Eagle Creek schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 00:18:
[...]
Als je Metro niet gebruikt is er helemaal niets tablet aan. Het is namelijk geen tablet OS maar een desktop OS met toegevoegde tabletinterface.
Uit diverse onafhankelijke tests is gebleken dat Windows 8 zeker niet trager is dan Windows 7, in veel gevallen gelijk en in sommige gevallen sneller tot veel sneller.
"Als je Metro niet gebruikt is er helemaal niets tablet aan."
Klopt. Alleen wil MS wel dat je standaard in Metro start: ze hebben namelijk geen optie ingebouwd waardoor je kan aanvinken of je in Metro of in de desktop wilt starten... Komaan, hoe lang duurt het om zoiets te maken? Toont gewoon dat ze echt Metro bij de not-experienced user willen doordrukken zo. (Die mensen zullen namelijk geen workaround zoeken om dat gedrag te veranderen.)
Daarnaast heb je nog steeds het gemis van een native start button omdat MS expres alle code uit Win 8 heeft gehaald.
Beide argumenten die ik hier noem zijn eenvoudig te fixen met wat tooltjes. Maar toch vind ik het grof dat MS dus totaal
niet naar feedback luisterde bij de Customer Preview en wat was het niet allemaal! Die Beta's bij MS zijn niet meer dan een stunt. Puur bugs fixen gebeurt er nog, maar concrete feedback bekijken? Nop.
"Het is namelijk geen tablet OS maar een desktop OS met toegevoegde tabletinterface."
Hmm, maar dan vind ik die tabletinterface toch wel iets te veel ingebreid bij de desktop-modus: zelfs als je dus bepaalde tools installeert + dan mooi zonder Metro werkt, zijn er wel nog plaatsen waar je met Metro te maken krijgt:
- als je op het Netwerk-icoontje klinkt, krijg je bv. een megagrote er-niet-uit-ziende Metro sidebar te zien.
- en sommige instellingen kan je alleen in Metro interface aanpassen terwijl andere daar niet staan. Er zit geen logica in.
- de zoekfunctie werkt ook enkel in de Metro interface (dacht ik? dit ben ik niet 100% zeker).
En nu iets dat persoonlijk is: mij spreekt de desktop GUI niet echt aan. Die strakke borders en geen transparantie (Aero).
Zijn we terug in het tijdperk van Windows 95?
Zelfs Linux-distributies zoals Ubuntu zien er 10 keer mooier uit...
En het klopt inderdaad dat Win 8 over het algemeen sneller werkt dan Win 7. Maar die paar seconden tijdswinst wegen voor mij niet op tegen de nadelen.
Voor mij voelt Win 8 echt als een
tablet-users first, desktop-users second OS. En daar kan ik niet tegen.
Edit: en ook heb ik vernomen dat vele mensen puur shortcuts van buiten leren om wat degelijk met het OS te kunnen werken.
Sorry, maar wat is het nut van een
graphical user interface als met
shortcuts een pak beter werkt? Lijkt me toch iets mis mee dan...
@ topicstarter: Ik raad
Windows 7 64 bits SP1 aan.
[
Voor 9% gewijzigd door
Asgaro op 03-01-2013 00:53
]