Portable 13" laptop voor op school

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-06-2024
Ik mag eindelijk van mijn school een laptop gaan gebruiken, dus ben ik nu bezig een geschikte uit te zoeken. Ik heb al een beetje zitten rond kijken en zelfs wat besteld, namelijk deze maar aangezien de levering daarvan meer dan een maand gaat duren ga ik die annuleren. Ik zat nu te denken aan deze laptop te denken. Vooral omdat hij ongeveer aan al mijn eisen voldoet, die zijn namelijk dit:
  • Wat ga je met je laptop doen? Hij gaat gebruikt worden op school en voor wat programmeren. Geen games, daarvoor heb ik mijn desktop.
  • Wat mag je laptop gaan kosten? Maximaal €600.
  • Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? Ja elke dag, de batterij moet het minimaal zo'n 350 minuten uithouden. En het beeldscherm mag maximaal ~14" zijn en minimaal 13".
  • Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom? Naast het gewoonlijke (geen packard bell) niet echt.
Ik wil er ubuntu op gaan draaien, en AMD als grafische kaart leverancier valt voor mij daarom eigenlijk af want de drives van ze hebben me de laatste tijd niet echt geholpen.

Wat is jullie mening over de Samsung? En is er misschien een beter alternatief, ik vond eigenlijk het aanbod redelijk tegenvallen met mijn eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 459694

Een batterij van 6 uur wordt echt moelijk op een laptop, zeker voor dat geld. De samsung die je hebt haalt dat wel, maar dat is zo'n beetje het enige positieve aan die laptop. Het beeldscherm is verschrikkelijk slecht van kwaliteit. Een zwartwaarde van 2,04 is echt verschrikkelijk. Jammer genoeg is dat zo'nbeetje de enige laptop in dit segment die ik kan vinden die zo'n goede batterij heeft.
Ik zie ook dat je gaat programmeren. Dan is een zo hoog mogelijke resolutie gewenst.
Als alternatief vond ik in v&a nog een tweedehands laptop: V&A aangeboden: Acer Aspire TimelineX 4830TG-2414G64MN is een goede optie. Ook lange batterij, een iets minder vreselijk, maar alsnog slecht beeldscherm maar vooral: een aanzienlijk betere bouwkwaliteit dan jouw samsung. Verder zou ik het niet echt weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasie
Oh, ik dacht dat deze laptop best prima was.

Volgens de review op notebookcheck.net was hij best redelijk met bouwkwaliteit (75%). Het scherm was wel een stuk minder ja (66%), maar overall was hij best prima dacht ik.

En hoge resolutie zou ik wel lekker vinden, maar is volgens mij al helemaal niet te doen in mijn prijsklasse. En dan heb ik veel liever een goede batterij.

Tweedehands doe ik liever niet met een laptop, redelijk slechte ervaringen mee. Dus die Acer valt jammer genoeg af.

Zijn er niet laptops waar je makkelijk een tweede batterij voor kan krijgen? Want ik vind het helemaal niet zo erg om een zwaardere laptop met grotere accu of een tweede accu mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

thomasie schreef op zondag 30 december 2012 @ 13:14:
Volgens de review op notebookcheck.net was hij best redelijk met bouwkwaliteit (75%). Het scherm was wel een stuk minder ja (66%), maar overall was hij best prima dacht ik.
Notebookcheck geeft zelden cijfers onder de 80%. De imo 3 slechtste laptops van de afgelopen jaren scoren 76%, 83% en 84%. Niet naar kijken, is onzin.
En hoge resolutie zou ik wel lekker vinden, maar is volgens mij al helemaal niet te doen in mijn prijsklasse. En dan heb ik veel liever een goede batterij.
* Anoniem: 303530 pakt zijn E6520 erbij. Prima te doen voor jouw budget van marktplaats, uitmuntende bouwkwaliteit en toetsenbord, 1080p scherm, 8-9 uur accuduur. Het gewicht is alleen wel minder: met een SSD en de optical er uitgehaald 2.9kg.
Zijn er niet laptops waar je makkelijk een tweede batterij voor kan krijgen? Want ik vind het helemaal niet zo erg om een zwaardere laptop met grotere accu of een tweede accu mee te nemen.
Tegenwoordig zit bijna alles intern... Bij de samsung overigens niet.

De kritieken over het scherm zijn wel terecht: maar dat heb je in dat segment sowieso, de goedkoopste 13" laptop die ik kan vinden zonder kutscherm is €998 en krijg je alleen voor die prijs met een lading kortingsbonnen bij dell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasie
Voor die Dells wil ik misschien tweede hands nog wel proberen. De E6520 valt af, die is me echt te groot.
Maar ik heb wel een mailtje verstuurd naar de eigenaar van deze laptop, zou die beter zijn dan de Samsung?

Hebben jullie verder nog ergens goede reviews van die Samsung?
Want ik vind eigenlijk de gehele toon van notebookcheck best wel goed. Naast het scherm (en die is, in dat filmpje althans, nog niet zo verschrikkelijk in mijn ogen) en het een beetje indeuken (maar er zit nog een sterkere basis onder het plastic) zijn er niet zo veel dingen mis toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik ben nu net terug van reizen met een pricewatch: Lenovo Thinkpad Edge E130 (NZU5FMH).

De exacte batterijtijd heb ik nooit bijgehouden, maar dat is zo'n 5.5 - 6 uur. Actuele tijd, dus niet door de fabrikant opgegeven tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasie
Leuke laptop, maar het toetsenbord is wat te klein om 5 dagen per week veel op te typen. Ook vind ik hem wat te langzaam, een Intel Pentium 977 is wel echt wat minder dan een Sandy Bridge i3 of i5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

thomasie schreef op zondag 30 december 2012 @ 14:31:
Hebben jullie verder nog ergens goede reviews van die Samsung?
Want ik vind eigenlijk de gehele toon van notebookcheck best wel goed. Naast het scherm (en die is, in dat filmpje althans, nog niet zo verschrikkelijk in mijn ogen) en het een beetje indeuken (maar er zit nog een sterkere basis onder het plastic) zijn er niet zo veel dingen mis toch?
Volgens mij is hij ook niet echt slecht. Het grootste 'probleem' is dat de V131 altijd goedkoper en op veel fronten net iets beter was: net iets beterer accuduur, bouwkwaliteit, prijs, garantie. Maar die kan je nu niet meer krijgen, en de opvolger, de vostro 3360, is een behoorlijke downgrade. Maar wel ~€100 goedkoper dan de samsung.
Voor die Dells wil ik misschien tweede hands nog wel proberen. De E6520 valt af, die is me echt te groot.
Maar ik heb wel een mailtje verstuurd naar de eigenaar van deze laptop, zou die beter zijn dan de Samsung?
Nette prijs. Alleen is-ie 'maar' 300gr lichter dan de E6520. De verkoper is ook 'vergeten' de 9-cel accu in de foto te zetten. Zie notebookcheck. Het grootste probleem wat ik met de E6420 heb is dat de koeling significant slechter is dan van zijn 15" broertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasie
Anoniem: 303530 schreef op zondag 30 december 2012 @ 14:43:
Volgens mij is hij ook niet echt slecht. Het grootste 'probleem' is dat de V131 altijd goedkoper en op veel fronten net iets beter was: net iets beterer accuduur, bouwkwaliteit, prijs, garantie. Maar die kan je nu niet meer krijgen, en de opvolger, de vostro 3360, is een behoorlijke downgrade. Maar wel ~€100 goedkoper dan de samsung.
Die V131 was inderdaad mooi geweest, maar die kan je volgens mij echt nergens meer vinden. En de Vostro 3360 heeft gewoon een slechte accuduur, dus hij valt af.
Anoniem: 303530 schreef op zondag 30 december 2012 @ 14:43:
Nette prijs. Alleen is-ie 'maar' 300gr lichter dan de E6520. De verkoper is ook 'vergeten' de 9-cel accu in de foto te zetten. Zie notebookcheck. Het grootste probleem wat ik met de E6420 heb is dat de koeling significant slechter is dan van zijn 15" broertje.
Ik heb de verkoper ge-e-maild, maar vertrouw het niet helemaal. Ook gevraagd hoe hij die 9 cel zo klein heeft gekregen. Ook zijn naam "Dell" vertrouw ik niet 100% :P.
Het grootste probleem voor mij van de E6520 is gewoon dat hij te groot is, 15.6". Dat past niet lekker in mijn tas en is gewoon wat te groot voor op mijn school bureau. Het gewicht is toch al heel veel lager dan 10+ boeken meenemen, het gewicht van de laptop maakt mij niet echt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bij marktplaats: altijd ophalen als je het niet vertrouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
thomasie schreef op zondag 30 december 2012 @ 14:43:
Leuke laptop, maar het toetsenbord is wat te klein om 5 dagen per week veel op te typen. Ook vind ik hem wat te langzaam, een Intel Pentium 977 is wel echt wat minder dan een Sandy Bridge i3 of i5.
Ja, maar met de prijs die je in gedachten hebt wordt het óf een i3/i5 óf een lange batterijduur waarschijnlijk. Die 2 gezamenlijk maken geen lage prijs namelijk.

En toetsenbord is mij nooit te klein geweest in de 2.5 maand waarin ik hem gebruikt heb. Let wel dat je met een 13'' geen full sized toetsenbord krijgt waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwabbernoot
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-07 19:28
U310? €100 meer, maar i5 3e generatie + 5/6u accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Eerder 4-4.5 uur. Dan kan je net zo goed de V3360 nemen voor €100 minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-07 22:57
Weet je zeker dat je op school geen mogelijkheid hebt om op te laden? Als een school je adviseert een laptop mee te nemen, kun je ervan uit gaan dat ze ook wel de moeite genomen hebben hier en daar wat extra stopcontacten te plaatsen. In dat geval kun je gaan zoeken naar een laptop met een kortere accu-tijd, wat het je wel een stuk makkelijker maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Kun je niet gwn een laptop via school regelen? Bij mij hebben paar leerlingen een laptop van school gekregen voor kurzweil (is progamma dat tekst voorleest, voor als je dyslexties bent.) Die ligt gewoon in hun kluisje en als ze die nodig hebben pakken ze die. Is wel van de school zelf, dus mag niet mee naar huis.

Ik heb niet zoveel verstand van tablets, maar kun je die dan niet gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasie
Mijn school adviseert mij niet om een laptop mee te nemen. Ik mag na vragen als 1 van de eerste een laptop gebruiken omdat mij dat zelf handiger lijkt. Opladen kan heel misschien soms, maar ik wil er niet afhankelijk van zijn op school (als hij op is kan ik dan mis ik mijn boeken en schriften).

Tablets zijn gewoon totaal niet geschikt, no offense. Daar kan je niet fatsoenlijk op typen of werken.

Ik ben nu bezig om te onderhandelen over die tweedehandse E6420. Daar gooi ik dan wat extra RAM in en misschien zelfs een SSD, ben ik goedkoper dan af dan de Samsung en met super accuduur. Alleen hopen dat de kwaliteit een beetje goed zit.
Hebben nog meer mensen ervaring met Dell Latitudes tweedehands kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb een 2e-hands latitude.

De latitude E6*** serie is naar mijn mening wel zo'n beetje de beste laptops die je kan kopen voor standaard tikwerk. Het enige wat beter is is de lenovo T serie. Die zijn voornamelijk een stuk lichter, hebben een beter touchpad en trackpoint, en grotere accu's (de 'extended' accu op de E6330 en E6230 is maar 60Wh. De rest van de modellen zijn gelijk). Maar kosten het dubbele, zo niet meer, in nederland.

Ik heb ook nog een review geschreven, maar die is op de 14" variant niet heel erg van toepassing. Met name de koeling is een stuk slechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
thomasie schreef op zondag 30 december 2012 @ 07:17:
Ik wil er ubuntu op gaan draaien, en AMD als grafische kaart leverancier valt voor mij daarom eigenlijk af want de drives van ze hebben me de laatste tijd niet echt geholpen.
Anoniem: 303530 schreef op zondag 30 december 2012 @ 23:47:
De latitude E6*** serie is naar mijn mening wel zo'n beetje de beste laptops die je kan kopen voor standaard tikwerk.
Volgens mij is Dell een van de weinige merken die Ubuntu daadwerkelijk ondersteunt. Dat lijkt me best belangrijk gezien bovenstaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

http://www.ubuntu.com/certification/hardware/201011-6843/

Inderdaad. Neem wel een model zonder nvidia GPU: switchable graphics wordt toch niet ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasie
Net even met mijn ouders overlegd (ja, dat moest nog :(). En die willen niet nogmaals de gok aan met een tweedehandse laptop. Dus ik mag zo'n €250,- extra uitgeven.

Dus dan ga ik denk ik dat ik dan maar een nieuwe E5430 ga kopen, die is dus wat minder dan de E6430, maar de E6430 is met mijn configuratie €900, terwijl de E5430 dan €819 kost. Dat is dan met 'HD+' scherm en met de goedkope 9 cell accu (er staan er twee in het uitzoek lijstje, wat is het verschil?).
Alleen kan ik hem niet in mijn mandje doen (ik krijg een javascript error, een de variable s_dell wordt niet gedefinieerd volgens Chrome, heel vervelend.

In de cashback sheet staat hij trouwens een stuk duurder, en er zijn toch bijna geen kortingsbonnen voor te krijgen? Alleen de standaard 8% cashback werkt, ook EPP verandert bij mij niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

thomasie schreef op maandag 31 december 2012 @ 01:02:
Dus dan ga ik denk ik dat ik dan maar een nieuwe E5430 ga kopen, die is dus wat minder dan de E6430, maar de E6430 is met mijn configuratie €900, terwijl de E5430 dan €819 kost. Dat is dan met 'HD+' scherm en met de goedkope 9 cell accu (er staan er twee in het uitzoek lijstje, wat is het verschil?).
De goedkope is 97Wh met 6 maanden garantie (of 1 jaar?). De dure is 87Wh met 3 jaar garantie.
In de cashback sheet staat hij trouwens een stuk duurder, en er zijn toch bijna geen kortingsbonnen voor te krijgen? Alleen de standaard 8% cashback werkt, ook EPP verandert bij mij niks.
Epp werkt alleen via de consumenteningang, niet via de zakelijke ingang. Workaround; volg de link in de consumenten sheet. Overigens zijn de prijzen op de dell site exclusief BTW, terwijl de sheet het al meteen omvormt tot incl btw.

Nieuw is-ie best prijzig overigens. Waarom zou je iets niet 2e-hands kopen als je het kan ophalen? Mijn exemplaar werd zelfs gebracht...

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 31-12-2012 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasie
Ja nieuw is inderdaad best wel een stuk prijziger. Zeker als je geen 768p scherm wilt hebben en een 9 cel accu. Het kost dan gewoon het dubbele, zeker met i5.
Mijn ouders willen geen tweedehands laptop, ik heb er eigenlijk met goede kwaliteit spullen zoals deze laptop niet echt een probleem mee. We hebben gewoon een paar keer slechte ervaringen gehad (tot bedreiging toe, al was dat bij verkopen) en dus durven ze het niet meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Waf.

Dit is, in mijn ogen althans, voor jou zonder meer de beste oplossing:

Een tweedehands Lenovo Thinkpad T400 met 12 maanden garantie. Dit waren je eisen:

Geschikt voor eenvoudig officegebruik en wat programmeertaken (lichte zaken) Heb je weinig voor nodig, check.
Lange batterijduur wanneer voorzien van een 9-cell batterij, dikke check
13 tot 14 inch check
Geschikt voor ubuntu check
Tweede batterijmogelijkheid check, accessoires voor Thinkpads zijn nog overal te koop
Liever niet tweedehands, tenzij garantie (dus niet tot aan de voordeur) check, 12 maanden!
Gewicht niet een issue check, zelfs lichter dan de Dell, "slechts" 2,3kg
Prettig toetsenbord zeer dikke check, ik typ dit nu vanaf een Thinkpad T410 die hetzelfde toetsenbord heeft. Uitzonderlijk prettig voor langdurig typwerk
Max 600 zelfs met een extra batterij, SSD en evt extra RAM houd je nog geld over

Waar te koop?

Hier: http://www.laptops4all.nl/ibm-lenovo-t400.html

Look no further ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Waf.

P.S. Je kunt zelfs een extern oplaadstation voor de tweede batterij kopen zodat je niet met laptop op netstroom hoeft te zitten terwijl er een batterij oplaadt en/of twee batterijen tegelijk kunt opladen.
Pagina: 1