kabel aanleggen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master-arjan
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 31-01 11:37
hallo mede tweakers,

ik weet dat er meerdere topic's zijn over dit onderwerp, maar geen van alle beantwoordt specifiek mijn vraag.
het probleem is als volgt:
ik heb op zolder 2 pc staan met een bagger draadloze verbinding, dus dat wordt een kabel trekken.
als eerste wilde ik voor cat5e utp gaan, maar in de toekomst (binnen een jaar) hebben wij glasvezel.
is het, het geld waard om cat6 neer te leggen?
mijn vader had bij de plaatselijke bouwzaak cat5e €0,50 per meter, maar ben alleen hier bang dat er geen koper in gaat zitten of klopt deze prijs wel?
een volgende vraag is:
ik heb een fritzbox 7170 annex a modem waar 4 ethernet/lan aansluitingen op zitten.
ik kan hier toch gewoon twee datakabels direct naar de pc's op aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Vanuit die rode poortjes kan je inderdaad een kabel naar je pc leggen.
Ik zou gewoon gaan voor cat5e, dat is 1000 Mbit/s, dus je kan voorlopig nog wel even vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master-arjan
weet je misschien ook een goede internet winkel waar ze kabels verkopen voor een niet al te dure prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Deze kabel is niet goed. Dit is een SOEPELE kabel.

Voor vast installaties moet je een kabel hebben met een STUGGE / HARDE (solid) kern.

Kijk hier eens:

http://www.rotor.eu/

Zoek op nummer 650156. Dat is Belden kabel, 100% koper, en goedkoop (39 euro voor 100 meter).

Je kan ook door één kabel twee aansluitingen meenemen. Je bent dan wel begrenst tot 100 Mbps, maar voor bv. TV en printer (of een access point) is dat meer dan zat. Ook voor "internetten" is dat voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:18

ShadowBumble

Professioneel Prutser

master-arjan schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 14:12:
hallo mede tweakers,

ik weet dat er meerdere topic's zijn over dit onderwerp, maar geen van alle beantwoordt specifiek mijn vraag.
ik heb op zolder 2 pc staan met een bagger draadloze verbinding, dus dat wordt een kabel trekken.
als eerste wilde ik voor cat5e utp gaan, maar in de toekomst (binnen een jaar) hebben wij glasvezel.
Ik gebruikt hier in huis alleen maar cat5e harde kern, Echter lopen die kabels allemaal van

19" patchrack naar walloutlets, en vanaf de wall outlets richting de apparatuur gebruikt ik Cat5e Patch kabels ( Soepel / zachte kern ).

Als je vast verbindingen door je huis gaat trekken zou ik je ook eens aanraden in het volgende topic te kijken, hierin kan je ook gelijk zien hoe mensen die hebben weggewerkt en wat ze voor spullen hebben gebruikt :

Het grote topic voor nette lan afwerking thuis deel 3

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 351546

Ik zou gewoon cat6 neerleggen je moet ook naar de toekomst kijken :-)
En als je toch geld inversteert waarom doe je het dan niet gelijk goed?

Cat5E is zeker geen slechte kabel hoor !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Dan zou je eerder cat 6a moeten gaan aanleggen aangezien die de 10Gbps zonder problemen zou moeten kunnen doen itt gewoon cat 6. Toekomstperspectief is dus een loos argument in deze. Ik zou eerder cat 6 nemen omdat het wat beter opgewassen is tegen storingen dan cat 5e en je op dit moment ook niet zo snel bedonderd wordt met dingen als CCA (goedkope cat 5e is veelal CCA en dat spul levert gelazer op, beknibbel dus absoluut niet op kabel want dat is echt duurkoop). Als je stekkertjes eraan wil gaan knijpen is cat 5e weer prettiger omdat het wat dunnere en minder stugge kabel is dan cat 6 (het heeft geen plastic kruis in de kabel zitten wat cat 6 wel heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master-arjan
aangezien er bij ons thuis geen loze buizen/leidingen zijn gaan we een klein kabelgooitje aanleggen.
deze heeft hoeken van 90'.
kan cat6 dit maken i.v.m. met het plastic kruis in het midden en omdat het een iets dikkere en stuggere kabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degranulatie
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-07 16:05
Even een vraag tussendoor. Ik wil ook een kabel leggen door m'n huis ivm glasvezel. Is het een probleem als ik deze langs de stroomkabel leg? (door dezelfde pvc buis?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

degranulatie schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 13:54:
Even een vraag tussendoor. Ik wil ook een kabel leggen door m'n huis ivm glasvezel. Is het een probleem als ik deze langs de stroomkabel leg? (door dezelfde pvc buis?)
Ja dat is een probleem.
Het is verboden volgens de NEN1010 en je loopt kans op storingen.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:58

Compizfox

Bait for wenchmarks

ppl schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 16:47:
Dan zou je eerder cat 6a moeten gaan aanleggen aangezien die de 10Gbps zonder problemen zou moeten kunnen doen itt gewoon cat 6.
Cat6 kan wel 10GBASE-T aan, mits de kabel korter is dan 55 meter. Cat6a is altijd beter natuurlijk.
Net als Cat 5e ook 1000BASE-T aankan, maar Cat 6 beter is.
master-arjan schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 11:06:
aangezien er bij ons thuis geen loze buizen/leidingen zijn gaan we een klein kabelgooitje aanleggen.
deze heeft hoeken van 90'.
kan cat6 dit maken i.v.m. met het plastic kruis in het midden en omdat het een iets dikkere en stuggere kabel is.
Dat gaat prima.
degranulatie schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 13:54:
Het kan wel, maar ik zou ik dat geval minstens FTP of STP nemen (geen UTP)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Waarom niet totdat je glas hebt via powerline de verbinding maken? Dat kost je 50 euro voor 2 powerline adapters en je hoeft (nog) geen draden te trekken.
Overigens, met het risico dat dit topic veranderd in een kabelboeren spam topic, heb ik erg goede ervaringen met www.kabeltje.com
Goede prijs, snelle levering en groot assortiment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master-arjan
[quote]Compizfox schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 14:14:
[...]

Cat6 kan wel 10GBASE-T aan, mits de kabel korter is dan 55 meter. Cat6a is altijd beter natuurlijk.

[...]

Dat gaat prima.

gaat dit ook lukken met masieve kern.
ik weet dat soepele kern niet gebruikt wordt voor vaste installaties, maar is dit niet makkelijker met de hoeken en stekkertjes er aan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Volgens mij ben je een /quote-tag vergeten ;)

Ja, ook met solid core moet dat lukken. Als ik me niet vergis zijn de meeste 8P8C-stekkertjes bedoeld om op solid core te knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Compizfox schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 14:14:
Die 55 meter is een theoretische max, de praktijk wijst vaak anders uit. Dat betekent echter dat je altijd goed in de gaten moet houden hoe lang het totaal wordt en dat ga je in de praktijk niet doen. Dat is wat ik bedoel met problemen. Daarnaast kan die 6a ook een wat hogere frequentie aan. Datzelfde zie je dus ook bij cat5 en cat5e vs cat6. Als je dan toch voor de toekomst gaat kun je beter meteen datgene nemen wat goed werkt dan iets wat in theorie zou moeten werken.
Geen cat6a aanraden maar bij het leggen naast een stroomkabel ineens wel FTP/STP aanraden...hoe inconsistent kun je in een advies zijn? Een utp kabel kan prima naast een stroomkabel maar FTP/STP zijn afgeschermd en daardoor wat beter geschikt omdat ze beter de storing van die stroomkabel af weten te schermen.

@c0ne: waarbij opgemerkt moet worden dat standaarden van NEN niets meer dan dat zijn: standaarden oftewel een set van afspraken. Het is dus geen vorm van wetgeving. De enige manier waarop iets verboden zou zijn is wanneer de wet dit zegt (bijv. het gebruik van een specifieke standaard(en) wordt afgedwongen; het niet houden hieraan kan dan strafbaar zijn en is dus verboden). In geval van deze NEN standaard is dit niet het geval en dus is er geen sprake van "het is verboden".

[ Voor 38% gewijzigd door ppl op 05-01-2013 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Even over "storingen".... Wie woont er naast grote fabrieken, met zware machines (motoren), die met frequentie regelaars bediend worden?

Laat iemand opstaan die kan bewijzen dat nadat hij de kabel had vervangen opeens het netwerk "sneller" werd. En dat ALLEEN... (ja, ALLEEN) toe te schijven is aan "stoor signalen". Met name van de 220V.

Mijn Cat 5e kabel loopt in één buis samen met de oven groep (2.5 kW) (ja, ik weet het, volgens NEN norm mag het niet). Ik haal makkelijk 93 Mbps als de oven aanstaat. Sneller hoeft niet, want het is de kabel die naar de modem gaat (max. 10 Mbps ADSL). Ook lopen er twee telefoonlijnen in over de andere ongebruikt aderparen.

De frequentie van LAN loopt in de Mhz, het lichtnet is 50 Hz. Denk je nou echt dat 50 Hz die Mhz kan schaden? Dan zou je AM radio ook "last" hebben van die 220V snoeren.....

Echt niet...

Die "storingen" zit tussen de oren bij de meeste mensen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

ppl schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 16:18:
[...]

Die 55 meter is een theoretische max, de praktijk wijst vaak anders uit. Dat betekent echter dat je altijd goed in de gaten moet houden hoe lang het totaal wordt en dat ga je in de praktijk niet doen. Dat is wat ik bedoel met problemen. Daarnaast kan die 6a ook een wat hogere frequentie aan. Datzelfde zie je dus ook bij cat5 en cat5e vs cat6. Als je dan toch voor de toekomst gaat kun je beter meteen datgene nemen wat goed werkt dan iets wat in theorie zou moeten werken.
[...]
Geen cat6a aanraden maar bij het leggen naast een stroomkabel ineens wel FTP/STP aanraden...hoe inconsistent kun je in een advies zijn? Een utp kabel kan prima naast een stroomkabel maar FTP/STP zijn afgeschermd en daardoor wat beter geschikt omdat ze beter de storing van die stroomkabel af weten te schermen.
Pardon? Ik heb nooit cat 6a afgeraden, ik heb alleen de feiten opgesomd ;) Ik zou ook voor cat 6a gaan als de kabel moeilijk te vervangen is (in een loze leiding dus zeker het geval).
@c0ne: waarbij opgemerkt moet worden dat standaarden van NEN niets meer dan dat zijn: standaarden oftewel een set van afspraken. Het is dus geen vorm van wetgeving. De enige manier waarop iets verboden zou zijn is wanneer de wet dit zegt (bijv. het gebruik van een specifieke standaard(en) wordt afgedwongen; het niet houden hieraan kan dan strafbaar zijn en is dus verboden). In geval van deze NEN standaard is dit niet het geval en dus is er geen sprake van "het is verboden".
Het zijn geen wetten, maar ik zou toch sterk afraden om UTP naast een elektriciteitskabel te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

Anoniem: 203842 schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 17:15:
Even over "storingen".... Wie woont er naast grote fabrieken, met zware machines (motoren), die met frequentie regelaars bediend worden?

Laat iemand opstaan die kan bewijzen dat nadat hij de kabel had vervangen opeens het netwerk "sneller" werd. En dat ALLEEN... (ja, ALLEEN) toe te schijven is aan "stoor signalen". Met name van de 220V.

Mijn Cat 5e kabel loopt in één buis samen met de oven groep (2.5 kW) (ja, ik weet het, volgens NEN norm mag het niet). Ik haal makkelijk 93 Mbps als de oven aanstaat. Sneller hoeft niet, want het is de kabel die naar de modem gaat (max. 10 Mbps ADSL). Ook lopen er twee telefoonlijnen in over de andere ongebruikt aderparen.

De frequentie van LAN loopt in de Mhz, het lichtnet is 50 Hz. Denk je nou echt dat 50 Hz die Mhz kan schaden? Dan zou je AM radio ook "last" hebben van die 220V snoeren.....

Echt niet...

Als je puur gaat kijken kun je idd storingen krijgen als je een signaal kabel naast een stroom kabel legt.
Je kunt zelfs als de boel een beetje door elkaar legt ongewenste spanningen op je lan kabel krijgen denk hierbij aan het zogenaamde overspraak effect.

Daarnaast is het niet verstandig het te doen want stel dat er kortsluiting onstaat en de kabel verbrand dat er ook 230 volt op je lan aansluiting kan komen te staan en dat vinden de overige computers,modems,tv,ed niet prettig en je hebt een grote kans dat die spullen die je op je netwerk hebt defect raken.
Dus ook al zou het volgens de nen wel mogen is het af te raden.
En als jijzelf het zal doen en de boel raakt defect en een verzekering zal komen kijken naar de schade heb je grote kans dat ze niet uitkeren.

Owja en kijk eens naar die 230 v op een oscilloscoop dan zul je zien dat er meer signalen te zien zijn als puur de 50 hz en daarin kunnen rustig signalen zijn die storen op lan verbinding.

Daarnaast leg maar eens een stroomkabel over je am radio antenne, grote kans dat je de 50 hz brom van de stroomkabel hoort.

[ Voor 11% gewijzigd door Read op 05-01-2013 18:13 ]

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Echt niet...

meh een oven, puur ohmse belasting dat stoort niet

Maareuh we hadden op werk flinke bundels standaard cat5e tientallen langs armdikke voedingskabels liggen die produktielijnen aandreven met genoeg motoren. Geen centje pijn hoor
Read schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 18:00:
[...]

Als je puur gaat kijken kun je idd storingen krijgen als je een signaal kabel naast een stroom kabel legt.
Je kunt zelfs als de boel een beetje door elkaar legt ongewenste spanningen op je lan kabel krijgen denk hierbij aan het zogenaamde overspraak effect.

Daarnaast is het niet verstandig het te doen want stel dat er kortsluiting onstaat en de kabel verbrand dat er ook 230 volt op je lan aansluiting kan komen te staan en dat vinden de overige computers,modems,tv,ed niet prettig en je hebt een grote kans dat die spullen die je op je netwerk hebt defect raken.
Dus ook al zou het volgens de nen wel mogen is het af te raden.
En als jijzelf het zal doen en de boel raakt defect en een verzekering zal komen kijken naar de schade heb je grote kans dat ze niet uitkeren.

Owja en kijk eens naar die 230 v op een oscilloscoop dan zul je zien dat er meer signalen te zien zijn als puur de 50 hz en daarin kunnen rustig signalen zijn die storen op lan verbinding.

Daarnaast leg maar eens een stroomkabel over je am radio antenne, grote kans dat je de 50 hz brom van de stroomkabel hoort.
een am antenne is gemaakt om singalen op te vangen (duh)
Twisted pair is gemaakt om externe stoorsingaalen uit te doven. dat is een flink verschil

[ Voor 35% gewijzigd door Fish op 05-01-2013 23:21 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

fish schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 23:17:
[...]

meh een oven, puur ohmse belasting dat stoort niet

Maareuh we hadden op werk flinke bundels standaard cat5e tientallen langs armdikke voedingskabels liggen die produktielijnen aandreven met genoeg motoren. Geen centje pijn hoor

[...]

een am antenne is gemaakt om singalen op te vangen (duh)
Twisted pair is gemaakt om externe stoorsingaalen uit te doven. dat is een flink verschil
Kan helemaal kloppen alleen hoeft niet te kloppen ik heb zelf meegemaakt dat bepaalde frequetie regelaars storen op cat 5e nu weet ik dat ook daar kun je iets aan doen gewoon condensatoren plaatsen alleen en dan ga je dus de andere kant op met je verhaal dan pikt de kabel wel stoorsignalen op maar ga je ze actief filteren ,waar ik verder op op doelde is dat het een onveilige situatie kan opleveren als er door kortsluiting de aders van de stroomkabel bloot komen en de aders van je lan kabel ook bloot komen te liggen .
Als je tips wil geven aan iemand omtrend het aanleggen van lan kabels moet je niet iets gaan zeggen wat gevaar kan opleveren voor iemand.

Ja hoor je kunt ook 2 aderig snoer onder de grond aanleggen zonder aarde daar 230 v op zetten en dan branden je lampen prima alleen 1 keer de schop in het verkeerde stukje grond en als meneer pech heeft is het ex-meneer dus dat soort tips kun je beter achterwege laten.

En de heer waar ik op antwoorde had het erover dat op de am band geen storing was als een 220 volt kabel in de buurt was.

[ Voor 8% gewijzigd door Read op 06-01-2013 00:38 . Reden: tik voud ]

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passeridae
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-08-2020
Compizfox schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 14:14:
[...]

[...]
Ik ben nooit zo dol op UTP naast stroomleidingen.
Ook shielded zou je het moeten willen vermijden (als je de kans hebt) is mijn mening.

(beide uit ervaring)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05:53
master-arjan schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 14:12:
hallo mede tweakers,

mijn vader had bij de plaatselijke bouwzaak cat5e €0,50 per meter, maar ben alleen hier bang dat er geen koper in gaat zitten of klopt deze prijs wel?
een volgende vraag is:
ik heb een fritzbox 7170 annex a modem waar 4 ethernet/lan aansluitingen op zitten.
ik kan hier toch gewoon twee datakabels direct naar de pc's op aansluiten?
Beste TS:

je kunt gewoon cat5 kabel kopen, geen probleem,

je kunt (als voorbeeld) een lange zogeheten "patchkabel" kopen en daar aan 1 kant de stekker eraf knippen en er later (als de kabel ligt) een nieuw stekkertje op knijpen,

je kunt ook een vaste lijn leggen met wall outlets... bij dit type (vaste verlengkabel) is het raadzaam om utp kabel te pakken met een vaste kern, deze vaste kern is bedoelt om te monteren in de voorgenoemde wall outlets.

even een stukje toekomst erbij: ervaring leert vaak dat je (ipv 1 lijn) beter meteen 2 of 4 kunt leggen (als je de ruimte / geld voor hebt)

verder hoef je je niet zorgen te maken over storingen of dat soort geneuzel,

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

shure-fan schreef op zondag 06 januari 2013 @ 14:55:
[...]
Beste TS:

je kunt gewoon cat5 kabel kopen, geen probleem,
Lijkt me niet verstandig, gigabit gaat waarschijnlijk lastig worden, de meeste cat5-kabels die je nu koopt zijn goedkope troep, en als je over een paar jaar 10GBASE-T wilt, moet je alles gaan vervangen door cat6 of cat6a.
je kunt (als voorbeeld) een lange zogeheten "patchkabel" kopen en daar aan 1 kant de stekker eraf knippen en er later (als de kabel ligt) een nieuw stekkertje op knijpen,
Waarom zou je dat in godsnaam doen? Patchkabel is ten eerste niet bedoeld om door de muur te trekken (daarvoor moet je solid core hebben), daarnaast is het veel duurder dan wanneer je het per meter koopt, en moet moet ook nog eens gaat prutsen door stekkertjes eraf te knippen. 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Compizfox op 06-01-2013 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05:53
Beste Master arjan: Wat voor activiteiten doe je op je pc's boven?
neem aan dat je niet hevig aan het gamen bent aangezien draadloos en gamen zoizo al niet samengaat

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Iedere kabel is een antenne. Het is de "ontvanger" (LAn poort op PC of router), hoe die dit uitfilterd, of onderdrukt.
En ook: Hoe "scherp" is het filter wat aan de ingang staat van de LAN poort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

In dit geval zitten utp en stroomkabel min of meer op elkaar geplakt. Die buisjes waar het doorheen gaat zijn niet zo ruim als een echte kabelgoot. Dat maakt de situatie anders dan in een bedrijf waar je ruime kabelgoten hebt en de kabels dus ook verder van elkaar gepositioneerd zijn (al dan niet gescheiden door een klein metalen wandje). Er zijn wat praktijkervaringen waar kabels (utp en stroom) dicht op elkaar nog wel eens voor wat problemen hebben gezorgd. Het is dus niet complete onzin, het komt voor maar wel vrij beperkt.

Kleine storingen hebben vandaag de dag een wat grotere impact. Door de hogere snelheid wordt het allemaal gevoeliger en daardoor dus ook gevoeliger voor storing. Dat is deels door het protocol op te vangen maar ook grotendeels door de hardware (bekabeling o.a.). Als je kiest voor de toekomst (lees: 10Gbit over x jaar) en je wil alles door 1 buis laten lopen dan is ftp/stp niet eens zo'n heel gek idee. Voor de rest...utp voldoet ook prima.

Als je het echt mooi wil doen is het waarschijnlijk handiger om die netwerkkabels apart aan te leggen en niet in een buisje waar al een kabel zit te gaan proppen. Dat wordt vaak ontraden wegens mogelijk brandgevaar. Dit is echter van hetzelfde niveau als de storingen. Wellicht dat een verzekeringstoko wat moeilijk kan gaan doen. Aan de andere kant...de weg oversteken wanneer het voetgangerslicht groen is geeft ook geen garantie dat je heelhuids over komt (niet iedereen stopt voor een rood verkeerslicht), moet je dan maar niet de weg oversteken?
Pagina: 1