Nieuwe videokaart voor +/- 325

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neeknikker
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-03 16:27
Beste tweakers,

Een vriend van me is bezig met een nieuwe computer. Hij wil graag lekker gamen en crisis 3 goed kunnen spelen. Ik heb wat zitten lezen tussen de revieuws endergelijke maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Hij heeft een budget voor ongeveer €325,-. Welke kaart zouden jullie aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanW
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:02
http://www.techspot.com/review/603-best-graphics-cards/

Kan je vermoedelijk een stuk verder helpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Voor 350 heb je genoeg keus. Maar als je de snelste van het seizoen wil kom je bij Nvidia automatisch op de Geforce GTX670. Of als je geluk hebt een 2e hands GTX680. Voor ATI is het geloof ik een HD7970.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neeknikker
Ok dank voor de snelle tips jongens. Ik denk dat we er zo wel uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 315098

Ik zou voor deze kaart gaan, pricewatch: XFX Radeon HD 7970 Double Dissipation valt net +- 5 euro buiten het budget. Zeker voor Crysis is dit een hele leuke kaart. Let op deze kaart maakt wel veel herrie.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 315098 op 29-12-2012 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

GTX 670 .. crysis 3 = NVIDIA. Dus kom niet AMD kaarten aanraden, nvidia suppport die game enorm.

Als je Crysis 3 gaat spelen kan je gewoon beter voor Nvidia gaan.

[ Voor 186% gewijzigd door A87 op 29-12-2012 11:56 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

A87 schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 11:53:
GTX 670 .. crysis 3 = NVIDIA. Dus kom niet AMD kaarten aanraden, nvidia suppport die game enorm.

Ja, dat zie ik ook in mijn kristallen bol. Heb je verder ook nog een echte bron die dat ondersteunt?

Zelfs al zou het groene kamp Crysis 3 geweldig ondersteunen, zou mij verbazen als er ook maar 10% performance verschil tussen zit, in het slechtste geval. Terwijl AMD toch een tikkie meer bang for buck geeft.

En door de 3gb RAM zijn ze futureproof'er :P

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 19:45
Ik vond tot voor kort ook dat AMD betere bang voor buck had, want FPS wise zitten ze momenteel in veel games hoger.
Echter, toen kwam ik dit tegen: http://www.nordichardware...mn-prestanda.html#content

Dat bevestigt waarom ik met AMD kaarten vaak het gevoel had dat het spel niet soepel liep, ondanks hoge FPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-06-2024
http://www.guru3d.com/art...ce_gtx_680_review,23.html
2 fps meer voor een gtx680 terwijl de gtx670 alsnog erachter aansloft.
De hd7970 is gewoon de sterkere kaart zeker voor dat geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Microstuttering is/was inderdaad een probleempje bij AMD. Maar, de vraag is of het altijd voorkomt, en of iedereen er last van heeft.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
VasZaitsev schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 12:59:
Microstuttering is/was inderdaad een probleempje bij AMD. Maar, de vraag is of het altijd voorkomt, en of iedereen er last van heeft.
Velen zullen het niet eens merken, maar als je zoals ik steeds van AMD op Nvidia overstapt en andersom begin je een patroon te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neeknikker
Leuk om te zien dat er flink gediscussieerd wordt over deze kaarten. Dit geeft ook een beetje een twist aan het verhaal. Ik had al bijna een amd kaart besteld, maar dat stel ik toch nog even uit.

Heeft iemand nog een aanrader in petto in het Nvidia landschap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neeknikker
Anoniem: 315098 schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 22:04:
Ik zou voor deze kaart gaan, pricewatch: XFX Radeon HD 7970 Double Dissipation valt net +- 5 euro buiten het budget. Zeker voor Crysis is dit een hele leuke kaart. Let op deze kaart maakt wel veel herrie.
Ziet er inderdaad verlijdelijk uit. Mooi is dat herrie niet zoveel uitmaakt bij de computer in kwestie.
VasZaitsev schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 12:59:
Ik kan het op de filmpjes in ieders geval niet ontdekken. Maar dit zal wel aan mij liggen. Ik ga overleggen of dit een probleem is.

Nog een klein (en beetje off-topic) vraagje. Vanaf welke framerate is een spel speelbaar?

[ Voor 4% gewijzigd door Neeknikker op 29-12-2012 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-06-2024
Neeknikker schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 16:20:
[...]

Ziet er inderdaad verlijdelijk uit. Mooi is dat herrie niet zoveel uitmaakt bij de computer in kwestie.

[...]

Ik kan het op de filmpjes in ieders geval niet ontdekken. Maar dit zal wel aan mij liggen. Ik ga overleggen of dit een probleem is.

Nog een klein (en beetje off-topic) vraagje. Vanaf welke framerate is een spel speelbaar?
24fps is het absoluute minimum voor vloeiend beeld speelbaar is 30 fps
En het rustigste voor de ogen is 60 fps of hoger.(hoger mits monitor dat kan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 315098

A87 schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 11:53:

Qua benchmarks, haalt deze kaart op crysis een hele mooie framerate support of geen support. Tevens vind je voor dat bedrag denk ik geen betere kaart, de goedkoopste gtx680 die denk ik het dichts bij de prestaties van de 7970 komt is alleen al zo'n 90 euro duurder. Wat microstutter en dergelijken betreft daar heb ik zelf nooit last van gehad, ik heb dan wel al jaren alleen maar ati kaarten gebruikt.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 315098 op 29-12-2012 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Neeknikker schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 16:20:
[...]
Ligt niet aan jou maar aan youtube, youtube filmpjes zijn 30 fps..
Dus al schokt het, op die 30 fps filmpjes zie je dat niet terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neeknikker
unfor schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 17:16:
[...]
hahaha nee dat gaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-07 17:43

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Als je denkt dat je last gaat hebben van microstuttering dan kan je ook dit tooltje proberen.
http://www.radeonpro.info/en-US/

Wat uitleg:
http://www.tomshardware.c...il13-7970-x2,3329-11.html

Verder is voor het budget wat jij hebt de HD7970 gewoon het snelst. Die double dissipation van XFX versie is erg nice :).

[ Voor 18% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 29-12-2012 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 18:09:
Als je denkt dat je last gaat hebben van microstuttering dan kan je ook dit tooltje proberen.
http://www.radeonpro.info/en-US/

Wat uitleg:
http://www.tomshardware.c...il13-7970-x2,3329-11.html

Verder is voor het budget wat jij hebt de HD7970 gewoon het snelst. Die double dissipation van XFX versie is erg nice :).
Die XFX koeler schijnt juist matig te zijn...

[ Voor 10% gewijzigd door A87 op 29-12-2012 18:11 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 325202

unfor schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 17:16:
[...]

LOGISCH als je een filmpje opneemt met 10fps en je zet het op youtube wordt het op magische wijze 30fps! Konden we allemaal maar direct gamen via youtube!

(oh ja als je met 10fps gamed en je zet het op youtube dan ververst hij gewoon elk beelde 3x zodat het 30fps wordt maar dat maakt het niet minder haperig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-07 17:43

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

A87 schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 18:11:
[...]

Die XFX koeler schijnt juist matig te zijn...
Toevallig heeft een kennis van mij deze kaart net gekocht, normaal heeft hij op elke kaart een waterkoelblok gehad (dit was ook dit keer het plan). Met deze koeler was het blijkbaar niet nodig want hij is stil en koel genoeg.

Kan zijn dat jij andere ervaringen hebt?

@unfor
Dat komt omdat je bij filmpjes op youtube altijd een minimale hoeveelheid blur hebt zodat het niet opvalt dat het maar 24fps is (of 30?).

[ Voor 14% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 29-12-2012 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Anoniem: 325202 schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 18:12:
[...]

LOGISCH als je een filmpje opneemt met 10fps en je zet het op youtube wordt het op magische wijze 30fps! Konden we allemaal maar direct gamen via youtube!

(oh ja als je met 10fps gamed en je zet het op youtube dan ververst hij gewoon elk beelde 3x zodat het 30fps wordt maar dat maakt het niet minder haperig)
Ik begrijp niet helemaal wat je nu probeert te zeggen.
Als iets op 100 FPS draait, en je maakt er een 30 FPS recording van dan laat hij de 70 overige FPS niet zien. (voegt 3.3 frames samen tot 1)
Als er dan al een microstutter was, ga je dat op een 30 FPS recording echt niet terug zien.

[ Voor 19% gewijzigd door unfor op 29-12-2012 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-05 00:52

mirno

私の名前はMirnoです

Heb dat filmpje van dat micro stuttering gezien. Het is als je heel goed gaat kijken, en hem een paar keer bekijkt per schermpje. Dan zie je toch wel dat Nvidia iets "smoother" loopt. Dit zou idd invloed op keuzes kunnen hebben.
Je zou voor de GTX 670 videokaart kunnen gaan. Waarsch. zal je van het microstuttering weinig merken. Dan kan je wel voor de 7950 gaan. Die is lekker goedkoop ;)

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neeknikker
mirno schreef op zondag 30 december 2012 @ 13:43:
Heb dat filmpje van dat micro stuttering gezien. Het is als je heel goed gaat kijken, en hem een paar keer bekijkt per schermpje. Dan zie je toch wel dat Nvidia iets "smoother" loopt. Dit zou idd invloed op keuzes kunnen hebben.
Je zou voor de GTX 670 videokaart kunnen gaan. Waarsch. zal je van het microstuttering weinig merken. Dan kan je wel voor de 7950 gaan. Die is lekker goedkoop ;)
Ik heb idd ook het idee dat de microstutter alleen word opgemerkt als je een veelvuldig gamer bent die vaak switched van gpu's. Ik ga eens kijken wat die vriend van mij er van vind om toch voor een Radeon te gaan of dat hij absoluut die micro stutter wil gaan voorkomen.
Overigens vind ik deze: XFX Radeon HD 7970 Double Dissipation nogsteeds een goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marineII7
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:07
de goedkopste 670 is nu 300 euro! pricewatch: PNY GeForce GTX 670
maar wil je eeb beetje degelijke koeler erop ipv dat standaard kreng ben je toch meer kwijt pricewatch: Palit GeForce GTX 670 JETSTREAM
imo is een 7970 toch de betere koop pricewatch: XFX Radeon HD 7970 Double Dissipation of een pricewatch: Gigabyte GV-R797OC-3GD dat zou het mooiste zijn. ik heb de palit 670 en speel alles op ultra, voor 3d moet ik wel twee kaarten gebruiken anders wordt door fps drops het voor mij niet lekker spelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
unfor schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 12:47:
Ik vond tot voor kort ook dat AMD betere bang voor buck had, want FPS wise zitten ze momenteel in veel games hoger.
Echter, toen kwam ik dit tegen: http://www.nordichardware...mn-prestanda.html#content

Dat bevestigt waarom ik met AMD kaarten vaak het gevoel had dat het spel niet soepel liep, ondanks hoge FPS.
Misschien ligt het aan mij, maar gewoon in de praktijk én in realtime heb ik geen microstutters, zelfs niet met crossfire. Dat je het in slowmotion wel ziet (alsnog nauwelijks) is toch totaal irrelevant?
Ik vind dat de hype een beetje uit de klauwen begint te lopen, alsof je met een amd kaart (die 10% beter presteert) opeens niet goed kunt gamen.
Puur prijstechnisch kunnen ze imo ook beter een 7970 GHz vergelijken met een 670

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-05 00:52

mirno

私の名前はMirnoです

mitsumark schreef op zondag 30 december 2012 @ 18:18:
[...]

Misschien ligt het aan mij, maar gewoon in de praktijk én in realtime heb ik geen microstutters, zelfs niet met crossfire. Dat je het in slowmotion wel ziet (alsnog nauwelijks) is toch totaal irrelevant?
Ik vind dat de hype een beetje uit de klauwen begint te lopen, alsof je met een amd kaart (die 10% beter presteert) opeens niet goed kunt gamen.
Puur prijstechnisch kunnen ze imo ook beter een 7970 GHz vergelijken met een 670
Jaah in de praktijk merk je er erg weinig van. Misschien zal je het wel merken als je de kaarten van beide merken probeert.
Over die 10%, mijn conclusie van het microstuttering verhaal is dat de gemiddelde frame rate niet klopt. Omdat er af en toe van die hoge pieken inzitten die het gemiddelde resultaat omhoog halen waar je eigenlijk niets van merkt...

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neeknikker
Ok heren ik denk dat de Gigabyte GV-R797OC-3GD morgen besteld gaat worden. Ik heb nog 2 andere reviews over deze kaart gelezen en het enige echte nadeel wat ik tegenkom is de hoge prijs, die volgens mij nu niet meer echt van toepassing is.
Dank voor jullie discussies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 495203

Hallo en aangenaam kennis te maken beste Tweakers.

Ik ben de zoeker/koper in kwestie en wil iedereen alvast bedanken voor alle info. Ik ben niet een super-hardcore gamer, maar geniet (vanzelfsprekend) het liefst van hoge resolutie en een vloeiend lopen spel.

Zoals ik het begrijp reageren games verschillend op videokaarten ivm makers, zoals het eerder genoemde voorbeeld van Crysis (Nvidia) en een AMD videokaart. Omdat ik meerdere games van verschillende makers speel vraag ik me af hoe groot dit verschil is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Het verschil kan wel oplopen tot pakweg 30% per game.
Vaak komt dit niet voor, doorgaans verschilt het 5-10% tussen gelijkgeprijsde kaarten.

Het verschil tussen 30 en 33 fps of 60 en 66 fps ga je in de praktijk waarschijnlijk niet merken.
Een verschil tussen 30 en 40 fps wel, dus ik zou op zoek gaan naar benchmarks specifiek voor de games die je verwacht te gaan spelen.
Zolang het verschil beperkt blijft binnen die 10% verschil maakt het niet zoveel uit welke je kiest, het gaat om die uitschieters.

PS: Crysis (2&3) draait doorgaans beter op AMD kaarten.
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2281274

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neeknikker
Wahahaha mooi is dat..
Pagina: 1