Bestelling niet verzendbaar naar Nederland

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xerohumoris
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:03
Ik heb recent via de bol.com plaza een router gekocht bij een 3e partij. Als ik de reviews lees was dit geen slimme zet ik weet het.

Het bestellen was geen probleem. Product kon in het wagentje en besteld worden met een Nederlands adres. Een paar uur na bestelling kreeg ik echter een mail van bol.com dat de bestelling was geannuleerd door de verkoper. Hier stond geen reden bij.

Ik heb vervolgens met bol.com gebeld voor de reden van annulering (wat ik volgens de mail kon doen). Daar ben ik vriendelijk geholpen en werd mij verteld dat het product niet op voorraad was bij de verkoper en deze de verplichting had binnen 24 uur te leveren.

Ik heb toen zelf op de site van de leverancier gekeken. Deze bleek meer dan 400 van dit product op voorraad te hebben. Toen ik bol.com hier mee confronteerde moest ik maar contact opnemen met de verkoper.

Ik kreeg binnen 5 minuten een mailtje terug van de verkoper. Zij kunnen niet in Nederland leveren. Voor levering in Nederland moest ik bij hun Nederlandse zuster zijn. Hier was het product echter bijna een keer zo duur.

Het meest opvallende wat in het mailtje stond is dat bol.com wist dat zij niet konnen leveren aan Nederlandse consumenten. De overeenkomst die zij hebben met bol.com verbied bol.com dan ook de producten in Nederland aan te bieden.

Nu ben ik benieuwd of ik bol.com, die een fout heeft gemaakt, kan "dwingen" tot levering. Volgens de algemene voorwaarden is bol.com in een aankoop als deze geen partij. (Klopt dit wettelijk wel?) Het probleem is echter dat bol.com mij aan een verkoper heeft gekoppeld waar ze mij niet aan mochten koppelen. De verkoper moest dit constateren terwijl bol.com op de hoogte was van het feit dat zij niet mochten leveren.

Ik hoop dat jullie kunnen helpen. Heb namelijk geen zin om te hard aan een dood paard te trekken.

Daniël

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wody
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-05 03:43
Bij een koopovereenkomst moeten de verkoper en koper ter goeder trouw zijn, dat is hier niet het geval, omdat er iets verkocht werd wat dus eigenlijk niet verkocht had moeten worden.

Dus, aangezien er geen overeenkomst is, zou je de verkoper niet kunnen dwingen tot leveren. En bol is geen verkoper in deze, dus kan je die ook niet dwingen tot iets leveren wat zij niet verkopen. Misschien dat het anders zou zijn als het iets is wat echt alleen door één partij verkocht werd, maar daar is hier geen sprake van.

Er is wel wat anders wat je kan doen, aangezien het hier om een bedrijf of iemand uit het buitenland gaat.

Als ik de voorwaarden bekijk van bol, bij het vergelijken van zakelijk en particulier verkopen, dan zie ik dat alleen een Nederlands bedrijf bij bol.com mag verkopen. Als het om een particuliere verkoper gaat, dan staat er dat je een NL post-adres en bankrekeningnummer moet hebben, maar niet dat je zelf in Nederland moet zijn. Als ik dan bij de klantenservice kijk, bij verkopen, dan staat er ook als vraag of je vanuit het buitenland mag verkopen, en dan staat er dat dit niet mag.

Dus, als je echt zeker bent dat je vanaf de Nederlandse site iets hebt gekocht bij bol (dus het webadres met bol.com/nl etc) dan is dit bedrijf/persoon is de boel aan het frauderen, en zal het zeker zin hebben om bol hierover in te lichten. Dat helpt niet om die router nu goedkoper te krijgen, maar wel om dit in te toekomst te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:14
DDH87 schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 00:23:
Ik kreeg binnen 5 minuten een mailtje terug van de verkoper. Zij kunnen niet in Nederland leveren. Voor levering in Nederland moest ik bij hun Nederlandse zuster zijn. Hier was het product echter bijna een keer zo duur.
Eén keer zo duur is gewoon dezelfde prijs, dus ik zou het erop wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xerohumoris
@Wody
Ik betwijfel dus of bol.com echt geen partij is in deze. Ik betaal dus aan bol.com en krijg de factuur ook van bol.com. Alleen het product en de pakbon komt van de verkoper. Een verkoper die mij nooit als klant had willen hebben.

Volgens mij is het bij deze constructie zo, ongeacht wat de voorwaarden zeggen, dat bol.com de verkoper is en iemand anders de opdracht geeft deze uit te voeren. Dan uitvoerder is hier niet toe in staat en dan blijft de verplichting dus bij bol.com liggen om te leveren.

@Het Fantoom,
Hangt er vanaf waar in Nederland je woont. Voor jij is hij twee keer zo duur.

@Johnbytheway,
Nee is een bedrijf uit de benelux en wereldwijde verkoop gaat vanuit Nederland. Heb ik dus ook niets aan.

Even voor de duidelijkheid. Het bedrijf dat de uitvoering had moeten doen is ter goede trouw en zeker geen oplichter. Ik had namelijk nooit hun aanbieding mogen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10 00:59
Om welk product gaat het? Welke winkel? Wat zeggen de reviews? Naar welke landen versturen ze dan WEL? Ze versturen dus VANAF NL? Ze hebben waarschijnlijk een contract met het zusterbedrijf die de distributie van het product in nederland doet (met een alleenrecht) en de vraag is of bol.com een fout heeft begaan of dat het een fout van de verkoper was.

In beide gevallen kunnen ze zich vrij makkelijk verweren, bol.com is geen verkoper in deze zaak, en bol.com heeft ook geen recht om bestellingen voor verkopers te accepteren, dat doet de verkoper altijd nog zelf, bol.com geeft de bestelling alleen maar door. Heb je nu schade? Dan kan je dat proberen op bol.com te verhalen maar die zal ook wel in de voorwaarden hebben staan dat etc etc etc.

[ Voor 27% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 02-01-2013 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:47
DDH87 schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 11:52:
Even voor de duidelijkheid. Het bedrijf dat de uitvoering had moeten doen is ter goede trouw en zeker geen oplichter. Ik had namelijk nooit hun aanbieding mogen zien.
Hoe weet je zo zeker dat ze te goeder trouw zijn?
Heb je de bewuste overeenkomst die ze hebben met Bol.com gezien of hebben ze mooie blauwe ogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xerohumoris
Schade heb ik niet echt geleden. Het is alleen erg vervelend.
Ik wil de andere winkel niet bij naam noemen. Zij hebben tot op dit moment netjes en snel op mijn vragen geantwoord. Zij hebben ook mee willen werken aan een oplossing. Het enige wat ze niet mogen is naar Nederland verzenden. Het Belgische bedrijf mag alleen in Belgie verzenden.
Bol.com heeft aangegeven dat het een fout was mij deze aanbieding te doen. Zij hebben dan ook toegezegt dat in de toekomst de controle op de site strenger zal zijn. Probleem is alleen dat de belgische webwinkel nog steeds in de lijst met aangeboden andere verkopers staat.
Nogmaals dat bol.com geen partij is in deze klopt volgens mij niet. Zij innen namelijk het geld en sturen ook de rekening. Volgens mij is het zo dat ik dan een contract heb met bol.com Ongeacht wie zij de levering laten doen.
Pagina: 1