Moderne HiFi met VU meters?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElektroNeko
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-09-2024
Ik zat vandaag, zoals ik wel vaker doe, wat te surfen en dingen te lezen over oudere HiFi. Wat mij vooral trekt aan het oude spul, naast de lage prijzen als je goed zoekt, zijn de soms echt overdreven lichtenshows die ze eigenlijk zijn. En dan heb ik het vooral over springende VU- of spectrum-meters. LEDjes, op VFD schermen of die goeie oude naaldmetertjes.

Ik werd toen nieuwsgierig of er ook moderne recievers, CD spelers etc zijn met VU en/of spectrum meters. Ik zocht onze eigen Pricewatch door, ik heb wat op Conrad gekeken, nog wat op Google gezocht, maar ik kon niets vinden. Het enige in die richting wat ik me kan herinneren was een inbouwscherm voor in een HTPC die een spectrum-meter functie had, maar die kan ik niet meer vinden in de pricewatch. Verder lijkt het dat het alleen nog echt aanwezig is in professioneel studioapparatuur.

Zijn VU meters echt zo passé? Is het gewoon te duur om in te bouwen? Of is het misschien dat ze gewoon niet meer nodig zijn echt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:47

FeaR

In GoT we trust

Ze zijn er nog wel. Van behoorlijk aan de prijs zoals McIntosh (meerdere modellen) en de Denon‑POA‑A1HD tot betaalbaarder met Advance Acoustics (meerdere modellen) en een Onkyo M-5000R. Ook zie wel de digitale vorm van een VU-meter door LED-jes (neem een Emotiva XPA-1, XPA-2 en de XPR-reeks).

Edit:
Pass Labs X250 O+

[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 02-01-2013 15:52 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

^^^ Met FeaR. Ze zijn er nog wel, alleen steeds minder toegepast. Ik denk dat de reden vrij logisch is: die VU meters werden vroeger veel gebruikt om er bij opnames voor te zorgen dat e.e.a. niet overstuurd op tape kwam. Dat opnemen gebeurde ook heel veel thuis, met casette of reel to reel. Dan wist je van te voren niet hoe sterk het signaal van de bron zou zijn en kon je dat met die vu-meters in kaart brengen.
Nu we met z'n allen in het digitale tijdperk zitten is zoiets niet of nauwelijks meer nodig. Mocht je al spul willen kopieren dan zijn er digitale trucjes beschikbaar die de hele boel ineens voor je goed zetten. En bij opnames gebruik je steeds meer een computer die alles in een mooie zaagtand voor je in beeld zet, weet je meteen waar je pieken en dalen van het hele nummer zitten. Geen meters meer nodig - en dus loont het voor fabrikanten ook niet echt om ze nog in te bouwen.

Waar je ze overigens nog wel veel ziet is op mengpanelen in discotheken, maar da's meer om te kunnen zien hoe hard geluid uitgestuurd wordt. Da's zo'n beetje de zelfde reden als dat ze op de wat meer high-end audio wel zitten vermoed ik; daar wil je ook zien dat je je versterker niet aan het overbelasten bent :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:40
Ook voor opnames waren geen VU-meters op versterkers nodig hoor. Elke cassette- of bandrecorder heeft opnameniveaumeters. Ook digitale opnameapparatuur heeft deze meters. In het digitale domein is oversturing nog erger dan bij analoge opnames. De VU-meters op versterkers waren/zijn puur ter decoratie (om er een professioneel tintje aan te geven). Een VU-meter op een mengpaneel heeft als functie dat je de eindversterker niet overstuurt. Omdat je bij een mengpaneel veel bronnen met sterk wisselend niveau combineert is dat zeker functioneel.

O.T. er zijn inderdaad weinig versterkers meer met VU-meters (typisch een jaren 70/80 verschijnsel). Naast het al genoemde McIntosh heeft (dat merk dateert al van eind jaren 40) en Advance Acoustic heeft Onkyo ook nog een classic lijn met analoge VU-meters. Er is trouwens ook een iPhone/iPad app met de beroemde McIntosh VU-meters.

Eind jaren 70 kocht ik een Technics SU-8088 met een VU-display (vacuum fluorescentiebuis) toentertijd uiterst modern.

[ Voor 10% gewijzigd door coinman63 op 31-12-2012 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-04 20:16
Bij McIntosh maken ze echt wel een kerstboom van een versterker soms! Ik heb er op de ISE zien staan..... allemachtig lelijke apparaten hoor. Verder is het wel kwaliteits spul, maar je moet ervan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Eagle: zaagtand? Ik hoop het niet. :P Een sinus wel. ;)

On-topic: Ik denk dat op de meeste receivers ook geen plek meer is voor VU- of power meters.
Als ik naar mijn AV-controller (17cm hoog) kijk, zit die vol met (draai)knoppen en een groot VF-display. Waar je dan nog 11 meters kwijt zou moeten, is mij een raadsel, tenzij Onkyo een TFT-scherm ipv het VF-display had geplaatst.
Versterkers van vroeger waren vrij simpel, waar de apparatuur van nu al een microcontroller nodig heeft om aan te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:47

FeaR

In GoT we trust

lexi schreef op maandag 31 december 2012 @ 09:03:
Bij McIntosh maken ze echt wel een kerstboom van een versterker soms! Ik heb er op de ISE zien staan..... allemachtig lelijke apparaten hoor. Verder is het wel kwaliteits spul, maar je moet ervan houden.
Amerikaanse makelij, op één of andere manier geilen Amerikanen op dat soort dingen. Veel plastic en glanzend materialen zijn ze niet vies van. Ook redelijk terug te zien in veel speakers.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Kaj. schreef op maandag 31 december 2012 @ 09:47:
Eagle: zaagtand? Ik hoop het niet. :P Een sinus wel. ;)

On-topic: Ik denk dat op de meeste receivers ook geen plek meer is voor VU- of power meters.
Als ik naar mijn AV-controller (17cm hoog) kijk, zit die vol met (draai)knoppen en een groot VF-display. Waar je dan nog 11 meters kwijt zou moeten, is mij een raadsel, tenzij Onkyo een TFT-scherm ipv het VF-display had geplaatst.
Versterkers van vroeger waren vrij simpel, waar de apparatuur van nu al een microcontroller nodig heeft om aan te gaan.
Een sinus, dat bedoelde ik eigenlijk. Kon niet op het woord komen :X
Maar on second thought: aangezien het digitaal is kan het in essentie niet anders dan een zaagtand zijn volgens mij. In een sinusvorm, dat wel, maar als je in zou zoomen is het denk ik nog steeds een zaagtand.
/ameisenfickerei :P

OT: VU-meters zijn analoge dingen zijn. Als je kijkt naar een opbouw van een moderne versterker, dan is dat over het algemeen iets als
Digital source -> amp -> digitale bewerking -> D/A conversie -> versterking -> speakers

Zou je daar VU-meters bij willen zetten, dat moet dat uiteraard per kanaal. Dat zou dan volgens mij meerdere ipv 1 enkele D/A converter impliceren. Ik kan me voorstellen dat een fabrikant van huis/tuin/keuken apparatuur iets te gortig wordt. Niet dat die D/A chipjes nog veel kosten ofzo, maar 6 VU meters en daarmee 6 losse circuits in een AVR drukt aardig op je produktiekosten lijkt me :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElektroNeko
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-09-2024
The Eagle schreef op maandag 31 december 2012 @ 14:56:
OT: VU-meters zijn analoge dingen zijn. Als je kijkt naar een opbouw van een moderne versterker, dan is dat over het algemeen iets als
Digital source -> amp -> digitale bewerking -> D/A conversie -> versterking -> speakers

Zou je daar VU-meters bij willen zetten, dat moet dat uiteraard per kanaal. Dat zou dan volgens mij meerdere ipv 1 enkele D/A converter impliceren. Ik kan me voorstellen dat een fabrikant van huis/tuin/keuken apparatuur iets te gortig wordt. Niet dat die D/A chipjes nog veel kosten ofzo, maar 6 VU meters en daarmee 6 losse circuits in een AVR drukt aardig op je produktiekosten lijkt me :)
Naaldmeters moeten inderdaad analoog aangestuurd worden, maar een VU meter met ledjes of op een VFD/LCD is prima digitaal te doen.

Voor de rest: Grappig om te zien dat er nog steeds apparaten worden gemaakt met naaldmetertjes erin. Er is dus inderdaad nog een markt voor. Helaas wel een dure markt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 365353

Een merk dat ook nog gebruik maakt van VU meters is Accuphase. Maar is aan de dure kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk.be
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:15
Zou leuk zijn om het digitale display van een versterker ook te kunnen instellen als zo'n VU-meter. Gewoon een druk op de knop.
Een display zoals ik op mijn eerste mp3-speler had (Archos AV120).
Bestaat er enig android app of fysische, compacte VU-meter om de sfeer een beetje op te smukken? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindasmeer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-04 13:10
Het eerste apparaat waar ik aan denk is de NAD M10 v2. Weliswaar digitaal, maar ziet er toch leuk uit als je het mij vraagt :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ShI7IKlkpiqYwv5Jp4e0IcDvUlE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/ZlJJ6MEkzSmDhQwrx9A3lj3k.gif?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:03
Yamaha maakt nog versterkers met VU-meters:
https://nl.yamaha.com/nl/...ifi_components/index.html

M-5000
A-S3200
A-S2200
A-S1200
R-N2000A

Verder zoals hierboven genoemd wat NAD spul:
C700
M10 / M10v2
T778

Maar wat er is valt allemaal niet onder budget spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-04 13:11
Pindasmeer schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 07:38:
Het eerste apparaat waar ik aan denk is de NAD M10 v2. Weliswaar digitaal, maar ziet er toch leuk uit als je het mij vraagt :).

[Afbeelding]
Mooi apparaat <3
Jammer dat ie geen surround doet. Zo'n M10 is toch een stuk stijlvoller dan menig AV receiver.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:03
Hulleman schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:51:
[...]

Mooi apparaat <3
Jammer dat ie geen surround doet. Zo'n M10 is toch een stuk stijlvoller dan menig AV receiver.
Een T778 mag er ook zijn hoor, ziet er ook strak uit en hetzelfde mooie display.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
RobbieT schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:40:

Verder zoals hierboven genoemd wat NAD spul:
C700
M10 / M10v2
T778
+ M33 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dirk.be schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 18:35:
Zou leuk zijn om het digitale display van een versterker ook te kunnen instellen als zo'n VU-meter. Gewoon een druk op de knop.
Een display zoals ik op mijn eerste mp3-speler had (Archos AV120).
Bestaat er enig android app of fysische, compacte VU-meter om de sfeer een beetje op te smukken? :*)
Als je een analoge uitgang hebt kun je er natuurlijk ook een graphic equalizer oid aanhangen :)
* The Eagle aait zijn Pioneer GR-777's nog maar eens :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chromium
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-02 11:28
En natuurlijk heb je nog altijd Luxman die met veel liefde het verleden omarmt :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dEQSVHWDkx0FHKF1AS4iKqU5Ozg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GbYrXNWXxXIqznjTSXmFpObq.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

The Eagle schreef op maandag 31 december 2012 @ 14:56:
[...]

Een sinus, dat bedoelde ik eigenlijk. Kon niet op het woord komen :X
Maar on second thought: aangezien het digitaal is kan het in essentie niet anders dan een zaagtand zijn volgens mij. In een sinusvorm, dat wel, maar als je in zou zoomen is het denk ik nog steeds een zaagtand.
/ameisenfickerei :P

Je kunt signaal voor de VU-meter gewoon achter de bestaande DAC aftakken. Waarom zou een extra DAC nodig zijn voor aansturing van het metertje?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

McIntosh gebruikt veel VU meters.
Afbeeldingslocatie: https://www.mcintoshlabs.com/cdn-cgi/image/quality=90/-/media/images/mcintoshlabs/products/productimages/mc152/mc152-front-top.jpg

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1