iMac start niet meer op

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reckoner
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:38
Ik wilde dit verhaal eerst in het algemene topic plaatsen, maar ik denk dat het misschien beter is om hier een apart topic van te maken. Mocht dit niet de bedoeling zijn, excuses!

Sinds een paar dagen start mijn iMac 27" van mid 2011 niet meer op. Het begon toen ik een BSOD kreeg in bootcamp (Windows 7). Ik startte daarna mijn Mac op in OSX, en dat werkte. Echter deden bepaalde sites het niet goed (ik zag witte vlakken waar ik iets anders zou moeten zien op sites) en besloot ik m'n Mac even te rebooten. Helaas heb ik sindsdien niet meer m'n computer op kunnen starten.

Ik hoor netjes het 'Apple geluidje' wanneer ik de powerknop indruk. Daarna verschijnt het Apple logo en moet ik even wachten omdat het OS geladen wordt. Daarna gaat het scherm even naar zwart waarna je normaal gesproken je desktop moet zien verschijnen. Ik krijg dan echter alleen nog maar een wit scherm te zien. M'n cursor zie ik ook en die kan ik bewegen, maar verder kan ik niets.

Ik heb echt al van alles geprobeerd:
- Alle stekkers eruit
- Geheugen gewist (via zo'n toetscombinatie)
- Hardware test door via iMac Applications Install DVD te booten en de D-toets ingedrukt te houden: De test was succesvol
- Geprobeerd te booten via de Mac OSX install DVD en de C-toets ingedrukt houden: Ik hoor dat er wordt geprobeerd via CD te booten, maar na een tijdje krijg ik een scherm vol artifacts te zien, en daarna nog een scherm met artifacts waar ie op blijft hangen.
- Booten in Recovery HD: Mac blijft uiteindelijk hangen in scherm met het Apple logo.

Wanneer ik weer via Windows wil booten krijg ik al vrij snel na het opstarten in Windows een BSOD.
Dit bericht typ ik nu vanaf m'n iMac die opgestart is in WIndows 7 veilig modus. Dit lijkt als enige nog te werken.

Ik vraag me nu af wat het probleem kan zijn, en hoe dit op te lossen is. Hopelijk weet iemand hier iets.

Ik heb overigens net even online gechecked of m'n iMac nog onder de garantie valt, maar dit blijkt niet zo te zijn. De iMac is echter nog geen twee jaar oud, dus dan kan ik gewoon garantie eisen?
Ik wil het uiteraard het liefst oplossen zonder m'n iMac in te hoeven leveren, maar als er niets anders op zit dan moet het toch maar gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kjid
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-09-2024
welke melding geeft de windows BSOD je? Misschien kan je daaraan het probleem herkennen. OSX heeft ook een safe mode, shift bij opstarten. Werkt die wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reckoner
Net even geprobeerd in safe mode op te starten, dat lukte gewoon! Disk check gedaan en dat was ook succesvol. Daarna weer opgestart in normale modus, en weer het witte scherm.
Lijkt dan wel een softwarematig iets, of niet?

Ik kan straks ook nog wel even naar die bsod melding kijken inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kjid
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-09-2024
Hmm.. Heb je een mountain lion/lion install usb? Dan kan je hem daarmee opnieuw installeren om zo te kijken of het software matig is. Je kan vanuit safe mode eerst een goede backup maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-07 14:47

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Klinkt als defect RAM of Videokaart. Inleveren, je hebt gewoon recht op garantie :)

Lukt dat niet: mij een DM sturen, ik kan je helpen door de videokaart een reflow te geven. Mogelijk lost dit het probleem op.

[ Voor 43% gewijzigd door sebastius op 29-12-2012 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Die iMac is van 2011, zijn garantie verloopt pas ergens in 2013, dus reflowen zou ik niet doen dat kost je namelijk écht je garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 23:34
Inderdaad, maar toch gek ik heb ook een mid 2011 en die heeft " 1 jaar " niet dat ik daar mee genoegen neem als hij binnen xx jaar kapot gaat.

Maar dat is weer wat anders.
Ik zou beginnen met een hele nieuwe install, en met zo min mogelijk RAM erin.

[ Voor 6% gewijzigd door Mektheb op 29-12-2012 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reckoner
Ik heb ook een jaar garantie op die van mij. Ik weet alleen dat dit tegen de wet is, want dat is twee jaar.
Nieuwe install kan wel eens lastig worden, want mijn OSX is op dvd en volgens mij werkt de dvd niet in safe mode.
Ik heb er wel ooit wat ram bij gedaan maar dat werkte gewoon proma. Is ook gewoon ram wat in een macbook pro zat.

Ik zal sowieso even langs de apple store gaan voordat iket dat ding ga sjouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-07 12:11
Reckoner schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 18:40:
Ik heb ook een jaar garantie op die van mij. Ik weet alleen dat dit tegen de wet is, want dat is twee jaar.
Nieuwe install kan wel eens lastig worden, want mijn OSX is op dvd en volgens mij werkt de dvd niet in safe mode.
Ik heb er wel ooit wat ram bij gedaan maar dat werkte gewoon proma. Is ook gewoon ram wat in een macbook pro zat.

Ik zal sowieso even langs de apple store gaan voordat iket dat ding ga sjouwen.
Heb je het geheugen al getest? Je zegt namelijk dat het prima werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reckoner
Ja, het geheugen is getest via de hardware test die op de apps dvd stond. Was ook succesvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Je kan toch gewoon van de DVD boote ?, dan hoef je ook niet in safe mode, en kan je een format geven en een nieuwe install.

Loopt hij dan nog vast, dan is het bijna zeker er hardwarematig's iets wrong is.

[ Voor 25% gewijzigd door Mektheb op 29-12-2012 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Klinkt alsof je GPU niet meer correct werkt. Ik heb dit probleem ook gehad, maar had het alleen in 3D applicaties. In OS X wordt er meer op de GPU gedaan, probeer eens in Windows een benchmark te runnen. Dat je kunt booten vanaf een OS X DVD kan komen omdat er in een beperkte 2D omgeving wordt geboot.

Enige manier om te fixen: terugsturen naar de fabrikant. Wees blij, misschien krijg je wel een nieuw moederbord. :)

[ Voor 16% gewijzigd door HollowGamer op 29-12-2012 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-07 21:51

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

Yeps, ik had hetzelfde en bij mij was tijdens een potje diablo 3 mijn videokaart opgeblazen en had voor de lol het logic board en het scherm (vlekken) ook maar meegenomen. Was vrij simpel te ontdekken toen (vanwege vlekken en tijdens een potje Diablo dat het beeld ineens de regenboog imiteerde) en het witte scherm klinkt erg bekend.

Zou ermee teruggaan en laten fixen. Denk niet dat hier veel is dat je zelf kan doen namelijk ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:40

Umbrah

The Incredible MapMan

Op elke PC zou ik zeggen, niet specifiek macs, dat dit de GPU is. Zodra je in een safe-mode zit wordt er in elk OS (als het goed is) alleen in een framebuffer/non-compositing mode gewerkt. Zo min mogelijk over de GPU. Zowel Windows als MacOS versnellen de interface normaal via de GPU. In het beste geval, veel mac's hebben IGP's, is het "slechts" je RAM. Dat kun je vervangen. Het nadeel van een all-in-one is echter dat als het je GPU is, dat het hele ding gelijk weg moet, je kunt niet even snel de videokaart omwisselen om het uit te proberen.

Claim garantie op het hele ding, nadat je backups hebt gedraaid in safe-mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reckoner
Ja, ik ga proberen om een backup te maken en dan hoop ik dat ze het kosteloos voor me gaan repareren/vervangen.
Als dat inderdaad gedaan kan worden zal ik meteen kijken of er een optie is om een SSD toe te voegen. Pak ik dat ook meteen mee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Backup kan je ook altijd nog doen in target mode, dan is de GPU bijna helemaal overbodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Hmmm, Apple zelf vraagt daar erg erg veel voor, als ze je eigen SSD kosteloos willen inbouwen... makkelijk. Anders zou ik zeggen, laat dat apart doen een keer los van de kosteloze reparatie (probeer bij dit soort dingen reparatie, wat misschien een vervanging door een refurbished apparaat inhoud, los te houden van upgrade-chirurgie of je loopt het risico dat op dag1 een overijverig gastje de SSD inbouwd op het moment dat corporate besluit om tot een refurbish over te gaan (immers, je system board zal waarschijnlijk helemaal vervangen moeten worden).

Ik zou zeggen, de site heet tweakers, dit is gathering of tweakers, doe de SSD inbouw lekker zelf na afloop. Goedkoper, en nee: daar >mogen< ze je de garantie op de rest van het apparaat niet voor afpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
En laat natuurlijk even weten hoe het afloopt en of je warranty krijgt, zodat andere mensen er ook vanaf weten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn326160
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-07 13:45
Even een aanvulling op die garantie. In België is 2 jaar garantie verplicht, Apple geeft maar 1 jaar. Maar bij problemen binnen het 2de jaar moet de winkel voor de kosten opdraaien.

🤞🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BombaAriba
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-07 12:19

BombaAriba

Ondertitel

bn326160 schreef op zondag 30 december 2012 @ 16:53:
Even een aanvulling op die garantie. In België is 2 jaar garantie verplicht, Apple geeft maar 1 jaar. Maar bij problemen binnen het 2de jaar moet de winkel voor de kosten opdraaien.
In heel Europa is 2 jaar verplicht. Je kan die wet printen en meenemen, die lui in de Apple store weten ook alleen maar wat ze te horen krijgen van de baas. Als ze doorhebben dat je kennis van zaken hebt repareren ze hem kosteloos want ze weten dat ze aan het kortste eind trekken. De wet staat namelijk boven voorwaarden van bedrijven.

We can believe what we choose. We are answerable for what we choose to believe. -John Henry Newman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reckoner
Ik heb zojuist een antwoord van iCentre gekregen op mijn bericht. Dit was het antwoord:
U kunt de machine bij één van onze vestigingen inleveren wij zullen de Mac dan onderzoeken. Aan de hand
van onze diagnose wordt bepaald of het een garantie kwestie is. Wanneer een product bij ons is aangeschaft zullen wij ook buiten
garantie een verzoek voor coulance bij Apple indienen. Het is uiteraard mogelijk om een ssd in te laten bouwen en u mag hiervoor
een eigen ssd inleveren.

Ik zal in ieder geval even een backup maken en dan de iMac inleveren ter reparatie/onderzoek.
Lijkt mij dat het dan goed moet gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Inderdaad, een GPU defect is niet iets je " zelf veroorzaakt " en lijkt mij gewoon garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchzilla
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-07 20:10
Heb dit ook gehad, en uiteindelijk bleek mijn hardeschijf toch niet in orde te zijn.
Dit terwijl de tests anders aangaven. :o

You act like you've never seen a German U-boat in the jungle before

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Generieke tests zeggen lang niet alles, tools van de fabrikant zeggen al wat meer, maar tools als smartmontools (GNU-GPL app) met een UI als GSmartControl zeggen al een hoop meer. En dat is voor alléén de harddisk. Videokaart? Nouja je had de basis symptonen al, maar een goede test is over het algemeen furmark, dat geeft zo'n onrealistische belasting van alle componenten dat het vrij eenvoudig te zien is wat er mis gaat, en tsja, zelfs op GPU's kun je tegenwoordig harde memory checks uitvoeren.

De rest is vrij voor de hand liggend, en wat dat betreft kan ik zeggen... stop die mac te behandelen als een mac, en behandel hem als een PC. Ingebouwde merk gebonden diagnose tools zijn mooi om te zien en geven dingen aan als ze écht stuk zijn, maar voor complexere diagnoses bij een duidelijk niet werkend systeem zijn ze vaak onvoldoende. Er zijn dan betere diagnose tools per component te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reckoner
Even een update:
De iMac is gisteren pas naar de winkel gebracht. Als het goed is krijg ik binnen twee weken te horen wat het probleem is.

Mocht het de videokaart zijn, dan valt het binnen de garantie. De verkoper vertelde er ook bij dat indien het de harde schijf is, dat dit buiten de garantie valt, omdat er maar een jaar garantie op harde schijven wordt gegeven.

Ik heb er maar niets over gezegd, maar volgens mij heb ik gewoon recht op twee jaar garantie, op alles. Hier zal ik het wel over hebben mocht het echt ok de hdd gaan, wat ik niet verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Soms zeggen ze dat het toch de hdd is, en dan mag je bewijzen dat het niet zo is. Heb je een SMART dump ge back-upt? Maar inderdaad. De meeste los verkochte harde schijven hebben drie tot vijf jaar garantie. Zit hij bij een pc, dan geld de garantie op het geheel (vandaar dat ik mijn eigen bouw, heb je dat gezeur niet. Zelfbouw garantie is heerlijk). En dat is in ieder geval dus twee jaar met een argument voor de redelijke levensduur van een product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Alst goed is heb je 100% garantie op de schijf, want het is een call back geval ?.
Dus ze geven zelf al aan dat er iets niet goed met de schijf is, met andere worden als dat het defect is krijg je het echt wel voor niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reckoner
Ik kan m'n iMac weer ophalen! Ze hebben de videokaart vervangen. Het lag daar dus inderdaad aan.
Pagina: 1