[Windows 8] Windows 7 installatie mislukt.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nef
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-02-2024
Hallo Tweakers,

Sinds kort heeft mijn moeder een Sony Vaio SVE1511D1E laptop met Windows 8 erop.
Omdat ze hier niet goed mee om kan gaan, wou ik er Windows 7 op zetten.

Er is echter in de installatie iets foutgegaan en de installatie is niet voltooid. Bij het opstarten kan ik nu kiezen (standaard dual-boot menu) uit "Windows 8" of "Windows Setup". Bij windows setup geeft hij een foutmelding.

File: \$Windows.~BT\Windows\System32\winload.efi
Bestand is gewijzigd, beschadigd of mist.

Echter kan ik sinds de mislukte installatie ook de C: schijf niet meer verkennen. "Toegang geweigerd". Veel programma's werken niet meer naar behoren en veel instellings-tegels in Windows 8 werken niet meer.

Ook kan ik niet in een normaal bootmenu komen bij het opstarten, om bijvoorbeeld van een Win7 dvd te booten. Boot ik uiteindelijk via een herstelfunctie van de DVD, dan zegt hij: "Operating System not Found".
Deze melding krijg ik ook wanneer ik een andere 2,5" schijf met fresh Windows7 install in de laptop stop.

Kortom, Windows 8 werkt niet meer naar behoren en Windows 7 krijg ik met geen mogelijkheid geïnstalleerd.

Hebben jullie mogelijke oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je tijdens de installatie ook een keer alle onnodige partities verwijderd en een nieuwe aangemaakt voor de installatie zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nef
Verwijderd schreef op zondag 30 december 2012 @ 15:06:
Heb je tijdens de installatie ook een keer alle onnodige partities verwijderd en een nieuwe aangemaakt voor de installatie zelf?
Nee. Ik kon de partities niet veranderen omdat ik niet vanaf de DVD kon booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-10 18:56

Perkouw

Moderator General Chat
- Zorg voor een goeie Windows 7 dvd/iso whatever
- In het geval van iso zorg voor een goed functionerende USB stick
- In het geval van iso maak gebruik van de Windows 7 usb dvd/download tool van Microsoft om de iso op de USb stick te zetten
- Boot gelijk naar de dvd (check je bios settings even)
- Verwijder alle partities
- Installeer Windows 7

[ Voor 4% gewijzigd door Perkouw op 30-12-2012 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Zet Secureboot uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nef
Perkouw schreef op zondag 30 december 2012 @ 15:08:
- Zorg voor een goeie Windows 7 dvd/iso whatever
- In het geval van iso zorg voor een goed functionerende USB stick
- In het geval van iso maak gebruik van de Windows 7 usb dvd/download tool van Microsoft om de iso op de USb stick te zetten
- Boot gelijk naar de dvd (check je bios settings even)
- Verwijder alle partities
- Installeer Windows 7
Probleem ligt niet aan de bootdisc. Beide USB en DVD geprobeert, werken op Desktop en andere laptop gewoon, niet op deze laptop.
Waar zet ik deze uit? Veel instellingen kan ik niet meer bereiken na de mislukte installatie.

[ Voor 16% gewijzigd door Nef op 30-12-2012 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Nef schreef op zondag 30 december 2012 @ 15:09:
[...]

Probleem ligt niet aan de bootdisc. Beide USB en DVD geprobeert, werken op Desktop en andere laptop gewoon, niet op deze laptop.
Je kan mij niet wijsmaken dat als het werkt je niet kan booten vanaf de usb/dvd. Dan staat er echt iets fout in je bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nef
Perkouw schreef op zondag 30 december 2012 @ 15:10:
[...]

Je kan mij niet wijsmaken dat als het werkt je niet kan booten vanaf de usb/dvd. Dan staat er echt iets fout in je bios.
Mijn desktop boot foutloos vanaf de USB en DVD. Op de laptop zegt hij dan alleen "Operating System not found"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Nef schreef op zondag 30 december 2012 @ 15:11:
[...]

Mijn desktop boot foutloos vanaf de USB en DVD. Op de laptop zegt hij dan alleen "Operating System not found"
Check je bios settings eens na, en zorg dat er ook andere usb sticks/dvd's uit je laptop zijn.
En als je zo ver bent trouwens dat hij wel boot, zorg voor een nieuwe install geen upgrade/downgrade. En probeer het sowieso niet vanuit Windows 8 zelf.

[ Voor 19% gewijzigd door Perkouw op 30-12-2012 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nef
Perkouw schreef op zondag 30 december 2012 @ 15:12:
[...]

Check je bios settings eens na, en zorg dat er ook andere usb sticks/dvd's uit je laptop zijn.
En als je zo ver bent trouwens dat hij wel boot, zorg voor een nieuwe install geen upgrade/downgrade. En probeer het sowieso niet vanuit Windows 8 zelf.
Ik kom met geen mogelijkheid bij de BIOS instellingen. Alle Ftoetsen etc. al geprobeerd. Alle hits die google geeft, zijn ook mensen die niet in het BIOS kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Nef schreef op zondag 30 december 2012 @ 15:14:
[...]

Ik kom met geen mogelijkheid bij de BIOS instellingen. Alle Ftoetsen etc. al geprobeerd. Alle hits die google geeft, zijn ook mensen die niet in het BIOS kunnen komen.
Probeer tijdens het opstarten gewoon eens F9 t/m F12. Dan kan je meestal wel je boot device selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Nef schreef op zondag 30 december 2012 @ 15:14:
[...]

Sony bellen. 020-6581911.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nef
Perkouw schreef op zondag 30 december 2012 @ 15:15:
[...]

Probeer tijdens het opstarten gewoon eens F9 t/m F12. Dan kan je meestal wel je boot device selecteren.
Meerdere malen zonder resultaat geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Wellicht zoeken op UEFI, want je laptop start duidelijk op in UEFI en niet in BIOS. Is de USB stick met de Windows 7 installatie die je hebt wel goed voor UEFI? Hij werkt wel op andere systemen omdat die wellicht met BIOS booten, deze laptop boot met UEFI. Heb je hem daadwerkelijk getest op een ander UEFI systeem?

[ Voor 10% gewijzigd door Trommelrem op 30-12-2012 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nef
Trommelrem schreef op zondag 30 december 2012 @ 15:19:
Wellicht zoeken op UEFI, want je laptop start duidelijk op in UEFI en niet in BIOS. Is de USB stick met de Windows 7 installatie die je hebt wel goed voor UEFI? Hij werkt wel op andere systemen omdat die wellicht met BIOS booten, deze laptop boot met UEFI. Heb je hem daadwerkelijk getest op een ander UEFI systeem?
Bedankt! Ik zal hier naar kijken. De laptop gaf inerdaad ook een foutmelding over een ontbrekend .efi bestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Dat komt omdat Windows 7 UEFI met CSM (een van de compatibiliteitsmodi) vereist. Windows 8 werkt met native UEFI.

Als je eenmaal in je firmware setup zit, dan hoef je niet perse UEFI uit te schakelen. Legacy boot is niet verplicht. UEFI boot kan, mits de CSM ingeschakeld is.

[ Voor 85% gewijzigd door Trommelrem op 30-12-2012 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nef
Via UEFI krijg ik hem ook niet aan de praat. Hij wil wel booten vanaf de USB-stick, alleen herstart hij na 3 seconden in het VAIO-scherm te hangen.

Verder kan ik aan de boot instellingen niets veranderen omdat ik nog steeds niet in het BIOS kan komen.

Probeer ik windows setup te starten binnen windows, dan krijg ik na 2 minuten van "Copying temporary files" een unexpected error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Je moet CSM wel aan zien te zetten, maar dat gaat dus niet omdat je de firmware opties niet kunt wijzigen.

Is het een mSATA of SATA SSD? Je zou de installatie ook gewoon op een andere computer kunnen uitvoeren. Bij de eerste reboot plaats je de SSD terug in de laptop. Probeer dan BIOS te installeren, wellicht boot de Sony dan wel gewoon in BIOS bij gebrek aan GPT partities.

[ Voor 16% gewijzigd door Trommelrem op 30-12-2012 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nef
Trommelrem schreef op zondag 30 december 2012 @ 19:27:
Je moet CSM wel aan zien te zetten, maar dat gaat dus niet omdat je de firmware opties niet kunt wijzigen.

Is het een mSATA of SATA SSD? Je zou de installatie ook gewoon op een andere computer kunnen uitvoeren. Bij de eerste reboot plaats je de SSD terug in de laptop. Probeer dan BIOS te installeren, wellicht boot de Sony dan wel gewoon in BIOS bij gebrek aan GPT partities.
Ik heb dit geprobeerd met een gewone HDD. Heb hier een schone W7 installatie opgezet, maar de laptop wou niet van die HDD booten. Op mijn desktop kon ik wel van die schijf booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Krijg je wel een boot menu als je de HDD eruit laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kridri
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-08 12:56
Is er een mogelijkheid om de herstelpartities te benaderen?

Als iedereen een klein beetje luier was, zouden er een heleboel problemen zo de wereld uit zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nef
Trommelrem schreef op zondag 30 december 2012 @ 19:30:
Krijg je wel een boot menu als je de HDD eruit laat?
Nee, zelfs dan krijg ik geen bootmenu.
Alleen de melding: "Operating System Not Found"

EDIT:
Via Hard Factory Reset de weg naar het BIOS terug kunnen vinden. Bootmode op Legacy gezet. Ik kan nu booten van DVD. Hopelijk werkt de installatie nu.

[ Voor 23% gewijzigd door Nef op 30-12-2012 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Hoop gedoe en zonde van het meegelverde OS.

Zou je moeder toch eens laten proberen met Windows 8 te laten werken, desnoods zoveel mogelijk in Windows 7 "modus" indien de laptop niet voorzien is van een touchscreen

1) Installeer "Classic Shell"
2) Zet skin op Windows 7 look
3) Wijzig eventueel opties (advanced settings, meen start menu items, ergens zit ook een optie om de digits (cijfertjes voor items in Startmenu) te verwijderen)
4) Gebruik Standaardprogramma's in Configuratiescherm en gebruik de standaardprogrammma's als in Windows 7 voor de meeste bestanden (zoals foto's, instellingen voor e-mail, PDF bestanden) Hiermee voorkom je grotendeels dat de fullscreen UI in Windows 8 te pas en te onpas tevoorschijn komt.
5) Komt deze toch naar voren leer je moeder dan hoe de app te gebruiken of sluiten (ALT+F4 werkt per slot van rekening ook al meer dan 20 jaar)

Met bovenstaande instellingen kan ik inmiddels Windows 8 gebruiken zoals ik Windows 7 altijd met veel plezier gebruikt heb en heb toch de snelheid en stabiliteit van Windows 8 (verschil is op mijn PC merkbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

Gisteren een soortgelijke actie uitgevoerd met een HP Envy H8 14010ed PC van een familielid. Moest inderdaad eerst via het advanced shutdown menu UEFI volledig uitschakelen, unsecure boot in de bios aanzetten voordat ik uperhaupt win7 kon installeren. Daarna nog een uur bezig geweest met drivers aangezien HP op de website alleen maar drivers voor Win8 beschikbaar stelt....

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-10 10:11
instellingen ---> Algemeen ---> opstart opties (oid) en dan daar geavanceerd ---> Boot opties ---> Herstart.

Daarna delete bashen als hij opnieuw opstart! Dan kan je in de bios/uefi komen :)

Ik zat er eerst ook enorm mee te kloten!
Pagina: 1