[WOL] PC luistert niet

Pagina: 1
Acties:

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11:40

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Hoi,

Ben nu al een tijd bezig om mijn wake on lan aan de praat te krijgen.
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen, kom er zelf niet uit.

Situatie:
Computer
MSI P45 Neo2
Intel Q6600 processor
8GB en 120GB SSD van Samsung.
Os is Windows 8 Pro
Draait als een zonnetje, voorlopig nog geen reden om up te graden. ;)

Netwerk:
Ziggo Ubee > DD-WRT TP-Link 1043dn > D-Link DSG-105 5 port switch > PC

Heb meerdere documenten doorgenomen hoe je wol aan de gang krijgt.
Wat ik heb ingesteld is het volgende:

BIOS:
Plaatje
https://skydrive.live.com/redir?resid=8DE2468D8CCEECB2!11697
Heb de instelling ook wel eens naar OS, gezet maakt geen verschil.
Pc is voorzien van de laatste bios versie.

Windows:
Aanpassing gedaan aan de netwerk adapter, in dit geval een Realtek PCIe RTL8111 nic.
Energiebeheer:
'Dit apparaat mag de computer uit de slaapstand halen'
'De computer mag dit apparaat uitschakelen om energie te besparen'
'Alleen een magic pakket mag de computer uit de slaapstand halen'

Geavanceerd:
'Wake on Magic Packet'
'WOL & Shutdown Link Speed' verschillende waardes geprobeerd.

Heb een eigen domein, hier heb ik een a record ingesteld naar mn extern ip adres.
Poort 7 t/m 9 staan open in de router. De pc heeft een vast ip adres en het mac address heb ik genoteerd en deze gebruik ik om de pc wakker te maken. Het ontwaken probeer ik met oa een app op mijn Android telefoon. Via de DD-WRT wouter werkt ook niet.

Heb recent een programmatje gedownload wolsniffer.exe, deze zou de magic packet kunnen zien, echter laat deze niets zien. Het blijft dus een beetje een lastige materie aangezien alles goed ingesteld lijkt.

Zie jullie reacties graag tegemoet!

[ Voor 7% gewijzigd door Harmen op 31-12-2012 09:44 ]

Whatever.

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11:38

allure

Titaan fase 2/3

Staat de PC nog wel in de ARP-tabel na een x-aantal minuten?

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Heb even in mn DD-WRT router gekeken, staat er niet in.
Heb een cronjob aangemaakt zodat deze er wordt ingezet.
Voorbeeld: 0 * * * * arp -s 192.168.1.49 00:1F:C6:F7:76:E2
Mijn ip + mac staat er nu netjes in.

Nog geen verandering. :/

Whatever.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Als het al niet via je DD-WRT router zelf lukt vanuit het menu is het probleem intern, dan heeft het vooralsnog weinig nut met andere zaken te testen. Werkt een broadcast wel goed? Dus wel het MAC-adres goed maar op IP 192.168.1.255 ?

• RedShift
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-04 21:58
Blijft de link up als je de computer uitzet?

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Via de broadcast werkt het idd ook niet.
Vervelend probleem, zoiets vreemds ben ik nog niet tegen gekomen.
Zal eens kijken of er een lampje brand.

Is een andere netwerkkaart een optie?

Whatever.

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Heb gisteren even gekeken, de leds van de nic blijven uit staan.

Whatever.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-11 11:40
WOL klinkt altijd zo mooi maar mijn ervaring is dat het nogal onstabiel is en het wel of niet werken vooral afhankelijk is van de NIC zelf.

Al een paar keer gehad dat ik het bij de ene NIC niet werkte en bij de andere NIC, met dezelfde software configuratie, wel werkte.

Probeer eens een andere NIC. Want zover ik nu kan beoordelen zijn je settings wel goed ingesteld.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:51
WOL, als het werk is het fijn. En niet werkend is het kHut!

Heb je een smartphone? Zelf gebruik ik de android app "WoL Wake On Lan Wan"

Als je je pc uitzet, en direct via WOL weer aanzet, werkt het dan ook niet? Want ik had het probleem dat het na +- 10 minuten niet meer werkte. Heb toen mijn Raspberry Pi ingesteld als WOL relay, en dat werkt helemaal perfect. Stuur een magic packet naar de raspberry en die stuurt hem door naar de pc.

WOL werkt alleen niet, als ik het stroom van de pc haal door middel van de stekkerdoos switch. Erna moet ik eerst de pc aanzetten met de hand. Dus misschien zit het probleem bij jou ook ergens in het stroom circuit? Dat dat er helemaal af gaat ofzo.

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-12 21:16
Als je hem met een WOL sniffer al niet ziet terwijl je pc aan is zou ik eerst nog verder testen. Elke netwerkkaart moet gewoon werken als de pc AAN staat.

Als dat werkt, maar WOL werkt niet als de pc uit staat, dan is het vaak één van de volgende dingen:
- BIOS niet goed ingesteld ( als het direct niet meer werkt)
- Geen static entry in de ARP tabel (dit is vaak het probleem als het na x aantal minuten niet meer werkt)
- Netwerkkaart wil niet meewerken (lampjes gaan uit bijvoorbeeld... dan andere kaart proberen)

Maar zorg eerst maar dat het werkt als hij aan staat. Zet alles eens in DMZ om te testen?

[ Voor 16% gewijzigd door maarud op 02-01-2013 10:09 ]

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-12 17:08

edeboeck

mie noow noooothing ...

maarud schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 10:07:
Maar zorg eerst maar dat het werkt als hij aan staat.
Euhm :? Wake on Lan
TS moet het geheel eerst en vooral werkend krijgen lokaal... en dan pas vanop afstand proberen.
Bij mij werkt het met volgende instelling:
  • Instelling in BIOS ok... @TS: let op: nu zal het niet werken bij jou als pc in standby/slaapstand staat (S3)... zie screenshot BIOS... zorg dus dat je pc effectief UIT staat
  • Instelling NIC: TS zegt dat daar alles ok staat
  • Dedicated Dynamic IP: ik geef mijn pc's intern vaste IP's (via Fixed IP optie van DHCP)... op die manier is het MAC-adres natuurlijk gekend bij je router/DHCP
Als het lokaal niet werkt, ga dan zeker niet verder... dit heeft absoluut geen zin!
Ik gebruik dit tooltje om lokaal te testen (portableapp dus handig).

Om van buitenaf te werken, mag je volgende zaken niet vergeten
  • Poort op je router open te zetten: bij mij is dat poort xxxxx die het UDP-verkeer intern broadcast (192.168.1.255) op poort 9 (bij een D-Link vind je deze optie bij de Virtual Server-list)
  • Ik moest bij mijn D-Link (DIR-855) ook nog een aantal extra opties instellen bij NAT Endpoint filtering (al heb ik over de jaren heen al veel met deze settings zitten spelen voor performantie): UDP op Address restricted en TCP op Port and Address restricted.
Om remote te testen, heb ik zelf ooit een tooltje geschreven (dat ik ook volop gebruik). Mijn code heb ik gebaseerd op volgende site (waar je remote kan testen): http://www.depicus.com/wake-on-lan/woli.aspx
Vergeet wel niet het poortnummer in overeenstemming te brengen met het poortnummer waarover ik hierboven sprak (poort xxxxx).

• maarud
edeboeck schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 10:27:
[...]
Euhm :? Wake on Lan
TS moet het geheel eerst en vooral werkend krijgen lokaal... en dan pas vanop afstand proberen.
Als je het begin van mijn post nu even leest zie je dat je eerst moet controleren of je uberhaupt wel een magic packet binnenkrijgt d.m.v. een wol sniffer.

Waar lees je dat ik op afstand wil testen?

Zolang je geen packet krijgt terwijl de pc aan staat maakt een bios instelling enzo niet uit. Je firewall of routing klopt al niet als het pakketje niet aankomt.

edit: ik zie trouwens nog geen port forward van poort 7 of 9 naar het ip-adres van je computer. Ik zou die er ook inzetten :)

[ Voor 9% gewijzigd door maarud op 02-01-2013 10:37 ]

• edeboeck

edeboeck

mie noow noooothing ...

maarud schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 10:32:
[...]

Als je het begin van mijn post nu even leest zie je dat je eerst moet controleren of je uberhaupt wel een magic packet binnenkrijgt d.m.v. een wol sniffer.
Daar heb je gelijk in, mijn excuses, mijn verwarring kwam vooral door je zinnetje: "Maar zorg eerst maar dat het werkt als hij aan staat. Zet alles eens in DMZ om te testen?"
Waar lees je dat ik op afstand wil testen?
Dat is wat ik afleidde uit je gebruik van een DMZ. Mijn zin die volgde op mijn opmerking naar jou, is vooral bedoeld om alle info voor TS even te structureren.
Zolang je geen packet krijgt terwijl de pc aan staat maakt een bios instelling enzo niet uit. Je firewall of routing klopt al niet als het pakketje niet aankomt.
Dat ben ik volledig met je eens
edit: ik zie trouwens nog geen port forward van poort 7 of 9 naar het ip-adres van je computer. Ik zou die er ook inzetten :)
Dan zou ik je aanraden om toch ook mijn post wat beter te lezen ;)
edeboeck schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 10:27:
[...]
Poort op je router open te zetten: bij mij is dat poort xxxxx die het UDP-verkeer intern broadcast (192.168.1.255) op poort 9 (bij een D-Link vind je deze optie bij de Virtual Server-list)
Ik had er inderdaad wel niet bij vermeld dat poort 7 ook goed is.

• maarud
edeboeck schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 10:53:
[...]
Daar heb je gelijk in, mijn excuses, mijn verwarring kwam vooral door je zinnetje: "Maar zorg eerst maar dat het werkt als hij aan staat. Zet alles eens in DMZ om te testen?"
Begrijpelijk. Dit was alleen een trucje om de firewall van de router uit te schakelen, soms gooit dat zelfs roet in het eten als je intern (met Android device op je wifi bijv.) test :)
Dan zou ik je aanraden om toch ook mijn post wat beter te lezen ;)
Klopt, ik bedoelde het verhaaltje van de TS ;) Je hebt een mooie uitleg geschreven! :)

Nu even afwachten of de TS kan zorgen dat hij het magic packet kan ontvangen...
volgens mij kreeg ik het thuis niet werkend op poort 7..op 9 werkte het wel. Probeer beide dus uit en post hier je bevindingen! :)

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-09 12:40
@All:
Hoeveel nut heeft het om poorten te gaan forwarden, DMZ instellen, statische IP adressen instellen als zijn netwerkkaart niet eens spanning houdt na het afsluiten. Je kan het leuk testen als je PC aan staat, want dat heeft niet al te veel nodig, maar ik heb exact hetzelfde "probleem" als de TS.

Ik krijg ook erg de indruk dat dit een "MSI-dingetje" is, want ik had eerst een P7N Platinum waarbij de NIC geen spanning hield na het (netjes) afsluiten van de PC. Ik heb nu een nieuw MSI moederbord, en ook deze doet exact hetzelfde.

Ter vergelijking: kijk op je werk naar een simpele HP of Dell computer, en sluit deze af. Je zult zien dat de led'jes van de NIC blijven branden.

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Bedankt voor jullie antwoorden, heb op mn werk nog wel een losse netwerkkaart liggen.
Zou deze kunnen proberen, hopelijk werkt dit wel. Ik houd jullie op de hoogte.

Whatever.

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Gisteren nic van mn werk geprobeerd, een sweex lc103.
Deze gaat ook uit als de pc uit staat, geen enkel lampje brand.
WOL werkt met deze kaart ook niet.

Whatever.

• edeboeck

edeboeck

mie noow noooothing ...

Harmen schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 09:06:
Dan lijkt het er inderdaad op dat het aan je moederbord ligt, zoals EricNL al zei:
EricNL schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 13:22:
(...)
Ik krijg ook erg de indruk dat dit een "MSI-dingetje" is, want ik had eerst een P7N Platinum waarbij de NIC geen spanning hield na het (netjes) afsluiten van de PC. Ik heb nu een nieuw MSI moederbord, en ook deze doet exact hetzelfde.
(...)

• EricNL
Harmen schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 09:06:
Als je de mogelijkheid hebt, dan kun je nog één dingetje testen om vast te stellen dat het inderdaad het moederbord is. Kun je de Sweex NIC in een andere PC stoppen waarbij WOL al werkt? Als de Sweex NIC dan ook z'n spanning behoud na het afsluiten, dan is het inderdaad het moederbord.

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Helaas, heb de kaart in een oude HP computer geprikt.
De lampjes van de onboard kaart blijven branden als de pc uit staat, echter bij de extra kaart blijven ze uit staan.

Irritant zeg, dat zoiets simpels niet werkt. Balen.
Geen MSI meer de volgende keer.

Whatever.

• EricNL
Harmen schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 11:32:
De lampjes van de onboard kaart blijven branden als de pc uit staat, echter bij de extra kaart blijven ze uit staan.

Dan is de Sweex NIC niet WOL-capable en zal dat dus in geen enkele PC werken. Ik zal zelf eerdaags proberen contact te leggen met met MSI en dit aan ze voor leggen want ik deel (al langere tijd) het zelfde probleem als jou. Mocht ik iets te weten komen, dan zal ik het uiteraard delen.

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:19
Staan er in het bios van de pc geen instellingen mbt wake on lan?

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-11 11:40
Harmen schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 11:32:

Hoe oud is de computer? Vroeger moest je de NIC aansluiten op het MOBO om WOL te kunnen gebruiken. Nu is dit niet meer zo. Wellicht heeft de oude pc nog een WOL header op het MOBO zitten die nu niet is aangesloten

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
PC is 4,5 jaar oud. Voldoet nog prima.
Vroeger had je idd een aparte aansluiting voor wol.

@EricNL, de Sweex heeft een Realtek chipset. (RTL8168B)
In addition to the ACPI feature, remote wake-up (including AMD Magic Packet™, Re-LinkOk, and Microsoft® Wake-up frame) is supported in both ACPI and APM (Advanced Power Management) environments. To support WOL from a deep power down state (e.g., D3cold, i.e. main power is off and only auxiliary exists), the auxiliary power source must be able to provide the needed power for the RTL8168.
Ben benieuwd wat MSI te melden heeft.

Whatever.

Pagina: 1