Toon posts:

Budget pc video editten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Jooo Tweakers!

Een vriend van me studeert regie en werkte tot nu met een i5 laptopje voor het editten van zijn HDmateriaal.
Blijkbaar is hem dit allemaal te traag geworden en zoekt hij nu een desktop die het wat meer aankan.
Het budget is vrij beperkt echter, 700€ maximum.
(Maakt vooral gebruik van Sony Vegas en wat Avid Media Composer)

Het is enkele jaren geleden dat ik nog een pc heb samengesteld en heb me dus terug wat moeten verdiepen in de huidige markt, en kom op het volgende:

Asus HD7850 2GB
ASRock 970 Extreme3
WD 1TB Caviar Black
Corsair CX600 600W
AMD FX 8320
2*8GB 1600mhz

Kom op 695€ totaal, inclusief case etc
Hebben jullie misschien nog advies?
Meer specifiek de graka en cpu.
Er is geen budget voor een krachtigere Intel, SSD of Quadro graka lijkt me..
Bij een beetje meer budget had ik voor de GTX660Ti gegaan, maar helaas dus:D

Tnx!

Verwijderd

Misschien kan je beter voor een HD 7770 gaan voor gpu. Zoveel GPU-kracht zal je vriend niet nodig hebben denk ik. Het overige geld kan hij beter in een SSD steken, want dat kan ook uitmaken qua snelheid en al.
Verder denk ik niet dat hij een Firepro of Quadro kaart nodig zal hebben, deze zijn gespecialliseerd in 3D beelden en al die dingen (CAD en zo).
De FX 8320 is volgens mij een zeer goede keuze, misschien ook eens uitkijken naar de FX 8300.
nieuws: AMD introduceert zuiniger 'Vishera'-octocore

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:43
Ligt er ook een beetje aan welke versies van de software gebruikt wordt, de nieuwere versies krijgen steeds meer mogelijkheden om de videokaart te gebruiken, en zolang dat geen cuda vereist lijkt me de 7850 best een aardige kaart hiervoor.
De processor lijkt me sowieso een goede keuze voor deze taken, mocht je niet gaan overklokken en toch ergens wat geld vinden ga dan voor de fx8350. Deze kost misschien 30 euro meer, maar hij is ook 10-15% sneller.

Op de voeding kun je wel wat besparen (zeker als je niet gaat overklokken).

Verwijderd

Topicstarter
Hm heb eens met zo'n power supply calculator berekend, en kom op 408W max.
Dus een de 500W Corsair zal ook wel voldoen, tnx Mitsumak;)

Ik kan eventueel wel voor de Club 3D Royal King HD7850 gaan, deze is wel 1GB vs de 2GB Asus.
Maakt dat veel verschil eigenlijk?
En dan is er ruimte voor de FX8350.
Totaal 690€.

@Subplayer: de gpu is toch wel redelijk relevant blijkbaar voor Sony Vegas althans. Dus ruimte voor een SSD zal er niet zijn. Misschien als upgrade later..

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Als ik jou was zou ik die 7850 weg doen, scheelt hem weer 200 euro die hij voor een i5/i7 kan gebruiken.
SSD moet er zeker in, al is het een 64gb model.

Verwijderd

Ja, een SSD MOET er absoluut in, dit is zeer handig voor videobewerking! Onmisbaar vind ikzelf.

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-03 10:22
Verwijderd schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 18:36:
Ja, een SSD MOET er absoluut in, dit is zeer handig voor videobewerking! Onmisbaar vind ikzelf.
Wat is daar handig aan? Je videobronmateriaal staat hoogstwaarschijnlijk niet op de SSD. Dus snelheidswinst bij editten en renderen is er niet. Alleen bij opstarten gaat e.e.a. sneller. Dus als budget een issue is, zou ik mijn geld in CPU en geheugen stoppen.

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-02 21:08
hoi1234 schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 16:33:
Als ik jou was zou ik die 7850 weg doen, scheelt hem weer 200 euro die hij voor een i5/i7 kan gebruiken.
SSD moet er zeker in, al is het een 64gb model.
i5 is minder krachtig dan de FX8320, i7 is krachtiger, maar bijna 2x zo duur. Als ik zelf een systeem, primair voor videobewerking moest maken zou ik wel bij intel uitkomen. (De FX geeft wel meer bang for the buck, Xeon die ik kies is krachtiger, scheelt in passmark ongeveer 1000 punten, dat is zo'n 13% meer dan de FX.)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230V2 Boxed€ 202,50€ 202,50
1MSI Intel Z77 Express Z77A-G43€ 81,90€ 81,90
1Club3D Radeon HD 7750 royalQueen€ 93,74€ 93,74
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 81,90€ 81,90
2Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9B Low Profile Blue€ 34,95€ 69,90
1Corsair Builder CX430 V2€ 42,95€ 42,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 572,89

Ik heb zelf een passieve grafische kaart erin gezet. Je moet er dan wel voor zorgen dat je een goede airflow in je kast hebt. Mijn keus voor passief is puur het geluid. Als ik aan het werk ben wil ik mijn PC niet horen.
Eventueel kun je ook wel met een nog eenvoudiger gpu uit de voeten voor videobewerking, of 'm zelfs helemaal weglaten en de chipset voor de plaatjes laten zorgen.

Voor RAM geldt, hoe meer hoe beter. Indien je niet gaat gamen, is het te overwegen de GPU achterwege te laten (of een GT610/ HD6450 te gebruiken) en het geld dat overblijft gebruiken om 2x16GB ram te kopen.

SSD vind ik zelf prettig, maar is niet noodzakelijk. Met een 128GB Samsung 830 kom je met bovenstaand op net geen 700 uit.

Als je wilt gaan gamen met het systeem kun je beter wel bij de FX cpu blijven in combinatie met een HD7850.

[ Voor 9% gewijzigd door Niekleair op 29-12-2012 21:02 ]

[img]error.jpg[/img]

• marineII7
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-05 08:35
Waarom een xeon 1240? De 1230 doet het zelfde met 0,1 ghz lagere clock maar dat vind ik geen 30 waard pricewatch: Intel Xeon E3-1230V2 Boxed
En de amd zou ook kunnen maar amd maakt geen processoren die de resultaten van de huidige i7 of vergelijkbare xeons kunnen halen

• Niekleair
Dat is inderdaad een goede, ik keek verkeerd in de passmark lijst, daar scoorde de 1230 ongeveer hetzelfde als de FX8320; maar de V2 scoort inderdaad fors beter, ik zal het verwerken, die 30 euro die je goedkoper uitbent is eventueel (uitgaande van mijn stilte-filosofie) nog in een betere CPU cooler te stoppen. Op Xeons zit toch ook de standaard intel-cooler?

[img]error.jpg[/img]

• marineII7
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-05 08:35
Er zit dezelfde bij als bij de andere 1155 socket processoren van intel, een betere koeler is geen slecht idee maar de gpu niet al te sterk is kan je overwegen de bespaarde 30 euro daarin te steken

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:43
marineII7 schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 20:53:
Waarom een xeon 1240? De 1230 doet het zelfde met 0,1 ghz lagere clock maar dat vind ik geen 30 waard pricewatch: Intel Xeon E3-1230V2 Boxed
En de amd zou ook kunnen maar amd maakt geen processoren die de resultaten van de huidige i7 of vergelijkbare xeons kunnen halen
Voor veel (multithreaded) videobewerkingen zijn de fx83xx processors net zo snel als een i7 /xeon+HT, maar dan (fors) goedkoper.
Bv: http://www.anandtech.com/bench/CPU/28

[ Voor 12% gewijzigd door mitsumark op 29-12-2012 21:26 ]

• Niekleair
Is het uit budgettair oogpunt nog interessant om op stroomverbruik te letten? Intel geeft de Xeon namelijk een tdp van 69W mee; desondanks dat zij wat 'gunstiger' rekenen dan AMD, is dat nog steeds een fors verschil ten opzichte van de 125W waarmee AMD de FX de wereld in stuurt.

Nu weet ik niet hoeveel video's je moet bewerken voor je er ~€50 uithebt?

Als ik voor een AMD zou gaan, zou ik wel de FX8350 nemen, voor die twee/drie tientjes extra krijg je inderdaad een forse prestatieverbetering.

[ Voor 17% gewijzigd door Niekleair op 29-12-2012 21:48 ]

[img]error.jpg[/img]

Verwijderd

Topicstarter
Ben voor de 3D Club HD7850 + FX8350 gegaan dan.
Ook de logica van Martin2005 volgend, videomateriaal staat toch op HDD (een erg grote SSD past toch niet in het budget).
En de videokaart is toch wel van belang, daar Sony Vegas hier ook gretig gebruik van maakt.
Prijs/kwaliteit gezien, het is een budgetpc uiteraard, lijkt Intel toch niet een erg aantrekkelijke optie zoals Mitsumark aanhaalde.

Die FX8300 waar Subplayer naar linkte had inderdaad mooi geweest, gezien het verlaagde verbruik, maar daar kan ie niet op wachten;)

Bedankt allemaal!

• GrowMyHair
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Wellicht zou het ook nog helpen om ipv een grote schijf voor twee (single platter) schijven van halve grootte te kiezen. Dan kun je een schijf gebruiken om je bron materiaal op te zetten, en een om op te renderen. Dat moet wel een prestatiewinst opleveren voor jou gebruik, zonder dat het veel extra kost. Als je voor single platter schijven kiest valt het extra stroomverbruik waarschijnlijk ook nog wel mee.

Verder zou ik dit inderdaad combineren met een dikke multicore processor en de videokaart alleen doen als het budget het toelaat. Deze zou je ook nog als upgradeoptie in kunnen plannen door er qua behuizing, moederbord en voeding wel al rekening mee te houden.
Pagina: 1