Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baptist69
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-03-2024
Mede Tweakers,

Ik verdiepte me recent in de hardware wereld en kocht me ook een nieuw samengesteld pc.
Nu koos ik voor Western Digital Caviar Green HDD's voor mijn opslag. Deze draaien op 5400 toeren en zijn dus zuiniger dan de normale 7200 schijven.

Nu denk ik erover om een 'caching ssd' te plaatsen maar heeft dit wel uberhaubt zin? (Zal de setup dan nog zuinig zijn en zal dit de snelheid wel bevorderen?)

Case: CM690 II Adv USB3.0 | Mobo: GA-Z77X-D3H | CPU: Core i7 3770 | MEM: Corsair Vengeance 16GB 1866Mhz CL9 | GPU: MSI N660 TF 2GD5/OC | PSU: XFX Pro 550W | SSD: Intel 520 180GB | HDD: WD WD10EZRX 1TB | MON: Samsung S24B150BL | Mouse: Steelseries Kana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Het concept caching ssd is wat mij betreft een beetje achterhaald. Je kan beter een losse ssd gebruiken voor OS + programma's + games en je data op je hdd. Een beetje best of both world idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Hoezo is dat idee achterhaald?

Het idee van (SRT) caching is dat je op een makkelijke en goedkope manier veel opslagruimte hebt (2TB hardeschijf) geaccelereerd door een kleine SSD (max 64GB). De ideale combinatie hiervan is lage rpm hardeschijf met SSD met lage latencies voor random read/writes. Dit resulteert in een groot opslagvolume (2TB+) met een performanceniveau van tussen een hardeschijf en een SSD.

Voor mensen die aan een normale SSD (128GB) niet genoeg hebben - denk aan gamers - kan SRT caching heel interessant zijn. Je hebt zo gewoon een berg opslag tot je beschikking, en de caching werkt automatisch op data die je herhaaldelijk opvraagt. Alleen zogenaamde random reads worden op de SSD gecached; dus niet grote bestanden die van A tot Z worden uitgelezen. Deftig gezegd wordt enkel non-contiguous I/O gecached, waarvan de LBA ranges niet aaneensluitend zijn. Dit heeft tot gevolg dat een mechanische hardeschijf doet waar hij goed in is: sequential access, en de SSD doet waar die goed in is: random access. Zo denk ik juist dat je de beste werelden van beide hebt omdat je elkaars sterke punten benut in één volume.

En het werkt automatisch, je hoeft er weinig voor te doen. Wel kan het installeren van Windows op de dezelfde SSD die je gebruikt voor SRT caching wel lastig zijn, maar niet onmogelijk. Enig nadeel is dat je een Z67/Z77 (en H77?) chipset nodig hebt. En het is een Windows-only feature uiteraard. Intel SRT caching beschouw ik wel als de beste cachingtechniek voor Windows. De alternatieven zijn volgens mij veel primitiever. Ik raad verder aan dat bij SRT caching je voldoende overprovisioning gebruikt, 30% is goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269504

Net even geprobeerd onder w7 met een intel v40 / samsung f3 en het is inderdaad razend snel , booten onder de tien seconden en je hoort de schijf niet ratelen met opstarten .Een assd benchmark geeft bijna dezelfde uitslag als ssd als single disk ,de acces time read zijn alleen die van de hd .
Hij staat hier vermeld in de intel bios onder raid0 -cache array.,als je de ssd los maakt boot alleen de hd niet zo maar weer op .Moest dit wel in de windows rst activeren ,in de bios zag die geen disk om te versnellen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baptist69
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-03-2024
Thanks guys

Case: CM690 II Adv USB3.0 | Mobo: GA-Z77X-D3H | CPU: Core i7 3770 | MEM: Corsair Vengeance 16GB 1866Mhz CL9 | GPU: MSI N660 TF 2GD5/OC | PSU: XFX Pro 550W | SSD: Intel 520 180GB | HDD: WD WD10EZRX 1TB | MON: Samsung S24B150BL | Mouse: Steelseries Kana