Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop met IPS-scherm en goede videokaart onvindbaar?

Pagina: 1
Acties:

• Luijtjuh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-11 02:03
Ik heb vanaf ongeveer augustus een laptop nodig voor mijn studie, maar ik ben alvast een beetje rond aan het kijken. Een IPS-scherm is absoluut een vereiste, want die TN-panelen kan ik niet meer uitstaan. Nu valt mij op dat er geen laptops te vinden zijn met zowel een IPS-paneel als een goede videokaart.

Mijn vraag:
Heeft iemand wel zo'n wel kunnen vinden?

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-11 11:40
Er is zat te vinden:
https://www.google.nl/sea...UTF-8&hl=nl&client=safari

Je zal wat specifieker moeten zijn qua specs. En natuurlijk wat eigen inzet laten zien. ;-)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Vaio S15 is toch een relatief populaire laptop met een Full Hd IPS + GT640M... Ook is er een BIOS mod voor uitgekomen waarbij je deze hebt kunnen OC'en naar een betere performance dan een GT650M. Is toch wel een behoorlijk bekende onder de tweakers vanwege het IPS paneel, specs, goede ergonomie + bouwkwaliteit en het relatief lage gewicht.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Wat is een goede videokaart? Een Intel HD 3500? :P een GT 650M van Nvidia met 1GB video geheugen? Is dat beter?

Iets meer informatie over wat voor jou goed is a.u.b.

En als je meteen al dingen hebt als: "ik koop geen asus want ik vind de naam niet leuk" of "ik koop geen apple want ik heb geen reden maar de rest zegt dat ook altijd", wel even zeggen, zodat we hier geen suggesties gaan doen waar je bij voorbaat al denkt dat je er niks mee kan.

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-11 13:55

RoofTurkey

PredatorKalkoen

(jarig!)
Retina macbook pro 15 inch? Sony vaio S15? Asus zenbook? Volgend jaar zijn er nog veel meer, waarom ben je nu al op zoek naar een laptop? Is allemaal leuk en aardig, maar er komt van de zomer nog allerlei nieuws uit dus heeft nu zoeken 0,0 zin naar mijn mening...

Grillmeister

• Luijtjuh
Ik weet dat zoeken nu nog weinig nut heeft, maar ik zat alvast een beetje rond te kijken. Met een fatsoenlijke videokaart bedoel ik overigens iets waar je goed mee kunt gamen, dus minimaal een GTX660M of een vergelijkbare chip.
En als je meteen al dingen hebt als: "ik koop geen asus want ik vind de naam niet leuk" of "ik koop geen apple want ik heb geen reden maar de rest zegt dat ook altijd", wel even zeggen, zodat we hier geen suggesties gaan doen waar je bij voorbaat al denkt dat je er niks mee kan.
Ik ben niet echt merkgebonden, maar Apple zal het niet worden. Mijn budget is namelijk 'maar' ongeveer 1500-1750 euro.

[ Voor 47% gewijzigd door Luijtjuh op 29-12-2012 20:57 ]

• Vinand
Luijtjuh schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 20:54:
Ik weet dat zoeken nu nog weinig nut heeft, maar ik zat alvast een beetje rond te kijken. Met een fatsoenlijke videokaart bedoel ik overigens iets waar je goed mee kunt gamen, dus minimaal een GTX660M of een vergelijkbare chip.

[...]

Ik ben niet echt merkgebonden, maar Apple zal het niet worden. Mijn budget is namelijk 'maar' ongeveer 1500-1750 euro.
Kijk anders maar eventjes hier in:
http://forum.notebookrevi...s-bios-mod-gt640m-le.html
De Vaio S15, en daar lees je een hoop over de Bios Mod, komt in de buurt van de performance van een GT660X (heel erg veel in de buurt). En daarnaast heeft deze laptop een meer dan uitstekende koeling, CPU en fatsoenlijk prijs.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• Luijtjuh
Het probleem met zo'n BIOS-mod is echter dat je nooit zeker weet of iedere GPU het aankan. Met andere woorden: je hebt geen garantie dat het werkt.

De GTX660M is trouwens het minimale wat ik nodig heb. Een betere videokaart is in ieder geval wenselijk, indien het binnen het budget valt.

• Vinand
Luijtjuh schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 21:06:
Het probleem met zo'n BIOS-mod is echter dat je nooit zeker weet of iedere GPU het aankan. Met andere woorden: je hebt geen garantie dat het werkt.

De GTX660M is trouwens het minimale wat ik nodig heb. Een betere videokaart is in ieder geval wenselijk, indien het binnen het budget valt.
uhm, je hebt de topic dus niet door gelezen...
Een bios mod schrijf je voor een specifieke laptop, in dit geval voor de Vaio S series... Deze werken allemaal hoe dan ook welke hedendaagse S serie je hebt. Dus je hebt 100% garantie dat het werkt... Zeker als je de 1300 berichten leest die het allemaal nog eventjes bevestigen :9.

Als je een andere laptop wilt met een IPS scherm plus een soortgelijke GPU dan ben je gewoon enorm veel meer kwijt, of je moet de eis van IPS laten vallen.

[ Voor 7% gewijzigd door Vinand op 29-12-2012 21:16 ]

• Luijtjuh
Ik snap dat de BIOS-modificatie sowieso wel gaat werken, maar niet elke GPU kan dergelijke snelheden (stabiel) aan. Vooral na een aantal jaar kunnen ze in gaan zakken. Daarom dat ik liever op safe speel en een videokaart kies die standaard al sneller is.

• Vinand
Luijtjuh schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 21:29:
Ik snap dat de BIOS-modificatie sowieso wel gaat werken, maar niet elke GPU kan dergelijke snelheden (stabiel) aan. Vooral na een aantal jaar kunnen ze in gaan zakken. Daarom dat ik liever op safe speel en een videokaart kies die standaard al sneller is.
Denk dat je de topic nog steeds niet goed door gelezen hebt :9 : De GTX660M, GT650M en de GT640M zijn namelijk allemaal precies dezelfde videokaart... En dan ook echt precies dezelfde Keppler gebaseerde videokaart... Er verschilt maar een ding: de kloksnelheden verschillen met elkaar, en dat is niet hardware matig maar software matig. Het ligt meer aan de koeling dan aan de kaart zelf of modden wel of niet mogelijk is om te doen. En wat doen die simpele modjes in die topic: ze veranderen de kloksnelheden en dan heb je theoretisch dus een gt650M/GTX660M (enigste verschil is nog het mooie stickertje op je laptop :9). Dussss ben je nou een echte tweaker of wat? :+

Nog sterker nog, er zijn een hoop MSI/Clevo laptops met een GTX660M die throttlen en overhit raken als je de volle klok wilt benutten waardoor ze ondanks de zogenaamde naam van de GTX660M nieteens de performance kunnen halen van een GT650M. En deze Sony hier heeft dus een uitstekende koeling, die zelfs onder de mod op volle klok vrolijk zijn werk blijft doen.

Dat is wat ik duidelijk probeer te maken. 8)
Maar goed, als je het toch niet wilt, dan is er in principe alleen nog de Asus Zenbook 15" met een IPS scherm icm GT650M, alleen deze heeft last van het orangegate probleem (geen rood kunnen weergeven), en de koeling heeft ook throttling issues, tenzij je gebruik maakt van throttlestop, maar ik denk gezien je mening over modificaties dat je dat niet wilt doen. Tevens ook een stuk duurder dan de Vaio S15 en is alles zo een beetje vast gesoldeerd waardoor je voor de toekomst ook niet de HDD/Ram kunt vervangen.

De laatse optie met een redelijke GPU icm een IPS scherm is de Macbook Retina... Maar goed daar kan ik niet veel goeds over zeggen betreft de prijs/specs combinatie. Verder is de koeling van deze laptop ook niet bepaald goed te noemen...

IPS panelen ga je gewoon niet zien in echt game laptops, dat komt voornamelijk omdat de response tijd van dit soort schermen gewoon een stuk lager ligt dan een TN paneel.

• Breezz
  • Laatst online: 20:07
de S15 met windows 8 kunnen wel niet worden gemod, klein detail ...

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 16:52
Breezz schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 23:00:
de S15 met windows 8 kunnen wel niet worden gemod, klein detail ...
Nog niet nee. Ze zijn er wel mee bezig, maar het komt er heus wel aan. Zie ook hier: http://forum.notebookrevi...s-bios-mod-gt640m-le.html

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-11 21:52

Infant

It's a floating Dino!

De HP Workstations met Dreamcolor display ga je wel leuk vinden.

Lenovo heeft sinds het jaar 0 IPS schermen in een berg notebooks zitten. De huidige X2xx en X3xx serie hebben het als optie, de Tablets zit het standaard in. De resolutie is daar momenteel nog wel om te huilen.

Alles waar Mac retina op zet, is in princiepe IPS.

De HP 27xxp's zijn IPS-ish (Ze noemen het WVA...) en als er zoals bij mij, een Hydis paneel in zit, noemen zij het AFFS+....

Ik dacht dat de Asus UX31 met full hd scherm ook IPS was.

Moet ik verder gaan?

• Vinand
Infant schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 14:27:
De HP Workstations met Dreamcolor display ga je wel leuk vinden.

Lenovo heeft sinds het jaar 0 IPS schermen in een berg notebooks zitten. De huidige X2xx en X3xx serie hebben het als optie, de Tablets zit het standaard in. De resolutie is daar momenteel nog wel om te huilen.

De HP 27xxp's zijn IPS-ish (Ze noemen het WVA...) en als er zoals bij mij, een Hydis paneel in zit, noemen zij het AFFS+....

Ik dacht dat de Asus UX31 met full hd scherm ook IPS was.

Moet ik verder gaan?
Er zijn zo nog een heleboel ips laptopjes, maar die zijn allemaal compleet irrelevant. Hij wil namelijk een laptop met IPS EN een goede GPU... Dat hebben de hp's en asus allemaal niet.

Verwijderd

Infant schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 14:27:

Dat is.. 1 laptop in totaal?

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-11 21:52

Infant

It's a floating Dino!

Hm...
De 8770W met K4000M zou iets beter moeten presteren als een GTX660M. Maar loopt ook al snel in de papieren, is ietsje duurder als de Macbook Pro waar een 650M in zit.

Dus, voor 1500-1750 wordt het lastig. Ze bestaan prima, maar niet in die price range.

• aron225
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05-2021
ik ben wel benieuwd waarom de TS juist perse een ips ipv tn scherm wil hebben?
er zijn tegenwoordig meer dan prima tn panelen (lenovo heeft er een paar, maar mijn samsung sec5044 vind ik een heerlijk panel)

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

• AquaSheep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:56
Asus Zenbook U500VZ? Is alleen erg slecht verkrijgbaar momenteel.

• Iekozz
  • Laatst online: 20-11 16:52
AquaSheep schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 19:08:
Asus Zenbook U500VZ? Is alleen erg slecht verkrijgbaar momenteel.
HIj wil minstens een 660M. En het scherm van de Asus is het 'befaamde' organgegate scherm. D.w.z dat het scherm geen rood kan weergeven, maar het meer een soort oranje rood is. Daarnaast heeft de laptop last van throtteling issues, dus niet echt een aanrader.

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

• Luijtjuh
Op een of andere manier lijken er veel laptops van ASUS last te hebben van throttling. Maken ze gewoon te slechte koelers voor hun notebooks of proberen ze die té dun te maken?

Verwijderd

Er zijn gewoon gigantisch veel dunne laptops moet throtteling problemen. Niet alleen dunne laptops, trouwens. Er zijn ook voldoende dikke te vinden met slechte koeling. Niet alleen bij asus.

Verwijderd

Vinand, verlies je je garantie als je de bios-mod toepast?

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

IPS is ook geen garantie voor een mooi scherm, de lenovo x230 heeft een IPS scherm, maar haalt des ondanks toch maar 60% van het RGB kleurenspectrum.

Een Thinkpad W530 valt ook binnen je budget, daar zit een zeer goed paneel op. Ja het is geen IPS, maar daar staat tegenover dat je in tegenstelling tot bijv. De Zenbooks geen last hebt van backlit bleeding..

Dus definieer wat een goed scherm is, kleurreproductie, inkijkhoeken of lichtopbrengst

Verwijderd

De T530 bevat tegenwoordig ook hetzelfde 95% gamut scherm als de W530.

De enige reden dat ik een latitude heb en geen thinkpad is dat die dingen simpelweg niet betaalbaar zijn in nederland. Het paneel is B156HW01 v4.

Ik zal eens kijken of ik kan vinden welk paneel er in de S1512 zit. Misschien kan ik mijn laptopje daarmee upgraden.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Verwijderd schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 13:28:
De T530 bevat tegenwoordig ook hetzelfde 95% gamut scherm als de W530.

De enige reden dat ik een latitude heb en geen thinkpad is dat die dingen simpelweg niet betaalbaar zijn in nederland. Het paneel is B156HW01 v4.

Ik zal eens kijken of ik kan vinden welk paneel er in de S1512 zit. Misschien kan ik mijn laptopje daarmee upgraden.
is er een simpele manier om dit via windows op te vragen wat het type nummer van het paneel is? Heb al wat in device manager zitten zoeken.

Edit: Gevonden, type is inderdaad: B156HW01 V4
Manufacture date 2009 8)7

Met deze tool: http://entechtaiwan.com/util/moninfo.shtm

[ Voor 10% gewijzigd door Brilsmurfffje op 02-01-2013 14:27 ]

Verwijderd

Als je een AUO paneel hebt dan kan je in device manager kijken. Onder monitors -> generic pnp monitor (meestal) -> tabblad details, Hardware Ids. daar staat dan een string als MONITOR\AUO1234. Dat is het plug & play ID. Bij de fabrikant AUO is het plug en play ID uniek en makkelijk om te rekenen naar het echte typenummer.

Als dat niet zo is dan kan je monitor asset manager gebruiken. Maar bij mij geeft hij geen fatsoenlijke data terug.

De laatste optie is dan om de laptop open te schroeven. Volgens mij, ik heb geen thinkpad, kun je de bezels er zo af peulen. Op de achterkant staat een sticker met wat informatie. Deze heb ik net gemaakt en komt van mijn latitude:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/FxeVOKlRDTDFSGpBxBQ4eYBe/full.png
Wat een LTN156HT01-101 is.

Edit: ik moet sneller typen.

• Vinand
Verwijderd schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 13:05:
Vinand, verlies je je garantie als je de bios-mod toepast?
Hetzelfde verhaal als je de hdd verwisseld in een laptop. Zet je de oorspronkelijke erin terug dan weet sony er helemaal niks van. Zo kun je ook gewoon een bios erop terug gooien.

Verwijderd

Sowieso betwijfel ik ten zeerste of sony kijkt welk bios er opstaat. Maar als ze er er achter komen zal de garantie wel vervallen, ja.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Als je een Sony neemt zal ik eerst eens kijken of je hem ergens in het echt kan zien. Ik ken een paar mensen met een Sony Pc, maar sommige hebben zulke ontzettend slechte toetsenborden en touchpads.

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-11 01:13
Ik heb 2 Vaio S15's gehad (1 heb ik nog, 1 verkocht) en ze hadden allebei het touchpad iets te verzonken aan de rechterkant, voor de rest was het allemaal hoge kwaliteit.
Ben er zelf erg tevreden mee, vooral dat het een volledige 15" met numpad is maar toch maar 2kg weegt (waarom een laptop als die te zwaar is om steeds mee te nemen) en samen met een Samsung 830 SSD opstart binnen 15 seconden. Het kost wat, maar dan heb je ook een geweldig ding.

Bambu Lab P1S Combo

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

MacorgaZ schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 17:50:
Ik heb 2 Vaio S15's gehad (1 heb ik nog, 1 verkocht) en ze hadden allebei het touchpad iets te verzonken aan de rechterkant, voor de rest was het allemaal hoge kwaliteit.
Ben er zelf erg tevreden mee, vooral dat het een volledige 15" met numpad is maar toch maar 2kg weegt (waarom een laptop als die te zwaar is om steeds mee te nemen) en samen met een Samsung 830 SSD opstart binnen 15 seconden. Het kost wat, maar dan heb je ook een geweldig ding.
Ik snap niet waarom iedereen zo'n numpad zo heilig vind, ik heb veel liever het toetsenbord in het midden van de laptop zo dat ook het touchpad in het midden zit en je dus recht voor de laptop kam zitten.

• Vinand
brilsmurfffje schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 19:52:
[...]

Ik snap niet waarom iedereen zo'n numpad zo heilig vind, ik heb veel liever het toetsenbord in het midden van de laptop zo dat ook het touchpad in het midden zit en je dus recht voor de laptop kam zitten.
Als veel met excel werkt... En als je het gewend bent dan wil je niet meer zonder, ik mis het heel erg op mijn AW...
brilsmurfffje schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 17:44:
Als je een Sony neemt zal ik eerst eens kijken of je hem ergens in het echt kan zien. Ik ken een paar mensen met een Sony Pc, maar sommige hebben zulke ontzettend slechte toetsenborden en touchpads.
In bijna elke willekeurige mediamarkt/saturn is deze te vinden...

En het toetsenbord + touchpad is volgens letterlijk elke review en ervaring zeer positief bevonden dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

[ Voor 40% gewijzigd door Vinand op 03-01-2013 00:39 ]

• MichielK71
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-08 22:40
Kijk eens bij BTO. Daar heb je zelfs de mogelijkheid om 2 graka's in sli of crossfire in te zetten. Kost wel wat en helaas geen IPS scherm, maar wel de optie om een 95% gamut scherm te nemen.

Ik ben er in ieder geval erg tevreden over.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
BTO is hier niet heel erg geliefd :)

https://discord.com/invite/tweakers

Pagina: 1