Simpele zelfbouw producten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExploitSolo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-07 20:01
Ik wilt mezelf iets verdiepen in de elektronica. maar nu is mijn vraag

Hoe en waarmee kan ik het beste beginnen?
Ik ben nog nogal een leek hierin. Maar ik heb wel door dat het enorm handig is als je toch wat er vanaf weet ;)

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:31

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Elektronica is een heel breed begrip, als je de basis nog niet eens kent misschien handig om een experimenteer setje te regelen:
http://www.conrad.nl/ce/n...lektronica-voor-beginners

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-07 14:07
Voor iemand die als beroep ict/automatisering invult lijkt het me sterk dat Exploit de basis 'nog niet eens kent'.
Memphis heeft er wel gelijk in dat electronica een breed begrip is en geeft inderdaad een aantal goed toepasbare starterkits.
Toch zou het wel helpen als TS iets meer duidelijk zou maken in welke hoek je het zoekt zoals micro-electronica, versterkers, robotica of domestica of zelfs bijvoorbeeld video-en tv -techniek.
Van die laatste weet ik geen starterkits maar om je een richting te geven kun je de Velleman-projects-catalogus doornemen met direkt toepasbare kitjes. Nu geven die kitjes totaal geen theoretische uitleg erbij maar dan kun je wel direkt zien wat jij leuk zou vinden om toe te passen en dan vandaaruit kun je altijd nog erbij zoeken wat de achterliggende theorie is door bijvoorbeeld de werking en eventueel de datasheets van de diverse componenten erbij te halen via het net bijvoorbeeld.
En voor een leuke introduktie op een breed terrein van elektronica heb ik altijd dit boek gevonden.
zie ook bol.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-07 16:25

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Koop een Arduino en ga een robot maken :)

Zie:
[Discussie] Arduino-topic

(ben ik zelf ook mee bezig, voor school dan, wil je meer weten dan weet je me te vinden :) )

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik zou zeggen, zoek eerst uit hoe een led, weerstand, transistor en diode werkt. Van daaruit kun je nog veel kanten op, dus schaf zoiets aan:
Afbeeldingslocatie: http://store.curiousinventor.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/t/o/tools_and_parts_starter_1.jpg
Heb je gelijk wat componenten om in je eerste werkstukje te vewerken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExploitSolo
Iedereen bedankt voor de tips tot nu toe, heb al een beeld.
Zat zelf ook te denken richting arduino.
Weet je toevallig waar ik zo'n 'begin' pakketje kan vinden? of zal ik alle onderdelen los moeten bestellen?

[ Voor 22% gewijzigd door ExploitSolo op 30-12-2012 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Zet de cursor op de afbeelding en je ziet het webadres curiousinventor, je had ook zijn post op quote kunnen zetten dan zie je het volgende linkadres:
http://store.curiousinven...nd-parts-starter-kit.html
Dit is trouwens veels te duur $57,- dan komt er ook nog eens verzendkosten bij.
Kijk eens op ebay of deal-extreme dan ben je een stukje minder kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Mattie112 schreef op zondag 30 december 2012 @ 09:34:
Koop een Arduino en ga een robot maken :)

Zie:
[Discussie] Arduino-topic

(ben ik zelf ook mee bezig, voor school dan, wil je meer weten dan weet je me te vinden :) )
Een Arduino is in mijn ogen nu niet echt een goede basis voor het leren van elektronica. Als je zo'n ding al nodig hebt om een ledje te laten knipperen ben je in mijn ogen de essentie van elektronica kwijt. LED's laten knipperen doe je altijd nog met componenten rondom een RC circuit en niet met een digitaal progammeerbare timer.
kitao schreef op zondag 30 december 2012 @ 04:53:
Voor iemand die als beroep ict/automatisering invult lijkt het me sterk dat Exploit de basis 'nog niet eens kent'.
Sinds wanneer heeft ICT/Automatisering iets met elektronica te maken? Ik ken genog database programmeurs die niet eens een harde schijf kunnen formatteren. Ook ICT/automatisering is een heel breed begrip waar in 99.99% van de situaties geen elektronica kennis bij nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExploitSolo
[quote]memphis schreef op zondag 30 december 2012 @ 11:50:
Memphis, Welk upgrade setje adviseer jij voor een complete 'newb/beginnende tweaker' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Om de basis componenten (weerstanden, condensatoren, LED's, diodes en transistoren) beter te begrijpen kom je hier al een heel eind mee:
http://www.conrad.nl/ce/n...ktronica/0418047&ref=list

Als je deze er bij neemt voor de basis digitale elektronica (AND, NAND, OR, NOR, flipflop etc)
http://www.conrad.nl/ce/n...ktronica/0418047&ref=list

Dan bouw je heel wat basiskennis op

(+ deze 2 zijn samen 25 euro en dus geen verzendkosten)

Het breadbordje is alleen makkelijk om verdere leuke dingen op te bouwen zonder te solderen en zijn de componenten herbruikbaar. Ook kan je vanaf hier zelf met andere componenten aan de slag.

Van hier naar een print is hetzelfde en vereist wat soldeertechnieken waarvan Youtube helemaal vol staat en geen cursuspakket voor nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExploitSolo
Denk dus dat ik met onderstaande winkel mand een heel eind kom? :)
Afbeeldingslocatie: http://upload.mattie-systems.nl/uploads/57701-conrad.png

[ Voor 7% gewijzigd door ExploitSolo op 30-12-2012 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147126

Het leukste is om er dan (misschien iets later) ook nog een Arduino ofzo bij te kopen (als je ook een beetje wilt leren programmeren).
Hier kun je trouwens goedkoop veel dingen krijgen: http://www.samenkopen.net/action_products/909457

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 147126 op 30-12-2012 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Vergeet ook gewoon de papieren boeken niet! Daar kan je ook heel makkelijk, samen met fysieke componenten, uit leren hoe dingen werken. Daarbij kan je ook nog eens zelf beslissen of je ook iets met de formules wil gaan doen, of dat je je gewoon beperkt tot de componenten, en misschien een introductie voor datasheets. Een boek als http://www.bol.com/nl/p/e...ilijk-1-2-en-3/666814143/ gaat je als beginner ook veel plezier opleveren, als het onderwerp je ook echt interesseert.

Daarnaast: koop vooral geen ardiuno. Gewoon niet doen. Geen programmeerbare spullen. Het heeft gewoon bar weinig met de echte electronica te maken, en vooral veel te maken met 'dingen op het internet opzoeken en bij elkaar brengen zodat je nog steeds niet weet waarom het werkt'.

[ Voor 22% gewijzigd door johnkeates op 30-12-2012 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ook als je bepaalde termen kent kan je daarop ook zoeken en google dan op images waarmee de schema's naar voren komen....

Waar ook veel van alles in zit is dit stukje gratis te downloaden boekwerk:
http://talkingelectronics...20-%20555%20Circuits.html
Het is wel op basis van 1 IC maar je zult deze nog heel vaak gaan tegen komen in div. schakelingen vanwege zijn veelzijdigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Had je de comment gezien in het Arduino topic? Daar zou ik mee beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExploitSolo
De prokit vind ik wel wat duur om mee te beginnen, dan wacht ik leiver iets langer voor helft van het geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
johnkeates schreef op zondag 30 december 2012 @ 14:03:
Daarnaast: koop vooral geen ardiuno. Gewoon niet doen. Geen programmeerbare spullen. Het heeft gewoon bar weinig met de echte electronica te maken, en vooral veel te maken met 'dingen op het internet opzoeken en bij elkaar brengen zodat je nog steeds niet weet waarom het werkt'.
Uiteindelijk kom je toch uit bij een micro dus je kan er net zo goed gelijk mee beginnen. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:59

Stoney3K

Flatsehats!

kitao schreef op zondag 30 december 2012 @ 14:48:
[...]

Uiteindelijk kom je toch uit bij een micro dus je kan er net zo goed gelijk mee beginnen. :/
Pak dan liever een blanco AVR met een programmer. Dan leer je veel meer over hoe die 'Arduino' (een ATMEGA16) onder de motorkap in elkaar steekt en hoe ie precies met de randapparatuur kan kletsen die je er aan vast knoopt.

Bovendien kun je dan nog veel leren over low-level programmeren in C en is het een goede basis om processorarchitectuur in de praktijk te zien.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Stoney3K schreef op zondag 30 december 2012 @ 15:01:
[...] het is een goede basis om processorarchitectuur in de praktijk te zien.
Mee eens maar het is maar net wat ES aanstaat. Als ik mezelf erbij mag betrekken dan ben ik ook begonnen met een batterij, een potmetertje en een fietslampje. Een aantal jaren later had ik diverse cursussen digitale techniek gedaan (flipflops, multiplexers etc) en toen kwam onvermijdelijk de micro-processor in beeld.
Met veel nadruk op de architectuur inderdaad. Eén zo'n blok gevolgd en de rest de kelder ingesmeten voor minstens een jaar of vijf dus dat werkt niet voor iedereen.
Daarna voorzichtig weer wat opgepakt met mc's maar nu met veel meer nadruk op praktische toepassingen (of ze nuttig zijn is een tweede), dus dat is de andere kant van het verhaal.
Kijk Mattie, die was hier vanmorgen ook, circa 3 maanden geleden kwam hij hier met dezelfde vraag, ik wil een robotstarterskitje en weet weinig van elektronica. Nu 3 maanden later bestuurt hij lcd's, dc-motoren, servo's, ir-sensors en bluetooth-shields bijvoorbeeld.
Die jongen heeft binnen 3 maanden opgestoken wat ik in 5 jaar nog niet heb geleerd.
Dus wat ik maar wil zeggen is dit, ik ben het niet helemaal eens met de stelling dat je absoluut niet met een micro moet beginnen en ook niet helemaal mee eens dat je altijd maar moet weten wat er onder die kap ligt.
Gewoon gas geven en flinke bochten nemen en je hebt er misschien veel meer plezier aan. 8)

ps: memphis bedankt voor de 555-link, staat inmiddels opgeslagen.

[ Voor 3% gewijzigd door kitao op 30-12-2012 16:06 . Reden: ps ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExploitSolo
Heb toch besloten om een Arduino Uno Pro kit aan te schaffen bij iPrototype, helaas leveren ze nu niet met feestdagen maarja ;)

Iedereen bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Stoney3K schreef op zondag 30 december 2012 @ 15:01:
[...]

Pak dan liever een blanco AVR met een programmer. Dan leer je veel meer over hoe die 'Arduino' (een ATMEGA16) onder de motorkap in elkaar steekt en hoe ie precies met de randapparatuur kan kletsen die je er aan vast knoopt.

Bovendien kun je dan nog veel leren over low-level programmeren in C en is het een goede basis om processorarchitectuur in de praktijk te zien.
Beginnen met AVR C is geen koud kunstje en als je überhaupt weinig kaas van programmeren/processor architecturen/memory etc hebt gegeten zou ik lekker met de Arduino beginnen.

Pas als je daar alles goed onder de knie hebt kan je verder kijken naar het echte werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Nogmaals, met dergelijke processoren leer je niet veel over elektronica dan alleen schakelaartjes lezen en ledjes aansturen (simpel gezegd). Het is gewoon triest dat men al voor een Arduino kiest om LED's te laten knipperen omdat men niet eens meer weet hoe een multivibrator op te zetten.

Maar ja, advies gegeven....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147126

memphis schreef op zondag 30 december 2012 @ 16:31:
Nogmaals, met dergelijke processoren leer je niet veel over elektronica dan alleen schakelaartjes lezen en ledjes aansturen (simpel gezegd). Het is gewoon triest dat men al voor een Arduino kiest om LED's te laten knipperen omdat men niet eens meer weet hoe een multivibrator op te zetten.

Maar ja, advies gegeven....
Wie heeft het over leds laten knipperen? Tuurlijk zul je daar mee beginnen, als een 'hello world' voorbeeld, maar je kunt met een Arduino snel veel meer doen, zoals een 3D printer aansturen, Quad-Copter bouwen, MIDI controllers bouwen, HD44780 beeldschermpjes aansturen, dingen met I2C besturen, ...., ....
Zeker als beginneling heb je daardoor veel sneller een indrukwekkend resultaat, wat veel meer voldoening en motivatie geeft dan het laten knipperen van een led met een resonator circuit.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 147126 op 30-12-2012 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Jullie hebben imo allebei gelijk, ik heb niet voor niks die link gegeven over dat boek 'electronica echt niet moeilijk' dat bijvoorbeeld astabiele multivibrators en transistoren, condensatoren, ldr's enz. op een begrijpelijke manier toelicht.
Maar men wil idd meestal ook snel resultaat zien, een knipperend lampje is tegenwoordig lang niet genoeg om de interesse vast te houden.

Aan de andere kant, zo'n quadcopter zijn ook gewoon kant en klaar te koop. De tijd dat je met zelfbouw nog geld kon besparen is inmiddels allang voorbij. :|

[ Voor 17% gewijzigd door kitao op 30-12-2012 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Leuk, maar je leert nog steeds niets over het inhoudelijk deel over de passieve en de standaard digitale (74xx/40xx) componenten, je legt de essentie op een stukje programma terwijl veel zaken prima te doen zijn met ouderwetse elektronica.

Dat op een later tijdstip een PIC, Arduino etc goed toe te passen is in ingewikkeldere constructies is geheel waar maar het is zeker in het begin niet de weg voor het leren van elektronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ik wilt mezelf iets verdiepen in de elektronica
Zo luidt de eerste zin van dit topic.
Dat betekent wellicht dat TS niet van plan is om van 0 af aan te beginnen.
Ik respecteer zijn keuze want voor een hobbyist staat toch het plezier bovenaan en is niet direkt een complete studie vereist met gevaar dat men doodloopt op oersaaie programmeerregeltjes en andere gortdroge theorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

kitao schreef op zondag 30 december 2012 @ 16:44:
Aan de andere kant, zo'n quadcopter zijn ook gewoon kant en klaar te koop. De tijd dat je met zelfbouw nog geld kon besparen is inmiddels allang voorbij. :|
Mja... ook daar zijn de meningen over verdeeld welke op hetzelfde neer komt. Je kunt zo''n ding vliegen maar niet onderhouden en begrijpen... Bouw dan eens een TREX-600 op en probeer die af te stellen en te vliegen, dan denk je wel anders....
Overigens een recent topic: http://www.modelbouwforum...ekomst-van-modelbouw.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExploitSolo
Ik ben bang, dat als ik echt vanaf 0 begin, ik te weinig resultaat ga zien en daardoor te snel afhaak.
Nu heb ik liever dat ik wat zichtsbaar kan maken en zien, dat motiviveert zowiezo meer als eerst lappen tekst lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:26
@memphis
Ik denk eigenlijk dat de knipperende LED - blink.c - meer gemaakt is als voorbeeld hoe je er mee omgaat. Als je gaat zoeken naar socket tutorials bij programmeertalen, vind je ook bijna alleen maar tutorials hoe je een ping - pong progje maakt.

Ik zou niet weten wie echt een uC gaat kopen om een LED te knipperen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Modelbouw lijkt me ook wel wat.
Ben nu bezig met een intertoyswagentje en een motorshieldje maar wie weet wordt het nog wel een tamiya-tank op benzine :+
Mini-formule 1 races zoals jij pas liet zien zal ik wel niet bereiken, maar ik vind het wel altijd machtig om te zien.
Dit ook bijvoorbeeld :

Helaas heb ik niet de vele duizenden euro's op zak om dit soort capriolen op een vrij zondagje uit te halen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
ExploitSolo schreef op zondag 30 december 2012 @ 17:05:
Ik ben bang, dat als ik echt vanaf 0 begin, ik te weinig resultaat ga zien en daardoor te snel afhaak.
Nu heb ik liever dat ik wat zichtsbaar kan maken en zien, dat motiviveert zowiezo meer als eerst lappen tekst lezen.
Wmb heb je een goede keus gemaakt, ik zie je graag terug in het arduino-topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:59

Stoney3K

Flatsehats!

Megamind schreef op zondag 30 december 2012 @ 15:48:
[...]

Beginnen met AVR C is geen koud kunstje en als je überhaupt weinig kaas van programmeren/processor architecturen/memory etc hebt gegeten zou ik lekker met de Arduino beginnen.

Pas als je daar alles goed onder de knie hebt kan je verder kijken naar het echte werk.
Het grote risico van Arduino is juist dat er in de taal en in de programmeeromgeving enorm veel short-cuts gemaakt worden om de taal 'makkelijk' te houden. Daardoor ben je wel de logische opbouw, het overzicht over het programmaverloop, en de verbinding met de onderliggende uC helemaal kwijt.

Juist een LED laten knipperen met AVR-C leert je veel meer over hoe die AVR in elkaar steekt en hoe uiteindelijk daardoor die LED aan en uit gaat. Bovendien is AVR-C, als je de voor- en achterkant van C al weet, niet eens zo heel ingewikkeld.

Een programma'tje schrijven in C of BASIC is een totaal andere vaardigheid dan het leren van basis elektronica.
memphis schreef op zondag 30 december 2012 @ 16:52:
Leuk, maar je leert nog steeds niets over het inhoudelijk deel over de passieve en de standaard digitale (74xx/40xx) componenten, je legt de essentie op een stukje programma terwijl veel zaken prima te doen zijn met ouderwetse elektronica.
De vraag is of dat tegenwoordig nog wel overal zo hard voor nodig is. Voor sommige schakelingen (met name als er analoge signalen in het spel zijn) is het handig om over passieve circuits wat te weten, maar heel veel kun je tegenwoordig veel sneller en flexibeler oplossen met programmeerbare bouwstenen.

Iemand die met LEGO-blokjes iets in elkaar bouwt hoeft toch ook niet te weten hoe ABS-plastic wordt geproduceerd en hoe het spuitgietproces precies werkt?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Wil je rondom een Aurduino (chip) wat gaan bouwen moet je nog steeds de basis kennen. Tansistoren kiezen om iets aan te sturen, via de HFE specs de basisweerstanden berekenen maar ook koppelen met andere voedings- en signaalspanningen, en niet te vergeten buffercondensatoren in voedingslijnen om spanningsdipjes op te vangen. Veel zaken die je niet leert als de essentie van zo'n starterskit veelal ligt op het aanprikken van externe componenten om met de software te spelen. Met al die modules wordt het heel simpel gemaakt, prik het erop, schrijf het programma en het werkt. Alleen als het buiten het boekje valt moet je meestal terugvallen op de basis kennis elektronica.

Maar ja, dit als ook het quadcopter voorbeeldje zal een eindeloze discussie blijven ;) De keuze is gemaakt en natuurlijk voor TS een leuke leerschool maar niet helemaal in de lijn van zijn vraagstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:21
wellicht is dit leuk om mee te beginnen. Heb ik ooit gedaan en heb ik met matige soldeerbehendigheid goed voor elkaar gekregen. Dat heb ik vervolgens netjes in een 3,5" bay verwerkt. Het geeft met leds de schijfactiviteit weer. Schema's zou je op internet moeten kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExploitSolo
Nog even een berichtje,
https://www.iprototype.nl...its/iprototype-starterkit besteld in 2012, vandaag binnengekregen. Gelijk even getest met de BLINK van de example, is allemaal vrij duidelijk. Denk wel dat dit wat gaat worden.
Pagina: 1