Voltage weergeven op display

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 270555

Topicstarter
Goedenmorgen,

Ik heb hier een RV-meter / Temperatuurmeter, deze wordt normaal gesproken aangesloten op een computersysteem in de tuinbouw. Nu wil ik graag een testopsteling maken, en deze meter draagbaar maken. Dit kastje wil ik dan op een plank bouwen met een accu er bij, en daarbij 2 schermpjes. 1 voor de luchtvochtigheid (RV) en 1 scherm voor de temperatuur (T). Er worden 2 signalen gegeven dus, beide signalen zijn 0-10 Volt. Hoe is het mogelijk dit te vertalen naar een getal op een scherm?

Het gaat om de volgende meter: http://www.catec.nl/folders/EE/EE21.pdf

Alvast bedankt, mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-07 07:22

Sprite_tm

Semi-Chinees

Zoek je niet gewoon een panel-voltmeter? (Is ook wel goedkoper te krijgen btw, dit is een random voorbeeld)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hier ben ik niet bekend mee, wat doet zo'n voltmeter anders dan een 'gewone' voltmeter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18:37
Ik denk dat Sprite bedoelt dat je die 0-10V uitgang direkt op een weergave-display kunt zetten, zijn link verwijst naar een digitale maar ook analoog is mogelijk :
Stel dat de luchtvochtigheid 22% is dan zal het uitgangssignaal 2.2V bedragen en dat kun je dan bijvoorbeeld op zoiets aflezen.
Afbeeldingslocatie: http://s8.postimage.org/h3pkc8835/413102504_226.jpg

Tenminste, zo vat ik het op.

[ Voor 11% gewijzigd door kitao op 28-12-2012 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja daar had ik ook al aan zitten denken, maar bedacht me net dat het eventueel ook met een MOSFET zou kunnen werken. Een spanning van 0-10 V insturen, en een spanning van 0-100V er uit krijgen, en dan meten met een voltmeter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ik snap dat niet helemaal, wat is het verschil dan of je nu in percentages een voltmeter zet op schaal 0-10 of op schaal 0-100V, maw waarom wil je de uitgangsspanning die al beschikbaar is nogmaals gaan veranderen ?

[ Voor 26% gewijzigd door kitao op 28-12-2012 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De schaal is nog niet bekend op de eerste plaats, misschien zijn de eerste 2 volts wel te verwaarlozen en gaat ie later pas echt 'meten'. Dus als ik met een MOSFET zou werken kan ik dit nog finetunen met een potmeter eventueel? Ook heb ik liever een digitaal dan analoog scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Volgens de datasheet wordt het een high accuracy apparaat genoemd en ik denk persoonlijk niet dat die dan bij een uitgangssignaal van 0-10V de eerste 2 Volt overslaat, de opgegeven afwijking wordt op 2% opgegeven en pas bij hele hoge vochtigheden op 3%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja idd, daar zit zeker wat in. Dan is het misschien net zo handig om het gewoon op zo'n analoge voltmeter aan te sluiten en evt de wijzerkaart te veranderen, is nog niet eens per se nodig. Zou dit idee ook mogelijk zijn op een digitale voltmeter denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Zoals ik het zie gaat het er bij dit meetapparaat erom dat er met een sensor een bepaalde luchtvochtigheid wordt gemeten die dan elektronisch wordt omgezet naar een proportioneel uitgangssignaal.
Dus : het meetbereik is 0-100 % rel.vochtigheid , dat vertaalt zich dan tot een evenredige uitgangsspanning van 0-10V.
Bij de temperatuurmeting is de schaal het meetbereik zo te zien van -40 tot 60'C dus 10'C wordt dan een uitgangspanning van 5V.
Dit kun je dan direkt aflezen volgens mij met een voltmeter, analoog of digitaal, in die keuze ben je vrij.

Overigens is dan het display van Sprite niet toepasbaar, die werkt niet onder 0'C, vandaar random-voorbeeld ;)

[ Voor 12% gewijzigd door kitao op 28-12-2012 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ohjaa zo had ik het nog niet bekeken, hartstikke bedankt! Hier ga ik mee verder;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:56

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Anders kan je ook wel een PIC of een arduino programmeren die via een tabel de nodige vertaling naar de meter maakt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:01

SA007

Moderator Tweaking
Wat is het preciese typenummer van de sensor die je hebt?

Volgens de datasheet zitten er flinke verschillen tussen de modellen qua signaal (bereik, signaal etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-07 00:26
een spanning invoeren in een digitale meter kan ook als je dat wilt. er bestaan ook gewoon digitale paneelmeters:
http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=5897

het nadeel is alleen dat deze een galvanisch gescheiden voeding moeten hebben. Dat is wel te maken overigens, maar je kan ze dus niet zomaar aan je accu hangen en aan je sensor die gevoed wordt door diezelfde accu.

Er zijn ook meters die dit niet nodig hebben, maar die zul je even moeten zoeken, en die zullen ook duurder zijn denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ik heb trouwens een vraagje over zo'n display, en dan met name over de draaispoelmeter. Ik had al een tijdje gezocht maar kon het echt nergens duidelijk vinden. Over die galvanische scheiding las ik vandaag toevallig iets op circuits online maar mijn vraag is eigenlijk veel simpeler.
Stel ik heb een analoge volt-paneelmeter met schaal 0 t/m 15 volt.
Daar kan je dan toch gewoon op de aansluitingen daarvan een spanning zetten van zeg maar 13Volt ?
Ik bedoel, die te meten spanning hoef je dan toch niet eerst met een grote weerstand te verlagen tot millivolts ofzo ?
Ook met ampere-meters, de schaal die het aangeeft, de amperes daarvan kun je er dan toch direkt erdoor heen laten gaan ?
Ik heb vroeger een paar van die dingen gehad maar ik heb nu niks in huis om dat te proberen.

edit: voor memphis hierna, mooi duidelijk antwoord, tnx

[ Voor 3% gewijzigd door kitao op 29-12-2012 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:56

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ja en nee, zo te zien deze meter wel maar meters komen ook wel eens alleen met de schaalverdeling en moet je nog een voorschakelweerstand koppelen

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
@memphis,
Je hebt helemaal gelijk, maar dat was volgens mij de vraag niet. Als je meters koopt met een gedefinieerde waarde op de schaal, zonder uitdrukkelijk wat dan ook er bij, dan zijn ze gewoon voor die waarde. D.w.z. dat voltmeters geen extra voorschakelweerstand nodig hebben en ampèremeters geen shunt bij DC of stroomtrafo bij AC. De meeste voltmeters hebben wel een voorschakelweerstand, maar die zit ingebouwd.
Wel kun je er natuurlijk in geval van b.v. voltmeters extra voorschakelweerstanden bij-ijken in combinatie met een keuzeschakelaar met standen X1, X2 enz. Dat is in feite wat een ouderwetse analoge multimeter met bereikenschakelaar ook doet. Maar ik neem aan dat dit hier niet aan de orde is.

[ Voor 6% gewijzigd door Techneut op 04-01-2013 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-07 00:26
aangezien er niks staat over benodigde shunts etc denk ik niet dat dat nodig is.
Dan zitten ze gewoon al in die behuizing

Maar je zou ze voor de zekerheid even een mailtje kunnen sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Maar het is zo eenvoudig, je kunt verschillende uitgangstromen op spanningen krijgen, en op die LED displays kun je vaak het decimaalteken bepalen, of achterwege laten. Dus de 0-100% RV kan 0-10volt geven.Zet je op het display, 1x een 0 er achter als decimaal en klaar.

Voor de temperatuur is het al wat lastiger, daarbij begin je op bijvoorbeeld -20, en dat is 0 volt, en +80 graden is 10 volt. Dan moet je met meetversterkers gaan werken.

Of gewoon de digitale versie die wij gebruiken, de EE-07 uit mn hoofd, die heeft een I2C bus, maar dan net ietsjes anders.
Pagina: 1