Vorige maand heb ik een systeem in elkaar gezet waarbij ik vergelijkbare eisen had, behoudens het bedienen met een Wii-remote achtig iets.
Een aantal notities vooraf:
- In de lijst staan 2 x 2 TB HDD, 1 had ik er al;
- De behuizing (Silverstone LC13BE) is op basis van mijn eisen, ruimte voor minimaal 4 HDD's;
- In het overzicht is geen OS opgenomen, ik had nog een ongebruikte Win7 home premium liggen.
- In dit overzicht staat mijn DVB-T Tuner die ik laatst toegevoegd heb nog niet opgenomen.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD A4-5300 Boxed | € 42,45 | € 42,45 |
| 1 | ASRock FM2A75 PRO4-M | € 61,95 | € 61,95 |
| 2 | Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB | € 82,90 | € 165,80 |
| 1 | Silverstone Legacy LC13B-E (Zwart) | € 129,- | € 129,- |
| 1 | Spire SIgor IV | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Rapoo Keyboard E2700 | € 39,85 | € 39,85 |
| 1 | Corsair XMS CMX4GX3M2A1600C9 | € 23,99 | € 23,99 |
| 1 | be quiet! Pure Power L7 350W | € 40,95 | € 40,95 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 503,99 |
Totaal was ik bij Alternate € 459,- kwijt. Het was overigens volgens de PriceWatch wel de duurste oplossing, maar de enige oplossing waarbij alle componenten direct in Ridderkerk af te halen waren.
offtopic:
Ik had geen geduld

Ik zal ook mijn keuze even toelichten:
Processor:
Na het doorlezen van tig reviews en how-to's op internet, kwam ik tot de conclusie dat voor nu de keuze had tussen de AMD trinity's of de Intel i3/i5.
Aangezien ik ook een klein budget had vielen de nieuwere i3 en i5 daarmee dan ook direct af en ik wilde geen "oude meuk" er in zetten als ik dan nu toch een smak geld uit moest geven.
Dan bleef de A4 of A6 over en mijn keuze is uiteindelijk gevallen op de A4 omdat deze volgens diverse mensen ruim voldoende is voor het basiswerk.
Moederbord:
Het moederbord is eigenlijk bij mij een kwestie geweest van afstrepen wat ik nodig heb, en de goedkoopste variant vervolgens uitzoeken.
Ik was op zoek naar genoeg SATA aansluitingen, een aantal PCI & PCI-E slots (geen voorkeur vooraf) en uiteraard HDMI, SPDIF, LAN etc.
Toen bleven de A75 Pro 4, de A75 Pro 4 M en de A85 Pro 4 over, en na wat onderzoek hier heb ik besloten om niet voor de A85 maar de A75 chipset te kiezen. Deze was een paar euro's goedkoper en de echte meerwaarde van de A85 zag ik ook niet. 6 x SATA 600 en 6 x USB 3 is leuk, maar ik vraag me af of het zin heeft.
Uiteindelijk heb ik voor de Pro-4 M gekozen, een Micro ATX bord omdat deze net weer wat goedkoper was als de Full ATX versie.
Behuizing:
Zoals gezegd had ik 1 eis voor mijn behuizing, en dat is dat er minimaal 4 HDD's in konden. Deze kast ziet er prima uit, biedt die opties en dus heb ik hem maar meegenomen.
Een display etc. vindt ik niet nodig, dit heb ik op mijn Popcorn gehad, maar vanaf de bank is dit niet te lezen...
Overige componenten:
Ik wilde voor een Antec Green gaan voor de voeding, maar deze was niet op voorraad, volgens de meneer bij Alternate deed de Be Quiet er echter niet voor onder. Het wattage is ruim voldoende en hij is superstil.
Qua processorkoeler wilde ik eigenlijk de boxed koeler aanhouden totdat ik later wat meer budget had, maar dit werd me door de verkoper bij Alternate afgeraden. Toen kwam ik eigenlijk bij een Big Shuriken uit maar dit zou te duur worden. Voorlopig even een tussenoplossing gekozen en dat is de Spire geworden.
M.b.t. het RAM geheugen, tja... 4 GB kost € 25,- dus waarom ook niet

Qua merk had ik hier geen voorkeur, zolang het maar op minimaal 1600 MHz. draait en compatible is met m'n moederbord...
Het toetsenbordje waar ik voor gekozen heb is eigenlijk niet degene die ik in eerste instantie wilde hebben (Logitech DiNovo Edge) maar die vond ik op dat moment iets te gortig. Bij dit toetsenbordje zit een keypad die op zich prima werkt dus als tussenoplossing werkt het voorlopig.
Ervaringen/tips:
Nu ik het systeem een maand in gebruik heb zou ik, als ik iets direct moeten vervangen, de processorkoeler kiezen. Dit is op dit moment het enige geluid wat ik aan de kast kan ontdekken (overigens niet hinderlijk), de 2 ingebouwde casefans zijn namelijk superstil (ik hoor ze althans niet

).
Verder speelt het systeem met windows 7 en XBMC alles af wat ik er naartoe geslingerd heb en werkt alles zoals het hoort. Ik download m'n films etc.
Het extern bereikbaar maken heb ik op dit moment alleen voor mijn media ingeschakeld door gebruik te maken van Plexserver en door wat te spelen met de poorten in mijn router. Mocht je een volledig extern benaderbaar systeem willen dan kan dat natuurlijk ook altijd. Ik weet even zo uit mijn hoofd niet of de home versies die optie standaard ingebouwd hebben, maar met bijvoorbeeld Teamviewer kan het desnoods ook nog gratis.
Qua verbruik durf ik niet te zeggen waar mijn systeem nu op zit, maar als ik de reclames op de radio mag geloven dan kost 3 x per week een wasje draaien nog geen € 200,- per jaar, dus daar maak ik me niet zo druk om. Mijn HTPC zal aanzienlijk minder verbruiken
Qua afstandsbedieningen heb ik overigens geen ervaring met de Wii-remote achtigen, maar ik zou niet weten, als ze er zijn, waarom het niet zou werken. Overigens ben ik wel bang dat je spijt krijgt wanneer je geen toetsenbordje erbij neemt. Ik twijfelde namelijk bij Alternate of ik eerst een afstandsbediening zou kopen en later de DiNovo (voorlopig een ander toetsenbord gebruiken die ik nog had) of eerst een toetsenbord en later een afstandsbediening.
Ik ben blij dat ik eerst een toetsenbord gekozen heb. Live TV schakelen is wat omslachtig via een toetsenbord, maar om met een afstandsbediening films te downloaden, te googlen of mn films te beheren lijkt me nog veel omslachtiger.
Wel zou ik als tip mee willen geven, om iets beter als mij, ook de laatste regels bij de specificatie door te lezen... Ik heb bijvoorbeeld firewire in m'n kast, maar niet op m'n moederbord

. Ook de indeling van het moederbord valt me achteraf gezien ietwat tegen, de voeding zit linksachter in mijn kast, de aansluitingingen voor de voeding rechtsvoor op mijn moederbord. Gevolg, een dikke kabel kriskras over het bord...
Maar goed, dat zijn dingen daar leert men van en voorlopig genereert het geheel geen warmte dus mag ik eigenlijk ook weer niet klagen