die G540, hij kost ongeveer 39-40 euro.

Er bestaat ondertussen een Digitenne serverkastje dat op elk van je network aangesloten pc's de gekozen Digitenne zender kan sturen aan XBMC, OpenELEC, Boxee, VLAN, etcetera. Aardig als je meer dan 1 pc in je netwerk hebt, want echt goedkoop is het ding niet, zo'n 240 euries.

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

@Timo:
Ja inderdaad, ik heb bij mijn vriendin op dit moment ook alleen de beschikking over digitenne, en dit is een DVB-T signaal.

In tegenstelling tot andere Europese landen heb je in Nederland een smartcard nodig als je via DVB-T zenders wilt ontvangen (m.u.v. Ned. 1 t/m 3 en de regionale omroep(en)).

Je zult dus moeten kijken naar een TV Tuner die DVB-T ondersteund (daarvoor heb ik de KNC ONE TV Station genomen) en iets waar je je smartcard (met CAM) in kunt steken, dit is voor mij de KNC ONE CI Module geworden.

Zoals ook in mijn eerdere bericht al te lezen viel ben ik niet zo van het wachten op componenten, ik heb ook deze 2 dan weer bij Alternate gehaald wat me € 110,- kostte. Nadeel is dat je dus 2 kaarten hebt, en het je ook 2 PCI slots kost. Aangezien ik maar 1 PCI slot op m'n moederbord heb zitten (weer wat geleerd), heb ik de CI module dus niet op m'n moederbord geprikt, maar alleen vastgeschroefd in een uitbreidingsslot (ding krijgt z'n stroom via een datakabel van de TV Tuner dus dat is geen probleem). Je hebt ook modules waar je slechts 1 kaart nodig hebt, daar zit de CI Module bij in. Die heb ik al gezien voor € 138,- (moet het exacte model even opzoeken) maar zoals gezegd, hierop moest ik wachten en daar had ik geen zin in :P

Wanneer je op dit moment overigens een digitenne insteekkaart hebt zit hier een CAM bij. Dat is dat metalen hoesje waar je je kaart in steekt.

Heb je digitenne via een decoder, dan heb je deze niet en zul je er los 1 moeten kopen. Let dan even op dat hij geschikt is voor Digitenne, ik heb in dat geval evt. wel het type + model nr. van de officiële CAM die KPN uitgeeft.

Op zich werkt e.e.a. wel aardig, alleen is het switchen van kanalen op dit moment nog niet echt supervlot, zeg maar gewoon tergend langzaam.. In XBMC duurt het zo'n 7 seconden voordat ik van kanaal gewisseld ben, wat dus vervelend is als je per ongeluk de verkeerde zender aanklikt. Via de meegeleverde software van KNC ONE gaat het sneller, maar uiteraard willen we alles in 1 programma afhandelen.

Ik moet heir nog een beetje mee stoeien maar dat komt nog wel :)

Bijkomend voordeel is dat ik nu m'n digitale TV op kan nemen als ik dat zou willen, en dat ik dus ook kan timeshiften (pauzeren, terugspoelen etc.) wat standaard met Digitenne niet kan.

De werking is trouwens niet anders als het aansluiten van een PC op je TV of Beamer. HDMI kabel van je moederbord naar je TV en klaar. De kaart zorgt alleen dat het signaal ontvangen en gedecodeerd wordt (heeft ook alleen maar een antenne aansluiting).

@Klojum:
Om in XBMC gebruik te maken van Live TV heb je inderdaad een "backend TV server" nodig. Ik maak hiervoor gewoon gebruik van MediaPortal. Deze is gratis te downloaden en is in staat het signaal naar meerdere TV's te sturen, hoe de kwaliteit en snelheid dan zijn durf ik overigens niet te zeggen, dit heb ik nog niet bekeken.

[ Voor 6% gewijzigd door PsychoMantis_NL op 02-01-2013 15:19 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:17
PsychoMantis_NL schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 14:18:
@Timo:
Ja inderdaad, ik heb bij mijn vriendin op dit moment ook alleen de beschikking over digitenne, en dit is een DVB-T signaal.

In tegenstelling tot andere Europese landen heb je in Nederland een smartcard nodig als je via DVB-T zenders wilt ontvangen (m.u.v. Ned. 1 t/m 3 en de regionale omroep(en)).

Je zult dus moeten kijken naar een TV Tuner die DVB-T ondersteund (daarvoor heb ik de KNC ONE TV Station genomen) en iets waar je je smartcard (met CAM) in kunt steken, dit is voor mij de KNC ONE CI Module geworden.
Dat klopt niet helemaal. Wat er nodig is, is iets dat de decryptie kan doen. Dat kan via een smartcard en (hardware)CAM, via een smartcard en software-CAM, maar zou in theorie ook helemaal softwarematig kunnen, echter is dat niet een legale manier van werken, en derhalve dus ook niet supported.
Zoals ook in mijn eerdere bericht al te lezen viel ben ik niet zo van het wachten op componenten, ik heb ook deze 2 dan weer bij Alternate gehaald wat me € 110,- kostte. Nadeel is dat je dus 2 kaarten hebt, en het je ook 2 PCI slots kost. Aangezien ik maar 1 PCI slot op m'n moederbord heb zitten (weer wat geleerd), heb ik de CI module dus niet op m'n moederbord geprikt, maar alleen vastgeschroefd in een uitbreidingsslot (ding krijgt z'n stroom via een datakabel van de TV Tuner dus dat is geen probleem). Je hebt ook modules waar je slechts 1 kaart nodig hebt, daar zit de CI Module bij in. Die heb ik al gezien voor € 138,- (moet het exacte model even opzoeken) maar zoals gezegd, hierop moest ik wachten en daar had ik geen zin in :P
De meeste CI-brackets die worden meegeleverd moeten inderdaad in een PCI-slot, maar dat is uitsluitend voor montage. Mocht je geen slot over hebben, dan kan je m meestal ook wel ergens anders weg werken met wat knutsel-werk. Het gaat alleen om de flat-cable van de bracket naar de tuner-card toe. De rest is slechts optisch / bevestiging.
Je kan eventueel ook een externe tuner nemen op USB bijvoorbeeld, ook weer in combinatie met een AlphayCrypt Classic.
Wanneer je op dit moment overigens een digitenne insteekkaart hebt zit hier een CAM bij. Dat is dat metalen hoesje waar je je kaart in steekt.

Heb je digitenne via een decoder, dan heb je deze niet en zul je er los 1 moeten kopen. Let dan even op dat hij geschikt is voor Digitenne, ik heb in dat geval evt. wel het type + model nr. van de officiële CAM die KPN uitgeeft.

Op zich werkt e.e.a. wel aardig, alleen is het switchen van kanalen op dit moment nog niet echt supervlot, zeg maar gewoon tergend langzaam.. In XBMC duurt het zo'n 7 seconden voordat ik van kanaal gewisseld ben, wat dus vervelend is als je per ongeluk de verkeerde zender aanklikt. Via de meegeleverde software van KNC ONE gaat het sneller, maar uiteraard willen we alles in 1 programma afhandelen.

Ik moet heir nog een beetje mee stoeien maar dat komt nog wel :)

Bijkomend voordeel is dat ik nu m'n digitale TV op kan nemen als ik dat zou willen, en dat ik dus ook kan timeshiften (pauzeren, terugspoelen etc.) wat standaard met Digitenne niet kan.

De werking is trouwens niet anders als het aansluiten van een PC op je TV of Beamer. HDMI kabel van je moederbord naar je TV en klaar. De kaart zorgt alleen dat het signaal ontvangen en gedecodeerd wordt (heeft ook alleen maar een antenne aansluiting).

@Klojum:
Om in XBMC gebruik te maken van Live TV heb je inderdaad een "backend TV server" nodig. Ik maak hiervoor gewoon gebruik van MediaPortal. Deze is gratis te downloaden en is in staat het signaal naar meerdere TV's te sturen, hoe de kwaliteit en snelheid dan zijn durf ik overigens niet te zeggen, dit heb ik nog niet bekeken.
Kwaliteit is uiteraard afhankelijk van de kwaliteit van opname, en die is weer afhnaklelijk van de kwaliteit van het input-signaal. Het is feitelijk niet meer dan het afspelen van een bestandje dat op een netwerk-share staat. Performance is dus afhanklelijk van hoe snel je data-storage en je netwerk-snelheid is, en hoe snel je playback-device het af kan handelen.
Zo draait mijn tuner in mn HTPC (weliswaar DVB-C, maar principe is hetzelfde), en kan ik via mn Raspberry Pi en OpenElec rechtstreeks die tuner gebruiken. Het functioneert prima, maar is wel redelijk traag met zappen. Zolang je je beperkt tot de EPG, en het met name gebruikt voor opnemen werkt het prima, maar aangezien ik op dezelfde TV ook direct op DVB-C kan kijken met de eigen tuner van de TV, is dat de logischere manier van kijken voor mij (wat niet wegneemt dat mocht je geen tv-signaal ergens kunnen krijgen, dit een werkbare oplossing zou bieden).
Afhankelijk van het aantal tuners kun je in je netwerk ook maximaal dat aantal zenders tegelijkertijd kijken. Dus 1 tuner = 1 zender en dat geldt voor alle clients; het is niet mogelijk om 1 tuner-card te gebruiken, client A naar Ned1 en Client B naar Ned2 te laten kijken. Wel is het mogelijk om meerdere tuners van 1 CAM gebruik te laten maken. Hoeveel dat bij digitenne is weet ik niet; ik dacht dat het beperkt is tot 2. Dat scheelt je dus in ieder geval alweer een CAM.

iRacing Profiel

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

Dat klopt niet helemaal. Wat er nodig is, is iets dat de decryptie kan doen. Dat kan via een smartcard en (hardware)CAM, via een smartcard en software-CAM, maar zou in theorie ook helemaal softwarematig kunnen, echter is dat niet een legale manier van werken, en derhalve dus ook niet supported.
Inderdaad, de semi-softwarematige decryptie was ik vergeten, excuses :)

Dan v.w.b. de verschillende kanalen bij 1 tuner/CAM. Hier was ik me in ieder geval van bewust ja, dat is niet anders als hoe je tuner in je TV het afhandeld. 1 Tuner is 1 kanaal tegelijkertijd. Dat je overigens meerdere tuners op 1 CAM aan kon sluiten en zodoende dus (laten we 2 aanhouden) 2 kanalen kunt bekijken/streamen was mij dan weer niet bekend, ik had al bijna KPN gebeld voor een 2e smartcard, maar misschien kan ik ze dan beter bellen om te vragen wat de max is op 1 kaart :p

Edit;
V.w.b. de bevestiging van de CI module, ik kon hem ook in een 3,5 of 5,25 bay monteren met bijgeleverde brackets, maar dan steekt m'n smartcard/CAM combo een stukje uit de voorzijde van de PC.

Op zich geen ramp, ware het niet dat A) de cover grijs is terwijl mijn case zwart is, en B) ik een klep aan de voorzijde heb zitten die dan niet meer dicht kan. Dit zou dus betekenen dat ik consequent op moet letten dat ik niet met m'n schenen tegen dat klepje aanloop :+

[ Voor 21% gewijzigd door PsychoMantis_NL op 02-01-2013 16:48 ]

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-01 18:41

Shapeshifter

Get it over with

Mijn MediaCenter is gebaseerd op een Asrock A75 Pro4-M en een AMD A4 3400, met 4 GiB G.SKILL geheugen, een Crucial M4 SSD van 64GiB en een Hitachi HDD van 4TiB, dit alles in een MS-Tech MC-1200.

1080p draait hij makkelijk (~20% processorbelasting) door de ffdshow tryouts te installeren met hardware acceleration ondersteuning (ook de enige manier om hardware acceleration en ondertitels goed te krijgen volgens mij). Heb nog geen films gehad die ik niet af kon spelen. Bovendien stelt me dit in staat om alle audio te bitstreamen naar mijn receiver (Marantz SR-7005) zodat zijn DAC benut wordt. Zit te overwegen om er een beamer bij te halen (receiver heeft 2 HDMI uitgangen).

Toen ik nog Digitenne had gebruikte ik een Anysee E30 Combo Plus als tuner. Dit was vrij makkelijk, gewoon de antenne en de smartcard erin en kanalen scannen met Windows Media Center (Windows 7). Gelukkig werd er besloten om glasvezel in ons dorp aan te leggen, dus zodra ik kon ben ik overgestapt (Digitenne is gewoon echt heel erg brak).

Nu heb ik een Terratec Cinergy C PCI HD waar het onversleutelde DVB-C uit de glasvezelmodem in gaat. Op de MediaCenter draait software van DVBLogic die de tuner (tot maximaal 8 tuners) beschikbaar maakt in Windows Media Center (en als prettige bijeenkomstigheid ook op alle laptops en smartphones in huis). Het was even rommelen om dit aan de gang te krijgen (eigen transponderlijsten maken e.d.), maar toen het eenmaal werkte heb ik er verder geen problemen mee gehad en kon ik eindelijk zonder storing e.d. HD kijken.

Ik begrijp ook echt niet waarom mensen met die cheap-ass mediaspelertjes en settop-boxen rommellen, ik heb gewoon 1 apparaat dat alles doet, veel makkelijker en meteen beschikbaar voor elke pc/laptop/tablet/smartphone in het netwerk.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

Digitenne is inderdaad 3 x niks, maar voorlopig ondersteund UPC alleen zijn eigen kastjes, is Ziggo hier niet beschikbaar en weet ik nog niet of ik een schotel aan m'n muur wil hebben voor Canaal Digitaal :p Daarnaast wilde ik de tuner per sé intern hebben, dus was de Anysee geen optie.

Dan over de cheap-ass mediaspelers, ik heb hiervoor een AC Ryan Play!on HD en een popcorn hour c-200 gehad en die doen het eigenlijk nu nog steeds perfect. Goed, ze zijn beide langzamer maar wat verwacht je gezien de hardware die er in zit... Voor mensen die alleen films kijken op zo'n ding en geen al te hoge eisen stellen werkt dat prima.

Ik begon me te storen aan het feit dat de HDD die er in zat vol was en ik die alleen extern uit kon breiden. Dit i.c.m. het feit dat de PCH langzaam werd, en er al bijna een jaar geen nieuwe updates uit waren (en nu met de komst van de 300 modellen ook wel niet meer zal komen) heeft me doen besluiten om dan maar zelf een HTPC te bouwen. Kosten technisch was ik +/- even duur uit alleen heb ik nu, zoals jij ook aangeeft, een systeem wat véél meer kan en te allen tijden uit te breiden is met wat je maar wilt :)

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

PsychoMantis_NL schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 16:56:
Digitenne is inderdaad 3 x niks, maar voorlopig ondersteund UPC alleen zijn eigen kastjes, is Ziggo hier niet beschikbaar en weet ik nog niet of ik een schotel aan m'n muur wil hebben voor Canaal Digitaal :p Daarnaast wilde ik de tuner per sé intern hebben, dus was de Anysee geen optie.
Ja, dat is vervelend, ik zou ook eerder Digitenne nemen dan een schotel, maar ik was blij toen er glasvezel kwam :X Oh, dat had ik even gemist, excuses. In principe wordt DVB-T ondersteund door WMC, dus daar kun je vrijwel elke DVB-T tuner voor gebruiken zolang deze maar BDA drivers heeft (weet niet hoe dat met Windows 8 zit eigenlijk).
Dan over de cheap-ass mediaspelers, ik heb hiervoor een AC Ryan Play!on HD en een popcorn hour c-200 gehad en die doen het eigenlijk nu nog steeds perfect. Goed, ze zijn beide langzamer maar wat verwacht je gezien de hardware die er in zit... Voor mensen die alleen films kijken op zo'n ding en geen al te hoge eisen stellen werkt dat prima.
Ha, die hadden we in mijn studentenflat. Wat een rotding, ongelofelijk. Liep vaak vast, was traag (vooral over netwerk) en had nog wat andere vervelende bugjes (sommige toetscombinaties op de afstandsbediening resulteerden ook in vastlopers, dat soort dingen). Heb de firmware een paar keer geflashed maar dat mocht niet baten. Gelukkig haddden we er nog een losse PC en MediaCenter naast voor als we op de beamer wilden kijken...
Ik begon me te storen aan het feit dat de HDD die er in zat vol was en ik die alleen extern uit kon breiden. Dit i.c.m. het feit dat de PCH langzaam werd, en er al bijna een jaar geen nieuwe updates uit waren (en nu met de komst van de 300 modellen ook wel niet meer zal komen) heeft me doen besluiten om dan maar zelf een HTPC te bouwen. Kosten technisch was ik +/- even duur uit alleen heb ik nu, zoals jij ook aangeeft, een systeem wat véél meer kan en te allen tijden uit te breiden is met wat je maar wilt :)
Daarom heb ik in mijn MediaCenter een schijfje van 4TiB gestoken, dit is eigenlijk tijdelijk totdat ik mijn home server aan de gang heb (maar daar wacht ik nog even mee), dan wordt de MediaCenter gewoon een client. Om de prijs hoef je het niet meer te doen inderdaad, de componenten worden steeds goedkoper en tegelijkertijd vaak sneller en meer features. Bijkomend voordeel is energiezuinigheid. Ik heb bewust gekozen voor enerziezuinige componenten en hoef dus geen extra apparaten (settopbox / NAS / CD/DVD/Blu-ray spelers) ernaast te hebben. Wat mij betreft de moeite absoluut waard.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:30

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

@ PsychoMantis_NL: mooi systeem en mooie feedback :) ik heb hier nog wel een vraag over. Ik overweeg ook een HTPC te bouwen met vergelijkbare specs. Wat ik maar met moeite kan vinden is in hoeverre een logitech harmony o.i.d. direct werkt met zo'n systeem, of dat daar additionele hardware voor nodig is?

I'm only responsible for what I say, not for what you understand.

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

BeQuietAndDrive schreef op zondag 06 januari 2013 @ 22:18:
@ PsychoMantis_NL: mooi systeem en mooie feedback :) ik heb hier nog wel een vraag over. Ik overweeg ook een HTPC te bouwen met vergelijkbare specs. Wat ik maar met moeite kan vinden is in hoeverre een logitech harmony o.i.d. direct werkt met zo'n systeem, of dat daar additionele hardware voor nodig is?
Ik heb een Harmony One+ gehaald voor mijn ouders en die werkt in principe met alle apparaten die een infraroodontvanger hebben (receiver, tv en htpc: MS-Tech MC1200). Je kunt routines maken die bijvoorbeeld alle apparaten aanzet en vervolgens knoppen aan verschillende apparaten toewijzen bijvoorbeeld volume door receiver maar kanalen wisselen op mediacenter, dat is wel handig. Ook kun je hem een afstandsbediening van een specifiek apparaat laten emuleren. Dit alles via een webinterface waar veel van de afstandsbedieningen van apparaten instaan. Echter biedt Logitech ook software aan om elke toets apart te programmeren maar dat was wel even zoeken, wordt niet echt duidelijk vermeld. Persoonlijk vind ik hem een beetje goedkoop aanvoelen (echt een stukje glimmend plastic) en een beetje traag, dus gebruik ik liever de originele afstandsbedieningen. Mochten er nog apparaten bijkomen hack ik zelf wel wat in elkaar met een infraroodzender en mijn smartphone (zelfs zonder infrarood, al mijn apparaten hebben netwerkaansluitingen). Overigens kun je ook losse infraroodontvangers met usb aansluiting halen.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:15
wat betreft wii-achtige remotes kan je ook eens naar een "fly mouse" kijken, deze worden veel verkocht in combinaties met android sticks (zie Mini Android TV discussie deel 1), maart werken gewoon met een usb receiver en werken gewoon als universele muis/toetsenbord.

de measy rc11/rc12 wordt vrij veel verkocht, zelf heb ik gekozen voor de Mele F10, voor zover ik het van de reviews en filmpjes kan inschatten is deze van iets betere kwaliteit.

http://www.geekbuying.com...Computer-HTPC-306590.html

op deze site vind je nog veel meer van deze dingen, op youtube kan je vaak ook demo's over de werking vinden. Ook ebay staat vol met fly mouse devices

(bij mij is ie nog onderweg, dus kan je nog geen ervaringen vertellen)

(maar voor puur media center bediening zou een harmony ook volstaan (of zelfs makkelijker zijn), deze zijn echter wel wat beperkt om in een normale PC interface iets zinnigs te doen)

[ Voor 9% gewijzigd door Prulleman op 07-01-2013 09:29 ]

Strava

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:30

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Shapeshifter schreef op maandag 07 januari 2013 @ 01:16:
[...]

Ik heb een Harmony One+ gehaald voor mijn ouders en die werkt in principe met alle apparaten die een infraroodontvanger hebben (receiver, tv en htpc: MS-Tech MC1200). Je kunt routines maken die bijvoorbeeld alle apparaten aanzet en vervolgens knoppen aan verschillende apparaten toewijzen bijvoorbeeld volume door receiver maar kanalen wisselen op mediacenter, dat is wel handig. Ook kun je hem een afstandsbediening van een specifiek apparaat laten emuleren. Dit alles via een webinterface waar veel van de afstandsbedieningen van apparaten instaan. Echter biedt Logitech ook software aan om elke toets apart te programmeren maar dat was wel even zoeken, wordt niet echt duidelijk vermeld. Persoonlijk vind ik hem een beetje goedkoop aanvoelen (echt een stukje glimmend plastic) en een beetje traag, dus gebruik ik liever de originele afstandsbedieningen. Mochten er nog apparaten bijkomen hack ik zelf wel wat in elkaar met een infraroodzender en mijn smartphone (zelfs zonder infrarood, al mijn apparaten hebben netwerkaansluitingen). Overigens kun je ook losse infraroodontvangers met usb aansluiting halen.
Helder :) maar het is dus behuizing afhankelijk of een HTPC out of the box infra rood afstandsbediening ondersteuning heeft? Die MS-Tech heeft eht wel, wil je het op een Silverstone dan moet je een add-on kopen, begrijp ik dat goed?

I'm only responsible for what I say, not for what you understand.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:17
BeQuietAndDrive schreef op maandag 07 januari 2013 @ 10:21:
[...]

Helder :) maar het is dus behuizing afhankelijk of een HTPC out of the box infra rood afstandsbediening ondersteuning heeft? Die MS-Tech heeft eht wel, wil je het op een Silverstone dan moet je een add-on kopen, begrijp ik dat goed?
Niet helemaal. Het is niet merk-gebonden; het gaat erom welke hardware erin is aangesloten. Silverstone heeft ook cases met ingebouwde iR-receiver. Volgens mij gebruikt Silverstone uitsluitend SoundGraph/iMon hardware hiervoor. De LC16 is bijvoorbeeld voorzien van een iMon VFD en wordt geleverd met iMon Pad remote. Die kan je ook moeiteloos via een Logitech Harmony bedienen.
Andere cases kan je voorzien van een eenvoudige, meestal externe, iR-reciever, of bijvoorbeeld een losse iMon VFD of iMon UltraBay.

Andere mogelijkheid is CEC, waarbij je de besturings-signalen via HDMI vanaf je TV of Receiver doorgeeft en je dus geen additionele remote nodig hebt. Dat moet bijna altijd via een externe adapter, maar een paar borden van intel bieden plaats voor een CEC-header. CEC-adapters kan je krijgen via PulseEight.

iRacing Profiel

Pagina: 1