Toon posts:

Laagfrequentie verbeteren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik ben nu al een tijd bezig met muziek luisteren met monitoren die al behoorlijk oud zijn. Het gaat hier om de Grundig super hifi box 850a. Hierbij een foto, om de setup van de speakers te verduidelijken (sorry voor de slechte kwaliteit)
Afbeeldingslocatie: http://i807.photobucket.com/albums/yy355/T_KK_N_E_X/IMG_0661_zps7cfe43b2.jpg
Toch luister ik naast rock en metal ook nog muziek zoals elektro/progressive house. Dit genre vergt een hoop diep, of terwijl, de speakers moeten geluid op zeer lage frequentie kunnen produceren en ook op zo'n manier dat het hoorbaar is. Bij deze speakers is dit helaas niet het geval. De speakers komen tot een diepte van +- 40Hz, en vanaf diepere tonen zijn deze bas-tonen nauwelijks meer te horen, terwijl er nog wel bas-tonen horen te zijn.

Graag wil ik advies horen over hoe ik de laagweergave, op equalizers na, kan verbeteren. Ik weet zelf namelijk dat de speaker de echt lage tonen wel weer kan geven, aangezien ik de speakers uit elkaar geschroefd had en toen ging luisteren hoe diep de speaker kon komen.

Mvg,

-Tom

• keejoz
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 27-01 10:59
Luister je wel naar goede kwaliteit MP3's/wavs? Veel van m'n vrienden klagen bv. over slecht laag wanneer zij naar YouTube rips luisteren.

Verwijderd

Topicstarter
Absoluut, de meeste muziek die ik luister is afkomstig van CD's, en áls ik download dan is dat gewoon op hoge kwaliteit. Ik ben zeker niet het type voor lage kwaliteit, kan ik me erg aan storen ;)

-Tom

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-01 16:01

PhatFish

and, uhm......Moo

Wellicht op stands o.i.d. plaatsen? Kan zijn dat veel van de lage vibratie nu je bureau in gaat. Ook heb ik bij mijn eigen setup succes geboekt met bi-wiring en een combinatie van natuursteen + poreus steen, maar ik heb vloerstaande zuilen, dus dat is al een andere situatie. Overigens kan een andere versterker ook helpen, zie zo even niet welke jij hebt en voorzover ik kan zien zijn dit gewoon passieve monitors.

...

Verwijderd

Topicstarter
Klopt dat het passive monitors zijn ja. Ik heb een goede versterker, die ook zeker wel het laag dat ik wil bereiken kan bereiken. Misschien zijn stands wel een goede oplossing.
Ik dacht er zelf aan dat de speakers wellicht wat weinig ruimte hebben om de bas diep te laten klinken, wat ik daarmee wil zeggen is dat misschien een andere oplossing kan zijn het zorgen dat de laag speakers in een grotere ruimte komen dan de ruimte die ze in deze monitoren krijgen, of wellicht het toevoegen van een basreflex poort?

-Tom

• PhatFish

PhatFish

and, uhm......Moo

Dichter bij de muur (minder ademruimte) zou volgens mij juist voor meer bass moeten verzorgen, maar dat kan ik wel eens mis hebben. Door een extra poort toe te voegen raak je in ieder geval een stuk van de klankkast kwijt, waardoor je geluid anders gaat kleuren en ik heb ook het vermoeden dat het voor je bass averechts gaat werken. Wat voor kabel heb je er nu tussen?

Maar probeer in ieder geval gewoon eens een andere ondergrond, kost niets en desnoods haal je wat spikes voor je speakers.

[ Voor 14% gewijzigd door PhatFish op 29-12-2012 15:17 ]

...

Verwijderd

Topicstarter
Bij beide speakers gewoon 2x 1/4" speakerkabel, gewoon standaard kabel dus.
Iets om ervoor te zorgen dat de speakers geen trillingen meer kunnen doorgeven aan m'n bureau is wellicht wel een goede optie ja. Enig advies voor spikes of wat dan ook zodat de speakers alsnog op het bureau kunnen staan maar dat ze veel minder trilling over zullen geven?

-Tom

• PhatFish

PhatFish

and, uhm......Moo

Eerlijk gezegd: Geen idee, gewoon proberen. Zoek maar eens op bass of speakers koppelen/ontkoppelen. (zelf maanden met bassprobleem geworsteld, bleek uiteindelijk een defect in de versterker :X )

Om het op je bureau te houden: Gewoon simpel beginnen. Rubberen matje eronder bijvoorbeeld, oude muismat, etc. Spikes gewoon bij de lokale hifi-boer halen. Je zou ook met L-beugels (weet niet hoe je ze noemt, maar die dingen om planken aan te muur te bevestigen) je speakers aan de muur kunnen hangen, boven je bureau.

Je kabel lijkt mij met 1/4" dik genoeg, dus dat zou het probleem niet mogen zijn.Is het een koperen kabel btw?Alhoewel kabel niet door Elfen bij maanlicht gesmeed hoeft te zijn, kan het zeker lonen om af en toe met kabel te experimenteren.

...

Verwijderd

Topicstarter
Het is gewoon een koperen kabel ja. Ik zal het zeker eens proberen en ermee gaan experimenteren, met die oude muismatten, die heb ik vast nog wel ergens liggen :)

-Tom

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je speakers niet lager komen dan de 40Hz (wat ik me van een speaker als deze prima voor kan stellen), en je wilt je speakers behouden, dan heb je maar 1 optie en da's een subwoofer :)

Je geeft zelf aan dat je ze lager hebt horen gaan toen je ze uit elkaar schroefde...zou het kunnen dat er toen die onderster tweeters uitlagen terwijl de mid / lagetoners er nog in zaten? if so, dan heeft dat ws als een soort van basreflex gewerkt en kwam je daardoor lager.
Overigens is dat makkelijk uit te testen door ze nog eens open te schroeven :)

Wat ik me ook kan voorstellen is dat ze beter zouden werken als je ze verder uit elkaar zet. Ze staan nu tip-in vlak bij elkaar, en dus krijgen de geluidsgolven al vrij snel de kans om elkaar uit te doven (of afhankelijk van de golflengte, elkaar te versterken). Dus verplaatsen kun je sowieso proberen.
Laat onverlet dat als je echt laag wilt een subwoofer onontbeerlijk is :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02-2025

Killer

Hatseflats!

Verwijderd schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 14:55:
[...]
Graag wil ik advies horen over hoe ik de laagweergave, op equalizers na, kan verbeteren. Ik weet zelf namelijk dat de speaker de echt lage tonen wel weer kan geven, aangezien ik de speakers uit elkaar geschroefd had en toen ging luisteren hoe diep de speaker kon komen.
Het feit dat een speaker in onbelaste toestand (dus geen kast eromheen) lager komt dan belast is logisch. Dat wil echter niet zeggen dat het ook haalbaar is om deze frequentie in een kast te halen. Ten eerste wordt de frequentieweergave van een speaker weergegeven tussen bepaalde volumewaarden. Dat wil zeggen, er wordt aangegeven tussen welke minimale en maximale frequentie het geluid ongeveer even hard klinkt (dit is een zeer versimpelde uitleg). Jou luidspreker haalt wel tonen lager dan 40Hz, maar doet dat zo zachtjes in verhouding tot andere tonen, dat dit niet of nauwelijks hoorbaar is. Daarnaast zijn er nog vele andere factoren die bepalen hoe laag (en hoe hoog) je een luidspreker kunt laten spelen.

Meer laag uit je bestaande luidspreker halen is niet mogelijk, tenzij je serieus gaat sleutelen (andere uinits erin, kast aanpassen, etc). Zo aan de foto te zien, zit je ook redelijk dicht op de speaker te luisteren. Dus verplaatsen o.i.d. zal niet zo heel veel zin hebben. Als je echt meer bas wilt, zul je of andere speakers moeten kopen, of een subwoofer moeten toevoegen. Heel veel andere mogelijkheden (naast een equalizer of spelen met de bass-regeling van de versterker) zijn er helaas niet.

Je zult ook rekening moeten houden met de grote van je luisterruimte. In een kleine kamer kun je maar heel moeilijk lage tonen genereren, dat is in een grote ruimte weer veel eenvoudiger.

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
In een kleine ruimte kan je juíst makkelijk lage tonen krijgen, denk maar aan cabin gain in een auto. Of aan oordopjes, die geven alleen bas als je ze in je oren (kleine ruimte) stopt.

Je zou je speakers trouwens nog kunnen omdraaien zodat de tweeters boven de woofers zitten. Dan wordt het mid/hoog wat beter. :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips allemaal!
Ik denk dat de enige optie die over is dan zeker wel het kopen van een subwoofer is al wil ik er nog meer diepte uit krijgen. Maargoed, daar ga ik zeker nog wel eens goed over nadenken :) En als er nog aanbevelingen zijn voor een goede, redelijk compacte, maar niet al te dure sub (denk aan 200E max) dan zijn die altijd welkom!
Voor de rest ga ik de speakers niet omdraaien, aangezien de tweeter vrij agressief is, dus op deze manier staat alles voor alsnog goed in balans (heb ook nog getweakt aan de equalizer om het gewenste resultaat te krijgen)

-Tom

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Max 200 euro voor een beetje fatsoenlijke sub wordt lastig. Bedenk je dat je hoe lager je wilt gaan, je eigenlijk een steeds grotere sub nodig hebt, dus hoe duurder ie wordt.
Of je moet zo'n Logitech ding op de kop kunnen tikken, maar dan is de vraag hoe je die aan moet sluiten op je receiver - als dat al kan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02-2025

Killer

Hatseflats!

TBTL schreef op zondag 30 december 2012 @ 12:25:
In een kleine ruimte kan je juíst makkelijk lage tonen krijgen, denk maar aan cabin gain in een auto. Of aan oordopjes, die geven alleen bas als je ze in je oren (kleine ruimte) stopt.

Je zou je speakers trouwens nog kunnen omdraaien zodat de tweeters boven de woofers zitten. Dan wordt het mid/hoog wat beter. :)
Dat klopt niet helemaal. Natuurlijk heb je het room-gain effect in een kleine ruimte, alleen past een 16Hz toon fysiek niet in een kleine ruimte (lange golflengte) en krijg je allerlei ongewenste reflecties. Je hebt dus wel veel boom, alleen weinig echt laag.

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Verwijderd

De meeste normale speakers komen niet hoorbaar onder de 40 Hz. Dit betekend niet dat de speakers onder deze frequencies niets meer doen want je kunt elke woofer prima laten bewegen op bijvoorbeeld 10 Hz. Je zult dit zien maar niet horen. Dit heeft te maken met het feit dat onze oren onder deze frequencies veel minder gevoelig zijn en het voor een normale speaker lastig is om deze frequencies duidelijk hoorbaar te krijgen. De oplossing is heel simpel: Zet er een goede actieve subwoofer bij. Let er wel op dat deze subwoofer duidelijk hoorbaar de missende lage tonen kan weergeven en dat de crossover frequency regelbaar is. Een goede subwoofer hoeft niet duur te zijn maar is wel lastig te vinden. Helaas zijn de meeste subwoofers die worden verkocht als set met van die sateliet luidsprekers geen echte subwoofers maar gewoon woofers die in veel gevallen ook niet meer hoorbaar onder de 40 Hz komen. Om de lage frequencies duidelijk hoorbaar te krijgen wordt er in de meeste gevallen gebruik gemaakt van een grote driver met een flinke kast inhoud. Ook wordt er vaak gebruik gemaakt van een bass- of resonatie poort waardoor bepaalde lage frequenties extra worden versterkt. Je zult zelf na moeten gaan welke subwoofer het beste past bij jou bestaande set. Let er ook op dat wanneer je de subwoofer gebruikt in een te kleine (slaap)kamer de allerlaagste bassen niet meer hoorbaar zullen zijn en het misschien wel helemaal geen zin heeft om een sub- te plaatsen.
Pagina: 1