Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Ik heb van de week mijn canon 50/1.4 uit mijn handen laten mieteren op een beurs met schade tot gevolg. Ik hoop dat ik verzekerd ben (ben op dienstreis en het gebeurde tijdens werktijd).
Was een lens aan het wisselen en schrok oid en dropte het ding :(. Zit erover te denken volgende week het apparaat bij Rofa te droppen maar als het total loss is heeft dat natuurlijk weinig zin meer.

Weet iemand wellicht hoeveel er stuk is als:

- de binnenste 2 lenselementen los liggen (dus die het dichtste bij de mount)
- de focus ring geen speling meer heeft en dan compleet blokkeert
- het objectief van ongeveer 80-100cm is gevallen op een tegelvloer.

Het glas is allemaal nog prima de bima intact voor zover ik kan zien.

Kan iemand inschatten wat de schade door dit geintje is?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:28

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Zeg nou zelf, dat is toch onmogelijk in te schatten? Wie weet wat er stuk is, van AF motor tot focus mechanisme tot ophanging van de lenzen tot barsten in de behuizing.

Je zal toch even Rob van Rofa ernaar moeten laten kijken om een inschatting te krijgen :).

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Nou ja de behuizing ziet er prima uit, ik ga ervanuit dat er wat stuk is in de AF-motor, domweg omdat meer mensen met de AF van dat objectief ruzie hebben.

Ook zijn er wat lenzen uit de mount gekomen, maar daar lijkt verder geen schade te zijn; ik heb de lenzen voorzichtig teruggeklikt (ook omdat ik ze niet los kan vervoeren). Hieruit blijkt wel dat er niet echt externe schade is ;). Wat een AF vervangen kost , daar heb ik helaas geen idee van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-07 12:57
Ik zou uitgaan van "worst case scenario" namelijk dat onderzoek, onderdelen, tijd van reparateur boven de prijs van een nieuwe lens gaan komen. Zeker met een relatief budget lens is dat namelijk al snel het geval.

Klein detail voor verzekering (van je werk): was je voor je werk foto's aan het maken, of maakt je werk regelmatig gebruik van foto's die jij op beurzen maakt? Anders lijkt het me wel een idee om daar even aan te kloppen.
Succes ermee in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Ik was in dit geval een foto aan het maken voor het verslag (had ik toevallig ook vantevoren gemeld bij mijn collega's) van mijn trip naar een congres (CCC voor de liefhebbers). Dus ik denk wel goed te zitten wat dat betreft.
Qua relatief budget: hij is nieuw 309E.

Eerlijk gezegd weet ik niet hoe lang een reparatie kost en dergelijke, maar ik denk dat ik hem wel bij rofa binnenbreng na overleg op kantoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorussio
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-07 20:52
€309 is wel een beetje een budget lens.
Ik denk dat SndBastard gelijk heeft. Het loont niet om hem te laten onderzoeken en te repareren als je voor 309 euro een nieuwe hebt.
Als je geen goed bericht krijgt van de verzekering dan zou ik er niks aan laten doen.

 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Toch zou ik hem langsbrengen. Ik heb 2x iets laten herstellen bij Rofa toen ik nog met Canon schoot, en beide keren was ik uitermate positief verrast wat betreft de snelheid én de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-07 12:57
Aangezien je een goed verhaal hebt voor verzekering van je werk / vergoeding schade door je werkgever is reparatie waarschijnlijk wel de beste optie. Als dit niet boven ~50% van de lens prijs uit komt kan je dat prima doen.

Langsbrengen / opsturen kan je sowieso doen. Je kan maar net geluk hebben dat er iets "los is geschoten", en dat er niet echt een reparatie nodig is, maar meer een assemblage fix. De onderzoekskosten bij Rofa zijn relatief laag, bij de meeste experts loop je dan al tegen de 75 a 100 euro. Bij Rofa zit je dan afaik aan twee maal verzendkosten en € 26,50 onderzoekskosten.

Mocht reparatie niet rendabel zijn, dan kan je ook een kapotte lens vaak nog wel verkopen voor spare parts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Voor het nageslacht:

De verzekering van het werk betaalt inderdaad de kosten, maar Rob van Rofa gaf al aan dat het waarschijnlijk een total loss is. Nou ja, dan maar een nieuwe.

Pagina: 1