• schuimpie
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-02 19:34
Goedenavond,

Ik heb een probleem met mijn GTX 670 van asus.

Tijdens het gamen, met nieuwe (battlefield 3) en oude games (americas army 3) heb ik sinds korte tijd veel last van framedrops wat volgens mij een probleem is wat te maken heeft met vsync. Tijdens het starten van het spel (battlefield bijvoorbeeld) speel ik met 200+ FPS. Echter na een onbepaalde tijd springen ze terug naar 120 FPS. Even later wordt het nogmaal gehalveerd naar 60 en daarna naar 30 FPS wat het spel nagenoeg onspeelbaar maakt. Het vreemde is dat op die momenten ook het GPU gebruik drastisch daalt. (kaart gebruikt dus niet zijn volle capaciteit. Soms vliegt hij na 2/3 minuten weer terug naar 200+ FPS maar er valt geen patroon in te herkennen. Geen grote verschillen in de game zelf op grafisch vlak. Temperatuur komt niet boven de 65 graden.

Wat heb ik al geprobeerd: verschillende sets van drivers, oudere, laatst nieuwe, drivers van ASUS zelf, geen van alle verhelpt het probleem. Heb ook al de kaart + pci-express sleuf goed schoongemaakt wat het probleem ook niet wist te verhelpen. Vsync staat in de game + nvidia control panel forced uit.

Het probleem is ontstaan sinds ik mijn nieuwe ssd (Samsung 830 256GB) met windows 8 heb geinstalleerd.

Mijn systeem:

cpu: i7 920
mobo: dfi lanparty x57
6 gb mem
ssd: samsung 830
Corsair 550 watt psu
Windows 8 - 64 bit

Iemand die mij tips kan geven? Ik hoor ze graag want ik vind het wel erg zonde van mijn kaart op dit moment dat ik mij nog loop te ergeren tijdens het gamen.

Verwijderd

Hoe kom je erbij dat AA3 oud is? Ook blijft een frame counter actief als je op een zwarte pagina zit te kijken bv. dit getal moet je dus verwaarlozen en niet optellen in de vergelijking. Ook denk ik dat je met normale HD resolutie en een GTX670 nooit meer dan 80/100FPS kan halen. Een framerate ontstaat pas als je de kaart onder druk zet natuurlijk :) Nu draait BF2 tot 40 players PvP prima op 1 x GTX580, daarboven word het lastig. Heb je ook getest met halve framrate V-Sync dit is speciaal voor dit soort problemen ontwikkeld pas geleden? nieuwste chipset geïnstalleerd? mogelijk is je CPU een bottleneck en of je voeding. Op welke resolutie speel je? Overklok je cpu is als je daar ervaring mee hebt en laat de kast een avondje open als test. Wat ik ook zie is dat met e huidige driver architectuur de kaart netjes idle blijft als ie niks doet maar als hij dan aan gaat hapt ie veel stroom weg en is er een seconde lag soms wat ook de FPS counter flink kan verstoren..

• schuimpie
bedankt voor de reply. Americas Army 3 draait op de UnrealEngine 3 en de game is nu al ruim 3 jaar beschikbaar. Battlefield een jaartje dus vandaar de relatieve termen nieuw en oud.

Ik ben me er van bewust dat je de zwarte pagina niet meetelt in het gemiddelde. Het is pure gameplay reallive gemeten met oa. fraps, msi afterburner en de ingame fps tool. Ik speel(de) voor mijn format op 1920x1080 met alles op de hoogste settings zonder framedrops rond de 200 FPS. Op mijn 120Hz monitor werd alles mooi vloeiend weergegeven en had ik niets te klagen. Ben mij er ook van bewust dat het zwaarder wordt in zwaar gepopuleerde servers en koos daarom sowieso niet voor servers met meer dan 32 spelers. Wanneer ik de settings naar beneden bijstel blijft de start FPS nagenoeg gelijk maar beginnen de frames toch weer te droppen na een tijdje gamen.

Mijn cpu is al stabiel overgeklokt op 3,8 Ghz. Ik zal is aan de slag gaan met die halve framerate v-sync. Wellicht helpt het. Iemand anders nog tips?

Bedankt

• RaiseCain
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-01 13:17
Windows 8 eraf donderen en Windows 7 erweer opzetten? Kan ook zijn dat je SSD kapot is??

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Wat is je cpu load op zulke momenten? Hou er rekening mee dat beide spellen niet alle cores kunnen benutten dus dat het minder dan 100% is betekent niets.
Kan je beschrijven wat er gebeurd op de momenten dat je fps daalt? Heb je ineens tig characters in beeld?
Hoe vol zit je videogeheugen op zulke momenten?

Het zou ook nog kunnen zijn dat de windows prestatie index ineens gaat draaien, dit kan voor belasting zorgen. Ik zou het sowieso uitschakelen omdat het nutteloos is.

@larsiano is halve frame rate sync niet gewoon tripple buffering maar dan onder een andere naam?

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

CPU load zegt sowieso helemaal niets, het is zoveeeeeel complexer dan zoiets als een cpu load percentage.

En die problemen die TS heeft kunnen voorkomen ik had er ook last van in een bepaalde game en je doet er niets aan behalve V sync uit.
Verder kunnen het nog 100 dingen zijn maar ff kort dus..

[ Voor 102% gewijzigd door A87 op 30-12-2012 16:41 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Windows 7 terug erop?

Aangezien dat het enige is dat is verandert? Daarnaast is oude en nieuwe drivers door elkaar installeren sowieso eigenlijk niet aan te raden.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-02 17:56
schuimpie schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 21:30:
bedankt voor de reply. Americas Army 3 draait op de UnrealEngine 3 en de game is nu al ruim 3 jaar beschikbaar. Battlefield een jaartje dus vandaar de relatieve termen nieuw en oud.

Ik ben me er van bewust dat je de zwarte pagina niet meetelt in het gemiddelde. Het is pure gameplay reallive gemeten met oa. fraps, msi afterburner en de ingame fps tool. Ik speel(de) voor mijn format op 1920x1080 met alles op de hoogste settings zonder framedrops rond de 200 FPS. Op mijn 120Hz monitor werd alles mooi vloeiend weergegeven en had ik niets te klagen. Ben mij er ook van bewust dat het zwaarder wordt in zwaar gepopuleerde servers en koos daarom sowieso niet voor servers met meer dan 32 spelers. Wanneer ik de settings naar beneden bijstel blijft de start FPS nagenoeg gelijk maar beginnen de frames toch weer te droppen na een tijdje gamen.

Mijn cpu is al stabiel overgeklokt op 3,8 Ghz. Ik zal is aan de slag gaan met die halve framerate v-sync. Wellicht helpt het. Iemand anders nog tips?

Bedankt
Ik heb een zelfde systeem, en 200 fps op BF3 Ultra ga je never nooit halen

Je kletst onzin

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-01 18:57

mirno

私の名前はMirnoです

Ik wou dat ik die 670 van jouw had. 200 frames ? xD

我的名字是Mirno

• schuimpie
Sp3ci3s8472 schreef op zondag 30 december 2012 @ 16:11:
Wat is je cpu load op zulke momenten? Hou er rekening mee dat beide spellen niet alle cores kunnen benutten dus dat het minder dan 100% is betekent niets.
Kan je beschrijven wat er gebeurd op de momenten dat je fps daalt? Heb je ineens tig characters in beeld?
Hoe vol zit je videogeheugen op zulke momenten?

Het zou ook nog kunnen zijn dat de windows prestatie index ineens gaat draaien, dit kan voor belasting zorgen. Ik zou het sowieso uitschakelen omdat het nutteloos is.

@larsiano is halve frame rate sync niet gewoon tripple buffering maar dan onder een andere naam?
cpu load is rond de 75 / 80 procent. De momenten zijn volgens mij random. Ik heb het zelfde probleem als ik een tijdje in een lege server rondren. Hierbij een ss van een speelsessie:

http://s9.postimage.org/m9x1i6hof/image.jpg

Zoals zichtbaar is komt het videogeheugen niet boven de 1gb, de coreclock danst op en neer en tovert deze kaart maar 30fps tevoorschijn.

Misschien toch maar is win7 proberen...

@Jovas, ik haalde rond de 240 fps in aa3 en rond de 140 in battlefield. Niet heel raar hoor...

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
Dat lijkt me heel erg sterk, 140fps in BF3 mischien in het laadscherm. Maar niet op 1080p met alles op high of ultra. Ik heb zelf een flink overgeclockte pc met recente CPU en een Geforce670 die ook flink overgeclocked is. Ik mag blij zijn dat ik Stabiel op de 60fps zit in game met een enkele kaart met anti aliasing aan.

Als dit daadwerkelijk wordt weergegeven zit daar al iets fout in. Heb ook zoiets gehad met Need for speed the run die 120fps doorgaf met vsync aan terwijl ik maar een refreshrate van 60hz heb.

[ Voor 23% gewijzigd door Sn0wblind op 31-12-2012 00:50 ]

• schuimpie
Sn0wblind schreef op maandag 31 december 2012 @ 00:38:
Dat lijkt me heel erg sterk, 140fps in BF3 mischien in het laadscherm. Maar niet op 1080p met alles op high of ultra. Ik heb zelf een flink overgeclockte pc met recente CPU en een Geforce670 die ook flink overgeclocked is. Ik mag blij zijn dat ik Stabiel op de 60fps zit in game met een enkele kaart met anti aliasing aan.

Als dit daadwerkelijk wordt weergegeven zit daar al iets fout in. Heb ook zoiets gehad met Need for speed the run die 120fps doorgaf met vsync aan terwijl ik maar een refreshrate van 60hz heb.
Heeft dat niet gewoon te maken met het verwerken en weergeven van die frames op je monitor? Volgens mij kan je graka best meer FPS als output geven dan de refreshrate van je monitor. Alleen zullen deze dan uiteraard niet zichtbaar zijn op je monitor omdat hij er maar 60 aankan.

Ikzelf ben blij wanneer ik gewoon weer 120FPS+ kan draaien in battlefield. En niet te vergeten americas army 3 kampt met dezelfde problemen. Eerst voor bijna 4 jaar stabiel boven de 200FPS (toendertijd zelfs al met mijn gtx 460 in SLI)

Ik denk dat ik gewoon voor een schone installatie van win ga. Mooi klusje voor het nieuwe jaar.

• Waterlelie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03-2023

Waterlelie

CHTH

Klopt wat je zegt over die fps schuim.
Staat thermal throttle misschien aan in BIOS?

[ Voor 30% gewijzigd door Waterlelie op 31-12-2012 12:22 ]

G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
schuimpie schreef op maandag 31 december 2012 @ 10:35:
[...]

Heeft dat niet gewoon te maken met het verwerken en weergeven van die frames op je monitor? Volgens mij kan je graka best meer FPS als output geven dan de refreshrate van je monitor. Alleen zullen deze dan uiteraard niet zichtbaar zijn op je monitor omdat hij er maar 60 aankan.

Ikzelf ben blij wanneer ik gewoon weer 120FPS+ kan draaien in battlefield. En niet te vergeten americas army 3 kampt met dezelfde problemen. Eerst voor bijna 4 jaar stabiel boven de 200FPS (toendertijd zelfs al met mijn gtx 460 in SLI)

Ik denk dat ik gewoon voor een schone installatie van win ga. Mooi klusje voor het nieuwe jaar.
Als je vsync aan hebt, dan wordt je framerate gelimiteerd en dus gesynced aan je monitor refresh rate.

Daarnaast de 670gtx is gewoon niet in staat om in bijvoorbeeld BF3 120 frames te halen. tenminste niet met alles op max, op 1680x1050 met AA uit is het te doen in singleplayer want 64 speler multiplayer zorgt er op grotere maps al voor dat er framedrops zijn naar rond de 50fps. Maar ik ken wel situaties waat het FPS in de engine fout wordt weergegevens in combi met adaptive vsync aan.

Betreft AA3 zou het best kunnen. Die game is grafisch niet zo geavanceerd.

[ Voor 4% gewijzigd door Sn0wblind op 31-12-2012 15:09 ]

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-02 17:56
schuimpie schreef op zondag 30 december 2012 @ 23:51:
[...]

cpu load is rond de 75 / 80 procent. De momenten zijn volgens mij random. Ik heb het zelfde probleem als ik een tijdje in een lege server rondren. Hierbij een ss van een speelsessie:

http://s9.postimage.org/m9x1i6hof/image.jpg

Zoals zichtbaar is komt het videogeheugen niet boven de 1gb, de coreclock danst op en neer en tovert deze kaart maar 30fps tevoorschijn.

Misschien toch maar is win7 proberen...

@Jovas, ik haalde rond de 240 fps in aa3 en rond de 140 in battlefield. Niet heel raar hoor...
Jawel je bent wel raar, maar dat geeft niet want dat zijn er wel meer hier..

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
schuimpie schreef op zondag 30 december 2012 @ 23:51:
140 fps met single gtx 670 - 1920x1080 - op max _O-

hier halen ze met 3way sli zelf nog niet eens 140 fps:
http://www.guru3d.com/art...d_3way_sli_review,15.html

http://hexus.net/tech/rev...li-vs-the-beasttm/?page=3

Er zal al altijd iets mis geweest zijn als fraps en andere benchmark programma's denken dat je 140 fps doet :P

[ Voor 56% gewijzigd door SmokingCrop op 01-01-2013 14:09 ]

Pagina: 1