2 Sitecom routers in 1 netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediokas
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09-06 21:19
Beste Tweakers,

mijn probleem is als volgt:
Sinds kort heb ik internet via de glasvezel, waardoor ik mijn setup een heel klein beetje heb moeten aanpassen. Ik had gewoon internet via Ziggo en gebruikte hun modem als modem en router. In het woonhuis maakte ik gewoon gebruik van het draadloze netwerk van de Ziggo router en via een LAN poort op die router had ik in het tuinhuis een router aangesloten, omdat het draadloze netwerk dat niet kon bereiken. In het tuinhuis heb ik een Sitecom router staan. Nu ik een nieuwe provider heb (Lijbrandt), heb ik van hen een glasvezel modem gekregen, maar dat fungeert niet als router, dus heb ik er ook een draadloze router bij gekregen. Die router is ook van Sitecom. De router is eigenlijk de enige verandering en die in het woonhuis werkt perfect, precies als die van Ziggo. Alleen de router in het tuinhuis fungeert nu niet meer. Ik denk dat dit te maken heeft met de ip-adressen die de router in het woonhuis toewijst, want die zijn nu precies hetzelfde als de router in het tuinhuis. Zou dit voor conflicten kunnen zorgen? En zo ja, kan ik aan de tweede router misschien een statisch ip-adres toewijzen? Ik heb het al geprobeerd door de DHCP uit te schakelen, maar dit had helaas geen resultaat. Weet iemand hoe ik kan zorgen dat mijn 2e router ook gewoon weer gaat werken?

Mijn setup enigszins schematisch:

Modem-----Router----Router----Xbox
Op beide routers wil ik meerdere apparaten draadloos verbinden

Bedankt!

[ Voor 8% gewijzigd door Mediokas op 29-12-2012 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostvanpinxten
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-03 21:15
Hoe zit het nu precies aangesloten?

Modem -> WAN Router 1

LAN Router 1 -> _WAN_ of _LAN_ Router 2?

Meestal is het het beste om de router functionaliteit uit te schakelen en het apparaat als switch/access point aan te sluiten namelijk. Hierdoor heb je minder gedoe met NAT (port-forwards) en heb je makkelijker toegang tot de andere pc's in je netwerk (omdat ze allemaal dezelfde IP-range hebbe).

Waarschijnlijk zit de DHCP van Router 1 in het zelfde IP-range als Router 2 waardoor de DHCP voor Router 2 niet meer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-06 14:27
Router 1 en 2 in dezelfde IP range plaatsen, dus bijvoorbeeld 192.168.1.x. Dan stel je router 1 bijvoorbeeld in op 1.1 en router 2 op 1.2 (statisch dus). Daarna DHCP op de tweede router uitschakelen zodat deze fungeert als switch. En je bent al klaar. Je moet hiervoor wel op de switch (router 2) de LAN poorten gebruiken en niet meer de WAN poort.

Daarnaast kun je eventueel op je nieuwe switch ook de firewall en QoS uitschakelen zodat het een en ander misschien wat sneller en beter werkt. De eerste router regelt dat namelijk toch allemaal. Alleen UPnP zou ik aan laten staan, aangezien dat nog weleens handig kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediokas
Bedankt voor de snelle reacties. Ik heb inderdaad al wat research gedaan en iedereen zegt inderdaad dat ik mijn tweede router moet gebruiken als switch. Het probleem is alleen dat ik wel op beide routers gebruik wil maken van Wifi en ik wil op de 2e router ook graag port forwarding toepassen voor mijn xbox.
Hoe het precies zit is:

Modem---- Router 1, waarvan ik wifi gebruik en op LAN poort 1 met ethernetkabel router 2 heb aangesloten, waarop ik dus ook wifi en bedraad wil gebruiken. Met de oude setup met het modem/router van Ziggo werkte dit perfect. Hoe kan ik zorgen dat router 1 een statisch ipadres toewijst aan router 2, zodat die in een andere range ook weer ipadressen kan uitdelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:17
Mediokas schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 18:23:
..en iedereen zegt inderdaad dat ik mijn tweede router moet gebruiken als switch. Het probleem is alleen dat ik wel op beide routers gebruik wil maken van Wifi..
Dat kan dan ook gewoon.
.. en ik wil op de 2e router ook graag port forwarding toepassen voor mijn xbox.
Dat hoeft dan helemaal niet op de 2e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediokas
Wauw, dat was echt belachelijk eenvoudig! Ik had dit al eens geprobeerd, maar was vergeten de WAN kabel in de LAN poort te proppen.
Even off-topic nog: Ik gebruikte op de tweede router port-forwarding om altijd een open NAT te hebben in COD. Je zegt dat dit nu niet meer hoeft, heb ik nu wel gewoon altijd een open NAT of moet ik de ports forwarden vanaf router 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:17
Op router 1 zul je inderdaad nog steeds de juiste poorten open moeten zetten naar buiten toe, router 2 gedraagt zich nu als (wireless) switch dus hoef je niks te forwarden.
Pagina: 1