LCD-TV 1 jaar na reparatie weer defect

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:35
Hallo allen,

Een vriend van me heeft 2-3 jaar geleden een nieuwe TV van samsung gekocht (model: UE46B6000. Nu is deze een jaar geleden ter reparatie geweest omdat deze enkel nog wit beeld gaf. Er is toen een nieuw paneel ingekomen en de kosten waren €300 omdat dit buiten de garantie viel.

Nu geeft de TV sinds deze week rare zwarte strepen over het beeld, iets wat echt aan de TV ligt. (andere bronnen geprobeerd, Firmware ge-update, van de stroom af etc.). Nu staat er op de reparatie bon dat er 3 maanden garantie op de reparatie zit, welke dus verlopen is.

Van een TV verwacht je toch dat deze het onder normale gebruik meer dan 2-3 jaar mee gaat? Helemaal als deze een jaar geleden nog ter reparatie is geweest. Hebben jullie nog adviezen hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ja, van een TV mag je wel verwachten dat hij langer mee gaat (als ik het goed lees waren de eerste problemen nog binnen 2 jaar na aankoop?). Regel je de garantie via de winkel of via samsung? Samsung is je niets verplicht namelijk, dus die mogen inderdaad kosten rekenen, maar bij de winkel heb je meer rechten.

[ Voor 14% gewijzigd door bwerg op 28-12-2012 17:33 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ago
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-01 18:58

ago

Als de tv 3 jaar oud is, lijkt me dat je geen garantie meer hebt. Tenzij je garantie hebt bijgekocht. Tuurlijk mag je verwachten dat ie 10 jaar meegaat, dit is gewoon pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wody
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-05 03:43
Het gaat hier niet om een tv van 100-200 euro, en het hangt er een beetje vanaf hoe vaak je de tv gebruikt, maar zo'n LCD-tv mag je van verwachten dat hij 5-7 jaar meegaat, het beste kan je dat navragen bij de fabrikant.

Gedurende die verwachte levensduur-periode heb jij recht op een deugdelijk product, en de verkoper dient daarvoor te zorgen, en door het quelle-arrest moet dit geheel kosteloos gebeuren. Dus, ja, dat moet gerepareerd worden, en mag je helemaal niets kosten.

Garantie bijkopen is altijd onzin, sterker nog, als iemand dat aanbied, altijd een foldertje meenemen en bewaren bij de aankoop-bon. Je kan zo'n service immers alleen aanbieden als dat product ook zo lang gegarandeerd kan worden, dus als hun 10 jaar garantie-uitbreiding bieden bijvoorbeeld, dan is volgens hun de levensduur ook 10 jaar en kan je dus ook 10 jaar kosteloze reparatie/vervanging eisen, hoef je niets bij te kopen.
(over dat laatste, ik ben geen rechter, dus gelijk hebben en gelijk krijgen dat is wat anders).

En nee, ook geen gezeik meer over dat je er wel 2-3 jaar van hebt kunnen genieten (helft levensduur ongeveer) en dus de helft van de reparatie moet betalen, dat mag dus niet meer sinds 2008.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:35
Bedankt voor jullie reacties :)
bwerg schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 17:28:
Ja, van een TV mag je wel verwachten dat hij langer mee gaat (als ik het goed lees waren de eerste problemen nog binnen 2 jaar na aankoop?). Regel je de garantie via de winkel of via samsung? Samsung is je niets verplicht namelijk, dus die mogen inderdaad kosten rekenen, maar bij de winkel heb je meer rechten.
Garantie gewoon met de winkel zelf, daar is de TV ook ter reparatie geweest.
Wody schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 20:42:
Het gaat hier niet om een tv van 100-200 euro, en het hangt er een beetje vanaf hoe vaak je de tv gebruikt, maar zo'n LCD-tv mag je van verwachten dat hij 5-7 jaar meegaat, het beste kan je dat navragen bij de fabrikant.

Gedurende die verwachte levensduur-periode heb jij recht op een deugdelijk product, en de verkoper dient daarvoor te zorgen, en door het quelle-arrest moet dit geheel kosteloos gebeuren. Dus, ja, dat moet gerepareerd worden, en mag je helemaal niets kosten.

Garantie bijkopen is altijd onzin, sterker nog, als iemand dat aanbied, altijd een foldertje meenemen en bewaren bij de aankoop-bon. Je kan zo'n service immers alleen aanbieden als dat product ook zo lang gegarandeerd kan worden, dus als hun 10 jaar garantie-uitbreiding bieden bijvoorbeeld, dan is volgens hun de levensduur ook 10 jaar en kan je dus ook 10 jaar kosteloze reparatie/vervanging eisen, hoef je niets bij te kopen.
(over dat laatste, ik ben geen rechter, dus gelijk hebben en gelijk krijgen dat is wat anders).

En nee, ook geen gezeik meer over dat je er wel 2-3 jaar van hebt kunnen genieten (helft levensduur ongeveer) en dus de helft van de reparatie moet betalen, dat mag dus niet meer sinds 2008.
Er is geen garantie bijgekocht, maar staat ergens zwart op wit dat de verkopende partij dit kosteloos moet oplossen? Ik bedoel het is nogal een lastig verhaal om mee naar de winkel te gaan zonder "bewijs".

[ Voor 13% gewijzigd door Terrz op 28-12-2012 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wody
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-05 03:43
Er is geen garantie bijgekocht, maar staat ergens zwart op wit dat de verkopende partij dit kosteloos moet oplossen? Ik bedoel het is nogal een lastig verhaal om mee naar de winkel te gaan zonder "bewijs".
Ja, het staat in de wet. In Nederland (in het kader van 'polderen' denk ik) werd dan nog gezegd van 'de winkelier heeft ook schade, dus de gebruiker moet ook een deel van de schade betalen' maar dat heeft nooit in de Europese richtlijn gestaan, en daar is door dat Quelle arrest ook door de Europese rechter een einde aan gemaakt. En Europees recht gaat voor Nederlands recht.

Bronnen kan je overal vinden, maar hier is Arnoud Engelfriet's stuk erover: http://blog.iusmentis.com...-bij-een-consumentenkoop/
Pagina: 1