Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Exchange Server System Attendant wilt niet starten

Pagina: 1
Acties:

• G-Meister
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:12
Hi all,

Een paar dagen geleden heb ik de Exchange 2007 moeten herstarten i.v.m. beveiliging updates (we liepen een aantal maanden achter O-)). Echter toen de server weer opgestart was, was het niet meer mogelijk om nieuwe mailboxen aan te maken. Uit een snelle onderzoek kwam naar voren dat de services "Microsoft Exchange System Attendant" niet was gestart. Handmatig starten was ook niet mogelijk, want dan werd de volgende melding weergegeven:

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/25845s1.jpg

In de logboeken kwamen de volgende meldingen naar voren:
Bron:
MSExchangeSA

Gebeurtenis-id:
1000

Beschrijving:
Microsoft Exchange System Attendant is starting. Microsoft Exchange Server System Attendant, service startup complete, version 8.2 (build 301.0).
Bron:
MSExchangeSA

Gebeurtenis-id:
1005

Beschrijving:
Unexpected error De server is niet operationeel. Facility: Win32 ID no: 8007203a Microsoft Exchange System Attendant occurred.
Bron:
MSExchangeSA

Gebeurtenis-id:
1004

Beschrijving:
Microsoft Exchange System Attendant failed to start.
Aan de hand van deze meldingen kon ik op Google wat informatie vinden, meestal schijnt dit probleem op te treden als er problemen zijn met de DNS. Echter was het wel gewoon mogelijk om de domeincontroller te pingen en ook NSlookup werkte zonder problemen. Op Microsoft vond ik een aantal KB (o.a. deze, deze, deze en deze), na ze allemaal te hebben doorlopen was het nog steeds niet mogelijk om de MSExchangeSA services te starten.

Toen vond ik op een pagina iemand die hetzelfde probleem had, daar werd gevraagd om een dcdiag uit te voeren. Dit heb ik ook gedaan en toen kwamen er een aantal problemen naar voren. Zo was de RPC server niet te bereiken (opgelost), het verwijderen van een test record lukte niet (opgelost -> Dynamic updates op secure only gezet) en nog een aantal kleine dingen. Alleen blijft de melding verschijnen dat het opgegeven DNS IP adres, geen DNS server is. Terwijl het wel degelijk de DNS server is, de DNS server functioneert verder ook aangezien alle binnenkomende aanvragen (zowel van de andere servers als de clients) gewoon netjes worden afgehandeld.

Inmiddels ben ik al meer dan 2 dagen bezig om de "Exchange Server System Attendant" services weer aan de praat te krijgen, maar ik kan de oplossing niet vinden. Ook krijg ik maar niet gevonden waarom dcdiag zeg dat de DNS server geen DNS server is.

Mijn vraag is nu of er een verband is tussen de 2 problemen? En weet iemand misschien wat ik zou kunnen proberen om het probleem op te lossen. Misschien handig om erbij te vermelden, een aantal weken geleden waren er ineens DNS problemen. De DNS server (tevens ook de domeincontroller) kon bepaalde verzoeken niet meer verwerken en in de logboeken was ook niet te vinden waarom hij ze niet kon verwerken. De oplossing hebben wij nooit kunnen vinden, want het probleem was er ineens maar het was ook weer ineens verdwenen. Na die tijd hebben we eigenlijk de Exchange server nooit gereboot, dus misschien dat dit probleem nog een nasleep is van toen?

Misschien zijn het te veel vragen in één post, maar ik hoop dat iemand een oplossing weet. Hieronder even de uitkomst van de dcdiag /test:dns /v.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Er worden ondernemingstests uitgevoerd op: domain.ltd

Test starten: DNS
Testresultaten voor domeincontrollers:
DC: DC-01.domain.ltd
Domein: domain.ltd

TEST: Basic (Basc)
Waarschuwing: adapter
[00000006] Broadcom NetXtreme Gigabit Ethernet heeft een ongeldige DNS-server: 10.20.0.21 (DC-01)

Waarschuwing: adapter
[00000006] Broadcom NetXtreme Gigabit Ethernet heeft een ongeldige DNS-server: 127.0.0.1 (DC-01)
Fout: alle DNS-servers zijn ongeldig
Warning: The AAAA record for this DC was not found

TEST: Records registration (RReg)
Fout: er zijn niet voor alle netwerkadapters registraties van records gevonden

Samenvatting van de testresultaten voor de DNS-servers die door de hiervoor vermelde domeincontrollers worden gebruikt:
DNS-server: 10.20.0.21 (DC-01) de test 2 is op deze DNS-server mislukt

Name resolution is not functional. _ldap._tcp.domain.ltd. failed on the DNS server 10.20.0.21

Samenvatting van de DNS-testresultaten:
                Auth Basc Forw Del  Dyn  RReg Ext

......................... domain.ltd heeft test DNS niet gehaald

Zelf werk ik nog niet heel lang bij dit bedrijf, dus ik was er niet bij toen de DC & Exchange werd geïnstalleerd.

Nogmaals ik hoop dat ik alles een beetje duidelijk heb verwoord en dat iemand mij kan helpen. Alvast bedankt voor jullie hulp!!

Mijn Game Collectie Pagina en Mijn Projecten Pagina

Verwijderd

Als je in DNS kijkt in _msdcs.domain.ltd. Heb je daar dan onder de _tcp mapjes _ldap SRV records staan voor DC-01? In de tree zie je meerdere van die mapjes staan. In alle _tcp mapjes moeten dat soort records staan. In het dc/tcp mapje staan ook Kerberos records.

Exchange leunt zwaar op AD en DNS, dus de kans is groot dat het idd gerelateerd is.

Wat zie je in de eventlogs van de DC? Heb je ook een DC-02?

• G-Meister
Allereerst bedankt voor je reactie Fewture!
Verwijderd schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 20:02:
Als je in DNS kijkt in _msdcs.domain.ltd. Heb je daar dan onder de _tcp mapjes _ldap SRV records staan voor DC-01? In de tree zie je meerdere van die mapjes staan. In alle _tcp mapjes moeten dat soort records staan. In het dc/tcp mapje staan ook Kerberos records.
Ja, zowel de _ldap SRV records als de Kerberos record is aanwezig. De _ldap SRV record draait op poort 389 bij de PDC / Domains en DC. En bij GC draait de _ldap SRV record op poort 3268.
Verwijderd schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 20:02:
Exchange leunt zwaar op AD en DNS, dus de kans is groot dat het idd gerelateerd is.

Wat zie je in de eventlogs van de DC? Heb je ook een DC-02?
Er is maar één DC in het domein. In de DC eventlog zijn verder geen errors of warning meldingen te vinden met betrekking tot de DNS server. Heel soms zie je na een reboot de volgende melding, maar meestal 30 seconden na onderstaande melding krijg je de melding dat de DNS server gestart is. En komt onderstaande melding ook niet meer voor.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Bron:
Microsoft-Windows-DNS-Server-Service

Gebeurtenis-id:
4013

Beschrijving:
De DNS-server wacht tot Active Directory Domain Services (AD DS) aangeeft dat de initiële synchronisatie van de directory is voltooid. De service DNS-server kan pas worden gestart als de initiële synchronisatie is voltooid, omdat kritieke DNS-gegevens mogelijk nog niet zijn gerepliceerd naar deze domeincontroller. Als gebeurtenissen in het AD DS-gebeurtenislogboek aangeven dat er een probleem is met DNS-naamomzetting, moet u overwegen het IP-adres van een andere DNS-server voor dit domein toe te voegen aan de DNS-serverlijst in de IP-eigenschappen van deze computer. Deze gebeurtenis wordt elke twee minuten vastgelegd tot AD DS aangeeft dat de initiële synchronisatie is voltooid.

• --Mulder--
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-11 14:45
Heb je diagnostic logging al aangezet, zo niet zie onder:

To enable diagnostic logging for SA in HKLM\system\currentcontrolset\services\MsExchangeSA by setting the value to 7

En kijk even op de tijd synchronisatie goed gaat.

[ Voor 13% gewijzigd door --Mulder-- op 30-12-2012 10:08 ]

• G-Meister
--Mulder-- schreef op zondag 30 december 2012 @ 10:07:
Heb je diagnostic logging al aangezet, zo niet zie onder:

To enable diagnostic logging for SA in HKLM\system\currentcontrolset\services\MsExchangeSA by setting the value to 7

En kijk even op de tijd synchronisatie goed gaat.
Deze had ik al aangezet, maar nog niet bij alle items dus dat heb ik nu ook gedaan. Alleen wat bedoel je precies met de tijd synchronisatie?

Tevens zie ik ook deze melding voorbij komen;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Bron:
MSExchange ADAccess

Gebeurtenis-id:
2106

Beschrijving:
Process STORE.EXE (PID=4712). Exchange Active Directory Provider failed to obtain DNS records for forest DC=domain,DC=ltd. DNS Priority and Weight for the Global Catalog servers in this forest will be set to the default values 0 (priority) and 100 (weight).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Bron:
MSExchange ADAccess

Gebeurtenis-id:
2105

Beschrijving:
Process STORE.EXE (PID=4712). Exchange Active Directory Provider failed to obtain DNS records for domain domain.ltd. DNS Priority and Weight for the Domain Controllers in this domain will be set to the default values 0 (priority) and 100 (weight).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Bron:
MSExchange ADAccess

Gebeurtenis-id:
2080

Beschrijving:
Process STORE.EXE (PID=4712). Exchange Active Directory Provider has discovered the following servers with the following characteristics: 
 (Server name | Roles | Enabled | Reachability | Synchronized | GC capable | PDC | SACL right | Critical Data | Netlogon | OS Version) 
In-site:
DC-01.domain.ltd    CDG 1 7 7 1 0 1 1 7 1
 Out-of-site:

[ Voor 14% gewijzigd door G-Meister op 30-12-2012 10:47 ]

Verwijderd

Netdiag even draaien ook.

Heeft 1 van de servers meerdere netwerk kaarten?

• G-Meister
Netdiag is niet meer aanwezig vanaf Windows 2008 server, dus die kan ik niet draaien aangezien het Windows 2008 servers zijn. Of kan je zonder problemen de Windows Server 2003 support tools installeren? Op internet zeggen sommige dat het zonder problemen gaat, maar andere raden het weer af...

Zowel de DC/DNS als Exchange server hebben 2 netwerkkaarten, echter zijn op beide servers de tweede kaart uitgeschakeld.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:15

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Even een stukje basic troubleshooten hoor, maar post eens de output van "ipconfig /all" van zowel je DC, als je Exchange server?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• G-Meister
IP Config Exchange Server
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Windows IP-configuratie

Hostnaam  . . . . . . . . . . . . : EXCH-02
   Primair DNS-achtervoegsel . . . . : domain.ltd
   Knooppunttype . . . . . . . . . . : hybride
   IP-routering ingeschakeld . . . . : nee
   WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee
   DNS-achtervoegselzoeklijst. . . . : domain.ltd

Ethernet-adapter LAN-verbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: 
   Beschrijving. . . . . . . . . . . : Broadcom NetXtreme Gigabit Ethernet
   Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-22-19-AA-AF-4D
   DHCP ingeschakeld . . . . . . . . : nee
   Autom. configuratie ingeschakeld  : ja
   IPv4-adres. . . . . . . . . . . . : 10.20.0.22(voorkeur) 
   Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.0.0.0
   Standaardgateway. . . . . . . . . : 10.10.0.254
   DNS-servers . . . . . . . . . . . : 10.20.0.21
   NetBIOS via TCPIP . . . . . . . . : ingeschakeld

Tunnel-adapter LAN-verbinding* 2:

Mediumstatus. . . . . . . . . . . : medium ontkoppeld
   Beschrijving. . . . . . . . . . . : isatap.{A9B15345-31FC-4D76-8905-F146418F67A0}
   Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0

IP Config DC/DNS Server
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
Windows IP-configuratie

Hostnaam  . . . . . . . . . . . . : DC-01
   Knooppunttype . . . . . . . . . . : broadcast
   IP-routering ingeschakeld . . . . : ja
   WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee
   DNS-achtervoegselzoeklijst. . . . : domain.ltd

Ethernet-adapter LAN-verbinding:

Beschrijving. . . . . . . . . . . : Broadcom NetXtreme Gigabit Ethernet
   Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-21-9B-FD-BB-18
   IPv4-adres. . . . . . . . . . . . : 10.20.0.21(voorkeur) 
   Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.0.0.0
   Standaardgateway. . . . . . . . . : 10.10.0.254
   DNS-servers . . . . . . . . . . . : 10.20.0.21
                                       127.0.0.1
   NetBIOS via TCPIP . . . . . . . . : ingeschakeld

PPP-adapter RAS (Dial In) Interface:

Beschrijving. . . . . . . . . . . : RAS (Dial In) Interface
   Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 
   IPv4-adres. . . . . . . . . . . . : 10.10.0.67(voorkeur) 
   Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.255
   Standaardgateway. . . . . . . . . : 
   NetBIOS via TCPIP . . . . . . . . : uitgeschakeld

Tunnel-adapter LAN-verbinding*:

Beschrijving. . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP Adapter

Tunnel-adapter LAN-verbinding* 8:

Beschrijving. . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling Pseudo-Interface
   Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 02-00-54-55-4E-01

Tunnel-adapter LAN-verbinding* 9:

Beschrijving. . . . . . . . . . . : isatap.{36B1EC7B-E94D-444D-81A3-4824F151F173}

Verwijderd

DNS-servers : 10.20.0.21 en 127.0.0.1. Das een beetje gek toch? ;) 2x zichzelf. 1x is genoeg lijkt me. Maar goed, dat zal het probleem niet zijn denk ik.

Als je in Network & Sharing center zit, onder Adapter settings en dan onder Advanced (op Alt drukken), wat staat er dan bij de network order? Staat de juiste NIC als eerste?

• Red Cell
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:26
Even los van deze problematiek (ga ik zo nog wel even in duiken) waarom heb je een /8 subnet? Je heb dan een enorme broadcast omdat niks gesegmenteerd is.

edit:

1. Zou je ook voor ons even het build nummer van de exchange server geven? (Zodat ik een indicatie van servicepack niveau krijg).

2. Doe eens een NSlookup op je exchange server. Vraag dan vanuit NSlookup de Full DNS naam van de DC server op en kijk of je dan de juiste response krijgt.

3. Draai de exchange best practices analyser eens op je exchange server en post het resultaat hiervan eens graag hier. (Deze staat in de exchange console onder tools)

[ Voor 68% gewijzigd door Red Cell op 30-12-2012 12:23 ]

The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis

• G-Meister
Verwijderd schreef op zondag 30 december 2012 @ 12:12:
DNS-servers : 10.20.0.21 en 127.0.0.1. Das een beetje gek toch? ;) 2x zichzelf. 1x is genoeg lijkt me. Maar goed, dat zal het probleem niet zijn denk ik.

Als je in Network & Sharing center zit, onder Adapter settings en dan onder Advanced (op Alt drukken), wat staat er dan bij de network order? Staat de juiste NIC als eerste?
Het toevoegen van de dubbele IP adres was eerst ook niet, maar dit heb ik van de week gedaan naar aanleiding van dit berichtje.

Zowel op de DC als Exchange server, stond de volgorde verkeerd van de NIC's. Eerst werd NIC #2 aangesproken en dan pas NIC #1. Even omgewisseld, zodat dit ook netjes staat. Helaas heeft het alleen niets geholpen m.b.t. de problemen.
Red Cell schreef op zondag 30 december 2012 @ 12:15:
Even los van deze problematiek (ga ik zo nog wel even in duiken) waarom heb je een /8 subnet? Je heb dan een enorme broadcast omdat niks gesegmenteerd is.

edit:
1. Zou je ook voor ons even het build nummer van de exchange server geven? (Zodat ik een indicatie van servicepack niveau krijg).

2. Doe eens een NSlookup op je exchange server. Vraag dan vanuit NSlookup de Full DNS naam van de DC server op en kijk of je dan de juiste response krijgt.

3. Draai de exchange best practices analyser eens op je exchange server en post het resultaat hiervan eens graag hier. (Deze staat in de exchange console onder tools)
Zelf werkte ik nog niet bij dit bedrijf toen het netwerk werd aangelegd, maar waarom er gekozen is voor een /8 subnet is voor mij ook een raadsel.

1. Exchange Server 2007 Versie: 08.02.0301.000
2. Ja, deze resolve naar het juiste adres (10.20.0.21).
3. Ik heb er even een printscreen van gemaakt, deze kan je hier vinden.

Wat me wel opvalt en ik weet niet helemaal zeker meer of dit klopt. Als ik een ping wil doen naar alleen het domeinnaam (domain.ltd), dan kan deze niet worden gevonden. Maar als ik een ping doe naar dc-01.domain.ltd dan wordt hij wel gevonden.

• Red Cell
Ok, ik zou even Exchange 2007 SP3 downloaden en installeren en dan gelijk door voor rollup 9 doorgaan. Dan ben je pas helemaal bij.
Kans is namelijk ook dat de SP3 installatie het een en ander weer rechtzet.
Als hij nog steeds moeilijk doet na de SP3 install ga ik verder met je graven.
Link naar SP3 Link naar Rollup 9
Check wel even de taal voordat je download dat deze matched met je server.

edit:

Zit even te kijken naar het analyser report en daar vallen me een paar dingen op
1. Waarom staat circular logging aan? Heb je geen backup pakket die exchange aware is?
Als je dit laatste wel heb, circular logging uit en zorgen dat de backup pakket je logs flushed na de backup.
Dit heeft voordeel dat als je server kuren heeft je niet mail kwijt bent die nog niet commited is in de database.
2. Aan die DACL te zien kom je van een exchange 2003 omgeving. Als je die fout uitklapt komt er een link bij van "how to fix this". Dat zou ik uitvoeren zodat je wat opgeschoont krijgt.
3. Zelfde bijna voor die filterpack. Deze kan je ook zonder negatieve consequenties installeren. Verhoogt o.a. de performance van de OWA en Anti-Spam zo uit m'n hoofd m.b.t. office bijlages.
4. Die ASP pages zou ik ook even toevoegen als dat niet bijt met andere dingen op je server.

Die melding over storage en network drivers heb je bijna altijd wel dus als dat stabiel draait zou ik dat met rust laten tenzij er in de releaselogs redenen te vinden zijn die zullen helpen of verbeteren.

[ Voor 50% gewijzigd door Red Cell op 30-12-2012 13:04 ]

The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis

• G-Meister
Red Cell schreef op zondag 30 december 2012 @ 12:51:
Ok, ik zou even Exchange 2007 SP3 downloaden en installeren en dan gelijk door voor rollup 9 doorgaan. Dan ben je pas helemaal bij.
Kans is namelijk ook dat de SP3 installatie het een en ander weer rechtzet.
Als hij nog steeds moeilijk doet na de SP3 install ga ik verder met je graven.
Link naar SP3 Link naar Rollup 9
Check wel even de taal voordat je download dat deze matched met je server.
Bedankt! Ik zal vanmiddag of vanavond even de update doorvoeren. Moet nu eerst even bij de visite gaan zitten :X

Nogmaals iedereen bedankt tot zover en als de update is doorgevoerd zal ik even een status update geven :)

• G-Meister
Inmiddels SP3 geïnstalleerd, maar helaas werkt Server SA nog steeds niet. De installatie van SP3 ging bijna zonder problemen, pas toen de installatie Server SA wilde starten ging het mis. Dus de management console stap en de finish stap zijn niet uitgevoerd.

De Exchange server opnieuw opgestart en gecontroleerd of verzenden/ontvangen nog functioneerde. Dit werkte nog steeds en ook lijkt de Exchange server SP3 te herkennen (Exchange Server 2007 Versie: 08.03.0083.000).

De Rollup 9 heb ik (nog) niet gedraaid omdat de SP3 installatie niet voltooid is, dus het leek me niet verstandig om deze update dan alsnog te draaien.

• Red Cell
Als je de service start, zijn de event id's en foutcodes nog steeds de zelfde in het logboek?

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:15

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

G-Meister schreef op zondag 30 december 2012 @ 12:46:
[...]
Wat me wel opvalt en ik weet niet helemaal zeker meer of dit klopt. Als ik een ping wil doen naar alleen het domeinnaam (domain.ltd), dan kan deze niet worden gevonden. Maar als ik een ping doe naar dc-01.domain.ltd dan wordt hij wel gevonden.
Als dit al niet lukt zou ik me concentreren om naamresolutie binnen deze omgeving als eerste werkend te krijgen. Exchange leunt erg zwaar op een goed functionerende AD, waar name-resolutie erg belangrijk voor is.

code:
1
2
3
   Hostnaam  . . . . . . . . . . . . : DC-01
   Knooppunttype . . . . . . . . . . : broadcast

Knooppunttype (nodetype) op broadcast is niet goed. Deze zou moeten defaulten naar "hybrid". Nu gebruikt je DC eerst een broadcast om nameresolution uit te voeren, en queryed pas later je nameservers. Via de registry is deze instelling te forceren naar hybrid.
If you want to explicitly configure the Node Type:
  1. Run the registry editor and open this key: HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Netbt\Parameters
  2. Delete the DhcpNodeType value if it’s present.
  3. If the NodeType value isn’t present, create it using type: DWORD.
  4. Set NodeType to 1 (Broadcast), 4 (Mixed), or 8 (Hybrid).
Dit zal overigens vermoedelijk niet je probleem oplossen, maar is wel netter om door te voeren.

Voor de rest is de output van DCDIAG redelijk helder... (uit de help van dcdiag):
Warning
Adapter <adapter name> has invalid DNS server: <name> <IP address>

Cause
DNS server may not be reachable.

Je DNS-service is niet bereikbaar vanaf je exchange-server... Staan er toevallig firewalls tussen (controleer ook de windows-firewall en evt. anti-virus met firewall functie). DNS-service op de DC al eens herstart?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• G-Meister
Question Mark schreef op zondag 30 december 2012 @ 16:49:
[...]

Als dit al niet lukt zou ik me concentreren om naamresolutie binnen deze omgeving als eerste werkend te krijgen. Exchange leunt erg zwaar op een goed functionerende AD, waar name-resolutie erg belangrijk voor is.
Ik heb de knooppunttype aangepast voor de netheid, bedankt :)

Inmiddels is het probleem om domain.ltd niet te kunnen pingen opgelost (record was verwijderd...), cache wissen, dns flush en de Exchange Server SA kan weer worden gestart _/-\o_

Maar als ik nu een mailbox wil aanmaken krijg ik deze melding |:(
Summary: 1 item(s). 0 succeeded, 1 failed.
Elapsed time: 00:00:00

Failed

Error:
A proxy generator DLL on server exch-02.domain.ltd could not be found or failed to initialize. Proxy addresses for the current recipient cannot be calculated. Please ensure that all the proxy address generator DLLs have been installed on the target server.

Exchange Management Shell command attempted:
Enable-Mailbox -Identity 'xxxxxxxxxxxxx' -Database 'EXCH-02\First Storage Group\Mailbox Database'

Elapsed Time: 00:00:00
Misschien iets te maken met het feit dat SP3 niet volledig heeft kunnen afronden? Nogmaals de installatie van SP3 draaien?

Iedereen trouwens bedankt voor hun hulp! @Red Call, de tips die je gaf naar aanleiding van de best analyzer, ga ik zeker doorvoeren! Maar eerst even zorgen dat ik die mailboxen kan aanmaken.

• Red Cell
Ik zou inderdaad de SP3 installatie even opnieuw doen. Memory serves zal hij zelfs verder gaan waar hij gebleven was. Vergeet rollup 9 niet. Zit ook nog pittig wat in aan patches.

• G-Meister
Red Cell schreef op zondag 30 december 2012 @ 19:55:
Ik zou inderdaad de SP3 installatie even opnieuw doen. Memory serves zal hij zelfs verder gaan waar hij gebleven was. Vergeet rollup 9 niet. Zit ook nog pittig wat in aan patches.
SP3 update nogmaals gedraaid, maar hij stopt nu wederom. Echter ditmaal met deze melding (zelfde melding als bij het aanmaken van mailboxen):
A proxy generator DLL on server exch-02.domain.ltd could not be found or failed to initialize. Proxy addresses for the current recipient cannot be calculated. Please ensure that all the proxy address generator DLLs have been installed on the target server.
Leuk spul dat Exchange, maar als het niet werkt dan.... 8)7

• Red Cell
Welke eventid en source?

edit:

Heb je enige vorm van exchange clustering draaien?

Verdere edit; blijkbaar heeft het iets te maken met de e-mail adres policy als ik zo rond google.
Je heb blijkbaar redelijk wat problemen met de server.

Ik vond de volgende artikelen en treads die mogelijk van toepassing zijn;

Social Technet

http://support.microsoft.com/kb/928811

[ Voor 128% gewijzigd door Red Cell op 30-12-2012 20:10 ]

• G-Meister
We hebben maar één Exchange server draaien ;)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Bron:
MSExchangeSetup

Gebeurtenis-id:
1002

Beschrijving:
Exchange Server component Mailbox Role failed.

Error:
A proxy generator DLL on server exch-02.domain.ltd could not be found or failed to initialize.  Proxy addresses for the current recipient cannot be calculated.  Please ensure that all the proxy address generator DLLs have been installed on the target server.

edit:
<KNIP, er draaide één services niet waardoor deze meldingen ontstonden>

[ Voor 83% gewijzigd door G-Meister op 30-12-2012 20:18 ]

• Red Cell
Hmm, dit word lastiger en lastiger. Het lijkt alsof er redelijk wat mis is, zal straks even deze nieuwe batch doorlezen.

• G-Meister
Red Cell schreef op zondag 30 december 2012 @ 20:13:
Hmm, dit word lastiger en lastiger. Het lijkt alsof er redelijk wat mis is, zal straks even deze nieuwe batch doorlezen.
De eerdere meldingen zijn inmiddels opgelost, er draaide één services niet (Information Store). Hieronder de error log die ik krijg als ik een mailbox wil aanmaken. Sorry hiervoor!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Bron:
MSExchangeSetup

Gebeurtenis-id:
1002

Beschrijving:
Exchange Server component Mailbox Role failed.

Error:
A proxy generator DLL on server exch-02.domain.ltd could not be found or failed to initialize.  Proxy addresses for the current recipient cannot be calculated.  Please ensure that all the proxy address generator DLLs have been installed on the target server.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Bron:
MSExchangeSA

Gebeurtenis-id:
2030

Beschrijving:
Unable to find the e-mail address 'smtp:NAAM@domein1.nl    smtp:NAAM@domein2.nl    smtp:NAAM@domein.ltd    SMTP:NAAM@domein3.nl    X400:c=NL;a= ;p=DOMAIN;o=Exchange;s=achternaam;g=voornaam;    ' in the directory. Error '80072020'.

[ Voor 21% gewijzigd door G-Meister op 30-12-2012 20:23 ]

• Red Cell
Ook dit wijst weer richting de adres policy, kijk die eens na of die er goed "uitziet".

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11 09:03

sjaak

un giorno credi

Probeer um eerst eens te disablen die EAP. :) Lukt het dan wel zit je ongeveer in de goede hoek. Ander even een uitdraai van de policy --> Get-EmailAddressPolicy | fl.

• G-Meister
sjaak schreef op maandag 31 december 2012 @ 09:15:
Probeer um eerst eens te disablen die EAP. :) Lukt het dan wel zit je ongeveer in de goede hoek. Ander even een uitdraai van de policy --> Get-EmailAddressPolicy | fl.
De EAP staat al op "Applied = False", betekent dit dan dat hij al uit staat? Ben nog een beginner m.b.t. Exchange :X Er is trouwens maar één policy, namelijk Default Policy.

Want ik wilde al op "apply" drukken, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat straks alle huidige mailboxen ook weer worden bewerkt.

-----------------

Inmiddels is het me gelukt om een mailbox aan te maken, door in de Default Policy de @domein.ltd adressen te verwijderen. Nu kan ik waarschijnlijk ook SP3 volledig installeren, zonder dat hij ergens tegenaan loopt.

Morgen ga ik de installatie opnieuw uitvoeren en dan zal ik hier weer een update plaatsen.

Iedereen tot zover weer bedankt!

[ Voor 42% gewijzigd door G-Meister op 31-12-2012 10:44 . Reden: Meer informatie toegevoegd ]

• G-Meister
Vandaag succesvol de installatie kunnen afronden van SP3 en Update rollup 9, maar helaas werkt het automatisch genereren van een e-mail adres nog niet. Haal ik de domeinen uit de EAP, dan werkt kan ik zonder problemen een mailbox aanmaken (alleen moet ik dan wel zelf alle e-mail adressen toevoegen), maar laat ik de domeinen in de EAP dan krijg je de volgende melding bij het maken van een mailbox.
Ik heb al geprobeerd om andere DLL bestanden te gebruiken, vanaf een werkende Exchange server met dezelfde build versie (thanks Red Cell). Maar helaas heeft dit ook niet geholpen...

• Toasterlabs
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-11 17:05
Eerst en vooral: Is er ooit een migratie vanuit 2003 naar deze 2007 uitgevoerd?
Kijk ook even na of er geen illigale SMTP characters in het user object staan. Kun je hier ook de email generatie string (aka how your email address is going to look after it gets stamped on to the user object) posten?

Heb je de system attendant service na die foutmelding al eens proberen te herstarten?

Check het volgende: DCDIAG mag geen fouten weergeven. Indien er toch fouten gemeld worden moeten die eerst opgelost worden. Indien dcdiag toch foutloos is kan een ISINTEG het probleem oplossen

[ Voor 20% gewijzigd door Toasterlabs op 02-01-2013 12:27 . Reden: paar dingen toegevoegt ]

• G-Meister
Eerst en vooral: Is er ooit een migratie vanuit 2003 naar deze 2007 uitgevoerd?
Ja, dit is een gemigreerde 2003 versie. Kan dit het probleem zijn?
Kijk ook even na of er geen illigale SMTP characters in het user object staan. Kun je hier ook de email generatie string (aka how your email address is going to look after it gets stamped on to the user object) posten?
Er staan verder geen illegale SMTP characters in (al gecheckt), het vreemde is 4 weken geleden werkte dezelfde EAP zonder problemen. Morgen zal ik even de e-mail generatie string plaatsen, deze heb ik nu niet bij de hand.
Heb je de system attendant service na die foutmelding al eens proberen te herstarten?
Ja, dit heeft niet mogen baten. Ook een server restart heeft niet geholpen.
Check het volgende: DCDIAG mag geen fouten weergeven. Indien er toch fouten gemeld worden moeten die eerst opgelost worden. Indien dcdiag toch foutloos is kan een ISINTEG het probleem oplossen
DCDiag zonder extra toevoegingen (/test:dns) gaat zonder problemen, met de /test:dns krijg je de melding dat de DNS geen geldige DNS server is. Maar deze melding is waarschijnlijk al vanaf het begin sinds DNS/DC 2008 server is geïnstalleerd. ISINTEG moet ik even over inlezen, ziet er nogal drastisch uit ;)

• Toasterlabs
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-11 17:05
nou ISINTEG is ook vrij drastisch... Het gaat namelijk controleren op fouten in de tabellen van het edb bestand. gezien de sytem attendant mailbox gebruikt word in het genereren van email addressen en deze in de database zit...

Nuja, dit zijn de enige dingen waarbij ik ooit issues gezien hebt. Alternatief is een tweede database aanmaken en de system attendant "moven". Normaal gezien kan je dat alleen maar door de originele database te deleten en dan de service te herstarten maar door de HomeMDB value te veranderen kan het ook:

1) Open up adsiedit.msc
2) Connect to the configuration context using the pdc/gc (it should be automatically selected for you when you choose the configuration context)
3) Navigate to Services / Microsoft Exchange / Organisation Name / Administrative Groups / Administrative Group / Servers / Server Name / Microsoft System Attendant
4) Right click on the "Microsoft System Attendant" object and choose properties
5) Choose "HomeMDB" and click edit
6) Change the CN of the mailstore to the one you wish to move the System Attendant into
7) Click ok and exit adsiedit
8) Restart the System Attendant service
9) In Exchange System Manager, right click on the Mailboxes folder of the mailstore that used to house the system attendant and choose "Run Cleanup Agent" (you should see the old System Attendant mailbox turn into a disconnected account ready for purging)
10) Right click on your Exchange Server and choose "Start Mailbox Management Process" (this should force the Exchange system to create the new System Attendant mailbox)
11) Check to make sure the new System Attendant account has been created in the correct mailstore, also open Outlook and attempt to conduct a Free/Busy search in the Calendar, if both of these are fine then you can purge the old System Attendant account

Probeer ook even de nieuwe mailboxen op de nieuwe database te plaatsen...
Let op, dit is een drastische actie en zonder backups wil je hier ook niet aan beginnen!

• G-Meister
@Marc, bedankt voor je antwoord! Dat is inderdaad geen simpel karweitje wat je even tussendoor doet.

Vandaag ben ik vrij, maar ik zal volgende week eens kijken of we dit kunnen uitproberen.

Nogmaals bedankt!

Pagina: 1