+/- 550 euro Studielaptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 494489

Topicstarter
Hallo,

Zoals velen ben ik op zoek naar een laptop voor mijn studie, ik zou hem graag voor Februari in huis hebben.

Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Office, surfen, skype en films kijken (zowel op de laptop als via een HDMI aansluiting). Niets bijzonders, maar ik heb vaak een heel aantal tabs en progromma's naast elkaar open, dus wel fijn als hij dat kan opvangen.

Wat mag je laptop gaan kosten?
500 tot maximaal 600 euro.

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Ja, hij moet mee in de trein en naar college. Gewicht is dus wel een beetje van belang, ik wil een 13" scherm en accuduur is een van de belangrijkste punten voor me. Daarnaast moet hij niet te heet/luid worden en een beetje fatsoenlijke opslagruimte (500GB) is een grote pre, maar geen vereiste.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Mijn voorkeur gaat naar een Asus of Lenovo, hier hoor ik de meeste positieve geluiden over.

Zelf was ik deze laptops tegen gekomen, maar ik blijf grote twijfels hebben.
pricewatch: Lenovo Thinkpad Edge E330 (NZSBNMH)

pricewatch: Asus X301A-RX007-NL

pricewatch: Samsung Series 5 Ultra NP530U3C-A05NL

Alvast bedankt,
Miri

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwabbernoot
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-07 12:52
Heb voor min of meer dezelfde keuze gestaan, ben voor de pricewatch: Lenovo IdeaPad U310-MAG8DMH gegaan.

i5 3e generatie, 1,7kg, Ultrabook dun, 500GB + 32GB SSD-Cache, accuduur 5/6u, W8.

Daarnaast vind ik het toetsenbord ook echt fijn, hoorde hier al positieve geluiden over. Jammer is de resolutie van het scherm, maar dat is nog vrij onmogelijk in deze prijsklasse. Of je moet voor de Inspiron 15R SE gaan.

[ Voor 34% gewijzigd door Kwabbernoot op 29-12-2012 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor je suggestie!
Hij ligt echter wel wat boven budget en ik heb eerlijk gezegd ook mijn twijfels bij Windows 8. Hoe bevalt jou dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwabbernoot
Het lag inderdaad ook boven mijn budget, desondanks voorlopig erg tevreden over dit dingetje. Ook met Windows 8 valt te leven, ik heb Start8 geinstalleerd (van de zelfde makers als Stardock) en merk bijna niks meer van de metro-layout e.d. De caching SSD doet zijn werk na een aantal dagen, niet zo snel als een volledige, maar toch. En hij typt erg prettig.
Hij is behoorlijk stil en cool, voor het eerst warmte gevoeld en de fan écht gehoord tijdens BF3 zojuist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik hou hem in ieder geval als optie, maar zoek nog even verder of ik ook iets vind dat wel binnen mijn budget valt.
Heeft er misschien ook iemand ervaring met refurbished laptops/sites waar ik deze zou kunnen kopen? Ik had er wel van Asus gevonden, maar geen 13" en van Lenovo niks in Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

De U310 heeft een accuduur van 4-4.5 uur volgens notebookcheck. Niet 5-6 uur. De accuduur is daarmee precies in lijn met de vostro 3360 die je met i3 voor €309 minder kan halen. Met i5 helaas buiten budget.

Verder is er volgens mij weinig. Het gros, nee, alles met een i5 is buiten budget. Het enige wat ik verder nog kan aanraden is 2e-hands: Een latitude E6220, E6320, E6420 is ruim beschikbaar in jouw budget, maar zijn vrij zwaar. Een thinkpad is ook een optie, maar vaak een stuk duurder of ouder, zoals de thinkpad T400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Is een i5 dan echt nodig voor mij? Ik ga er volgens mij geen zware dingen mee doen, dus dan zou i3 op zich ook moeten volstaan, of verkijk ik mij hier op?
En met welk budget zou ik dan volgens jou wel een laptop vinden die aan mijn eisen voldoet?

Dell ben ik een beetje huiverig voor in verband met slechte ervaringen en 2ehands heeft ook niet mijn voorkeur om eerlijk te zijn. Misschien meer vooroordelen dan wat anders, maar ik zou vooral ook niet weten waar te zoeken naar een betrouwbare tweedehands laptop. Refurbished sta ik wel voor open.
Thinkpad T400 is nieuw niet meer te koop zie ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een T400 kostte origineel vanaf €1000, dus al zou je die nog nieuw kunnen kopen, vast niet binnen jouw budget.

En op zich zou een i3 voldoende zijn. Maar het is wel een low-voltage variant. Als ik in de pricewatch kijk vind ik pricewatch: Asus X301A-RX177H met een pentium B980. Dat klinkt trager, maar het is 70% sneller dan de i3 in de vostro 3360. Alleen schijnt de bouwkwaliteit en toetsenbord nog slechter te zijn, terwijl de 3360 al geen hoogvlieger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uppie8374
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-05 18:18

uppie8374

Sousousou

Als het niet nieuw hoeft te zijn klinkt mijn laptop als een goede optie

V&A aangeboden: Lenovo X201 3626-A93 te koop 350,-

Rebuilding knowledge database

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:13

fynrd1

Fooled by Randomness

Probeer ook naar modellen te kijken met een groot touchpad. Ik weet niet of je al veel ervaring hebt met het gebruik van een laptop, maar een groot touchpad (inc multitouch) scheelt je krampachtige vingers, een externe muis en je houdt je linker of rechter hand vrijwel continu vrij.

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwabbernoot
Ik haal makkelijk de 5u op mijn U310, op notebookcheck.com halen ze in hun review ook de 6,5u. Daarnaast heeft de U310 zoals hierboven aangeraden wordt een erg groot fijn touchpad. Ik zou nog mooi een maandje wachten, kijken of er in de tussentijd wat budget modellen worden geupgradet met bv een lekkere SSD, dat maakt nogal een verschil in gebruikerservaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ze halen 4 uur en 17 minuten onder normaal surfen met halve helderheid op wifi. En 6.5 uur met het scherm op zn laagst, wifi uit en verder geen activiteit.

Het kan zijn dat je gebruik lichter is dan dat van notebookcheck en je daarom iets tussen de 2 getallen in haalt. Maar dan moet je de tijden van alle andere notebooks ook aanpassen.

Los daarvan vind ik 5 uur gewoon weinig. De V131 doet het 7 uur en 56 minuten volgens notebookcheck, maar sinds die laptop van de markt is verdwenen lijkt alles uitgerust met veel kleinere accu's dan dat vorig jaar gebruikelijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohsoog
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-06 18:24
Ik zag net in het aanbiedingen topic de nieuwe aldi-medion langskomen:
http://aldi.medion.com/md...Page=aldi#prozessor_anker

Net binnen budget, wel 14 inch, maar ik begrijp dat er een extra batterij bij zit die gewisseld kan worden met de DVD speler voor extra lange accuduur. Misschien toch interessant dan, ook met 1TB HDD en 32GB SSD en even zwaar als de lenovo die je zelf aanhaalt. Daarenboven krijg je 3 jaar garantie.

[ Voor 15% gewijzigd door Yohsoog op 03-01-2013 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Allereerst hartstikke bedankt voor alle reacties, fijn om zoveel meningen te kunnen lezen.

@Darkstone
De asus ziet er op zich goed uit, maar toetsenbord is wel erg belangrijk voor me. Ik ga veeel typen.
@uppie
Mooie laptop, ik hou hem zeker als optie (zolang jij hem nog niet verkocht hebt natuurlijk). Ik weet niet of iemand anders misschien zou kunnen beoordelen of dit een goede koop zou zijn voor mij?
@fyrnd
Zeker waar, touchpad is ook belangrijk voor me. Ik heb eens op een HP gewerkt met een onaangenaam touchpad, drama.
@Yohsoog
Deze vind ik eigenlijk bijzonder interessant! Op wat voor een (gecombineerde) accuduur kan ik hierbij rekenen? En is er een reden waarom deze medion een slechte aankoop zou zijn?

Veel vragen, maar ik hoop dat iemand nog eens de tijd wil nemen om ze te beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohsoog
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-06 18:24
Volgens http://www.notebookinfo.d...a-s4216/md99080/00012659/ is er een accuduur van 6.9 uur te verwachten (meer dan 10u bij laag verbruik zonder wifi, 2u40 bij zwaar gebruik).

Verder weet ik er ook niet meer over te vertellen buiten dat mijn eigen ervaring met de Medion garantiedienst altijd goed was. Ik kwam zoals gezegd de laptop net voor dit topic tegen in het aanbiedingentopic, vandaar.

Ik moet wel zeggen dat ik ook op volgende pagina terechtkwam bij het opzoeken: http://www.notebookcheck....4216-MD99081.84407.0.html. Dit gaat echter over de MD99081 ipv de MD99080 (i5 ipv i3). Ik weet niet of de bouw van de laptop verder hetzelfde is tussen de twee modellen, maar deze krijgt toch wat lagere scores vanwege die bouwkwaliteit en toetsenbord ergonomie. Kan je natuurlijk wel zelf even checken ook (in België heeft Aldi een niet goed geld terug garantie binnen korte termijn na aankoop, ik weet niet hoe dat in NL is).

[ Voor 39% gewijzigd door Yohsoog op 04-01-2013 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik vond helaas een heleboel slechte reviews over de Medion, dus ik heb hem weer laten vallen als optie.
Wel kwam ik deze nog tegen: pricewatch: Lenovo IdeaPad U310-MAG66MH
Iets boven mijn budget, maar ziet er verder wel erg goed uit. Ik kwam een accuduur van 8 uur tegen bij licht tot normaal gebruik, weet niet hoe betrouwbaar dat is, maar klinkt wel super natuurlijk. Is dit misschien een goede keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackSoldierB
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-06 21:44
Even over het toetsenbord. Bij Lenovo (de meeste) zit de FN knop links van de ctrl. Persoonlijk vind ik dit erg irritant.
Verder heb ik goede ervaringen met de asus pick-up and return service (reparatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik kom toch steeds weer bij de Lenovo Thinkpad Edge E330 uit, dus ik denk dat ik toch voor die ga.
Die omgedraaide knop weet ik vast wel aan te wennen, ik heb nu al een hele tijd een Dell met een hele andere indeling dan normaal, dus 1 knopje anders lukt dan ook nog wel. Alsnog bedankt, altijd fijn om zulke dingen op de voorhand te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De accuduur van de U310 is hetzelfde als bijna elke andere notebook in dit segment: net iets meer dan 4 uur volgens notebookcheck.

En de E330 is niet leverbaar volgens de pricewatch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik krijg dat hij wel leverbaar is, maar dat hij niet op voorraad is. Betekent alleen iets langer wachten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Anoniem: 494489 schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 14:27:
Ik kom toch steeds weer bij de Lenovo Thinkpad Edge E330 uit, dus ik denk dat ik toch voor die ga.
Die omgedraaide knop weet ik vast wel aan te wennen, ik heb nu al een hele tijd een Dell met een hele andere indeling dan normaal, dus 1 knopje anders lukt dan ook nog wel. Alsnog bedankt, altijd fijn om zulke dingen op de voorhand te weten.
Ik heb ook een thinkpad en die knop kan je omdraaien, ik vind het juist wel prettig zo.

Die thinkpad van v&a is geen goede deal imho, sterk verouderde processor en geen garantie..

Als je veel gaat typen is een Thinkpad The way to go

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Welke bedoel je met de thinkpad van v&a?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt brilsmurfffje, ik ken de afkortingen van de fora nog niet, was dus even in de war.
Ik zag sowieso dat het scherm kleiner is dan ik zoek, dus hij valt af. Ben ik weer terug bij de Lenovo E330, ik ga hem morgen bestellen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgens de pricewatch is hij bij geen enkele shop leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deraco96
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-04 22:30

deraco96

Altijd.

Wat denken/weten jullie over de pricewatch: Asus VivoBook X202E-CT009H dan? Het lijkt mij wel interessant, klein en licht, maar wel een touchscreen wat verder alleen in laptops van 2 keer de prijs zit. Het scherm is maar 768p, maar de schermgrootte is ook slechts 11,6 inch. Natuurlijk heb je dan een halve netbook, maar het lijkt mij nog wel interessant.

01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb hem net besteld bij Azerty, duurt iets langer dan gewoonlijk, maar wel nog gewoon leverbaar.
Pagina: 1