• endwillem
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-08-2025
Hi mede-Tweakers,

Een tijd geleden heb ik een laptop gekocht met de volgende specs:

Core i7-3720QM (2,6 Ghz)
AMD Radeon HD 7970M
16GB ram
1TB HDD
256GB SSD

En nog wat onbelangrijke dingen. Belangrijk om te weten is dat wanneer de grafische kaart niet of nauwelijks belast word, schakelt de laptop over op een intel HD 4000 graphics chip.

Afijn, ik was bezig met een C&C marathon, inmiddels ben ik bij Red Alert 3 aangekomen. Mijn laptop wil deze game echter niet vloeiend draaien met alle settings op max... (geen AA)

Ik heb aan de graphics gesleuteld en de zwaarste performance drops komen van de visual FX en het water.

Ik heb zo'n flauw vermoeden dat de game mijn intel HD 4000 graphics gebruikt IPV de 7970M. Is er een manier om dit te testen? En om het systeem te dwingen de 7970M te gebruiken?

Of is Red Alert 3 misschien een stuk zwaarder dan ik denk? De game komt uit 2008 dus dit lijkt me geen probleem voor een 7970M. Crysis en Crysis 2 ging immers ook prima met alles op ultra... (ook zonder AA)

Alvast bedankt voor de adviezen.

MVG,

Willem

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Allereerst is het toch wel van belang dat je het merk en typenummer van je laptop erbij vermeld zodat anderen even precies alle specs van je laptop kunnen bekijken. Verder moet je je wel voor ogen houden dat een 7970M niet te vergelijken valt met de desktop versie en een stuk langzamer is.

Je zou vervolgens eens in het bios van de laptop kunnen kijken of daar een mogelijkheid is dat je de interne grafische kaart uitschakeld. Ook zijn er veelal programma's van de fabrikant zelf waarmee je kan switchen welke grafische kaart je standaard wilt gebruiken.

Vermoedelijk zal bij jou wel Catalyst erop staan en binnen de Mobiele versie van Catalyst weet ik dat je bij energiebeheer ook dingen kan instellen. Als ik mij niet vergis kan je hier aangeven welke kaart je wilt gebruiken en eventueel de interne HD4000 dacht ik zelfs kan uitschakelen.

Zorg er sowieso voor dat je de laatste versie Catalyst erop hebt staan en dan liefst de versie nemen van www.amd.com . Vaak zijn de drivers van de site van de fabrikant zelf al verouderd en staat op amd zelf altijd de laatste versie.

[ Voor 12% gewijzigd door Roel1966 op 28-12-2012 18:35 ]

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
Misschien kun je op een of andere manier Enduro uit zetten. Dit is de tech die dat laat wisselen
Je kunt proberen de power settings van de laptop te forceren naar een 100% full state of de laptop in te stellen dat hij een desktop power plan gebruikt.

En je kunt ook Catalyst AI uit proberen te zetten (op die manier kun je Dual GPU kaarten als Single GPU laten werken)
Dit zijn wat dingen waar je naar kunt kijken. Ik heb zelf nog niet met Enduro gewerkt dus meer kan ik je er niet over zeggen.

Misschien is er ook wel een bios istelling waar je de Intel GPU uit kunt schakelen.
En je kunt proberen de intel GPU bij device management te deinstalleren maar ik weet niet of dat nog andere gevolgen heeft.

[ Voor 17% gewijzigd door Astennu op 28-12-2012 18:35 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Ben bang dat je spel de HD 4000 pakt inplaats van je normale videokaart! Sowieso is het spel absoluut niet zwaar en al helemaal niet voor jouw laptop!
Kijk eens in de bios of er een optie instaat dat je het uit kan zetten!

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• endwillem
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-08-2025
Hey bedankt voor de snelle reacties, hij bleef inderdaad op de HD4000 hangen. De optie "force maximum performance" in catalyst heeft het probleem opgelost:)