Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
De beeldbuis van mijn ouders begint zijn einde te naderen. Daarom heb ik besloten om hun te helpen met de zoektocht naar een nieuwe TV :). Mijn ouders zijn zelf al diverse zaken langsgeweest, en kwamen keer op keer terug met folders en prijzen van lcd en full led tv's (verkopers wezen niet op plasma tv's). Waaruit ze uiteindelijk nog steeds geen keuze konden maken.

Misschien weet een tweaker de perfecte tv voor mijn ouders.

Enige eisen/wensen die ze hebben:

- Inch: 40 t/m 50.
- Plasma of full led.
- Satelliet ingang (huidige satelliet decoder moet overbodig worden, anders moet er een nieuwe decoder worden aangeschaft, de huidige heeft volgens mij alleen een scart aansluiting).
- Er worden nauwelijks tot geen films gekeken, vooral programma's en af en toe een serie.
- Overdag wordt er nauwelijks tot niet tv gekeken, in de avond wel.
- Mijn ouders zijn niet van plan om een 5.1 set of dergelijke aan te schaffen, wens tot een must dat de TV toch wel een aardig geluid kan leveren
- Prijs: +/- 700-1300 euro

BlaBlaBla

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:03
Strider schreef op zondag 30 december 2012 @ 18:35:
Enige eisen/wensen die ze hebben:
- Inch: 40 t/m 50.
Die keuze moeten ze zelf maken. Bij een kijkafstand van 4 meter is 40/42" heel goed te doen maar is 50" ook absoluut niet gek. Ze hebben nu waarschijnlijk veel kleinere TV waardoor een 40/42" al heel snel heel groot lijkt. Je went daar snel aan.
- Plasma of full led.
- Overdag wordt er nauwelijks tot niet tv gekeken, in de avond wel.
Ook een eigen keuze maar de in de genoemde omstandigheden heeft LCD/LED geen duidelijke voordelen. Een Plasma biedt voor hetzelfde geld een veel mooiere beeldkwaliteit. Het ligt ook dichter tegen het beeld aan wat nu gewend zijn. LCD is duidelijk meer cartoonachtig dan Plasma. Het hogere verbruik van een plasma is inderdaad aanwezig maar bij gemiddeld 4 uur per dag is dit verschil niet meer dan een paar tientjes per jaar.
Deze reden samen met misschien een lagere winstmarge maakt het voor de meeste fysieke winkel niet interessant om een duidelijk assortiment aan Plasma te hebben en ook mee te adverteren tijdens het verkooppraatje. Wanneer je laat merken dat het hogere energieverbruik geen issue is en beeldkwaliteit belangrijk is, zal verkoper vaak toch met Plasma op de proppen komen.
- Satelliet ingang (huidige satelliet decoder moet overbodig worden, anders moet er een nieuwe decoder worden aangeschaft, de huidige heeft volgens mij alleen een scart aansluiting).
Is een lastig punt. In Nederland is satelliet kijken niet zo populair en daardoor zijn er vrijwel geen TV's met ingebouwde DVB-S ontvanger. In Engeland en Duitsland is deze markt veel groter Ik zou eens op de duitse markt gaan orienteren voor een TV. Deze ligt het dichtst tegen de nederlandse modellen aan. Er zijn webshops in nederland die buitenlandse modellen leveren. Fysieke winkels doen dit minder snel (Ziggo CI+ problemen)
- Er worden nauwelijks tot geen films gekeken, vooral programma's en af en toe een serie.
Heeft geen invloed op de keuze van een TV.
- Mijn ouders zijn niet van plan om een 5.1 set of dergelijke aan te schaffen, wens tot een must dat de TV toch wel een aardig geluid kan leveren.
Lastig punt. Vergeleken met de oude TV die er nu staat leveren alle TV's tegenwoordig een belabberde geluidskwaliteit. Tussen de merken zit er wel verschil in. Om deze reden zou ik bijvoorbeeld geen Samsung nemen. (lees de verschillende reviews maar eens na (HDTVtest.co.uk is een goede site)). Philips, Sony en Panasonic vind ik wel goed te doen. Een losse soundbar zou een oplossing kunnen zijn maar een met fatsoenlijk geluid kost ook al gauw een paar honderd euro. Relatief duur dus.
- Prijs: +/- 700-1300 euro
Mooi budget voor een goede TV. Hiermee moet het geen probleem zijn om een goede TV te vinden.

Voorbordurend op het bovenstaande zou ik het volgende adviseren.

De Panasonic 42STW50 of 50STW50 (duits model). Waarom?
- Levert erg goede beeldkwaliteit voor zijn geld. Daar kan binnen hetzelfde budget geen LCD TV tegenop.
- Panasonic heeft een "woofer" aan de achterzijde en meerdere kleine speakers (hoge tonen zijn richtingsgevoelig) naar voren gericht. Dit zorgt ervoor dat het geluidsbeeld voor een platte TV best goed is. Ik vind het voor gewoon TV en de meeste series (echte actieseries verdienen beter) goed genoeg.
- USB HDD recording functie. Dit hebben meerdere TV's en maakt een losse PVR, voor mensen die weinig opnemen van TV, overbodig. Dit maakt ook functionaliteit als Time-shift (live TV pauzeren) mogelijk.

Wel met een kantekening; Ik weet niet of buitenlandse modellen met DVB-S ook met Canal Digitaal werken. Dat zou je zelf eens uit moeten zoeken. Je bent vast niet de eerste die deze vraag heeft en daarom zijn er vast antwoorden op deze vraag te vinden.

Vee succes

[ Voor 0% gewijzigd door Athome op 30-12-2012 21:05 . Reden: subwoofer aangepast naar woofer. Subwoofer was wel erg optimistisch ]

• Strider
  • Nu online
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Het probleem met Panasonic is dat ze geen certificering voor Canal Digitaal hebben uitgegeven. Het is dus de afweging om toch voor een Panasonic TV te gaan, en dan een losse satelliet decoder erbij te kopen.

BlaBlaBla

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:03
Ik ben helemaal niet thuis in Canal Digitaal (zeer tevreden Ziggo gebruiker). Wat voor problemen kan je verwachten als een TV niet door Canal Digitaal gecertificeerd is?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb zelf een LG 47LM760s waar ik erg over te spreken ben. Die heeft ook een ingebouwde satteliettuner - al kan ik die wegens Ziggo niet testen ;)

Verder: wil je 3D of niet? If so: als je brildragend bent is passieve 3D wellicht fijner, omdat je dan geen bril over je bril heen hoeft te zetten. Voor passieve 3D TV's bestaand namelijk clip-on brillen die je op je eigen bril klikt. Kijkt erg fijn kan ik je melden :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Strider
  • Nu online
Athome schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 14:23:
Ik ben helemaal niet thuis in Canal Digitaal (zeer tevreden Ziggo gebruiker). Wat voor problemen kan je verwachten als een TV niet door Canal Digitaal gecertificeerd is?
Dan kan het zijn dat zenders gewoon niet werken. Mijn ouders wonen overigens achteraf, dus satelliet tv is helaas de enigste optie ;) .
The Eagle schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 14:44:
Heb zelf een LG 47LM760s waar ik erg over te spreken ben. Die heeft ook een ingebouwde satteliettuner - al kan ik die wegens Ziggo niet testen ;)

Verder: wil je 3D of niet? If so: als je brildragend bent is passieve 3D wellicht fijner, omdat je dan geen bril over je bril heen hoeft te zetten. Voor passieve 3D TV's bestaand namelijk clip-on brillen die je op je eigen bril klikt. Kijkt erg fijn kan ik je melden :)
Mijn ouders kijken praktisch nooit een film, dus wel/geen 3d heeft geen invloed op de keuze :P

Maar ik heb nog eens verder zitten zoeken, en misschien is de Samsung PS51E6500 ook wel een mooie keuze. Die werkt waarschijnlijk wel goed met een CI module voor Canal Digitaal.

[ Voor 50% gewijzigd door Strider op 01-01-2013 18:05 ]

BlaBlaBla

Pagina: 1