Waar kan ik de logfile vinden in ubuntu

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomVH2
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-07 12:04
Ik heb een jaartje geleden een raid 1 NAS gebouw met wat oude hardware en ubuntu server LTS. De laatste tijd heb valt het soms voor dat ik geen reactie meer krijg van de server via Putty. Aan de server hangt geen scherm, waardoor ik niet kan zien of er iets verschijnt op het scherm.

Ik koppel de server dan los en start hem op een andere locatie opnieuw op omdat ik daar wel een scherm heb. Ik krijg de melding van mdadm dat een schijf faalt. Nadien heb ik de schijf vervangen en etc.

Dit fenomeen heeft zich nu al 3 keer voorgedaan. Telkens kreeg ik geen mail van mdadm dat een schijf faalt. Na heropstart blijkt telkens een schijf te falen. Telkens een andere schijf.

Tijdens het synchroniseren van de HDD's kreeg ik ook een aantal DMA errors.

Nu zou ik graag eens weten wat de oorzaak is. Welke schijf, controller, kabel zorgt nu voor problemen. Volgens mij is het schijf sdd die problemen geeft. Toen ik hem de eerste keer installeerde / synchroniseerde had ik ook al DMA errors. Met badblocks in linux en testsoftware van WD, vind ik geen problemen. IDE kabel heb ik ook al vervangen.

Zijn er ergens logfiles waar ik kan zien wat er allemaal gebeurd is? Hoe ga ik best tewerk? Heeft iemand tips? Ik ben namelijk een linux newbie. Mdadm, Traffic Control, Iptables en etc ken ik ondertussen wel al wat maar ik heb totaal geen ervaring met het zoeken naar de oorzaak van een storing. Waarom krijg ik geen mail van MDADM dat een schijf faalt? Tijdens de opstart krijg ik wel mails van mdadm. Als een schijf faalt tijdens de synchronisatie krijg ik ook mails.

Alvast bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

/var/log al bekeken?
En dmesg

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-07 10:39
Miscchien kun je dit proberen.
Voeding defect aan het gaan, uitwisselen.(lenen dus).
Geheugen test memtest86 doen.
Kabels van voeding goed kontroleren.
Andere poort gebruiken,
of andere kontroller proberen.(moederbord weigert/defect of ook voeding).
Smart van de defecte hd's, wat zeggen die.

[ Voor 7% gewijzigd door jan99999 op 28-12-2012 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Voor een goede troubleshooting raadpleeg je - zoals gezegd - /var/log

mail*.log om te zien waarom er geen mail wordt verstuurd
messages voor algemene zaken
etc

dit kun je allemaal via SSH doen. Een scherm is handig als je machine helemaal niet wil opstarten en je wilt zien welke foutmeldingen dat veroorzaken.

Meer leesvoer:
https://help.ubuntu.com/community/LinuxLogFiles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-07 21:23

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je moet wel even een scherm regelen bij je server, want wat je nu doet is het systeem uitzetten en daarbij je error, start 'm tijdelijk ergens anders om even het scherm te zien en zet 'm dan weer uit voordat je een probleem krijgt. Dat gaat dan nooit werken om te zien wat er is gebeurt. Zeker als het een kernel panic is, omdat er ergens een bug is (in de kernel of hardware firmware).
Bij een panic zal het systeem ook niet eerst even rustig een mailtje naar je sturen en de logbestanden bijwerken. Daar heb je dus ook niet veel aan.

Laat dus wat meer zien dan de dingen die hebt gedaan als iemand die in blinde paniek een brand probeert te blussen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:48
code:
1
cat /var/log/syslog

code:
1
cat /var/log/kern.log