WinXP --> Win7 32b (zonder upgrade) of 64b (met upgrade)?

Pagina: 1
Acties:

• Don82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-11-2019
1: Wat wil je bereiken?
Het gaat om de PC van mijn ouders. Zij gebruiken nu nog Windows XP. In 2014 worden geen beveiligingsupdates meer voor dit OS uitgebracht. Dan is een overstap noodzakelijk. Nu is het opportuun om Windows 7 te installeren, omdat dat qua omgeving nog wel iets heeft van Windows XP. Daardoor wennen ze daar eerder aan.

Feitelijk gaat het erom of het verstandig is om te kiezen voor Windows 7 32bits (zonder upgrade, alternatief 1) of Windows 7 64bits (met upgrade, alternatief 2). Bij de keuze voor 64bits is in ieder geval uitbreiding van het geheugen noodzakelijk, omdat de GPU-chip op het moederbord 256Mb opsnoept van de 2Gb die er nu in zit. Vanwege de prijs van DDR2 geheugen dat op de QVL voorkomt (http://www.asus.nl/Motherboards/AMD_AM3/M4A78VM/#MSL), € 70,-, is het wellicht verstandiger om dan ook moederbord en processor te vervangen voor € 60,- extra, waardoor het totaal uitkomt op € 130,-.

Volgens de Windows 7 Upgrade Advisor (https://www.microsoft.com/nl-nl/download/details.aspx?id=20) is alleen het geheugen ontoereikend voor Windows 7 64bits. Ik heb gelezen dat het moederbord door dat programma niet wordt gecontroleerd, maar door ASUS werd dat destijds aangeprezen als Windows 7-ready. Op de pagina voor het moederbord staan bovendien downloads voor Windows 7-drivers, zodat ik daarmee geen probleem verwacht (eventueel na upgrade van het BIOS).

2: Wat mag het gaan kosten?
Hoe meer 'bang-for-the-buck', hoe beter.

3: Heb je nog bepaalde voorkeuren? Waarom?
Ultimate versie van Windows, twee redenen:
  1. Essentieel is dat Windows 7 een NL-versie is. Ultimate bevat meerdere talen, waaronder Nederlands en kan (dus) eventueel (goedkoper) uit het buitenland worden gehaald.
  2. BitLocker. Mijn ouders zijn geen systeembeheerders, als het misgaat dan lijkt me dit een goede 'last line of defence'. Maar ik ben niet te beroerd om van inzicht te veranderen, gelet op het antwoord op vraag 2. Edit: Een alternatief van een softwareleverancier (zoals Truecrypt, http://www.truecrypt.org/downloads) kan de afwezigheid van Bitlocker in een 'kalere' versie van Windows 7 ondervangen.
4.1 Specificeer het systeem:
Alternatief 1:
Windows 7 32-bit op het onderstaande systeem (zonder upgrade), gebouwd eind december 2009:
  • AOpen ES45F Black 350W (Atx-kast + voeding)
  • Asus M4A78-VM AM3/mATX
  • AMD Athlon II X2 245 AM3
  • Samsung HD F1 320GB 16M SATA II
  • Kingston HX DDR2 1066MHz 1Gb (2x)
  • Samsung SH-S223C DVD rewr zw SATA
  • Muis + toetsenbord
Alternatief 2:
Windows 7 64-bit op het onderstaande systeem (met upgrade). De hierna genoemde onderdelen heb ik overgenomen uit de Desktop best buy guide: editie november 2012:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G860 Boxed€ 55,95€ 55,95
1MSI H61MA-E35 (B3)€ 49,45€ 49,45
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 17,90€ 17,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 123,30

Componenten of randapparatuur om mee te nemen naar dit systeem:
AOpen ES45F Black 350W (Atx-kast + voeding)
Samsung HD F1 320GB 16M SATA II
Samsung SH-S223C DVD rewr zw SATA
Muis + toetsenbord

4.2 Specificeer de omgeving waarin je het product gaat gebruiken:
Internet, MSOffice. Verder niets spectaculairs.

5. Vraag:
Welke van deze alternatieven zouden jullie kiezen en waarom? Is er misschien een andere mogelijkheid die beter past bij deze situatie?

[ Voor 2% gewijzigd door Don82 op 29-12-2012 01:16 . Reden: N.a.v. de eerste reactie de tekst achter 'Edit' ingevoegd. ]

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:23

TommieW

Numa numa.

Als ik zo even kijk, lijkt het mij het beste om een Windows 7 32 bits Home Premium OEM te kopen. Dan hoef je geen geld uit te geven aan andere hardware. Bij deze PC denk ik niet dat je voordeel hebt aan de 64 bit. Waarschijnlijk gaat die PC toch geen 64bit only software draaien.

Of het snel is met die hardware, is enigsinds de vraag, een Pentium met iets minder dan 2GB ram kan W7 wel aan, maar verwacht er geen wonderen van. :+

[ Voor 0% gewijzigd door TommieW op 29-12-2012 00:06 . Reden: Linkje was stuq. ]

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Don82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-11-2019
Bedankt voor je reactie.

Gelet op de huidige hardware is het dan misschien beter om de upgrade van Alternatief 2 te nemen, in combinatie met een 'kalere' versie van Windows 7, zoals Home Premium 64 bits?

• johanneslol
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Zoals tommieW zegt koop gewoon windows 7 32 bits. Ik heb op een hele oude laptop met 512 MB ram nog Windows 7 aan de gang gekregen, daarin was de videokaart niet eens meer ondersteund.

Gewoon de visuele effecten lager zitten en het werkt prima.