Hi all,
Een paar dagen geleden heb ik de Exchange 2007 moeten herstarten i.v.m. beveiliging updates (we liepen een aantal maanden achter
). Echter toen de server weer opgestart was, was het niet meer mogelijk om nieuwe mailboxen aan te maken. Uit een snelle onderzoek kwam naar voren dat de services "Microsoft Exchange System Attendant" niet was gestart. Handmatig starten was ook niet mogelijk, want dan werd de volgende melding weergegeven:

In de logboeken kwamen de volgende meldingen naar voren:
Toen vond ik op een pagina iemand die hetzelfde probleem had, daar werd gevraagd om een dcdiag uit te voeren. Dit heb ik ook gedaan en toen kwamen er een aantal problemen naar voren. Zo was de RPC server niet te bereiken (opgelost), het verwijderen van een test record lukte niet (opgelost -> Dynamic updates op secure only gezet) en nog een aantal kleine dingen. Alleen blijft de melding verschijnen dat het opgegeven DNS IP adres, geen DNS server is. Terwijl het wel degelijk de DNS server is, de DNS server functioneert verder ook aangezien alle binnenkomende aanvragen (zowel van de andere servers als de clients) gewoon netjes worden afgehandeld.
Inmiddels ben ik al meer dan 2 dagen bezig om de "Exchange Server System Attendant" services weer aan de praat te krijgen, maar ik kan de oplossing niet vinden. Ook krijg ik maar niet gevonden waarom dcdiag zeg dat de DNS server geen DNS server is.
Mijn vraag is nu of er een verband is tussen de 2 problemen? En weet iemand misschien wat ik zou kunnen proberen om het probleem op te lossen. Misschien handig om erbij te vermelden, een aantal weken geleden waren er ineens DNS problemen. De DNS server (tevens ook de domeincontroller) kon bepaalde verzoeken niet meer verwerken en in de logboeken was ook niet te vinden waarom hij ze niet kon verwerken. De oplossing hebben wij nooit kunnen vinden, want het probleem was er ineens maar het was ook weer ineens verdwenen. Na die tijd hebben we eigenlijk de Exchange server nooit gereboot, dus misschien dat dit probleem nog een nasleep is van toen?
Misschien zijn het te veel vragen in één post, maar ik hoop dat iemand een oplossing weet. Hieronder even de uitkomst van de dcdiag /test:dns /v.
Zelf werk ik nog niet heel lang bij dit bedrijf, dus ik was er niet bij toen de DC & Exchange werd geïnstalleerd.
Nogmaals ik hoop dat ik alles een beetje duidelijk heb verwoord en dat iemand mij kan helpen. Alvast bedankt voor jullie hulp!!
Een paar dagen geleden heb ik de Exchange 2007 moeten herstarten i.v.m. beveiliging updates (we liepen een aantal maanden achter

In de logboeken kwamen de volgende meldingen naar voren:
Bron:
MSExchangeSA
Gebeurtenis-id:
1000
Beschrijving:
Microsoft Exchange System Attendant is starting. Microsoft Exchange Server System Attendant, service startup complete, version 8.2 (build 301.0).
Bron:
MSExchangeSA
Gebeurtenis-id:
1005
Beschrijving:
Unexpected error De server is niet operationeel. Facility: Win32 ID no: 8007203a Microsoft Exchange System Attendant occurred.
Aan de hand van deze meldingen kon ik op Google wat informatie vinden, meestal schijnt dit probleem op te treden als er problemen zijn met de DNS. Echter was het wel gewoon mogelijk om de domeincontroller te pingen en ook NSlookup werkte zonder problemen. Op Microsoft vond ik een aantal KB (o.a. deze, deze, deze en deze), na ze allemaal te hebben doorlopen was het nog steeds niet mogelijk om de MSExchangeSA services te starten.Bron:
MSExchangeSA
Gebeurtenis-id:
1004
Beschrijving:
Microsoft Exchange System Attendant failed to start.
Toen vond ik op een pagina iemand die hetzelfde probleem had, daar werd gevraagd om een dcdiag uit te voeren. Dit heb ik ook gedaan en toen kwamen er een aantal problemen naar voren. Zo was de RPC server niet te bereiken (opgelost), het verwijderen van een test record lukte niet (opgelost -> Dynamic updates op secure only gezet) en nog een aantal kleine dingen. Alleen blijft de melding verschijnen dat het opgegeven DNS IP adres, geen DNS server is. Terwijl het wel degelijk de DNS server is, de DNS server functioneert verder ook aangezien alle binnenkomende aanvragen (zowel van de andere servers als de clients) gewoon netjes worden afgehandeld.
Inmiddels ben ik al meer dan 2 dagen bezig om de "Exchange Server System Attendant" services weer aan de praat te krijgen, maar ik kan de oplossing niet vinden. Ook krijg ik maar niet gevonden waarom dcdiag zeg dat de DNS server geen DNS server is.
Mijn vraag is nu of er een verband is tussen de 2 problemen? En weet iemand misschien wat ik zou kunnen proberen om het probleem op te lossen. Misschien handig om erbij te vermelden, een aantal weken geleden waren er ineens DNS problemen. De DNS server (tevens ook de domeincontroller) kon bepaalde verzoeken niet meer verwerken en in de logboeken was ook niet te vinden waarom hij ze niet kon verwerken. De oplossing hebben wij nooit kunnen vinden, want het probleem was er ineens maar het was ook weer ineens verdwenen. Na die tijd hebben we eigenlijk de Exchange server nooit gereboot, dus misschien dat dit probleem nog een nasleep is van toen?
Misschien zijn het te veel vragen in één post, maar ik hoop dat iemand een oplossing weet. Hieronder even de uitkomst van de dcdiag /test:dns /v.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
| Er worden ondernemingstests uitgevoerd op: domain.ltd
Test starten: DNS
Testresultaten voor domeincontrollers:
DC: DC-01.domain.ltd
Domein: domain.ltd
TEST: Basic (Basc)
Waarschuwing: adapter
[00000006] Broadcom NetXtreme Gigabit Ethernet heeft een ongeldige DNS-server: 10.20.0.21 (DC-01)
Waarschuwing: adapter
[00000006] Broadcom NetXtreme Gigabit Ethernet heeft een ongeldige DNS-server: 127.0.0.1 (DC-01)
Fout: alle DNS-servers zijn ongeldig
Warning: The AAAA record for this DC was not found
TEST: Records registration (RReg)
Fout: er zijn niet voor alle netwerkadapters registraties van records gevonden
Samenvatting van de testresultaten voor de DNS-servers die door de hiervoor vermelde domeincontrollers worden gebruikt:
DNS-server: 10.20.0.21 (DC-01) de test 2 is op deze DNS-server mislukt
Name resolution is not functional. _ldap._tcp.domain.ltd. failed on the DNS server 10.20.0.21
Samenvatting van de DNS-testresultaten:
Auth Basc Forw Del Dyn RReg Ext
Zelf werk ik nog niet heel lang bij dit bedrijf, dus ik was er niet bij toen de DC & Exchange werd geïnstalleerd.
Nogmaals ik hoop dat ik alles een beetje duidelijk heb verwoord en dat iemand mij kan helpen. Alvast bedankt voor jullie hulp!!